Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    SA-10 er vel helt der oppe blant de aller beste spillerne. Har du nok erfaring med andre hiendspillere til at du kan si noe om hvordan SA-10 lyder i forhold til disse og andre (eldre) Marantzer? Regner med den ikke er like varm i klangen som Sa-7s1 er kjent for å være.
    Marantz har valgt en mer korrekt gjengivelse på SA-10, enn på de andre SA-spillerne sine. Spesielt godt synes jeg den gjør seg på klassisk musikk, der de andre SA-spillerne legger til litt ekstra vekt, er SA-10 klart mer nøytral og lettere i uttrykket.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Blir ikke enkelt å erstatte Ken Ishiwata , han forlot vel Marantz i mai etter 41 år.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Min kjære gamle CD-7 hadde et snev av dårlige hofter etter nesten 20 års drift og derav 15 år i mitt eie. Den har derfor vært hos kirurgen som byttet laser, spindelmotor og justerte mekanikken så den er som ny. En strålende utført jobb. Selv om den ikke lenger er det beste som finnes der ute så er eiergleden så stor at dette var vel anvendte penger. Kirurgen var også strålende fornøyd med å få jobbe på en maskin som er så velkonstruert, eller nesten for mye av det gode som han antydet.

    CD7.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Ken Ishiwata gikk bort som dere kanskje vet? Jeg har denne CD 63MKII KI som jeg bruker sammen med Emc 1 UP. Jeg kan bruke samme fjernkontroll☺ Tenker stadig på hvilken SACD jeg skal kjøpe. Har helt slått fra meg spiller med DVD blueray. Helt avhengig av balansert XLR utgang. Hvis ikke marantz, så bli det Technics SL-G700. Denne spilleren har ikke vist seg ennå tror jeg. Må sammenligne her
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Marantz PM14 S1 SE

    En investering som ble gjort nylig, har vist seg å inneha superbe musikalske kvaliteter (egenskaper man, strengt tatt, aldri bør tillegge elektriske komponenter....). Det gjelder forsterkeren PM14 S1 Special Edition - den aller siste serien (Ruby-modellene unntatt) som Ken Ishiwata rakk å "tune" spesielt før han gikk bort. Forsterkere med benevnelsen PM14 har en spesiell plass i Marantz-hierarkiet. Jeg har ikke hørt forgjengerne, men DENNE (!) er virkelig fantastisk god. Lytteinntrykkene understøttes av det tyske magasinet Stereo, som vel knapt har målt bedre verdier totalt noen gang på en integrert forsterker.
    Min trofaste Sony XA-777 ES har muligens aldri kommet bedre ut av det enn via denne forsterkeren. Detaljeringen er frapperende god, og det er så man nesten må klype seg litt i armen. Byggekvaliteten (Made in Japan) og kvalitetsfølelsen er til å ta og føle på.

    I signalkjeden benyttes Nordost Wyrewizard Enchantress (Pro-serien/bygd i USA) mellom spiller og forsterker, og Nordost Blue Heaven Rev II (Biwire) som høyttaler-kabel. Strømkabel til spilleren er Nordost Blue Heaven (2m), og strømkabel til Marantz-forsterkeren er van den Hul The Mainstream (1,5 m). Én felles strømpadde; Isotek Sirius, er koblet til alle komponentene, og fra vegguttaket benyttes igjen van den Hul The Mainstream (2 m).

    Finnes det noen andre der ute som har erfaringer med denne forsterkeren, mon tro?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En investering som ble gjort nylig, har vist seg å inneha superbe musikalske kvaliteter (egenskaper man, strengt tatt, aldri bør tillegge elektriske komponenter....). Det gjelder forsterkeren PM14 S1 Special Edition - den aller siste serien (Ruby-modellene unntatt) som Ken Ishiwata rakk å "tune" spesielt før han gikk bort. Forsterkere med benevnelsen PM14 har en spesiell plass i Marantz-hierarkiet. Jeg har ikke hørt forgjengerne, men DENNE (!) er virkelig fantastisk god. Lytteinntrykkene understøttes av det tyske magasinet Stereo, som vel knapt har målt bedre verdier totalt noen gang på en integrert forsterker.
    Min trofaste Sony XA-777 ES har muligens aldri kommet bedre ut av det enn via denne forsterkeren. Detaljeringen er frapperende god, og det er så man nesten må klype seg litt i armen. Byggekvaliteten (Made in Japan) og kvalitetsfølelsen er til å ta og føle på.

    I signalkjeden benyttes Nordost Wyrewizard Enchantress (Pro-serien/bygd i USA) mellom spiller og forsterker, og Nordost Blue Heaven Rev II (Biwire) som høyttaler-kabel. Strømkabel til spilleren er Nordost Blue Heaven (2m), og strømkabel til Marantz-forsterkeren er van den Hul The Mainstream (1,5 m). Én felles strømpadde; Isotek Sirius, er koblet til alle komponentene, og fra vegguttaket benyttes igjen van den Hul The Mainstream (2 m).

    Finnes det noen andre der ute som har erfaringer med denne forsterkeren, mon tro?
    Jeg har ikke hørt denne.
    Men har PM17 og den er også kanongod.
    Ikke hørt andre som har så kontroll på Klipsch høyttalere. Men ellers også er den rivende god oppover. Mitt HiFi funn til pølsepris.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har PM14 S1 (Ikke SE) og er kjempefornøyd. Resten av anlegget ser du i signaturen og uavhengig av andres meninger om hva som spiller best med hva blir forsterker og høyttalere her. Satt så sent som i dag og lyttet til litt musikk og tenkte hvor glad jeg er for anlegget. Skulle nok kun bytte PM14 om jeg kunne få PM10 for en ekstrem god pris.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Har PM14 S1 (Ikke SE) og er kjempefornøyd. Resten av anlegget ser du i signaturen og uavhengig av andres meninger om hva som spiller best med hva blir forsterker og høyttalere her. Satt så sent som i dag og lyttet til litt musikk og tenkte hvor glad jeg er for anlegget. Skulle nok kun bytte PM14 om jeg kunne få PM10 for en ekstrem god pris.
    Hyggelig å høre at det også finnes andre der ute som er knakende godt fornøyd med denne Marantz-serien.
    Om du skulle finne på å bytte til PM10, så vit at det er en helt annen forsterker-teknologi (PWM - dessuten brokoblet, sådan!). I praksis så vil den helt klart ha et overtak rent effektmessig i 8 og 4 ohm, men i lavere impedanser har den møtt litt veggen (hvis en skal lite på en del tester i magasiner), sett i forhold til de høye effektene i 8 og 4 ohm.
    Hvordan den lydmessig framstår, nei, det har jeg ingen formening om.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Har PM14 S1 (Ikke SE) og er kjempefornøyd. Resten av anlegget ser du i signaturen og uavhengig av andres meninger om hva som spiller best med hva blir forsterker og høyttalere her. Satt så sent som i dag og lyttet til litt musikk og tenkte hvor glad jeg er for anlegget. Skulle nok kun bytte PM14 om jeg kunne få PM10 for en ekstrem god pris.
    Hyggelig å høre at det også finnes andre der ute som er knakende godt fornøyd med denne Marantz-serien.
    Om du skulle finne på å bytte til PM10, så vit at det er en helt annen forsterker-teknologi (PWM - dessuten brokoblet, sådan!). I praksis så vil den helt klart ha et overtak rent effektmessig i 8 og 4 ohm, men i lavere impedanser har den møtt litt veggen (hvis en skal lite på en del tester i magasiner), sett i forhold til de høye effektene i 8 og 4 ohm.
    Hvordan den lydmessig framstår, nei, det har jeg ingen formening om.
    Det er kun en tanke som har slått meg fordi jeg er fornøyd med Marantz og ikke vil bytte til andre merker. Har vært fristet men det er vel ikke noe som kan sammenlignes med den første hifi kjærlighet;) Har bemærket det du nevner om PM10 men har ikke en stor kjellerstue eller behov for å spille høyt. Selvom jeg muligens får mer effekt og bedre kontroll tviler jeg på prisen jeg ga for PM14 opp til PM10 kan rettferdigjøres lydmessig.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hei

    Noen med kjennskap til MM 7025 effektforsterkeren? skal brukes på Klipsch R-820F. pre er valgt enda står mellom Rotel RC 1572 eller Parasound P6.

    mvh

    Hifibasillen
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hifibasillen: En R820, vel? Så lettdrevne som de RPene er, burde det bli en mer enn OK match, det. Spørs om jeg- med de valgene- ikke ville satt P6 som pre, om det var meg...
     
    Sist redigert:
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hifibasillen: En R820, vel? Så lettdrevne som de RPene er, burde det bli en mer enn OK match, det. Spørs om jeg- med de valgene- ikke ville satt P6 som pre, om det var meg...
    Ja "et" par R820F og nei de er ikke innen Reference Premiere men Reference, Joa lettdrevne nok men Klipsch trenger noe med god kontroll/strøm og ikke nødvendigvis masse effekt, har ikke så mye kjennskap til Marantz fra før, tenkte på P6 som pre grunnet uendelige muligheter som den har, vurderer noe annet en Rotel så Marantz kan være en kandidat, burde dog være i samme klasse som Rotel RA 1592.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

    Noen som kan gi en rask beskrivelse av forskjellen mellom PM17 mkI og mkII?

    Hilsen Sondre

    Edit: fant det viktigste, mulighet for å koblet til annen forsterker, med egen bryter.
     
    Sist redigert:

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    PM17 vs PM7200 valgets kval

    Hvis prisen er så å si den samme, og primært skal brukes på digitale kilder Streaming Tidal og tv via Chromecast via Schiit DAC er det hipp som happ hvem jeg går for?

    Vil sannsynligvis ikke bruke klasse a om jeg ikke skulle finne på å koble Rega platespiller på etterhvert, men den tenker jeg at fortsatt vil gå gjennom rør.
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Lurte på om noen har noen tips.
    Min Marantz SA-15S1 begynner å bli litt sliten. Den spiller ikke alle SADC'er, og stopper noen ganger ved avspilling. CD spiller den fortsatt fint.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei. Lurte på om noen har noen tips.
    Min Marantz SA-15S1 begynner å bli litt sliten. Den spiller ikke alle SADC'er, og stopper noen ganger ved avspilling. CD spiller den fortsatt fint.
    Min SA11 S1 begynte også å tulle men det viser seg at laser synger på siste verset :(

    mvh
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Lurte på om noen har noen tips.
    Min Marantz SA-15S1 begynner å bli litt sliten. Den spiller ikke alle SADC'er, og stopper noen ganger ved avspilling. CD spiller den fortsatt fint.
    Min SA11 S1 begynte også å tulle men det viser seg at laser synger på siste verset :(

    mvh
    Jeg var redd for det. Noen som vet om noen her i Norge som kan fikse på slikt for en overkommelig pris?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei. Lurte på om noen har noen tips.
    Min Marantz SA-15S1 begynner å bli litt sliten. Den spiller ikke alle SADC'er, og stopper noen ganger ved avspilling. CD spiller den fortsatt fint.
    Min SA11 S1 begynte også å tulle men det viser seg at laser synger på siste verset :(

    mvh
    Jeg var redd for det. Noen som vet om noen her i Norge som kan fikse på slikt for en overkommelig pris?
    Jeg måtte gi 6k for å få den fikset, men finnes nok noen der ute som kan gjøre det rimeligere

    mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Lurte på om noen har noen tips.
    Min Marantz SA-15S1 begynner å bli litt sliten. Den spiller ikke alle SADC'er, og stopper noen ganger ved avspilling. CD spiller den fortsatt fint.
    Min SA11 S1 begynte også å tulle men det viser seg at laser synger på siste verset :(

    mvh
    Jeg var redd for det. Noen som vet om noen her i Norge som kan fikse på slikt for en overkommelig pris?
    Jeg måtte gi 6k for å få den fikset, men finnes nok noen der ute som kan gjøre det rimeligere

    mvh
    Huff da du hadde jo nettopp kjøpt den makan til uflaks .
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var redd for det. Noen som vet om noen her i Norge som kan fikse på slikt for en overkommelig pris?
    Jeg måtte gi 6k for å få den fikset, men finnes nok noen der ute som kan gjøre det rimeligere

    mvh
    Huff da du hadde jo nettopp kjøpt den makan til uflaks .
    Prøv ebay
    Jeg fikk tak i til min Cd17 komplett laser montert i laseropphenget. Lett å skifte hvis jeg skulle få bruk for det en gang.kostet noen hundrelapper
     

    JonsenH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    64
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var redd for det. Noen som vet om noen her i Norge som kan fikse på slikt for en overkommelig pris?
    Jeg måtte gi 6k for å få den fikset, men finnes nok noen der ute som kan gjøre det rimeligere

    mvh
    Huff da du hadde jo nettopp kjøpt den makan til uflaks .
    Prøv ebay
    Jeg fikk tak i til min Cd17 komplett laser montert i laseropphenget. Lett å skifte hvis jeg skulle få bruk for det en gang.kostet noen hundrelapper
    ok. skal sjekke denne mulighet. Takk. Ja uflaks der, motoren. Takker for svar :)
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Hei.

    Kjøpte en brukt Marantz PM-17 mk1 i går.

    Fornøyd og HJELP!

    Koblet den til og kjørte lyd fra tv via dac (Schiit mani multibit) og inn på CD inngang i ca 1 time. Hadde også aktiv sub koblet til via pre out L & R. Det var da lys i temp måler.
    20200203_211557.jpg


    Slo av forsterkeren, etter ca 30 minutter tenkte jeg å høre på litt musikk fra Squeezebox touch (Tidal) via samme dac, slo på forsterkeren, men nå er det ikke lenger lys i temp måler?!?!

    Noen som vet hvordan man fikser det, hva salgs pære, hvordan gå frem step - by - step?


    EDIT: Har bestilt disse på Ebay, får håpe de passer, trenger fortsatt noen step by step instructions...
    https://www.ebay.co.uk/itm/Marantz-...995747?hash=item1a55a487e3:g:-cAAAOSwSypY8pfj

    Edit: 10.02.20: Vel i går sto forsterker forsterker på uten lys som vanlig på temp. Glemte å skru den av før jeg gikk ut en tur ett par timer, når jeg kom tilbake var, hold på hatten, lyset var tilbake!?!? Streamet musikk i en drøy time, slo den av og ca en time senere slo jeg den på igjen, fortsatt lys :) Lodding av ny pære er satt på vent inntil videre, men er jo ikke helt på setll så må nok uansett ta en titt inni den om ikke for lenge, men har ikke nå like høy prioritet.

    20200209_161652.jpg
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjøp og salg gjøres på bruktbørs og ikke på selve forum. 1 innlegg er fjernet
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Kjøpte en brukt Marantz PM-17 mk1 i går.

    Fornøyd og HJELP!

    Koblet den til og kjørte lyd fra tv via dac (Schiit mani multibit) og inn på CD inngang i ca 1 time. Hadde også aktiv sub koblet til via pre out L & R. Det var da lys i temp måler. Vis vedlegget 569651

    Slo av forsterkeren, etter ca 30 minutter tenkte jeg å høre på litt musikk fra Squeezebox touch (Tidal) via samme dac, slo på forsterkeren, men nå er det ikke lenger lys i temp måler?!?!

    Noen som vet hvordan man fikser det, hva salgs pære, hvordan gå frem step - by - step?


    EDIT: Har bestilt disse på Ebay, får håpe de passer, trenger fortsatt noen step by step instructions...
    https://www.ebay.co.uk/itm/Marantz-...995747?hash=item1a55a487e3:g:-cAAAOSwSypY8pfj

    Edit: 10.02.20: Vel i går sto forsterker forsterker på uten lys som vanlig på temp. Glemte å skru den av før jeg gikk ut en tur ett par timer, når jeg kom tilbake var, hold på hatten, lyset var tilbake!?!? Streamet musikk i en drøy time, slo den av og ca en time senere slo jeg den på igjen, fortsatt lys :) Lodding av ny pære er satt på vent inntil videre, men er jo ikke helt på setll så må nok uansett ta en titt inni den om ikke for lenge, men har ikke nå like høy prioritet.

    Vis vedlegget 570478
    Dette med lys i temp måler..hehe
    Jeg kjøpte min brukt uten lys.
    Etter litt tid virker det nå igjen :)
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Er det noen av dere som har noe å si om en Marantz mm9000 effektforsterker samt pre-en av9000.. Er dette noe tess idag? Er vel spes effekt forsterkeren jeg er intr i, men må kjøpe pre-en også da han ikke selger effet seperat.

    Er det noen sm har prøvd desse?

    De skal drive et surround oppsett med Klipsch, senere 5.0 delen i et 7,1 system der jeg kommer til å bruke noen klasse A mono blokker til fronthøyttalerene, som ser ut til å bli Klipsch RF 63.

    Mvh Peter
    …...9 års ventetid på svar må jo være verdt noe......derfor litt tilbakemelding fra en fornøyd eier.:)

    Jeg har hatt 2 stk. Marantz MM9000 siden de var nye. De er ganske kraftige - fabrikken oppgir 5 x 140 watt ved 8 ohm RMS. Det sitter meget store Sanken bipolare utgangstransistorer i apparatet (1 par push pull). Disse er montert langs en viftedrevet kjølekanal, i en L/R konfigurasjon. På den ene siden finner du 2 kanaler, og på den andre da nødvendigvis 3. Viften er av den stillegående sorten. Jeg har aldri hørt EN LYD fra denne noen gang! Apparatet utvikler for øvrig knapt noe varme. Forsterkeren har en innkapslet Super Ring Toroidal transformator, med 2 stk. Elna kondensatorer på hver 47000 mikroFarad. I følge elektrikeren (med over 40 års erfaring) som har modifisert mine apparat, så er disse kondensatorene av meget god kvalitet. Sluttrinnet er ellers THX Ultra-sertifisert. Dette var den høyeste sertifiseringen av konsumentprodukter den gang apparatene var nye.
    Etter en del år, og lenge etter at garantien på produktene hadde gått ut, fikk jeg av ren nysgjerrighet lyst til å foreta diverse oppgraderinger. Dette er gjort i 2 trinn; først i 2014, og, senest, i 2018. Bl.a. er mye av internkabling byttet ut (ut med lakrislisser!) til vesentlig grovere typer av fabrikat Monster Cable og Van den Hul. Disse er dessuten tvinnet for hånd, for å redusere støy ytterligere. Det er montert Furutech Audio Grade nettbrønn og de dyreste, forgylte WBT RCA Phono-kontaktene. De opprinnelige nivårattene (1 pr. kanal) er byttet ut med faste motstander med lave toleranser. Diverse klips er dessuten fjernet, og i stedet er det loddet direkte på print med WBT forsølvet loddetinn (dyrt!). Bort med alle unødige overganger, som kun forringer signalet! Høyttaler-terminalene er de beste fra WBT. Jeg tror de heter WBT 0705 NextGen.
    Selve trafoen har fått foringer av gummi mot skruefestene for å redusere resonanser her. Totalt sett er det altså gjort en del inngrep, men apparatets grunnleggende konstruksjon er det ikke gjort noe med.

    Jeg er svært fornøyd med de modifiseringene som er gjort. Apparatene lyder mye mer dynamiske, og er utvilsomt blitt mer transparante. Det er også gjort målinger som viser at støy er kraftig redusert (ikke det at det noen gang har vært et problem: dette er meget stillegående apparater på alle måter!). Ved bruk nyttes Van den Hul sin største strømkabel; The Mainstream.

    Apparatene har vært fullstendig lytefrie i bruk i alle år, både før og etter modifiseringene. Disse apparatene ble satt sammen i Japan, og det at denne serien (9000-serien) til dags dato ikke har fått noen etterfølgere, sier vel sitt.

    Den samme elektrikeren som modifiserte apparatene, har også laget 5 kabler med y-splitt, slik at jeg kan kjøre bi-amping på alle 5 kanaler, om jeg ønsker det. Og; ja, det utgjør en forskjell!

    Jeg vedlegger noen bilder for å vise noen av modifiseringene.
    P1040217.JPG
    P1040215.JPG
    P1040220.JPG
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er på jakt etter en «hverdagsforsterker», og trenger ikke voldsomt med krefter. 50-70 watt holder. DAC har jeg eksternt. Hva synes der om f.eks. PM6004? Er jo noen år gammel, men det er helt ok, og prisen er helt innafor. Er det noe å hente på å gå opp til en høyere/nyere modell?
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Vel, hvis du holder deg til 6000-serien fra Marantz, så har den nyeste modellen PM6006 fått mye bra omtale, og har også målt bra på både watt og strømstyrke hos eksempelvis det svenske magasinet HiFi och Musik. Muligens ligger denne prismessig utenfor ditt budsjett, men, som sagt, jeg har lest positive omtaler av akkurat denne modellen (....og som bl.a. inkluderer dynamiske egenskaper).
    En forsterker som nyere utgaver av Rega Brio får også mye fin omtale. Usikker på om denne har platespiller-inngang, men det tror jeg Marantz sin 6000-serie har. Denon sin nye 800-serie kan kanskje også være et alternativ i antatt aktuell prisklasse for deg (?).
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vel, hvis du holder deg til 6000-serien fra Marantz, så har den nyeste modellen PM6006 fått mye bra omtale, og har også målt bra på både watt og strømstyrke hos eksempelvis det svenske magasinet HiFi och Musik. Muligens ligger denne prismessig utenfor ditt budsjett, men, som sagt, jeg har lest positive omtaler av akkurat denne modellen (....og som bl.a. inkluderer dynamiske egenskaper).
    En forsterker som nyere utgaver av Rega Brio får også mye fin omtale. Usikker på om denne har platespiller-inngang, men det tror jeg Marantz sin 6000-serie har. Denon sin nye 800-serie kan kanskje også være et alternativ i antatt aktuell prisklasse for deg (?).
    Platespiller bruker jeg ikke, så det er ikke noe kriterium. Jeg bruker stort bare én inngang, fordi jeg kobler alt på ekstern DAC.

    Men Denon, ja. Marantz og Denon slo seg vel sammen for en stund tilbake. Betyr det at du finner mye av de samme kvalitetene på tvers av merkene, og at det i hovedsak er utseende som skiller? Jeg liker egentlig ikke Marantz så godt utseendemessig, men jeg har forstått at de har gode, vellydende produkter.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har en Marantz SR6010, den er vel 'laget for' hjemmekino men fungerer også veldig bra i stereo. Fra min gamle Pioneer vsx1018ah og til marantzen var et stort steg i riktig retning. Jeg bruker min mest til film dog.
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Marantz og Denon er del av samme selskap. Den nevnte Denon-modellen (PMA-800NE) yter på papiret 2x50 watt i 8 ohm og 2x85 watt i 4 ohm, og har i motsetning til Marantz 6000-serien også innebygget DAC; Texas Instruments PCM5141. Ellers har apparatet i følge en Amazon-omtale også ELNA-kondensatorer, noe som må ses på som et kvalitetstegn. HiFiKlubben tar 5298,- for denne modellen pr. i dag.
    Ellers finnes det alternativer fra Yamaha i modellserien A-S, der kanskje spesielt modellen som heter A-S701 ser ut til å gi mye for pengene, med en vekt på 11,2 kg, og med priser i norske nettbutikker til under 6000 kroner (5990,-). Denne har også subwoofer-utgang og DAC implementert.
    Jeg ser for øvrig at den Rega Brio-forsterkeren jeg nevnte ser ut til å koste rundt 8500,- hos flere norske aktører, så denne er kanskje utenfor ditt budsjett?

    HiFiKlubben fører ellers merkene Argon og NAD, om du heller liker designen på disse.
    Pioneer og Onkyo, som begge er del av et annet selskap har også stereoforsterkere i sortimentet
    .....men siden dette er en Marantz-tråd, så bør vel i alle fall modellseriene 6000 og 7000 nevnes. 8000-serien kan kanskje også være et alternativ, om du kommer over noe pent brukt som passer inn i budsjettet. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg er på jakt etter noe i rimelig-og-bra-kategorien :) Jeg har en grei DAC (Hegel HD11), så derfor er det for så vidt uinteressant med forsterker som har det. Det er derfor jeg tenkte PM6004 eller noe, siden jeg ikke har bruk for voldsomme krefter. Bruksområdet er bakgrunnslytting. Jeg har også en liten rørforsterker som funker fint til det også, men det blir for knotete for resten av familien å forholde seg til.

    Men for å spørre: Er det forskjell på 6004 og for eksempel 7004 rent lydmessig?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er på jakt etter noe i rimelig-og-bra-kategorien :) Jeg har en grei DAC (Hegel HD11), så derfor er det for så vidt uinteressant med forsterker som har det. Det er derfor jeg tenkte PM6004 eller noe, siden jeg ikke har bruk for voldsomme krefter. Bruksområdet er bakgrunnslytting. Jeg har også en liten rørforsterker som funker fint til det også, men det blir for knotete for resten av familien å forholde seg til.

    Men for å spørre: Er det forskjell på 6004 og for eksempel 7004 rent lydmessig?
    Ikke hørt noen av de, men har selv Denon PMA-710AE som tilsvarer Marantz sin PM6004 og er svært fornøyd med den.
    Kan brukes til mer enn bakgrunnlytting :) Så om du finner 6004 eller 7004 så blir det nok bra uansett

    Største forskjellen på de er vel litt mer effekt, samt pre-out og poweramp direct in på 7004.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har SA -10 her i gruppen. Eller noen som har hørt den?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn