Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For min del så vil 8012 låse eventuelle tanker rundt Dirac helt ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For min del så vil 8012 låse eventuelle tanker rundt Dirac helt ut.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en SR7011, digg med Marantz igjen. Fikk kjørt Audyssey inatt, og dillet litt med appen, er litt på glattisen kjenner jeg når det gjelder justeringer der. Men får prøve seg fram. Lurer på hvilke erfaringer dere har i forhold til åssen subber kalibreres, treffer den så de spiller i fase med frontene eller må dette tas i etterkant?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en SR7011, digg med Marantz igjen. Fikk kjørt Audyssey inatt, og dillet litt med appen, er litt på glattisen kjenner jeg når det gjelder justeringer der. Men får prøve seg fram. Lurer på hvilke erfaringer dere har i forhold til åssen subber kalibreres, treffer den så de spiller i fase med frontene eller må dette tas i etterkant?
    Grattis med ny receiver :)
    Appen kan være grei å leke seg med den , men man må være forsiktig når man justerer , og så ruller den av en del i dypbassen ift. den interne Audyssey'n ser jeg. Ikke noen enorme forskjeller , men jeg skjønner ikke helt hvorfor...?

    Ja jeg måtte forlenge avstand til sub ca 2m for at det skulle smelte helt optimalt.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Brukte kun appen til innstillingen igår, så at subben ruller av tidlig ja. Må jo ha no liv under 25hz og, er derfor jeg har SVS. Prøvd å sette opp kurven helt i bunn et par db, ble litt housecurve. Ellers så leser jeg meg opp på appen på Avs forum, er noen sider der ja.

    Åssen smelter du subbene inn? Jeg har tidligere brukt Hellnoobs metode.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Brukte kun appen til innstillingen igår, så at subben ruller av tidlig ja. Må jo ha no liv under 25hz og, er derfor jeg har SVS. Prøvd å sette opp kurven helt i bunn et par db, ble litt housecurve. Ellers så leser jeg meg opp på appen på Avs forum, er noen sider der ja.

    Åssen smelter du subbene inn? Jeg har tidligere brukt Hellnoobs metode.
    Ved å justere avstanden så endrer man timingen/fasen mellom sub og fronter , og dette gjøres i samarbeid med REW.
    Audyssey setter jo også frontene til large , mens jeg liker best small med x-over på 60 hz :)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat ja, har bare pleid å justere med db meter, fronter oppimot subber hver for seg til en får 6db økning sub og fronter sammen på 50hz sinustone, justerer da avstanden for å få det. Har satt de til small og 40hz foreløpig. Hva har du Lfe på? Denne mener Audyssey guruen Kiriyakis eller no sånt at skal stå på 120hz uansett. Men har testet litt på 80hz og følte det blei bedre mellombass. Driver ikke med Rew nå, blei så omstendelig syns jeg. Men mulig en må grave det fram igjen.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Når det er sagt så er det litt utfordringer her, ikke spesielt oppløftende å se kurvene. Går rett i dørken over 70hz på subbene. Men vanskelig å øke fra den frekvensen, det påvirker under og.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat ja, har bare pleid å justere med db meter, fronter oppimot subber hver for seg til en får 6db økning sub og fronter sammen på 50hz sinustone, justerer da avstanden for å få det. Har satt de til small og 40hz foreløpig. Hva har du Lfe på? Denne mener Audyssey guruen Kiriyakis eller no sånt at skal stå på 120hz uansett. Men har testet litt på 80hz og følte det blei bedre mellombass. Driver ikke med Rew nå, blei så omstendelig syns jeg. Men mulig en må grave det fram igjen.
    Joda kan jo fungere det , men man ser jo ikke hele bildet ved å kun bruke en spesifikk sinustone.
    Det er viktig å se til at frekvensresponsen ikke forverrer seg over x-over også.

    LFE står til 120 hz ja. Ellers så kan man gå glipp av deler av sub-sporet på film. Dette vil jo uansett ikke påvirke hvordan man opplever bassen ved musikkavspilling i stereo.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Brukte kun appen til innstillingen igår, så at subben ruller av tidlig ja. Må jo ha no liv under 25hz og, er derfor jeg har SVS. Prøvd å sette opp kurven helt i bunn et par db, ble litt housecurve. Ellers så leser jeg meg opp på appen på Avs forum, er noen sider der ja.

    Åssen smelter du subbene inn? Jeg har tidligere brukt Hellnoobs metode.
    Ved å justere avstanden så endrer man timingen/fasen mellom sub og fronter , og dette gjøres i samarbeid med REW.
    Audyssey setter jo også frontene til large , mens jeg liker best small med x-over på 60 hz :)
    Mener jeg leste på Audyssey sitt forum at det var produsenten av AV receiver selv som finner ut at høyttaler skal stå i large hvis de er i stand til å spiller langt nok ned under kalibrering , men audyssey sier selv at høyttalere skal settes til small ellers blir det ikke slik som det var tiltenkt fra audyssey sin side . ( litt frustrerende )
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    På all romkorrreksjon burde man kunne definere sånne valg selv, før korrigeringen starter. Jeg innbiller meg at det hadde gitt et bedre resultat enn å endre dette i ettertid...
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat ja, har bare pleid å justere med db meter, fronter oppimot subber hver for seg til en får 6db økning sub og fronter sammen på 50hz sinustone, justerer da avstanden for å få det. Har satt de til small og 40hz foreløpig. Hva har du Lfe på? Denne mener Audyssey guruen Kiriyakis eller no sånt at skal stå på 120hz uansett. Men har testet litt på 80hz og følte det blei bedre mellombass. Driver ikke med Rew nå, blei så omstendelig syns jeg. Men mulig en må grave det fram igjen.
    Joda kan jo fungere det , men man ser jo ikke hele bildet ved å kun bruke en spesifikk sinustone.
    Det er viktig å se til at frekvensresponsen ikke forverrer seg over x-over også.

    LFE står til 120 hz ja. Ellers så kan man gå glipp av deler av sub-sporet på film. Dette vil jo uansett ikke påvirke hvordan man opplever bassen ved musikkavspilling i stereo.
    Det er sant. Syns det er vanskelig med disse grafene.


    Brukte kun appen til innstillingen igår, så at subben ruller av tidlig ja. Må jo ha no liv under 25hz og, er derfor jeg har SVS. Prøvd å sette opp kurven helt i bunn et par db, ble litt housecurve. Ellers så leser jeg meg opp på appen på Avs forum, er noen sider der ja.

    Åssen smelter du subbene inn? Jeg har tidligere brukt Hellnoobs metode.
    Ved å justere avstanden så endrer man timingen/fasen mellom sub og fronter , og dette gjøres i samarbeid med REW.
    Audyssey setter jo også frontene til large , mens jeg liker best small med x-over på 60 hz :)
    Mener jeg leste på Audyssey sitt forum at det var produsenten av AV receiver selv som finner ut at høyttaler skal stå i large hvis de er i stand til å spiller langt nok ned under kalibrering , men audyssey sier selv at høyttalere skal settes til small ellers blir det ikke slik som det var tiltenkt fra audyssey sin side . ( litt frustrerende )
    Det stemmer. Frustrerende er det. Men nå mener ikke han Audyssey fyren på forumet at en ikke skal justere på annet enn å sette høyttalerne til 80hz heller. Hvis en justeres nivåer og distanse sier han det og blir feil i forhold til hva som er tenkt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Brukte kun appen til innstillingen igår, så at subben ruller av tidlig ja. Må jo ha no liv under 25hz og, er derfor jeg har SVS. Prøvd å sette opp kurven helt i bunn et par db, ble litt housecurve. Ellers så leser jeg meg opp på appen på Avs forum, er noen sider der ja.

    Åssen smelter du subbene inn? Jeg har tidligere brukt Hellnoobs metode.
    Ved å justere avstanden så endrer man timingen/fasen mellom sub og fronter , og dette gjøres i samarbeid med REW.
    Audyssey setter jo også frontene til large , mens jeg liker best small med x-over på 60 hz :)
    Mener jeg leste på Audyssey sitt forum at det var produsenten av AV receiver selv som finner ut at høyttaler skal stå i large hvis de er i stand til å spiller langt nok ned under kalibrering , men audyssey sier selv at høyttalere skal settes til small ellers blir det ikke slik som det var tiltenkt fra audyssey sin side . ( litt frustrerende )
    Joda dette er godt mulig , mener jeg har lest det en plass jeg også når du sier det.
    Og ja , det er svært sjelden at å ikke bruke bassmanagment gir det beste resultatet - også på frontene. Det er veldig fort å få utfasinger dersom frontene skal stå som large. Da bør dem hvertfall stå med tette bassporter.

    På all romkorrreksjon burde man kunne definere sånne valg selv, før korrigeringen starter. Jeg innbiller meg at det hadde gitt et bedre resultat enn å endre dette i ettertid...
    Nja , ikke alle som er i stand til å vurdere dette riktig selv heller. Men man kunne selvsagt at mulighet til å velge fullt auto eller manuelt definert oppsett på forhånd.

    Når det er sagt så er det ikke så nøye om man velger dette i etterkant så lenge man høyner x-over. For det er ikke gjort korrigeringer under den satte x-over har jeg lest.

    Så om det er valgt f.eks 80hz som x-over så bør ikke denne endres til f.eks 60. Å øke til f.eks 100 gjør ingen skade derimot :)
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    Hei

    Jeg har en Marantz SA15S-1.
    I den har jeg montert Superclock-4 med egen strømforsyning. 6-7 år siden jeg gjorde det, for et løft!
    Her om dagen så jeg en gammel artikel fra Lampizator, han har modifisert massse cd spillere opp igjenom.
    Noe han gjorde var og ta ut signalet rett fra dacń via noen små kondiser (feks 0.47uF) og rett til utgangsterminalene.
    Har vert i kontakt med han og han har gitt klarsignal at det skulle gå fint også på SA15S-1.
    Hoved grunnen er og kutte ut filtreringsdelen etter dacń.
    Noen som har hvert borti noe i samme dur ang cd spillere?

    Frank
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har noen her testet kvaliteten på streamingen som er innebygd i reciever mot f.eks Marantz na6005?
     

    AudunB

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    46
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg har en Marantz SA15S-1.
    I den har jeg montert Superclock-4 med egen strømforsyning. 6-7 år siden jeg gjorde det, for et løft!
    Her om dagen så jeg en gammel artikel fra Lampizator, han har modifisert massse cd spillere opp igjenom.
    Noe han gjorde var og ta ut signalet rett fra dacń via noen små kondiser (feks 0.47uF) og rett til utgangsterminalene.
    Har vert i kontakt med han og han har gitt klarsignal at det skulle gå fint også på SA15S-1.
    Hoved grunnen er og kutte ut filtreringsdelen etter dacń.
    Noen som har hvert borti noe i samme dur ang cd spillere?

    Frank
    Hei Frank,

    jeg gjorde det samme på en Playstation 1. Syntes det ble bra resultat. Låt bedre enn en Marantz CD-80. Bruker den fremdeles når en CD skal spilles.
    Nå kostet PSen en hundrelapp, så det var ikke noe stort tap om eksperimentet gikk i dass
    Oppskriften fant jeg her: Mick Feuerbacher Audio Projects

    Mvh,
    Audun
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spiller musikk til Marantzen fra pc, men album art vises ikke, hverken i Heos appen eller på skjermen. Har kanskje noe med spiller på pc å gjøre? Jeg har bilder med navn.folder i hver albummappe.
     
    Sist redigert:

    Saul Marantz

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    11
    Antall liker
    3
    Hvor lang «levetid» er det på premium-modellene. Eller for å spørre på en annen måte: Når kan vi forvente å se en NA11 s2? NA 11 s1 kom i 2013 etter hva jeg kan se. På tide med en oppgradering? Eller er det litt tidlig?
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    232
    Antall liker
    219
    Sted
    Oslo
    AudunB: takk for tips.
    Da er modifiseringen gjort.
    Har spillt nå en snau uke.
    Det ble helt klart et løft, mere åpet, mere dynamikk og mere "hights" uten at noe ble for lyst eller påtrengende.
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen i vennetråden her som vet noe om Marantz setter SC7S1 OG Ma9s1?
    Tenkte spes på hva dette settet kostet.
     
    L

    la bamba

    Gjest
    Hei. Er det noen som vil,kan uttale seg om lydkarakteristikken på Marantz pm-15s1 og s2?
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Noen av Marantz sine venner som har god kjennskap til den relativt nye SR7012? Er den verdt prisen som den er satt til? (19995,-). Hadde inntil nylig en SR7011 som jeg solgt for å prøve ut Onkyo 5009, angret nesten umiddelbart for å si det slik.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Da hadde jeg ventet på en 7011 på brukten, er så og si identisk med 7012, burde få en til 12-13k. Onkyoen, som nå er noen år, er utdatert, men duger godt til film hvis en ikke trenger 4k og de nye lydformater, og den har jo en del mer krefter enn en Marantz 7011/12. Det den ikke er spesielt bra på i forhold til Marantz er musikk spesielt syns jeg.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Ja det var kreftene til 5009 med sin store strømforsyning som ble avgjørende.

    Men Onkyo låter ikke like bra som Marantz, hverken til film eller musikk. Oppleves mer grumsete i det totale lydbildet.

    Uansett, har jo hatt SR7011, og 7005 og 7008, tidligere. Så vet jo hva jeg får, men det frister litt med nytt og for nitten/tjue tusen så er det noen andre konkurrenter, som for eksempel Yamaha. Det gjør meg litt i tvil om prisen på Marantz har blitt litt vel høy. Selv om Marantz gjerne går både høyere og kjappere på bruktmarkedet enn konkurrentene.

    Siden det ikke er vesentlig forskjell mellom 7011 og 7012, bortsett fra Auro 3d på 7012 (kanskje den er en del av grunnen for prisøkningen?), får jeg heller vurdere det hele litt til.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Syns og prisen er høy på nyere Marantz, og syns de har lite effekt, men pre og RK delen er veldig bra. 7011 kan en og få Auro 3D på.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Auro 3d koster ca.1500 får få oppdateringen til 7011.

    Husker ikke helt, men tror jeg ga rundt 16000 for 7011, en økning på ca.4000 på ny modell som er tilnærmet lik er litt vel drøyt på et år. Derfor jeg tenkte at det måtte/kunne være noe mere forbedring/oppgraderinger på 7012.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Koster ikke Auro 3d no til 7012? 7011 lå på 18990 i starten mener jeg. Den jeg har ble kjøpt av første eier til 17990 i slutten av 2016 så varierer. Så 7012 til 17990 før jul. Er fint lite som skiller de to.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Auro er inkl og ligger ferdig inne på 7012. Ja, ga nok mer enn 16000 for min 7011, husker bare ikke helt hvor mye, var noe kampanje. Men Lsound hadde introduksjonstilbud på Marantz sine høst nyheter, det var 18990 for 7012, kan ikke huske å ha sett den billigere enn det. http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/89579-ha-stnyheter-fra-marantz.html

    Uansett, kjenner lysten på nytt isteden for brukt, tenker det blir forsøkt prutet på en ny SR7012, hvis det blir Marantz.

    Hvis så skjer, kan jeg jo alltids legge inn min sammenligning her for de som måtte være interessert.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat. Har aldri skjønt sånt, nytt i stedet for brukt hvis varen er fint brukt og en sparer mange lapper. Men er vel noe med å være første og eneste bruker.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som har testa den nye multispilleren til Marantz? Husker ikke hva den het i farten. Et med dac inngang, bluray drev og streamer.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har testa den nye multispilleren til Marantz? Husker ikke hva den het i farten. Et med dac inngang, bluray drev og streamer.
    Har du link til den ?
    Den hørtes spennende ut :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husker ikke hva den het... Er mulig det kun var cd/sacd, men mener den skulle ta bluray også
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke hva den het... Er mulig det kun var cd/sacd, men mener den skulle ta bluray også
    Ok , hadde den hatt BD også så hadde den vært brennaktuell :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Husker ikke hva den het... Er mulig det kun var cd/sacd, men mener den skulle ta bluray også
    Kanskje denne du tenker på, ND 8006. Ikke bluray eller SACD, men Cd, streamer og dac.

    https://www.marantz.co.uk/uk/products/pages/productdetails.aspx?catid=hifi&subcatid=networkaudioplayer&productid=nd8006

    NB! Har ikke testet den.
    Stemmer. Søren, var sikkert på den skulle ta alle formatene.. Er egentlig like langt jeg da.. Er vel kun Oppo som har en slik alt i ett boks. Og nå legge ut d hei seg på hylla.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på her som venn av Marantz. Fikk tak i en pent brukt PM-11S2, som jeg har koblet til Monitor Audio Gold 200. Nå venter jeg bare på noen XLR kabler som er bestillt inn.

    Tror jeg kommer til å ha denne i mange år fremover.
    802991D5-3D76-41DF-9811-66F6B86B8CE7.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn