Marantz sine venner

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    737
    Sted
    Bergen
    Hei.Ser litt trangt ut,ca 4cm men forsterkeren blir bare lett lunken med normalt bruk her.Den driver et par Jbl fra åttitallet som er ganske lett last.Kan måle med lasermåleren når den har stått på en stund og er i bruk.
    Gjerne. Er det en Stockholm benk du har forresten?

Lurer på å gjemme alle komponenter foruten platespiller i min benk. Er derfor litt intr for min del om du tar tempen på den. Er benken din open i bakkant?
    Hei.Da har forsterkeren stått på i hele dag,spilt i fem timer og tempen er vel 30 grader.Målt på risten på toppen ca 35 grader.Volumet står på -31 som er sånn passe høyt.
    Strømtrekket ligger på ca 40 watt.Husker ikke navnet på benken men kjøpte den på Bohus for noen år siden og har hatt forskjellige forsterkere inni der men aldrig problem med varme.Det er to hull på baksiden på ø12 cm.
    Har du tunge høyttaler og fest kan det kanskje bli problem.
    IMG_2818.jpg
    IMG_2821.jpg
    Vis vedlegget 44695

Sist redigert:

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.762
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Takker, da blir det nok å gjemme pm11 i benken også

Didrik

Helt fersk
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    8
    Sted
    Melhus
    Etter mange år som Nad bruker har jeg nå byttet til Marantz, noe jeg ikke angrer på (enda ihvertfall). Skulle gjerne byttet ut blu-ray spilleren, noen her inne som vet om de kommer med ny spiller? Skjønner det slik at 5007 og 7007 er på tur ut? Hvis noen selger en brukt og pen UD5007 er jeg interessert.

Legger ved et lite stemnings bilde.
    IMG_4520.jpg

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

Vi har akkurat kjøpt oss en Marantz PM11S3-forsterker. En fantastisk oppgradering!

Dessverre glemte selger å legge ved strømkabelen så vi bruker nå den som fulgte med den forrige forsterkeren vår, en Denon PMA1500AE.

Jeg lurte på om noen som har en PM11S3 med orginalkabel hadde orket gjøre meg en tjeneste og sjekke hva som står på kabelen om hvilken tykkelse den har. Den vi bruker nå har et tversnitt på 0,75mm og jeg regner med at det er tykkelsen på Marantz-kabelen også, men det hadde vært kjekt å vite det sikkert :)

Didrik

Helt fersk
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    8
    Sted
    Melhus
    Alle mine enheter hadde 0,75 kvadrat. Av7703 og mm7055. Så da har nok også du det.

Sist redigert:

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar!

Det trodde jeg også, men fikk svar i en annen tråd at den var 1,5 mm. Litt rart egentlig da effektforsterkeren du har burde trekke minst like mye strøm, men de har vel lagt ved en litt grovere kabel til PM11S3 av en eller annen grunn antakelig

Didrik

Helt fersk
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    8
    Sted
    Melhus
    Syns det virker litt tynt. Men det er jo ikke så mye effekt som trekkes konstant. Er også 0,75 på mine 1000W svs.
    Enkelt å oppgradere.

nordvest

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skal mye effekt til over tid før 0,75 mm blir for lite så det er sikkert mer enn nok egentlig.
    Interessant med SVS, jeg sjekket subbene våre tidligere (XTZ) og de var også 0,75mm.
    Det eneste jeg har funnet i anlegget som har tykkere kabel er i grunn Monster overspenningsvernet. Det har 1,5 mm,men det skulle i grunn bare mangle da det har plass til inntil 8 apparat.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.762
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Er det noen her inne som har erfaring med de multikansls effekttrinnene til marantz? 5 og 7 kanalerene? Er litt usikker på kvaliteten på de. Er veldig opp og ned det de skriver på nett. Skal brukes sammen med en marantz 7010.

Kramer1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Antall liker
    65
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte for noen dager siden her på sentralen ett fungerende sett med Marantz 3200 preamp of 140 effekttrinn for 100 kr pluss frakt.

Noen som har noe info / lyderfaring med noen av disse

be46cd550a2f0a91921734a87d676d4d.jpg

Brian M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    22
    Måske nogen her i tråden kan hjælpe mig.

Jeg er nysgerrig på en Marantz PM8005. Er der nogen der kan hjælpe med nogle tests af denne forstærker?

Også meget gerne brugererfaringer.

Hvordan er den indbyggede riaa?

Hvordan er samlekvaliteten? Er frontpladen helt af aluminium?

Håber i kan hjælpe.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    737
    Sted
    Bergen
    Måske nogen her i tråden kan hjælpe mig.

Jeg er nysgerrig på en Marantz PM8005. Er der nogen der kan hjælpe med nogle tests af denne forstærker?

Også meget gerne brugererfaringer.

Hvordan er den indbyggede riaa?

Hvordan er samlekvaliteten? Er frontpladen helt af aluminium?

Håber i kan hjælpe.
    Hei.Dette er stort sett samme fosterker som den utgåtte model Peal Lite,men med en litt annet utseende.Google den og finn info.
    Riaa trinnet er godt i alle Pm forsterkerene.I kjellerstuen har jeg en pm 5004 (den minste)som jeg bruker sammen med en platespiller fra 70tallet.Den er plugget rett i forsterkerens phonotrinn og det lyder overraskende godt.
    Har også hatt pm11s3 så jeg har god erfaring med Marantz.:)

Brian M

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Antall liker
    22
    Hvordan er samlekvaliteten på 8005 modellerne?

Er frontpladen af aluminium? Jeg har svært ved at se det på billeder.

Medlem-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Antall liker
    737
    Sted
    Bergen
    På den rimelige 5004 er det alu i midten,så plast fra volumkontrollen/inng.velger og ut.Hvordan det er på 8005 vet jeg ikke.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    227
    De klassiske forsterkerne fra Marantz ser jo ut som en million. Der gjorde du et røverkjøp uansett hvordan de måtte låte. :)

PowerMetal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    2
    På den rimelige 5004 er det alu i midten,så plast fra volumkontrollen/inng.velger og ut.Hvordan det er på 8005 vet jeg ikke.
    På 7005 som jeg har er det også bare midtplaten som er i aluminium. Fronten på begge sider er i plast. Ser ut som (fra bilder) at det er likt på 8005. Jeg gikk for 7005 og ikke 8005 pga DAC.

Ble medlem
    29.01.2014
    Antall liker
    29
    Marantz SA 10/PM 10

I siste Fidelity hadde Håkon Rognlien en nyansert og god anmeldelse av Marantz SA 10 og PM 10. Ikke riktig så panegyrisk som en del andre anmeldelser og derfor mer interessant.
    Sjøl har jeg dette paret og synes det spiller fortreffelig, bedre enn mitt forrige anlegg som var en Marantz SA 11 S3 og en Mcintosh MA7000 (som også spilte meget bra!) Rognlien spør i sin anmeldelse om kanskje en 11 S3 ville være bedre sammen med PM 10 enn SA 10. Akkurat det stiller jeg meg tvilende til, men har altså ikke prøvd denne kombinasjonen.

Jeg håper Håkon Rognlien leser dette innlegget og derfor kan svare meg på følgende spørsmål: brukte han balanserte kabler mellom spiller og forsterker?
    Det har seg nemlig slik at Arild Berget på HiFiguiden har et oppsett med SA 10 og PM 10. Han gjorde for en liten tid siden et forsøk med å skifte mellom RCA og XLR kabler (begge kabler var av merket Vertere i samme prisklasse). Det var ikke tvil om at lyden var bedre med balanserte kabler, både mer dynamisk og fyldigere.
    Og sjøl spiller jeg med balanserte kabler (Vertere HB).

mvh

Trond Feiring

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.674
    Torget vurderinger
    2
    I siste Fidelity hadde Håkon Rognlien en nyansert og god anmeldelse av Marantz SA 10 og PM 10. Ikke riktig så panegyrisk som en del andre anmeldelser og derfor mer interessant.
    Sjøl har jeg dette paret og synes det spiller fortreffelig, bedre enn mitt forrige anlegg som var en Marantz SA 11 S3 og en Mcintosh MA7000 (som også spilte meget bra!) Rognlien spør i sin anmeldelse om kanskje en 11 S3 ville være bedre sammen med PM 10 enn SA 10. Akkurat det stiller jeg meg tvilende til, men har altså ikke prøvd denne kombinasjonen.

Jeg håper Håkon Rognlien leser dette innlegget og derfor kan svare meg på følgende spørsmål: brukte han balanserte kabler mellom spiller og forsterker?
    Det har seg nemlig slik at Arild Berget på HiFiguiden har et oppsett med SA 10 og PM 10. Han gjorde for en liten tid siden et forsøk med å skifte mellom RCA og XLR kabler (begge kabler var av merket Vertere i samme prisklasse). Det var ikke tvil om at lyden var bedre med balanserte kabler, både mer dynamisk og fyldigere.
    Og sjøl spiller jeg med balanserte kabler (Vertere HB).

mvh

Trond Feiring
    Hei Trond
    Jo, jeg benyttet både balanserte og ubalanserte kabler, hovedsakelig balanserte Audio Note.
    Jeg skal vokte meg vel for å påstå at SA11 ville være objektivt bedre enn SA10, det hele dreier seg om at i mitt oppsett og mitt rom, ønsket jeg meg litt mer at den "Marantz-sødmen" jeg er vant til (har selv eid SA11S3), da jeg synes dette oppsettet som helhet ble nesten litt for "perfekt" for en rocker som meg... :)

Videre kjørte jeg parallelt med en (ubalansert) APL Dac, som låt hørbart mer malmfullt og voldsomt, dermed tillot jeg meg å stille spørsmål om kombinasjonen på det viset jeg gjorde. Som vel testen viser, har jeg flere spørsmål omkring forsterkeren enn om spilleren; Marantz er blant de dyktigste SACD-spiller-produsentene på kloden i dag. Dette er svært hørbart om du velger en mer utadvendt forsterker enn PM10, som jeg vel synes blir litt mer behersket enn jeg føler meg helt hjemme med. Det sagt, det er en ekstremt velbygd og elegant forsterker med stor eierglede og tydelig kvalitet i alle ledd, så det er da slett ikke ille. Spec-forsterkeren jeg sammenligner med i testen, koster omlag 90 000,-, har ingen fjernkontroll, og er en del enklere bygget, så det er kanskje ikke å undres over at den har visse lydmessige fortrinn.

Mvh
    Håkon Rognlien

Ble medlem
    29.01.2014
    Antall liker
    29
    Takk for raskt og utfyllende svar, Håkon!
    Som stort sett lytter til klassisk musikk, og tilhenger av et lydbilde som ikke er for mye "på", passer nok PM 10 godt til meg. Dessuten ble jeg tiltrukket av settet sitt design. PM 10 er meget "elegant" som du uttrykker det - særlig den svarte versjonen med det blå lyset.

Trond

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.674
    Torget vurderinger
    2
    Takk for raskt og utfyllende svar, Håkon!
    Som stort sett lytter til klassisk musikk, og tilhenger av et lydbilde som ikke er for mye "på", passer nok PM 10 godt til meg. Dessuten ble jeg tiltrukket av settet sitt design. PM 10 er meget "elegant" som du uttrykker det - særlig den svarte versjonen med det blå lyset.

Trond
    Låter absolutt fornuftig, og, som du ser gjentatte ganger nevnt i minne lyttetester, er dette med klangrikdom en stor forse med dette settet, spesielt fra spilleren. Der er den virkelig en killer, og vil med en slik måte å framstille musikken på, være en treffer på klassisk musikk.

Mvh
    Håkon Rognlien

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    138
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hei, er noen som vet om det er store lydmessige forskjeller mellom SA-14 SI og SA-11S3, jeg venter på en brukt PM-11S3 jeg har kjøpt og tenker å skaffe meg sacd spiller etterhvert.

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    138
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hei, lånte en Classe Cap 2100 integrert før jeg kjøpte PM-11S3 og den var god, men ikke i nærheten av Marantz når det gjelder punch og bass. Brukte Classe en uke og byttet ut med en Marantz PM-8005 som jeg har liggende og fikk mere fart og futt med en gang men ett noe mindre lydbilde, Classe kostet ny 50.000 og 8005 12.000 så sammenligningen er ikke rettferdig. Bestemte meg for å prøve å få tak i en brukt PM-11S3 og denne kom i posten idag. Har sittet og spillt noen timer nå, og blir mere og mere fornøyd. Lydbilde er stort og fint med godt driv og punch, har neppe hatt bedre forsterker noensinne.????????????

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.570
    Torget vurderinger
    1
    Er det stor forskjell på Marantz Sa-11S3 og den gamle toppmodellen Sa-7S1? Tenker først og fremst på lydkvalitet og klang. Vet det er digitale innganger på den nyere spilleren. Men den gamle hadde en veldig fin og musikalsk lyd har jeg forstått. Den eldre spilleren har jo noen år på baken, er det noen som har erfaringer med driftssikkerheten?

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    138
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Nå har SA-14SI kommet på plass og Bluesound Node 2 er tilkoblet dac i denne for streaming av Tidal hifi. Dette fungerer helt utmerket og låter like bra som min Audiobyte Black Dragon, imponerende.

Sist redigert:

Saul Marantz

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    3
    Noen som vet om det kommer noe ny nettverksspiller fra Marantz i nær fremtid? Jeg har nemlig begynt å skrive ønskeliste til jul ??????
    Saken er at jeg har en NA6005 hjemme nå, og vurderer å kjøpe en å ha på jobben også. Men det beste hadde vært å oppgradere hjemme, og heller sette 6005’en på jobb. En ny NA8005(6) eller NA11s1(2) hadde vært fint. Noen som vet om det er noe på trappene?

Jeg fant en tysk nettside som sier noe om en kombinert cd/nettverksspiller ND8006, men jeg kan ikke tysk, så jeg er ikke helt sikker på hva dette er. Jeg er ikke så veldig intressert i en kombospiller heller. Har noen kasser med CDer på loftet, men har ingen planer om å ta de ned. Klarer meg med strømming og LP.
    Marantz ND 8006 CD-Netzwerkspieler | Raumklang

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    2
    Leser i testen av SA10 i Fidelity at den kan lese rett fra minnepinne!
    Er dette "plug & play" og spiller det helt optimalt slikt?

I så fall kan man jo unngå en "avspiller med harddisk" og kun lagre musikk på minnepinner. Backup på kontoret slik at samlingen ikke forsvinner!

Har fortsatt den gamle SA11S1 som kanskje skal få en pensjonstilværelse på fjellet!!!!

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    857
    Sted
    osøyro
    Noen her inne som sitter med marantz pm 10 og hva dere kjører på den.

Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn