Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Det er et 2.1, med fare for 2.2 med tiden. Men det blir ikke før jul. 120Hz er vel bare spill er det ikke?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har planer om å se på den nye Cinemaserien til Marantz? Lurer på hvor lik disse er lydmessig sammenlignet med stereoforsterkerne. Andrew Robinson på YT likte Cinema 50 svært godt.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    I tilfelle en NR1711, hvilken effektforsterker skulle jeg se nærmere på? Har jo Spendor A7, og tenker på Exposure, men er jo nysgjerrig på om klasse D er noe å tenke på. Hører det er flere i klasse D som har en dip i mellomtonen, og det liker jeg ikke.
    Tips mottas gjerne.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Da var Marantz PM 6007 bestilt og skal erstatte Yamaha AS 701 med Klipsch, blir spennende første møte med Marantz, virker som dette merket har solide røtter og kvaliteter 😁
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    I tilfelle en NR1711, hvilken effektforsterker skulle jeg se nærmere på? Har jo Spendor A7, og tenker på Exposure, men er jo nysgjerrig på om klasse D er noe å tenke på. Hører det er flere i klasse D som har en dip i mellomtonen, og det liker jeg ikke.
    Tips mottas gjerne.

    Kanskje MM 7025? 🙂
     

    olelovold

    Medlem
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    21
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Må gi en liten shoutout til Marantz sin Model 30 forsterker, som jeg har hatt stående i snart et år. Har vært nære på å selge den noen ganger nå i anfall av rastløshet, men ombestemmer meg ganske fort når jeg kobler den opp og lytter til den. Sammenlignet med andre forsterkere er lydbildet gigantisk, og man ser langt inn i innspillingen, med massevis av separasjon og detaljer. Samtidig låter det enhetlig, korrekt og musikalsk. Bassen er kjellerdyp og kontant som ei kule. Den får klasse AB-forsterkerne mine til å låte innestengte og trege i sammenligning.
     

    Flying Tiger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    62
    Sted
    Dalsbygda
    280162.jpg
    Marantz sc11sa
    Noen erfaringer om denne. Har den kvaliteteter og formidling målt opp mot dagens produkter? Var det flere preamper med dette utseende i sortimentet?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Må virkelig si at PM 6007 ikke står tilbake for Yamaha AS 701 på noe som helst de 2x45 wattene oppleves som like sterke som de til Yamaha enda den er nesten dobbelt på effekt, nei blir nok Marantz venn i lang tid fremover og blir en flott reise i oppgraderings veien oppover 😊
    Screenshot_20221129_102408_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20221129_102414_Adobe Acrobat.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Marantz bruker type dac filter på de øvre seriene men denne teknikken har np ankommet 6000 serien nærmere bestemt PM 6007 som jeg bruker selv men hører ikke stort forskjell på filter 1 vs 2 er det noen som har merket ørlite forskjell? 🙂
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Cinema 70s har 2 sub-tilkoblinger, men ingen mulighet til å kalibrere de hver for seg.
    Noen som vet om Cinema 60 kan kalibrere hver sub for seg?

    EDIT: Fant endelig svar. Sub-utgangene er parallellkoblet og kan ikke settes opp hver for seg. Dette skal visst gå først på Cinema 40 og 50.
     
    Sist redigert:

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Er det for tidlig å spørre om brukererfaringer på den nye Cinemaserien?
    Får jo ikke tak i 70s og ser på 60, men de er vel like sett bort fra str og effekt?
     

    HellBound

    Medlem
    Ble medlem
    02.12.2013
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Sted
    Bergen
    Lurer på å kjøpe meg Cinema 50. Har en Marantz 7702mkII nå som driver 3stk XTZ EDGE A2-300 og 100.33 Divines. Har vert veldig fornøyd, men nå klør det med å oppgradere noe. Blir 7.2 evt. med Cinema 50. Dirac har eg veldig lyst prøve for å se hva den greier gjøre med lyd/rommet. Er vel komt en del nytt siden 7702 serien, så vil vel høre forskjell? :sneaky:
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Må gi en liten shoutout til Marantz sin Model 30 forsterker, som jeg har hatt stående i snart et år. Har vært nære på å selge den noen ganger nå i anfall av rastløshet, men ombestemmer meg ganske fort når jeg kobler den opp og lytter til den. Sammenlignet med andre forsterkere er lydbildet gigantisk, og man ser langt inn i innspillingen, med massevis av separasjon og detaljer. Samtidig låter det enhetlig, korrekt og musikalsk. Bassen er kjellerdyp og kontant som ei kule. Den får klasse AB-forsterkerne mine til å låte innestengte og trege i sammenligning.
    Testet denne mot en eldre Marantz pm14 tror jeg den het klasse a/b på Klipsch og der var den overlegen Model 30 så er nok matching og smak inne i bildet også
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Cinema 50 er kommet i hus. Finner ikke noen dedikert Audysseytråd, men kanskje dere har noen tips til hvor jeg finner de beste rådene?
    Grunnleggende enkelt å kjøre via app, men tips til manuelle justeringer er alltid kjekt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Cinema 50 er kommet i hus. Finner ikke noen dedikert Audysseytråd, men kanskje dere har noen tips til hvor jeg finner de beste rådene?
    Grunnleggende enkelt å kjøre via app, men tips til manuelle justeringer er alltid kjekt.
    Min ærfaring er at du bør dra opp subb trimlevel 3-4db.
    Om du har rew så vil du også få bedre resultat av å leke litt med delefrekvens og avstavd.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Min ærfaring er at du bør dra opp subb trimlevel 3-4db.
    Om du har rew så vil du også få bedre resultat av å leke litt med delefrekvens og avstavd.
    Sub er justert opp 3db, (forsøkte opp til 6db men det ble for mye), delefrekvens ble satt til 40hz i Audyssey. Der kan jeg jo starte leken.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sub er justert opp 3db, (forsøkte opp til 6db men det ble for mye), delefrekvens ble satt til 40hz i Audyssey. Der kan jeg jo starte leken.
    Anbefaler å leke litt med delefrekvens og avstavd på sub ja. Lettere å styre på om du har REW tilgjengelig.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Anbefaler å leke litt med delefrekvens og avstavd på sub ja. Lettere å styre på om du har REW tilgjengelig.
    REW har jeg. Får prøve å måle og sammenligne med den forrige ampen etterhvert.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Cinema 50:
    Finner heller ikke ut hvordan man forandrer de forskjellige surroundmodes. Skal jo være multiEQ XT32 på denne, og da tenkte jeg at det var alle mulige valg tilgjengelig. Kjører REW x antall ganger med alle mulige valg i stereo uten noen forandringer i bassen. Velger så surround, og da slår bassen seg inn på «riktig» måte. I stereo så kommer den veldig lavt i bakgrunnen og det hjelper ikke å skru opp volum på sub/sub out.
    Noen som har Cinemaserien og får til 2.1 i stereomode?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Cinema 50:
    Finner heller ikke ut hvordan man forandrer de forskjellige surroundmodes. Skal jo være multiEQ XT32 på denne, og da tenkte jeg at det var alle mulige valg tilgjengelig. Kjører REW x antall ganger med alle mulige valg i stereo uten noen forandringer i bassen. Velger så surround, og da slår bassen seg inn på «riktig» måte. I stereo så kommer den veldig lavt i bakgrunnen og det hjelper ikke å skru opp volum på sub/sub out.
    Noen som har Cinemaserien og får til 2.1 i stereomode?
    Kjenner ikke den nye serien.
    Men på den gamle xx15 serien så var det egen presset til 2 kanal pluss evnt sub.
    For å få sub med i 2.1 så må du sette deling og frukter til small og ikke bruke pure direct. Auto het det på xx15 modellene.

    Regner med du har kjørt Audyssey?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Audyssey kjørt ja. Bruker ikke Pure direct, deling satt opp mens stereo er aktivert (ikke surround), small front og 1 stk sub.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Audyssey kjørt ja. Bruker ikke Pure direct, deling satt opp mens stereo er aktivert (ikke surround), small front og 1 stk sub.
    Hmm. Desverre ingen erfaring med de nye modellene. Men det skal være mulig å få 2.1 ja.
    Må nok frem med bruksanvisningen..
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Roqer Har du sjekket videoer på YouTube?
    Det er mange videoer med Marantz sine AVR.
    Du har aktivert Main+LFE, siden du har satt høyttaler til «small»?

    Har selv ikke sett denne, men fant den på YouTube:

     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Takker for tips. Settes stor pris på dette.
    Først øving, deretter prøving🤘
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Under knappen "Pure" finner man det som jeg letet etter hele tiden! Å legge noe som IKKE er Pure under den knapper er farlig nært straffbart!
    Der finner man direct og ikke minst det "alle" maser om: auto... Jeg sjekka "alt" sett bort i fra den knappen. Vet ikke hvorfor jeg plutselig forsøkte den, men der lå den altså godt skjult.
    PUH! Helgen er reddet.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Noen som vet hvor jeg finner igjen bildet av "Audysseyplanken" som er laget til en micholder så man kan flytte Audysseymic`en til ønsket posisjon uten å måtte måle seg hit og dit? Sikker på at jeg så et bilde et sted.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 872175
    Marantz sc11sa
    Noen erfaringer om denne. Har den kvaliteteter og formidling målt opp mot dagens produkter? Var det flere preamper med dette utseende i sortimentet?
    En kompis har denne og vi testet den opp mot klasse D modellen nevnt over og klasseforskjell på hORNS ihvertfall favør A/b forsterkeren! Mer musikalsk og ‘fyldig’ i mellomtonen med mer kropp der klasse D rett og slett blir litt kjedelig og til tider skarp i toppen! Smaksak selvsagt
     

    Flying Tiger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    62
    Sted
    Dalsbygda
    En kompis har denne og vi testet den opp mot klasse D modellen nevnt over og klasseforskjell på hORNS ihvertfall favør A/b forsterkeren! Mer musikalsk og ‘fyldig’ i mellomtonen med mer kropp der klasse D rett og slett blir litt kjedelig og til tider skarp i toppen! Smaksak selvsagt
    Hvilken effekt forsterker bruker han på denne pre ampen da?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Roqer: legger du ut bilder og lytteinntrykk etterhvert? For meg virker det som cinema 50 gir mye god lyd for pengene, i to kanaler og oppover til minst ni.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Joda, overgangen fra Exposure 3010SD til Cinema 50 er ikke så stor som jeg trodde Den store forskjellen er at Exposure presser frem god lyd uten noen form for kalibrering Audyssey må brukes for å kalibrere før man får godlyden ut av C50 er min erfaring. Fordelen med C50 er at jeg nå har ganske god kontroll på subbene. Fikk aldri helt til sub og Exposure selv om SVS har DSP.
    I tillegg har jo Exposure krefter som i 110 reelle watt. Lurer på effekttrinn etterhvert. Men ikke før påske.
    Men jeg angrer ikke på bytte. Meget fornøyd også med brukervennligheten, selv om menyen kunne vært forbedret med enkle grep. Appen er også grei, men et must å bruke ved kalibrering.

    952B5727-E50C-49F4-9D38-D6E0B157BD72.jpeg
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Joda, overgangen fra Exposure 3010SD til Cinema 50 er ikke så stor som jeg trodde Den store forskjellen er at Exposure presser frem god lyd uten noen form for kalibrering Audyssey må brukes for å kalibrere før man får godlyden ut av C50 er min erfaring. Fordelen med C50 er at jeg nå har ganske god kontroll på subbene. Fikk aldri helt til sub og Exposure selv om SVS har DSP.
    I tillegg har jo Exposure krefter som i 110 reelle watt. Lurer på effekttrinn etterhvert. Men ikke før påske.
    Men jeg angrer ikke på bytte. Meget fornøyd også med brukervennligheten, selv om menyen kunne vært forbedret med enkle grep. Appen er også grei, men et must å bruke ved kalibrering.

    Vis vedlegget 898541
    Lekker!
    har du erfaring med andre typer marantz og kan evt si noe om de lydmessige forskjellene?
     

    eag1

    Medlem
    Ble medlem
    28.02.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    38
    Vis vedlegget 872175
    Marantz sc11sa
    Noen erfaringer om denne. Har den kvaliteteter og formidling målt opp mot dagens produkter? Var det flere preamper med dette utseende i sortimentet?
    Har nu haft glæden af den de seneste 10 år sammen med effekten sm-11s1. Har endnu til gode at finde en bedre kombination prismæssigt. Spiller på et sæt jbl array 1000 og en technics sl-1200g pladespiller med nagaoka mp500 pickup.
    giver mig glæde hver dag.
    Har lyttet jævnligt på hvad der sker med de nye forstærkere, men er endnu ikke blevet fristet til at skifte ud.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.784
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du på å utvide med surround etterhvert, som tillegg til oppsettet med Spendor A7?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Tenker du på å utvide med surround etterhvert, som tillegg til oppsettet med Spendor A7?
    Blir ikke noe mere surround. Stereo og vinyl er pri 1. Solgte 11.1 anlegget fra Klipsch og Yamaha i fjor. Storfornøyd med stereo til film også. Viktig med plassering av HT for å få riktig lydopplevelse fant jeg ut.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Aldri hatt Marantz før, men pga av det skrevne ord om C50 så ble det denne. Viktigste var at den skulle være musikalsk. Og det er den.
    Godt å høre… vært veldig fornøyd med marantz her også!
    du skrev litt om krefter i den, kjører du høyttalere som full range eller splitter du?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Godt å høre… vært veldig fornøyd med marantz her også!
    du skrev litt om krefter i den, kjører du høyttalere som full range eller splitter du?
    Splitter nå på 80Hz til vanlig, men det hender jeg kjører full uten subber. Spørs på innspillinger. Splitta på 60Hz tidligere, men det er mulig å kjøre stereosubber på C50 så det er litt gøy å prøve.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har eid flere Marantz komponenter I det siste 20 år, både stereo og surround ( prossesor + efekfosterkere og receivere) og har fått blendende opplevelser
    Marantz PM 66 K.I. Signature + Marantz 63 Mk II KI Signature Fantastisk fosterker og cd player for 10000kr ( HiFi Klubben )
    Marantz DV 8300 multikanal player . Veldig god videoprosessor og audio maskin , litt overpriset ( ca 17000kr)
    Marantz A/V SR 7005 . Middelmådig receiver som klarte ikke å gi liv til mine M Logan Vista
    !Marantz A/V prosessor 7005+effek 7055, veldig god kombinasjon særlig i surround.
    Marantz SR 7012 receiver. Veldig god i surround men ikke spesielt god i stereo men siden jeg pleier å ha en separat stereo anlegg og har mistet litt interesse i surround jeg skal beholde den en stund, bruker den veldig veldig lite.
    sikkert jeg har glemt 2/3 komponenter til men, min erfaring er at selv om Marantz er en Brand man kan stole på, man trenger ikke å ha de beste/dyreste komponenter for å,få god lyd hjemme, særlig i surround men litt Høyere/dyrere når det gjelder stereo. (63 Mk II Ken Isiwhata Signature var en unntak, ekstraordinær spiller for kr 5000)
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    113
    Har en SR8015 og kan anbefale Multeq-X istedenfor app.

    Her har du full kontroll og veldig mange flere valgmuligheter.
    En veldig bra funksjon er at du kan måle hver enkelt kanal i etterkant uten å måtte gå igjennom hele oppsettet.
    Synes også subene ble strammet opp og lydbilde sitter bedre med bruk av multeq-X, om det har med prosessorkraft i pcn å gjøre kontra det ampen klarer med bruk av app vet jeg ikke.

    I helhet veldig godt fornøyd med min Marantz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn