Digitale avspillere Marantz NA6005

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei!
Lurer på å kjøpe en Marantz NA6005. Jeg ser hifi pressen er begeistret for den, men brukerne er så som så fornøyd virker det som.
Slik jeg har skjønt det går dette mest på stabilitet -og nettverksproblemer snarere enn lydkvalitet.
Stort sett alle brukeromtaler er 3-4 år gamle. Jeg går ut fra at Marantz har sluppet noen FW oppdateringer på disse årene.

Så spørsmålet er om det er noen her inne som bruker denne? Og i såfall, er problemene fortsatt tilstede, eller er de løst?
Jeg ser for meg å bentytte den primært med Tidal og DNLA.

Mvh
Jørn
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Den støtter vel ikke Tidal ?

O
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
hei.

jeg selger Marantz og det står tydelig:
Stream music from Internet Radio, Spotify Connect, , Amazon Music, TIDAL, Deezer, and more with HEOS network technology built-in
Mvh
Morten N.A.T

Den støtter vel ikke Tidal ?

O
Ikke? Det var da som f... Leste i noen innlegg for 3 år tilbake at Tidal var på trappene i en fremtidig fw oppgradering.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Takker for engasjementet folkens!
Veldig forvirrende. Jeg har googlet Tidal støtte, men får ingen entydige svar. En ting er at man kan streame Tidal over Airplay eller bluetooth. Men jeg er ute etter innebygget støtte. Regner uansett med at den ikke har MQA støtte. Noe Pioneer N70-AE har fått ser jeg.
NA6600 koster 3500 mer enn det jeg klarer å få NA6500 for, og falt derfor litt for fristelsen.
Men det verste forsåvidt er alle problemene brukerne sliter med. Hvis de da fortsatt eksisterer.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Er en APP som heter CapTune laget av Sennheiser den kan vist nok kjøre Tidal loosless mot DLNA , mener den er å få for Android / iOS .

Mvh

Bare en tanke
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
NA6005 er en utmerket (optisk) dac, men som streamer ville jeg ikke anbefalt den, til det er den for ustabil. Dvs med AirPlay er den ikke så verst, da måtte jeg røske ut strømkontakten et par ganger i uka, men DLNA er mer ustabilt enn det. Og den har ikke Tidal innebygd.

Lydkvaliteten derimot er veldig god så hvis du kjøper feks en Chromecast Audio eller en Squeezebox og kobler til optisk bør det bli både god lyd og stabilt. Med disse to alternativene kan du bruke Roon også (som på generell basis anbefales på det varmeste)
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
hei.

jeg selger Marantz og det står tydelig:
Stream music from Internet Radio, Spotify Connect, , Amazon Music, TIDAL, Deezer, and more with HEOS network technology built-in
Mvh
Morten N.A.T

Den støtter vel ikke Tidal ?

O
Ikke? Det var da som f... Leste i noen innlegg for 3 år tilbake at Tidal var på trappene i en fremtidig fw oppgradering.
Tror det er NA6006 som har Tidal, Amazon og Deezer, og ikke NA6005.... i alle fall slik det ser ut for meg når jeg leser på hjemmesiden til Marantz.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
hei.

jeg selger Marantz og det står tydelig:
Stream music from Internet Radio, Spotify Connect, , Amazon Music, TIDAL, Deezer, and more with HEOS network technology built-in
Mvh
Morten N.A.T

Den støtter vel ikke Tidal ?

O
Ikke? Det var da som f... Leste i noen innlegg for 3 år tilbake at Tidal var på trappene i en fremtidig fw oppgradering.
Tror det er NA6006 som har Tidal, Amazon og Deezer, og ikke NA6005....
Akkurat hva jeg mente ;)

O
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.546
Antall liker
3.442
Torget vurderinger
6
hei.

jeg selger Marantz og det står tydelig:
Stream music from Internet Radio, Spotify Connect, , Amazon Music, TIDAL, Deezer, and more with HEOS network technology built-in
Mvh
Morten N.A.T

Den støtter vel ikke Tidal ?

O
Ikke? Det var da som f... Leste i noen innlegg for 3 år tilbake at Tidal var på trappene i en fremtidig fw oppgradering.
Tror det er NA6006 som har Tidal, Amazon og Deezer, og ikke NA6005.... i alle fall slik det ser ut for meg når jeg leser på hjemmesiden til Marantz.
Stemmer det. NA6005 har gått ut og erstattet med NA6006. Så det er vel ikke NA6005 som er aktuell i dag om ikke skal kjøpe en brukt?
Mvh
Morten N.A.T
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Ser Neby selger NA6500 for 3.990,-. Men jeg dropper det nok. Orker ikke drive å trekke ut kontakter og faens oldemor for at det skal spille.
Jeg har i dag en Marantz SR8012 som jeg kan streame til. Bl.a. ved hjelp av Heos. Men jeg vet ikke hvor god kvaliteten er generelt. Hvertfall ingen mulighet for MQA.

I dag bruker jeg en HTPC koblet til anlegget som jeg streamer Tidal fra. Bruker HDMI til Marantz. Har gjort det så "bit perfect" som jeg kan, og har vel klart å unngå alt av Windows "forbedringer". Har folket noen formening om kvalitet på denne løsningen fremfor en ren nettverksspiler? Har også en Pioneer N70-AE for hånden som jeg vurderer frem og tilbake.

Er åpen for ideer om noen har gode tips.
Ang. CapTune så finner jeg ikke den appen i app store.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Ser Neby selger NA6500 for 3.990,-. Men jeg dropper det nok. Orker ikke drive å trekke ut kontakter og faens oldemor for at det skal spille.
Jeg har i dag en Marantz SR8012 som jeg kan streame til. Bl.a. ved hjelp av Heos. Men jeg vet ikke hvor god kvaliteten er generelt. Hvertfall ingen mulighet for MQA.

I dag bruker jeg en HTPC koblet til anlegget som jeg streamer Tidal fra. Bruker HDMI til Marantz. Har gjort det så "bit perfect" som jeg kan, og har vel klart å unngå alt av Windows "forbedringer". Har folket noen formening om kvalitet på denne løsningen fremfor en ren nettverksspiler? Har også en Pioneer N70-AE for hånden som jeg vurderer frem og tilbake.

Er åpen for ideer om noen har gode tips.
Ang. CapTune så finner jeg ikke den appen i app store.
Om du har muligheten til å kable streameren fra nettverket, går stabiliteten betydelig opp. Har forsøkt en del streamere etter hvert, større og mindre stabilitetsproblemer med hele hurven, men ingen ser ut til å vite helt hvor problemet ligger. Noen ganger funker det å restarte programmet (Tidal eller Spotify) på pc/mac, andre ganger må man regelrett ta ut strømmen av streameren et minutts tid. Andre ganger kan jeg bare velge en annen enhet, altså om ikke PC'n ser streameren, hender det mobilen gjør det, og vice versa. Nå som jeg omsider har begynt å kjøre med kabel fra router, oppstår dette betydelig skjeldnere, men er ikke helt kvitt problemet. Marantz 6005 var kanskje en touch verre enn enkelte andre, men etter en av programoppdateringene bedret det seg tydelig.
 

Myndighetene

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2015
Innlegg
84
Antall liker
23
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Takk for innspill Håkon! Jeg har alt utstyret mitt kablet via router/switch. Bruker kun wifi på bærbart utstyr. Så det var jo i grunn gode nyheter du kom med der.
Har som tidligere nevt et tilbud på en Pioneer N70-AE til en hyggelig pris. Har du erfaring med den? Ellers er jo Marantz veien jeg aller helst vil gå for å bevare lyden jeg etterhvert har blitt så glad i. Neby selger altå 6005 til 3.990,-. Det er jo en fin pris forutsatt at ting funker. Skulle det ikke gjøre det har man jo alltids angreretten å forholde seg til.
 

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Innlegg
513
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Mine erfaringer med at den er ustabil som streamer lengre opp her var med bruk av kablet nett
(men altså, en Chromecast Audio og en optisk kabel får man jo til ca 500kr og da har man alt ,am skulle ønske seg av muligheter og god lyd)

Edit: ser nå at du skal bruke den med en SR8012. Hadde jeg vært deg hadde jeg da bare streamet med den direkte.
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ser Neby selger NA6500 for 3.990,-. Men jeg dropper det nok. Orker ikke drive å trekke ut kontakter og faens oldemor for at det skal spille.
Jeg har i dag en Marantz SR8012 som jeg kan streame til. Bl.a. ved hjelp av Heos. Men jeg vet ikke hvor god kvaliteten er generelt. Hvertfall ingen mulighet for MQA.

I dag bruker jeg en HTPC koblet til anlegget som jeg streamer Tidal fra. Bruker HDMI til Marantz. Har gjort det så "bit perfect" som jeg kan, og har vel klart å unngå alt av Windows "forbedringer". Har folket noen formening om kvalitet på denne løsningen fremfor en ren nettverksspiler? Har også en Pioneer N70-AE for hånden som jeg vurderer frem og tilbake.

Er åpen for ideer om noen har gode tips.
Ang. CapTune så finner jeg ikke den appen i app store.
Captune har vist blitt fornyet til Smart Controll APP .

https://no-no.sennheiser.com/smartcontrol

Så ikke dum ut den Pioneer N70-AE i alle fall .
 
Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Kjøpte nettopp en NA8005 og den har ikke støtte for Tidal. Koblet den til stue pc og bruker den som USB lydkort. Funker bra.
Første som skjedde når jeg slo den på var at den kjørte firmware oppdatering.
Har ikke vist noen tegn til å være ustabil på noe måte.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Har en Marantz NA-6005 jeg og er strålende tilfreds med den, en kamerat kjøpte nylig sin egen etter å ha lånt min for å teste den. Kan trygt anbefale spilleren.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser Neby selger NA6500 for 3.990,-. Men jeg dropper det nok. Orker ikke drive å trekke ut kontakter og faens oldemor for at det skal spille.
Jeg har i dag en Marantz SR8012 som jeg kan streame til. Bl.a. ved hjelp av Heos. Men jeg vet ikke hvor god kvaliteten er generelt. Hvertfall ingen mulighet for MQA.

I dag bruker jeg en HTPC koblet til anlegget som jeg streamer Tidal fra. Bruker HDMI til Marantz. Har gjort det så "bit perfect" som jeg kan, og har vel klart å unngå alt av Windows "forbedringer". Har folket noen formening om kvalitet på denne løsningen fremfor en ren nettverksspiler? Har også en Pioneer N70-AE for hånden som jeg vurderer frem og tilbake.

Er åpen for ideer om noen har gode tips.
Ang. CapTune så finner jeg ikke den appen i app store.
Hvorfor går du over bekken etter vann? :confused:

Du har Marantz med innebygd streamer, og den fungerer glimrende med HEOS, det bruker jeg selv.
Greit nok at den mangler MQA, men det er så omstridt at det er noe jeg selv velger bort!
Med HEOS-appen styrer du nettradio(TuneIn) Musikk-server(NAS/PC), USB-inngang, musikk på enheten du bruker til å styre din Marantz med, og du kan også velge musikk tilkoblet en annen enhet.

Appen gjør alt jeg vil, og det kunne aldri falle meg inn å kjøpe en separat streamer for å koble til min Marantz(se signatur).

Er MQA den eneste grunnen til at du ønsker deg separat streamer? :rolleyes:
 
Topp Bunn