Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Det at 7012 låter en anelse skarpt kan hende, for jeg synes 7015 er rundere. Spiller på Magnepan 3.7 og 3.6 oppsett som er aktive, dvs 7015 brukes som preamp på en måte.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    God kveld!
    Jeg funderer på en ND8006 og ser at den støtter DNLA Server.
    Er det noen her som vet om Rendering også støttes? Altså at man kan "caste" filer til den fra en ekstern Server, for eksempel på en PC eller NAS?
    På forhånd takk!
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    God kveld!
    Jeg funderer på en ND8006 og ser at den støtter DNLA Server.
    Er det noen her som vet om Rendering også støttes? Altså at man kan "caste" filer til den fra en ekstern Server, for eksempel på en PC eller NAS?
    På forhånd takk!
    Jeg vet ikke med en ND8006 men jeg har brukt Marantz SR 7012 gjennom Roon Nucleus ( eller Roon Nucleus son server gjennom Marantz ) og det fungerer veldig bra, som decoder eller rendering, eller begge deler. Men brukte ikke HEOS sin app ( brukte Roon app selvklart )
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjøpte nylig en PM5004 som «venteforsterker», da den tilårskomne, men overhalte Luxmanen min fra 90-tallet, begynner å skrante litt. Må si den lille tassen av en innstegsforsterker imponerer meg. Jeg spiller på et par lettdrevne gulvstående høyttalere og på lavt til moderat lydnivå, og til mitt bruk fungerer den ypperlig. Jeg sammenlignet med Luxmanen, som er på 2x95 watt (8 ohm), og Marantzen oppleves som både mer dynamisk og klarere, og det uten at Source Direct var i bruk. Mulig jeg tester noe dyrere og mer raffinert etter hvert, men det er ingen hast, for å si det sånn. Liker lydsignaturen, så jeg kjøper gjerne Marantz igjen.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Får vel melde meg inn med AV7706 og MM7055. Surround delen av anlegget har bestandig vært løst med en receiver og når denne begynte å halte ble en delt løsning med pre og effekt valgt. Blir mye kabler bak et slikt oppsett slik at xlr gir en sikkerhet mot at noe løsner. Enkelt å sette opp disse boksene. Eneste jeg sliter med er å få trigger fra pre til å vekke effekt. Finnersikkert ut av det til slutt.

    20211031_204815.jpg
     

    hifi--

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    17
    Antall liker
    20
    Jeg lurer på om noen vet årstallet når første utgavene av cd spilleren Marantz sa7s1 kom ut?
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    De første testene av sa7s1 dukker opp sommeren og høsten 2007. Så det er rimelig å anta at den kom det året. Det var mye omtale og tester av denne spilleren bl.a. i Fidelity. Gjennomgående positivt, med gedigen byggekvalitet og varm ørevennlig klang. Kostet vel akkurat 20 000 i sin tid (hvis jeg ikke tar helt feil?) og ser at bruktprisene for denne gjerne går over dette når den en sjelden gang kommer i omløp.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De første testene av sa7s1 dukker opp sommeren og høsten 2007. Så det er rimelig å anta at den kom det året. Det var mye omtale og tester av denne spilleren bl.a. i Fidelity. Gjennomgående positivt, med gedigen byggekvalitet og varm ørevennlig klang. Kostet vel akkurat 20 000 i sin tid (hvis jeg ikke tar helt feil?) og ser at bruktprisene for denne gjerne går over dette når den en sjelden gang kommer i omløp.
    Tror den lå nærme 60k når den kom. Var vel et forsterkersett som den ble lansert i lag med. Bygget som en tanks og fløyelsmyk lyd.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tror den lå nærme 60k når den kom. Var vel et forsterkersett som den ble lansert i lag med. Bygget som en tanks og fløyelsmyk lyd.
    Mener også ca.60k når den var ny, skryt på alt av taster. Men mange mener den godt kunne ha litt mer bass.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Hele det settet er jo noe av det grommeste fra Japan. Det er nok solgt en god del flere spillere enn pre og effekt.
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har en SA7S1 helt fra de tidlige tider. Sabla god spiller som har tjent trofast i alle år frem til for et halvt år siden da den tok kvelden og ble lydløs. Er laseren som er gåen. Ser at de er vanskelig å få deler til. Har hatt et par henvendelser til importør her i Norge samt Marantz i US men responsen er særdeles manglende for å si det mildt. Den er nå avløst men kommer til å bli reparert når jeg får tid. Den står ikke mye tilbake for det som er kommet i stedet, hadde levd godt med den om den hadde funket for si det sånn.

    JAKr
     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Hei!

    Jeg har en PM15S2 og et par PSB Stratus stativhøyttalere sammen med en Musical Fidelity DAC. Vi renoverer kjelleren og i den forbindelse skal jeg lage et kombinert gjesterom/tv-stue/HIFI-rom i det ene rommet. Rommet er på kun 10kvm og dette begrenser jo valg av høyttalere osv. en del. Jeg lurer rett og slett på hva som kan være en god høyttalermatch til Marantz sin lydsignatur? Marantz er vel litt varm og myk i klangen, kanskje litt rør-aktig uten at jeg har hørt rør før egentlig?
    Jeg hører på det meste; Metallica, Led Zeppelin, Eagles, BigBang, Michael Jackson, Norah Jones osv.
    Foretrekker detaljert diskant og mye detaljer og perspektiv i lydbildet. Synes PSB jeg har i dag blir litt pågående og masete i mellomtonen. Noen som har tips? Tror kanskje stativ-ht. er veien å gå. Tenker at jeg kan bruke alt fra 5-20k på høyttalere, fortrinnsvis brukt eller nytt om det er et veldig godt tilbud.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.024
    Antall liker
    380
    Dali oberon 3 fneks vil,være bra match og en god subwoofer i bunnen om du foretrekker
     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Dali oberon 3 fneks vil,være bra match og en god subwoofer i bunnen om du foretrekker
    Dali har jeg ikke noe erfaring med bortsett fra et par Royal Menuet II jeg haddde et par dager. Disse fikk transportskade da selger hadde pakket de altfor dårlig så de gikk i retur etter et par dager. Jeg tenker at Oberon 3 gjerne er en bra høyttaler men tenker også at jeg kan få en del bedre på brukten til samme pris eller mer, la oss si 10-15k kanskje? Er det overkill for min PM15S2 med bruke stativere i den prisklassen?
    Vil dere si at Marantz har en lys eller mørk klangsignatur?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Hei, har en SA7S1 helt fra de tidlige tider. Sabla god spiller som har tjent trofast i alle år frem til for et halvt år siden da den tok kvelden og ble lydløs. Er laseren som er gåen. Ser at de er vanskelig å få deler til. Har hatt et par henvendelser til importør her i Norge samt Marantz i US men responsen er særdeles manglende for å si det mildt. Den er nå avløst men kommer til å bli reparert når jeg får tid. Den står ikke mye tilbake for det som er kommet i stedet, hadde levd godt med den om den hadde funket for si det sånn.

    JAKr
    Du har PM

    mvh
     

    Yttervik

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Hva tenker dere om Focal Aria 906, Audiovector QR1, Dynaudio Focus 140, KEF R3? Hvilke av disse passer Marantz sin lydsignatur, og er det noen av disse som er å fraråde? Marantz er vel varm, detaljert, fyldig osv. så. Ønsker høyttalere som gir meg detaljert diskant, ikke bassfattige, varm og behagelig lyd på Jazz, gitarer, Clapton, Kings of Leon, Nils Lofgren osv. Bor i Nord-norge med få eller ingen muligheter til å prøvelytte så det blir et skudd i blinde nesten :LOL:
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Alle høyttaleranbefalinger er skudd i blinde, det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan det låter til slutt .... Den gamle måten er vel fortsatt den beste, hør om du kan komme å lytte til noen anlegg så får du kanskje en følelse av hva du er på jakt etter. ;) Uansett, på 10 kvm hadde jeg sett på små 2-veis stativhøyttalere, eventuelt med en sub eller to i tillegg.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.024
    Antall liker
    380
    om noen er i tankeboksen og skal bytte ut en sr8012 så vurderer jeg oppgradering fra min noe aldrende sr 7011... litt usikker om det er et kjempestort sprang, men om noen her har gjort samme og vil fortelle om forskjellene så setter jeg pris på erfaringer!
     

    Kruste

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2021
    Innlegg
    55
    Antall liker
    80
    Sted
    Sel
    Vurderer Marantz 2 kanals forsterker hvem gir mest godlyd for pengene ?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

    Bruker en PM-17som forsterker #2

    Hvor mye luft trenger jeg over Marantz PM-17 i en hylle (les så lite som mulig håper jeg)?
    Den brukes til TV og litt streaming på lavt volum ved hjemmekontor, sjelden over 25 % kanskje opp mot 30 % av volum på maks.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Ting blir dyrere......:confused:

    www.neby.no kan en lese at Marantz' sin integrerte hjemmekinoforsterker SR8015 nå koster den nette sum av 47.499,-!
    Det er drøyt 15000,- MER enn den kostet for bare få måneder siden. Tusenkronersspørsmålet blir da: Hvem er det som tar seg så godt betalt?

    Hvis dette er en indikasjon på hva vi (entusiaster!) har i vente den nærmeste tida når det gjelder priser på elektronikk, så lover ikke dette godt i det hele tatt. :mad:

    HiFi-menigheten får neppe mange nye medlemmer med slike prisøkninger.....

    Bra da at en allerede er godt skodd med velfungerende komponenter fra dette merket, at en ikke umiddelbart lider av oppgraderingssyke, og at det generelle inntrykket av Marantz er holdbarhet og eierglede. :D

    Men; trøste og bære for en prispolitikk..... :oops:
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Vurderer Marantz 2 kanals forsterker hvem gir mest godlyd for pengene ?
    Det er vel avhengig av budsjett og hvorvidt apparatet skal være nytt eller ikke. Hvis det siste er viktig, så er vel innstegsmodellen PM6007, som er ganske så ny, en aktuell kandidat, vil jeg tro. Den ble testet i oktoberutgaven av What HiFi, og fikk her 5 av 5 stjerner (som sin forgjenger PM6006). Nytt på siste modell er vel en ny og bedre DAC (AK4490) med 2 optiske innganger og 1 coax-inngang, subwoofer-utgang, en bedre platespiller-inngang for Phono MM + muligens noen mindre lydmessige tweaks under lokket.
    Jeg har ikke hørt den, men den påstås å ha enda mer "punch" enn forrige modell i 6000-serien. Billigste alternativ på www.prisjakt.no akkurat nå er 6490,-.

    Går du opp til eksempelvis 8000-serien får du både mer krefter og mer påkostede løsninger (dog uten DAC), men prisen blir en helt annen.

    Bruktmarkedet kan ellers være et alternativ som potensielt frister enda mer, siden prisene på elektronikk i markedet ser ut til å ha gjort noen ordentlige byks i det siste. Her kan man kanskje gjøre noen gode kjøp på de tidligere modellene PM15 og PM14 (begge finnes i flere utgaver; S1, S2, Limited Edition; Special Edition). Det lønner seg kanskje å gå for de seneste utgavene av en modell, men det er jo markedet som bestemmer utvalget (og i stor grad du som bestemmer prisen!)

    Tvi tvi med jakten på godlyden! ;)
     
    Sist redigert:

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Ting blir dyrere......:confused:

    www.neby.no kan en lese at Marantz' sin integrerte hjemmekinoforsterker SR8015 nå koster den nette sum av 47.499,-!
    Det er drøyt 15000,- MER enn den kostet for bare få måneder siden. Tusenkronersspørsmålet blir da: Hvem er det som tar seg så godt betalt?

    Hvis dette er en indikasjon på hva vi (entusiaster!) har i vente den nærmeste tida når det gjelder priser på elektronikk, så lover ikke dette godt i det hele tatt. :mad:

    HiFi-menigheten får neppe mange nye medlemmer med slike prisøkninger.....

    Bra da at en allerede er godt skodd med velfungerende komponenter fra dette merket, at en ikke umiddelbart lider av oppgraderingssyke, og at det generelle inntrykket av Marantz er holdbarhet og eierglede. :D

    Men; trøste og bære for en prispolitikk..... :oops:
    Importøren, som vanlig
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.964
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Importøren, som vanlig
    Ikke helt rett å skylde på dem.. de har somregel en veiledende prisliste å gå ut fra..
    Men når det er sagt så koster dette produktet 37999 på neby sine sider nå..

    Siden importøren fikk skylden for grov pris så regner jeg med han også får skylden for pen pris?
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Ikke helt rett å skylde på dem.. de har somregel en veiledende prisliste å gå ut fra..
    Men når det er sagt så koster dette produktet 37999 på neby sine sider nå..

    Siden importøren fikk skylden for grov pris så regner jeg med han også får skylden for pen pris?
    Du spurte jeg svarte hva jeg mener. De tjenner fett med pen og styggpris !!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Skal kjøpe ny receiver og lurer på om det er mulig å etterjustere manuelt i Audyssey etter å ha kjørt den automatiske biten.
    F.eks. EQ og delefrekvens som på YPAO.
    Har sett på ytterpunkter som NR1711 til kun romkorrelsjon, og Cinema 50 i tilfelle jeg kvitter meg med stereoforsterkeren.
    EDIT: Og om det er mange presets for de forskjellige kilder.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Skal kjøpe ny receiver og lurer på om det er mulig å etterjustere manuelt i Audyssey etter å ha kjørt den automatiske biten.
    F.eks. EQ og delefrekvens som på YPAO.
    Har sett på ytterpunkter som NR1711 til kun romkorrelsjon, og Cinema 50 i tilfelle jeg kvitter meg med stereoforsterkeren.
    EDIT: Og om det er mange presets for de forskjellige kilder.
    Ja med appen kan du endre på targetkurven etter egne preferanser .
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Bare targetkurven? Eller alt hver for seg?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.024
    Antall liker
    380
    Skal kjøpe ny receiver og lurer på om det er mulig å etterjustere manuelt i Audyssey etter å ha kjørt den automatiske biten.
    F.eks. EQ og delefrekvens som på YPAO.
    Har sett på ytterpunkter som NR1711 til kun romkorrelsjon, og Cinema 50 i tilfelle jeg kvitter meg med stereoforsterkeren.
    EDIT: Og om det er mange presets for de forskjellige kilder.
    Ikke flere presets nei, men db og deling og lydformat kan settes til de respektive kildene.
    mab kan også justere alt etter audessey, og lage egen tarhet kurve til hver kanal
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.024
    Antall liker
    380
    Man kan også ha forskjellig deling, avstand etc til film og eget til 2 kanals
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Dvs 2 presets? Har ikke vært borti Marantz og Audyssey tidligere, bare gammel Yamaha. Derfor alle spørsmål.
    Skal brukes til 2.1, og ønsker presets med og uten sub. Og å kunne sette ting manuelt etter korreksjon. Dvs sette subvolum og delefrekvens etter Audyssey men beholde kalibreringen. Eller kan man sette str på HT og delefrekvens først og så velge hva man kalibrerer?
    Har Marantz noen receivere som er foretrukket til 2.1 og sterk nok til å drive «lettdrevne» Spendor A7 som er glad i krefter?
    Alle tips mottas med takk.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.024
    Antall liker
    380
    Dvs 2 presets? Har ikke vært borti Marantz og Audyssey tidligere, bare gammel Yamaha. Derfor alle spørsmål.
    Skal brukes til 2.1, og ønsker presets med og uten sub. Og å kunne sette ting manuelt etter korreksjon. Dvs sette subvolum og delefrekvens etter Audyssey men beholde kalibreringen. Eller kan man sette str på HT og delefrekvens først og så velge hva man kalibrerer?
    Har Marantz noen receivere som er foretrukket til 2.1 og sterk nok til å drive «lettdrevne» Spendor A7 som er glad i krefter?
    Alle tips mottas med takk.
    Det siste først: vil tro at 6015 f eks er sterk nok til å drive disse. Den har også muligheter for tweaking som du sier. Da via app audessey multi eq. Koster 200kr. Men er genial sånn sett.
    Her kan du forandre etter eget ønske som du sier str og delefrekvens og f eks hvor langt opp i frekevns du vil den skal kalibrere.

    ang presets så kan velge å kjøre ren to kanal uten sub og høyttalere som large i «2 channel ser up», mens f eks musikk fra spotify via receicer/telefon kan velges som «stereo» eller «dts ex» her vil sub være med om du ønsker det
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Marantz NR1711 m/effektforster eller «bare» en Marantz Cinema 50?
    Det er det store spørsmålet.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke gå for NR1711 med effektforsterker?

    Har selv gått for separat løsning med tanke på «levetid».
    Anthem som jeg kjøpte i år, har jeg tenkt å beholde lenge.
    Min prosessor er jo «gammel», men holder til mitt bruk. Den støtter 4K med HDR og DV, 120HZ er ikke støttet.
    Har likevel tv som støtter 120HZ, så det er ikke et problem i praksis for meg.

    Om du vil ha Dirac, så koster jo det ekstra for å aktivere det med Cinema 50.
    Egentlig er det ditt behov som avgjør, antall kanaler du skal bruke.
    Cinema 50 støtter 4stk subwoofer, om det er aktuelt er det jo bare å satse på denne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn