Man har da sine kjepphester......

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fant denne forespørselen på en nettside:

"I'm seriously thinking of spending about £6000 ($10,000) on a new turntable/arm/cartridge with phono preamp.
I've currently got a modified Thorens TD160 with a rewired SME Series III and Shure V15 IV working into the MM input of a Musical Fidelity Nuvista. I put it on yesterday after a break of many months and was fairly pleased with the sound (old Beatles stuff - UK Parlophone and Apple) but realise that with a bit of expenditure it could sound a lot better.
In the UK getting a turntable demo is probably about as likely as it is in the USofA so I can only really go by reviews and the expertise of SH forum members.
I've been looking at Origin Live, Clearaudio, Nottingham Analogue, SME, etc.
Anyone have any experience of these and/or other suggestions.
This may seem a little mad to you but my only stipulation is nothing made in or by companies from the following countries: Japan, Norway, Denmark.
The reason - whaling.

Thanks in anticipation of your help"

Joda, man skal stå på for det man tror på :)
Regner med at vi alle har våre kjepphester.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Svarene han fikk var rimelig greie da : 8)

Walrus Systems (http://www.walrus.co.uk/) carries all of the tables that you mention. You will need to contact them first to arrange a demo. I've always found them to be very friendly and knowledgeable, although I don't know their position on whaling!
og litt lenger ned denne:

"Thar she blows." :righton:
Whaling and Walruses - do you detect a common theme? I suspect the first track I'll have to play is "Octopus' Garden."
Thanks Mick
;D

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=76816

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.457
Torget vurderinger
1
johna skrev:
...
This may seem a little mad to you but my only stipulation is nothing made in or by companies from the following countries: Japan, Norway, Denmark.
The reason - whaling.

...
;D

Nå er det nytt for meg at danskene bedriver ordinær kommersiell hvalfangst. Unntaket er færingene med sitt tradisjonsbundne blodbad, grønnlenderne med noe av det samme. Men ... for det første er hverken færinger eller grønlendere dansker (de har «indre» selvstyre), for det andre er dette i mine øyne på samme måte som «urbefolkningen» i hhv. Canada og USA (særlig i Alaska) bedriver tradisjonell fangst etter bl.a. sel og hval ...

mvh
KJ

A

Atle Kristiansen

Gjest
Vågehvalen er utrydningstruet og vår samt Japans praksis er forbudt i følge internasjonal lov, eller i det minste tvilsom:

Siden 1982 tillates en urbefolkning å drive fangst på en ellers fredet hvalstamme, så fremst den kan sikres en begrenset tilvekst og urbefolkningen kan godtgjøre "ernæringsmessige, husholdningsmessige og kulturelle behov" (nutritional, subsistence and cultural needs). Kjøtt og andre produkter fra slik fangst er "utelukkende til lokalt forbruk for urinnbyggerne" (jfr. Regulativ, § 13).

Noe videre formening om temaet har jeg ikke, men det gjør holdningen mer fornuftig enn sett gjennom norske øyne. Vi og våre medier portreterer sjelden den siden av saken, utelandske medier gjør det.

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.270
Sted
Østfold
Med tanke på de pressede tidene vi har i HiFibransjen så er det greit å kunne spe på med litt hvalfangst i ny og ne.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
The Atl skrev:
Vågehvalen er utrydningstruet og vår samt Japans praksis er forbudt i følge internasjonal lov, eller i det minste tvilsom:

Siden 1982 tillates en urbefolkning å drive fangst på en ellers fredet hvalstamme, så fremst den kan sikres en begrenset tilvekst og urbefolkningen kan godtgjøre "ernæringsmessige, husholdningsmessige og kulturelle behov" (nutritional, subsistence and cultural needs). Kjøtt og andre produkter fra slik fangst er "utelukkende til lokalt forbruk for urinnbyggerne" (jfr. Regulativ, § 13).

Noe videre formening om temaet har jeg ikke, men det gjør holdningen mer fornuftig enn sett gjennom norske øyne. Vi og våre medier portreterer sjelden den siden av saken, utelandske medier gjør det.

Mvh
Hvilken internasjonal lov er det du viser til?

A

Atle Kristiansen

Gjest
roffe skrev:
The Atl skrev:

Mvh
Hvilken internasjonal lov er det du viser til?
Det var nok i første omgang litt upresist av meg, IWC http://no.wikipedia.org/wiki/Den_internasjonale_hvalfangstkommisjonen. Det gikk litt fort i svingene her og på minner fra dager blant NU jenter.

Norway resumed commercial whaling in 1993 following a six-year hiatus, despite international protests and a ban by the International Whaling Commission.
Det er uansett på kant med hva det internasjonale samfunn finner akseptabelt. Og hva som kan kalles forsvarlig beskatning i følge en hel rekke kritikere.

Jeg har forøvrig ingen bestemt formening om hvalfangst da jeg ikke kjenner til emnet.

Søkte bare å belyse at det norske perspektivet ofte er noe unyansert når det kommer til dette punktet.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå må jeg bare ile til og si at riktig behandlet og tilberedt hvalkjøtt, er helt fantastisk godt!! :)

Noen som har andre kjepphester?

A

Atle Kristiansen

Gjest
johna skrev:
Nå må jeg bare ile til og si at riktig behandlet og tilberedt hvalkjøtt, er helt fantastisk godt!! :)

Noen som har andre kjepphester?
Det kan jeg si meg enig i. Alt for lenge siden jeg har spist det, men nå som jeg mot mine intensjoner inntok den moraliserende skansen er det kanskje best jeg styrer unna.

Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Norge har vel for lengst erklært (ikke ordrett) at IWC burde hete IAWC (International Anti Whaling Commission), siden IWC relativt ukritisk har latt seg forføre av lobbyister som mener hvalfangst er fy fordi hvaler er så intelligente og fredelige skapninger.

Det er også et faktum at de fleste landene som nå er med i IWC aldri har drevet kommersiell hvalfangst og har kommet til som en følge av at de ønsket å forby hvalfangst av ovennevnte grunner.

IWC har ingen bindende internasjonale traktater, og medlemmer av IWC er heller ikke bundet av det som vedtas der. Norge og Japan har tatt avstand fra en rekke resolusjoner i regi av IWC og har således påberopt seg retten til å fravike dem. Det er også mye uenighet rundt hvor utrydningstruet de ulike hvalstammene er.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bra man ikke skal kjøpe HiFi utstyr med utgangspunkt i sitt syn på krigen i Iran.

Bra fornøyd med mine hvalfangsthøyttalere fra Danmark jeg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.270
Sted
Østfold
Kanskje vi bør ha en fotnote på nettsiden for å få litt fart i salget utenlands:

"Vi stemmer ikke på Bastesen"

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
johna skrev:
Fant denne forespørselen på en nettside:

The reason - whaling.

Thanks in anticipation of your help"

Joda, man skal stå på for det man tror på :)
Regner med at vi alle har våre kjepphester.
Tja, å utelate Norge er vel ikke akkurat en begrensende faktor når det gjelder å finne seg en god platespiller-rigg. Å ta vekk Danmark og Japan gjør at utvalget av aktuelle pickuper blir noe begrenset, men det finnes uansett nok å velge i.

Jeg synes det uansett er litt barnslig å boikotte produkter fra enkeltland, særlig innenfor et så spesielt produktområde som det er snakk om her. Japan slutter nok neppe med hvalfangst fordi noen kjøper en Grado-pickup isteden for en Shelter-pickup. Da er det nok mer virkningsfullt å kjøpe en Ford isteden for Toyota.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Vågehvalen er ikke utryddingstruet. I følge flere miljøvernorganisasjoner deriblandt Bellona er fangsten av vågehval bærekraftig. De fleste som er i mot denne formen for høsting av naturen er "Bambiister" og andre urbane mennesker som ikke klarer å ha et naturlig forhold til livet. Kua har også en mor og kanskje den tenker snille tanker, for de som har en dragning til slikt har den sikkert vakre øyne også !

Men hva gjør vel det ? Hamburgeren sås som et lite frø i en isoporeske og så vokser den seg stor i kjøledisken på Rimi !! For de som virkelig ikke bryr seg kan man også kjøpe hamburger fra USA, disse har vokst på hamburgertreet og plukkes av illegale mexicanske innvandrere som jobber for knapper og glansbilder ! Veldig etisk tvilsomt å kjøpe / spise slike burgere !!

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje valfangerene som er igjen burde tenke litt nytt. Med samarbeid med en grønn organisasjon kan de samle inn penger verden rundt som går til å betale godt for fiskebåtene til valfangerene mot at disse blir til skrapjern og de begynner med noe annet i stedet. Da kan alle de som brenner for saken få saken føle at de bidrar med noe helt konkret for å redde hvalene, til og med mer konkret enn platespillevalg. Hvalfangerne er sikret sin økonomi og Norge stiger i anseelse rundt om i verden. Eneste som skulle bli grinete av dette er vel Bastesen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå var det egentlig ikke meningen at dette skulle bli en hvaltråd....men en tråd om kjepphester ::):)
(kommer vel noen bilder av dem her snart....kjepphester altså)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.270
Sted
Østfold
Jeg så kyr nevnt her, og da er det en ting jeg lenge har grublet på, er det noen med innsikt som kan forklare meg hvor i selve slakteprosessen kuene skifter til å bli okser?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Problemet med desse kvalane er at om bestanden ikkje vert regulert, vil dei overbeite krill og andre basisartar i havet, og såleis truge bestandar av andre artar. Det vert som med hjorten, det må avskyting til skal ting ordne seg. Elles må vi starte oppdrett av spekkhoggarar som kan beite på bardekvalar....

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Snickers-is skrev:
Jeg så kyr nevnt her, og da er det en ting jeg lenge har grublet på, er det noen med innsikt som kan forklare meg hvor i selve slakteprosessen kuene skifter til å bli okser?
Det er under den hemmelige "slaktemetamorfoseprosessen"
Denne er så hemmelig at ikke engang slakterne vet helt nøyaktig hvor dette skjer.

Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Snickers-is skrev:
Det er egentlig ikke kuene som skifter. Det er oksene som ved fjerning av testikler og vedheng blir fullstendig androgyne. Samme med kuene, når jurene fjernes blir de androgyne. Det androgyne storfeet går gjerne under betegnelsen okse, men egentlig er ved storfe en mer presis betegnelse.

Man kan jo også lure på om okser kan få kugalskap... hvilket bringer meg til denne klassiske testen for å avgjøre om en ku har kugalskap: http://wt.tuxomania.net/fun/mad_cows/

T

theStig

Gjest
Jan_I skrev:
Snickers-is skrev:
Det er under den hemmelige "slaktemetamorfoseprosessen"
Denne er så hemmelig at ikke engang slakterne vet helt nøyaktig hvor dette skjer.

Mvh
En klar parallell til hva som skjer når man skrur opp prisen på et par skjøteledninger og kaller det "høyttalerkabel" altså.

Forresten er hval mye bedre enn kjepphest. Sistnevnte smaker treverk, naturlig nok.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
theStig skrev:
Forresten er hval mye bedre enn kjepphest. Sistnevnte smaker treverk, naturlig nok.
Vet ikke om jeg er helt enig her. Da jeg var inne på førstegangstjeneste, så hadde de kjøpt inn en eller fler hangarer med hvalkjøtt. Etter et halvt år så er man relativt "fed up" på hvalkjøtt i alle mulige (og umulige) variasjoner.
Tror det gikk en 10-12 år før jeg rørte hvalkjøtt da jeg kom ut fra forcen.
Er forresten kjepphest i slekt med stavmagnet ?
Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jan_I skrev:
Nei, en stavmagnet er jo som alle vet en usannsynlig fin dame.

T

theStig

Gjest
roffe skrev:
Jan_I skrev:
Nei, en stavmagnet er jo som alle vet en usannsynlig fin dame.
Og den teknisk målbare verdien av "usannsynlig" er avhengig av subjektets inntak av blodfortynner.

P

Parelius

Gjest
Noen som kjenner opphavet til uttrykket "kjepphøy"? Hvorfor "kjepp" i "kjepphøy"?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Liit tilbake til ku vs okse diskusjonen.

En ku ( Q ) er jo en O med en "dings", og når den har en "dings" kan den jo umulig være en ku ( Q ). Det må da være en okse ?! Så lenge den har en "dings" mener jeg. ;D ;D ;D

P

Parelius

Gjest
oddgeir skrev:
Parelius skrev:
Noen som kjenner opphavet til uttrykket "kjepphøy"? Hvorfor "kjepp" i "kjepphøy"?
Point taken.

Visste ikke at jeg måtte gå via ekstremiteten for å finne koblingen… (Nå vet jeg bedre) Når kvinner så sies å være kjepphøye, så snakker vi metaforisk, mens det om menn kan synes noe usikkert i de enkelte tilfeller?

Topp Bunn