Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    De 2 første betraktninger:

    A. Forsterkeren er støy fri på de lineære inngangene.

    B Forsterkeren spiller Bass på en måde som den nye PM10 ikke kommer i nærheten av.

    Nu ved jeg hvorfor Mr. Rognlien var lidt ulden i sin omtale av PM10.

    Personlig vil jeg velge PM11s3 til alle tider frem for PM10.
    PM10 er efter min oppfatning en degradering i Lydgengivelse, i sammenligning med hva de har fået til med PM11s3.

    Det er til de grader regelret tale om 2 forskjellige forsterkere lydmessig.
    Sagt lige ut PM11S3 er en langt bedre forsterker rent lydmessig, end det de har fået til med PM10.

    Forstår ærligt talt ikke helt hva det er Marantz har gang i her.

    Mvh
    Synes nok du smører litt tjukt på her, det er sider ved PM10, som PM11 ikke er like god på. La oss enes med en gang at det er tydelige og viktige forskjeller på disse forsterkerne, men det dreier seg ikke om noen ren avskrivning av noen av dem.PM10 har en mellomtone som kommer meget godt til sin rett, spesielt merkbart på klassisk musikk. PM11 er litt mørkere stemt, og har mer vekt i bassområdet, og vil derfor virke kraftigere og større i måten å fremføre musikken på.

    Min oppfatning er at begge forsterkerne har svært gode sider, men som jeg skrev i artikkelen, har Marantz med PM10 tatt noen tydelige steg bort fra den "normale" Marantz-lyden.

    Mvh
    Håkon Rognlien


    Det du her sier, selv om Marantz kanskje mer enn noen andre har forsøkt å gjøre det beste ut av klasse D med denne utgaven, er ikke dette de egentlige forskjeller mellom A/B og D konstruksjoner som iboende konstruskjonsmessige alltid-værende forskjeller?

    Jeg innrømmer Devaliet forvirrer dette bildet, da noen mener de til de grader overgår A/B konstruksjoner lydmessig mens andre igjen sier franskmennene blir syntetiske i lyden eller ha det nå er.
    Vis du ønsker at gå den Digitale veien bør du kansje lytte på begge de her nevnte forsterkere.

    Jeg var jo for tid tilbage den Glade ejer av 200 senere 400 combien.
    Har hørt 220 på PMC Twenty 5 flot lyd, men igen den vil vokse med 440.
    Personlig ville jeg velge Devialet 220 men ikke til C60 på grund av Høytaleren effekt behov.
    Til C60 vil valget da blive PM10

    Alternativet er 440 kombien fra Devialet.

    Ideel forsterker for C60 tror jeg er Stor MCintosh, Gryphon, Kansje Electrocompaniet store forsterkere.

    Lidt Rør klang passer efter min mening Perfekt til Contour C60

    Mvh.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Først: jeg har dårlige tekniske kunnskaper.
    Men jeg stusser likevel når det framstilles som om PM 10 er en digital forsterker. Marantz sjøl omtaler PM10 som en "all-analog" forsterker.
    Og bare en liten kommentar til sammenligningen med PM 11 S3: jeg hadde i sin tid en Mcintosh MA7000 og prøvde en 11 s3 opp mot den. 11s3 falt igjennom. Så skaffet jeg meg en PM 10. I mine ører falt Mcintosh igjennom. Mao: for meg er PM10 en langt bedre forsterker enn 11 s3: mer dynamikk, større lydbilde, mer gjennomsiktighet osv, osv.
    Jeg bruker SA10 som kilde og kjører balansert.

    Men det er jo hyggelig at det er forskjellige meninger! Og vi har også en sterk tendens til å forsvare de innkjøp og investeringer vi har gjort - slik som jeg gjør her.

    mvh
    Trond Feiring
    Har ikke haft mulighed for at Lytte på hverken PM11s3 eller PM10 med Marantz digitale signal kilder, og det er jo ikke utenkelig at du da for fuld Klaff på synagien mellem produkterne.

    Tillykke med PM10. Som jeg skriver i innlegget mit synes jeg PM11s3 spiller langt mere Liveaktig end PM10, men det krever at synagien mellem tilsluttede udstyr er i Synagi, ellers kan resutatet let blive veldig øretrettende.

    PM 10 virkende lidt mere tilgivende i mit opset, end med PM 11s3.

    PM 10 er ingen dårlig forsterker , langt fra, alt handler om opset, rom, personlige preferanser og hva der er ret for mig behøves ikke at være ret for andre.

    Mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klasse D blir ofte uriktig omtalt som digital forsterker. PM10 er klasse D, PM11S3 er klasse A/B.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Stemmer. Er en "skam" at det fortsatt skrives at det er en digital forsterker, når den er klasse D!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har tenkt litt. Er helt sikker på at pm11 kjøres i mono ved sammenkobling av to stykker. En master og en slave. Du kan koble opp en master og 3 slaver totalt. Men da må du ha Bi-wire terminaler.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Kjøp en pm11S3 til og kjør dem som master og slave...
    Går ikke på C60 Da der kan er et set terminal er, og forsterkeren ikke kan koblet som Mono blocker efter det jeg har forstått.

    Eller ?

    MVH
    Mener den kobles i mono ja.
    Ok skal sjekke i Manualen, det har været lidt frem og tilbage idag.
    Har koblet Gryphon Atilla ind igen for at dobbelt sjekke inntrykk, men den Trenger 24 timer påslag for at åbne helt op.

    Uanset så er PM11s3 jævle bra til prisen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    De 2 første betraktninger:

    A. Forsterkeren er støy fri på de lineære inngangene.

    B Forsterkeren spiller Bass på en måde som den nye PM10 ikke kommer i nærheten av.

    Nu ved jeg hvorfor Mr. Rognlien var lidt ulden i sin omtale av PM10.

    Personlig vil jeg velge PM11s3 til alle tider frem for PM10.
    PM10 er efter min oppfatning en degradering i Lydgengivelse, i sammenligning med hva de har fået til med PM11s3.

    Det er til de grader regelret tale om 2 forskjellige forsterkere lydmessig.
    Sagt lige ut PM11S3 er en langt bedre forsterker rent lydmessig, end det de har fået til med PM10.

    Forstår ærligt talt ikke helt hva det er Marantz har gang i her.

    Mvh
    Synes nok du smører litt tjukt på her, det er sider ved PM10, som PM11 ikke er like god på. La oss enes med en gang at det er tydelige og viktige forskjeller på disse forsterkerne, men det dreier seg ikke om noen ren avskrivning av noen av dem.PM10 har en mellomtone som kommer meget godt til sin rett, spesielt merkbart på klassisk musikk. PM11 er litt mørkere stemt, og har mer vekt i bassområdet, og vil derfor virke kraftigere og større i måten å fremføre musikken på.

    Min oppfatning er at begge forsterkerne har svært gode sider, men som jeg skrev i artikkelen, har Marantz med PM10 tatt noen tydelige steg bort fra den "normale" Marantz-lyden.

    Mvh
    Håkon Rognlien


    Det du her sier, selv om Marantz kanskje mer enn noen andre har forsøkt å gjøre det beste ut av klasse D med denne utgaven, er ikke dette de egentlige forskjeller mellom A/B og D konstruksjoner som iboende konstruskjonsmessige alltid-værende forskjeller?

    Jeg innrømmer Devaliet forvirrer dette bildet, da noen mener de til de grader overgår A/B konstruksjoner lydmessig mens andre igjen sier franskmennene blir syntetiske i lyden eller ha det nå er.
    Ja og nei; sjekk ut hva toppmodellene fra Spec gjør, så vil du neppe anse at klasse D har noen mangelsykdommer.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet om det lar seg gjøre å lagre flere pressets av forskjellige kalibreringer som rask kan byttes om på Marantz AV 8802A ?

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Marantz PM11s3 som jeg købte av et mellem indeher lidt på sparken, på grund av ønsket om at høre denne i samme det opset, som PM10 havde været koblet op med et par uker, har været lidt frem og tilbage her på Børsen, mest på grund denne kansje er lidt for svag til at trekke mine nyværende høytalere, samt det faktum at selv om Riaa trinnet er bra, når den ikke op, til det undertegnede har i et andet produkt.
    Hvilket gjorde at den blev lagt ut for salg, da den blev vurderet lidt for let.

    Men, men den blev lige godt koblet op i systemet igen. Og Ikke ind i helvede vil denne:

    FEE4D08E-234B-4248-9F33-46B89974CDF8.jpg


    Bli solgt. Til det er den altfor

    5C3FE04C-499F-43D5-8E20-8A7E37FF0851.jpg

    188EE457-BA67-4449-B9CB-32BFDDAD63B1.jpeg

    C0CC5B1E-11B9-4BB7-9B27-AC1450BCAB59.jpeg

    0F419FE2-35CD-4BA9-9A57-341B07199ACE.jpg


    Hvor finder du en forsterker så gedigent oppbygget og med den Lydkvalitet ( den spiller vitterlig flot over de lineære inngangene, og så er den rigtig Klang avstemt, til den pris der forlanges for denne?

    NOPE, den kan få lov at få blive hoved aktør i et opset, med lidt mindre krevende medspillere.

    Denne har således gået gennem nåle øret, og bliver således stående Her. :)

    God Jul

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg ville ha slept forsterkeren med ind i butikken og da prøve at koble den op Klipsch, kansje 280, og ta det der fra,-alt efter hva du synes.

    Mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
    Marantz og triangle er bortimot fullklaff etter mine ører. Burde sjekkes ut. Fåes vel nå med 30 dager åpnen retur. Og ca halv pris av veiledende.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
    Marantz og triangle er bortimot fullklaff etter mine ører. Burde sjekkes ut. Fåes vel nå med 30 dager åpnen retur. Og ca halv pris av veiledende.
    Triangle har jeg hatt flere modeller av og det er veldig gode høyttalere, men synes de mangler en god del i bunn og sub vil jeg helst unngå.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
    Marantz og triangle er bortimot fullklaff etter mine ører. Burde sjekkes ut. Fåes vel nå med 30 dager åpnen retur. Og ca halv pris av veiledende.
    Triangle har jeg hatt flere modeller av og det er veldig gode høyttalere, men synes de mangler en god del i bunn og sub vil jeg helst unngå.
    Da ville jeg prøvd noe fra Arendal Sound! Ufattelig gode høyttalere!

    evt klipsch rp280!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    De 2 første betraktninger:

    A. Forsterkeren er støy fri på de lineære inngangene.

    B Forsterkeren spiller Bass på en måde som den nye PM10 ikke kommer i nærheten av.

    Nu ved jeg hvorfor Mr. Rognlien var lidt ulden i sin omtale av PM10.

    Personlig vil jeg velge PM11s3 til alle tider frem for PM10.
    PM10 er efter min oppfatning en degradering i Lydgengivelse, i sammenligning med hva de har fået til med PM11s3.

    Det er til de grader regelret tale om 2 forskjellige forsterkere lydmessig.
    Sagt lige ut PM11S3 er en langt bedre forsterker rent lydmessig, end det de har fået til med PM10.

    Forstår ærligt talt ikke helt hva det er Marantz har gang i her.

    Mvh
    Synes nok du smører litt tjukt på her, det er sider ved PM10, som PM11 ikke er like god på. La oss enes med en gang at det er tydelige og viktige forskjeller på disse forsterkerne, men det dreier seg ikke om noen ren avskrivning av noen av dem.PM10 har en mellomtone som kommer meget godt til sin rett, spesielt merkbart på klassisk musikk. PM11 er litt mørkere stemt, og har mer vekt i bassområdet, og vil derfor virke kraftigere og større i måten å fremføre musikken på.

    Min oppfatning er at begge forsterkerne har svært gode sider, men som jeg skrev i artikkelen, har Marantz med PM10 tatt noen tydelige steg bort fra den "normale" Marantz-lyden.

    Mvh
    Håkon Rognlien


    Det du her sier, selv om Marantz kanskje mer enn noen andre har forsøkt å gjøre det beste ut av klasse D med denne utgaven, er ikke dette de egentlige forskjeller mellom A/B og D konstruksjoner som iboende konstruskjonsmessige alltid-værende forskjeller?

    Jeg innrømmer Devaliet forvirrer dette bildet, da noen mener de til de grader overgår A/B konstruksjoner lydmessig mens andre igjen sier franskmennene blir syntetiske i lyden eller ha det nå er.
    Kapasitet og matching går dessverre ikke alltid sammen i pluss.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
    Marantz og triangle er bortimot fullklaff etter mine ører. Burde sjekkes ut. Fåes vel nå med 30 dager åpnen retur. Og ca halv pris av veiledende.
    Triangle har jeg hatt flere modeller av og det er veldig gode høyttalere, men synes de mangler en god del i bunn og sub vil jeg helst unngå.
    Da ville jeg prøvd noe fra Arendal Sound! Ufattelig gode høyttalere!

    evt klipsch rp280!
    Takk for tips :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har i dag en PM14S1 som leverer strøm til et par NHT 2.5. Jeg er i grunn veldig fornøyd med oppsettet men ønsker meg kanskje noen litt mer moderne og stuevenlige høyttalere. Hva anbefaler folket til Marantz? Hører kun på rock/prog/metal og rommet er ca 35m2 men L-form og jeg sitter relativt nærme høyttalerne. (2.3m) Gjerne noe som kan finnes brukt og ikke koster en formue.
    Marantz og triangle er bortimot fullklaff etter mine ører. Burde sjekkes ut. Fåes vel nå med 30 dager åpnen retur. Og ca halv pris av veiledende.
    Triangle har jeg hatt flere modeller av og det er veldig gode høyttalere, men synes de mangler en god del i bunn og sub vil jeg helst unngå.
    Det er min opplevelse også med Triangle. Eneste minuset er dypbass. Arendal er et godt tips.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Får melde meg inn som Marantz-venn jeg også nå.

    Nissen var både snill og tidlig ute i år , så på torsdag dukket det opp en AV 7704 her i huset :)
    Og langt må jeg si meg meget fornøyd. Er jo litt uvant enda , men tror nok vi skal kunne bli gode venner etterhvert.

    God Jul folkens :)

    2FDF3008-99D6-400B-9D98-CF540E298D83.jpg
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Hej, jag vill dela med mig av mina erfarenheter i all välmening :) fred på jorden och allt det där...

    Marantz PM11s3 är en fin och minst sagt robust och välbyggt förstärkare, spelar lite åt det "varmare" hållet i likhet med McIntosh MA5200 och 6300. Marantz PM11s3 är snygg att vila ögonen på och är i sig självt mycket kompetent och passar mycket bra till många slags högtalare.

    Jag testade den tidigare nämnda Marantzförstärkaren (även de två nämnda McIntosh) tillsammans med Dynaudio Contour S3.4 och högtalarna nådde inte sin fulla potential med tanke på volym, detaljer/separation mellan instrument, bas/diskant/mellanregister och allmän återgivning inom flertalet genrer inom musik (och film). Detta vet jag nu med all säkerhet då jag har testat andra märken inom elektronik. Jag gillar stark volym (och låg volym) och lyssnar på Beethoven, Electronica, Metallica, Chick Corea, Sepultura, Thin Lizzy, Deep Purple och så vidare - you get the idea.

    Min slutsats är att Dynaudio Contour (och säkert de nya modellerna inom Contour) växer otroligt mycket med uppgiften då de får tillräckligt med ström OCH effekt från välbyggd elektronik. Oavsett vilken form och design på elektroniken.

    Vad betyder egentligen "HiFi" och dess återgivning och för de som lyssnar? Det kan vara så att din favoritmusik inte låter så bra som du tror och tvärtom. Låt oss lyssna på den musik vi älskar, men var inte för snabb med att döma ut/hylla anläggning och dess komponenter - den spelar så gott den kan :) Synergi!

    God jul önskar en musik- och livsnjutare
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Får håpe den klarer å fulle skoa til CX-A 5000 og enda litt til :D Del gjerne lytteinntrykk her.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Får håpe den klarer å fulle skoa til CX-A 5000 og enda litt til :D Del gjerne lytteinntrykk her.
    Jeg kan nok med en gang si at de skoene er fyllt ja :)

    Det er nok mye takket være Atmos og Audyssey. I pure direct synes jeg ikke det er så stor forskjell egentlig , men har fått troen på at jeg skal får Audyssey til å fungere en del bedre enn YPAO til Yamaha gjorde når jeg får eksprimetert litt mer med den nye appen etterhvert :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De skoene fyllt. Mener du matantz er bedre?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De skoene fyllt. Mener du matantz er bedre?
    Den er bedre ja , men hovedårsaken til det er nok pga. Atmosmulighetene og romkorreksjonsdelen tror jeg. Litt vanskelig å sammenligne 100% når det går en stund mellom skiftet. Men jeg må si er posistivt overrasket over hvor bra Audyssey fungerer her hos meg. Og jeg er nok heller ikke å mål med tweakingen her enda , så det skal nok gå an å hente ut enda mer når man får litt bedre tid med dette.

    Når det er sagt så er det litt irriterende at det går litt lang tid fra man trykker i menyen og til lydskiftet utføres. Og i tillegg må man ut igjen av menyen før skiftet trer i kraft , og det er litt unødvendig tunvint ift. Yamaha. Der kan alle justeringer gjøres i sanntid og man hører med en gang om endringen er til det bedre enn verre - her er det mange som har mye å lære av Yamaha.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    De skoene fyllt. Mener du matantz er bedre?
    Den er bedre ja , men hovedårsaken til det er nok pga. Atmosmulighetene og romkorreksjonsdelen tror jeg. Litt vanskelig å sammenligne 100% når det går en stund mellom skiftet. Men jeg må si er posistivt overrasket over hvor bra Audyssey fungerer her hos meg. Og jeg er nok heller ikke å mål med tweakingen her enda , så det skal nok gå an å hente ut enda mer når man får litt bedre tid med dette.

    Når det er sagt så er det litt irriterende at det går litt lang tid fra man trykker i menyen og til lydskiftet utføres. Og i tillegg må man ut igjen av menyen før skiftet trer i kraft , og det er litt unødvendig tunvint ift. Yamaha. Der kan alle justeringer gjøres i sanntid og man hører med en gang om endringen er til det bedre enn verre - her er det mange som har mye å lære av Yamaha.
    Gratulerer med grom prosessor, er selv på utkikk etter ny pro men venter litt til over nyåret. Holde meg til Marantz da det er ett meget godt merke og fungerer meget god med min MiniDSP med Dirac. Så litt mot Arcam men de sliter skikkelig med softwaren på sine spillere og spesielt 860`en.

    Hva føler du er lydmessig bedre med Marantz om du ser bortfra Atmos biten ?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De skoene fyllt. Mener du matantz er bedre?
    Den er bedre ja , men hovedårsaken til det er nok pga. Atmosmulighetene og romkorreksjonsdelen tror jeg. Litt vanskelig å sammenligne 100% når det går en stund mellom skiftet. Men jeg må si er posistivt overrasket over hvor bra Audyssey fungerer her hos meg. Og jeg er nok heller ikke å mål med tweakingen her enda , så det skal nok gå an å hente ut enda mer når man får litt bedre tid med dette.

    Når det er sagt så er det litt irriterende at det går litt lang tid fra man trykker i menyen og til lydskiftet utføres. Og i tillegg må man ut igjen av menyen før skiftet trer i kraft , og det er litt unødvendig tunvint ift. Yamaha. Der kan alle justeringer gjøres i sanntid og man hører med en gang om endringen er til det bedre enn verre - her er det mange som har mye å lære av Yamaha.
    Morsomt å høre. Er jo selv meget fornøyd med min 7010. Men ser litt på 8012. Eller jeg ser vel egentlig etter en måte å få en ihus. Audessy ja, den er en morsom kamerat som til tider er en utfordring. Men når det sitter så er ivertfall jeg fornøyd. Min erfaring tilseier at audessy Jar problemer ned å lese at jeg har 4 subber,, en i hvert hjørne. Òg at jeg har dempet sidevegg så hardt. Har funnet en måte å lure Audessy. Så bassen blir bra. Litt verre å få den til å lese høyttalerne korrekt. Sammenligner da audessy mot rew.
    Men er strålende fornøyd med oppsettet. Nå etter bor tweeking med mikrofon plassering.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    De skoene fyllt. Mener du matantz er bedre?
    Den er bedre ja , men hovedårsaken til det er nok pga. Atmosmulighetene og romkorreksjonsdelen tror jeg. Litt vanskelig å sammenligne 100% når det går en stund mellom skiftet. Men jeg må si er posistivt overrasket over hvor bra Audyssey fungerer her hos meg. Og jeg er nok heller ikke å mål med tweakingen her enda , så det skal nok gå an å hente ut enda mer når man får litt bedre tid med dette.

    Når det er sagt så er det litt irriterende at det går litt lang tid fra man trykker i menyen og til lydskiftet utføres. Og i tillegg må man ut igjen av menyen før skiftet trer i kraft , og det er litt unødvendig tunvint ift. Yamaha. Der kan alle justeringer gjøres i sanntid og man hører med en gang om endringen er til det bedre enn verre - her er det mange som har mye å lære av Yamaha.
    Gratulerer med grom prosessor, er selv på utkikk etter ny pro men venter litt til over nyåret. Holde meg til Marantz da det er ett meget godt merke og fungerer meget god med min MiniDSP med Dirac. Så litt mot Arcam men de sliter skikkelig med softwaren på sine spillere og spesielt 860`en.

    Hva føler du er lydmessig bedre med Marantz om du ser bortfra Atmos biten ?
    Ja jeg også har hørt litt om at Arcam har litt problemer.
    Hva med den nye til Emotiva da - den tipper jeg blir rå , bare den blir stabil og ikke sliter med problemer den også..

    Som sagt så det nok ikke dag og natt i forskjell mellom Marantzen og Yamahen i pure direct i stereo vil jeg si. Mulig Marantzen er enda litt åpnere og bedre oppløst enn Yamahaen var , men det er ikke så lett å slå fast når det går litt tid mellom byttene. Det viste jeg jo i tråden den dem sammenlignet AV8801 mot CX-A5100 - det var nesten umulig å høre forskjell viste det seg.

    Men til film med flerkanals-spor og ved upmix av to kanaler er Marantzen MYE bedre synes jeg. Og dette skyldes nok både bedre RK og Dolby Atmos dekodingen vil jeg tro. Dolby Surround upmixen fungerer jo til og med ganske bra til musikk i stereo :) Og denne funksjonen har jo selvsagt også CX-A5100 , så det hadde nok blitt en oppgradering det også ift. min "gamle".
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Tror også den nye emotiva blir bra.... Men 5000 $!!!! Ikke billig lenger da. Da blir nok marantz sin toppmodell en god utfordrer :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen.
    Ja nå har jeg levd med den nye AV7704 prosessoren noen dager slik at inntrykkene har fått satt seg litt...
    Og ja , vi har blitt riktig gode venner , det er helt sikkert :)

    Når det kommer til brukervennlighet ift. Yamaha , så er det litt "give & take" føler jeg - noe er bedre og noe er dårligere.
    Liker veldig godt videoselect funksjonen f.eks - det samme med Heosappen som ser ut til å fungere knirkefritt og samtidig er rimelig brukervennlig.
    Det lille displayet er jeg ikke fullt så fornøyd med - sliter med å se volumet fra ss i det lille kuøyet. Men dette er jo langt fra noe stort problem.

    Bildebehandlingen virker veldig bra , og ingen "hdmi-problemer" av noe slag så langt.

    Så til det viktigste da , LYDEN...
    Jo dette låter meget bra rett og slett , og jeg må si at Audyssey gjør en meget god jobb i mitt oppsett. Har lastet ned appen og gjort noe små endringer på targetkurven på fronter og sub , og sier meg fornøyd med dette så langt. Har stoppet korrigeringen ved 2khz.
    Brukte kun 3 målepunkter på linje denne runden , men vi får se om det kan bli en ny kalibrering og litt mer forskning når juletre og div. forsvinner ut av stua igjen.

    Dolby surround og DTS neural-x upmixen virker jo veldig bra på alle formater synes jeg , og gir et flott omsluttende lydbilde også på TV-titting fra et stereospor.

    Og ellers så synes jeg det låter veldig flott både til musikk og film . Veldig fyldig og behagelig , men samtidig med meget bra dynamikk og oppløsning :)
    Kan legge til at jeg har aktivert Adyssey dynamic-EQ , og satt denne til 5db . (ikke aktivert på målingen under) Da synes jeg denne fungerer veldig fint.

    Merker også at Audyssey stjeler litt headroom , men med AS-fronter , 2 suber og 500w til hver front så har jeg såpass mye å gå på at det ikke er noe problem ved de aller fleste lydnivåer. Skal jeg ha "db-drag" , så får jeg heller aktivere "L/R bypass" modusen ;)

    Legger ved kurvene for høyre og venstre front etter kalibreringen med sub aktivert og x-over 60hz - 1/6 glatting.


    Marantz front ht x-over 60 hz.jpg


    Fortsatt God Jul folkens :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv med 10 db mellomrom linjene så ser det der virkelig bra ut. Dynsmic eq. Bruker du den på både musikk og film? Måtte du justere opp lfe kanalene?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Appen da. Hvilke parametere får du kontroll over?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Selv med 10 db mellomrom linjene så ser det der virkelig bra ut. Dynsmic eq. Bruker du den på både musikk og film? Måtte du justere opp lfe kanalene?
    Bruker dynamic-EQ på alt ja. Ja jeg tror jeg justerte opp subkanalen et par db.
    Appen da. Hvilke parametere får du kontroll over?
    På appen så kan man velge targetkurve , og hvor langt opp i frekvens man vil korrigere f.eks. Man har dette valget for alle kanaler (parvis).

    Man kan velge om man vil bruke midrange comp og default targetkurver/avrulling i toppen.

    På targetkurver er det ganske enkelt å dra punkter på kurvene med fingeren for å forme dem som man vil. Når man er ferdig så må man overføre alt til receiver (ca 1min) før man får høre hvordan det ble.
    Selv dempet jeg litt i området 150-400 hz med et par-tre db. Jeg har litt mye groms i det området , og ønsket ikke at Audyssey skulle gå alt for hardt til verks med korrigeringen.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Fikk hørt på Marantz 8012 i ett 5.2.2 oppsett, dæven det var saker det. Dynamikken og sømløsheten var i en egen klasse, virket som en vanvittig god receiver. Nå trakk den ikke på alle kanaler men jeg presset den så hardt ørene mine klarte og den ga seg ikke på noen måte, lyden bare vokste i takt med desibelene. Morsomt at Marantz klarer å levere en kvalitetsreceiver med så mange kraftige kanaler i en boks!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk ikke mindre lysst på en slik. Hvor stort rom var det?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    I ett meget dårlig rom med Adam høytalere og til tross for rommet var det en herlig opplevelse, kan bare tenke meg hva den kunne utført i ditt rom. Er i tenkeboksen selv hvordan jeg går videre herifra for å komme i mål med Atmos på en god måte. Var lite akustikkreguleringer der inne, noe småtteri bare.

    Tipper rommet var 3x5 meter men blir litt gjetning men er i nærheten.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes du den var såpaså god at du vurderer den selv, eller er du fremdeles bestemt på pre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn