Mahler - generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Minutten skrev:
    Ny vinylutgivelse April 2011.

    First 250 sets signed by Music Director Michael Tilson Thomas!

    Numbered, Limited Edition 180g Vinyl 22LP Box Set With Bonus 7" 45rpm LP Mastered by Kevin Gray at AcousTech Mastering!
    To Be Pressed Only One Time & Limited to 1000 Individually Numbered Box Sets!

    First 250 Sets to be Signed by Music Director Michael Tilson Thomas!

    The Deluxe 22-LP set is the capstone of the seven time Grammy® winning and five star Diâpason d’Or Mahler Cycle recorded live at Davies Symphony Hall from 2001-2009. The series, released in individual installments on Hybrid SACD, was a commercial success and was lauded with critical acclaim. This one-time only offer will be pressed only once and limited to 1000 individually numbered sets.

    Bonus 7" 45rpm Disc: An intimate performance of the Rückert Lieder sung by Susan Graham with Michael Tilson Thomas on piano. Exclusively available in the Ultimate Mahler Collection. Not sold individually.

    Features:
    • Limited to 1000 sets
    • Numbered
    • First 250 sets signed by Music Director Michael Tilson Thomas
    • 22 180g vinyl LPs, each housed in luxuriously designed, separate jackets
    • Bonus 7" 45rpm disc of Rückert Lieder by Susan Graham & Michael Tilson Thomas exclusive to this box set
    • Mastered by Kevin Gray at AcousTech Mastering
    • Hardbound book with extensive liner notes, bios and texts in three languages, plus archival photographs
    • Special outer shipping box for extra protection
    • Over 18 hours of music
    Da er den bestilt! Håper ikke det forsinkelser som på så mange av de andre "preorders" i det siste. Skulle nesten tro de samlet opp bestillinger FØR de har produktet ferdig :eek: :eek: :eek:
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ja, denne var awesome



    Ellers har jeg hanket inn en del Mahler-tolkninger i det siste - bl a denne



    som antagelig må være av de aller beste syvere. Gielen, Inbal, Bernstein, Barenboim & Chailly er også der oppe, men denne uken er det altså Kondrashin som gjelder. Mvh.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mahlers Symfoni No.1 har jeg nesten ikke spilt tidligere. Har lett gjennom platesamlingen og funnet frem de fleste (tror jeg) innspillingene jeg hadde. Har holdt på og spilt gjennom de i helgen. De jeg fant var:




    Ikke så lett å finne favoritten, men ved å følge "Blindebukk-metoden" så er Abbado/Tilson de som blir satt tilbake i hyllen igjen.
    De andre må jeg høre litt mer på...
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har du jo plenty; ikke minst så har du jo både Walter, Kubelik og Bernstein. De burde klare seg for de fleste. Forskjellige innfallsvinkler, men de utfyller hverandre imo. Skulle jeg tatt med meg en til en øde øy så ble det Kubelik.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Likte alle de 3, men også Solti, er noe med råskapen i Soltis versjon. Har som sagt ikke spilt denne noe særlig tidligere så videre utforsking må til. Litt skuffet over den til Tilson, ble ikke imponert av lyden heller selv om jeg ikke spilte SACD laget. Lyden var helt grei den, men synes å huske å ha lest den skulle være så veldig bra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes også Solti er fin, det er en legendarisk innspilling. Fins også på Speakers Corner vinyl. Men til sist litt for "rå" og harpikssprutende for å gi den helt store innsikten kanskje.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har vurdert å kjøpe disse SP med Solti, men har trappet ned LP innkjøpene betraktelig i det siste. Men har kjøpe desto mere cder.
    En Solt LP på SP koster jo nesten dobbelt av hva jeg betalte for komplette Mahler symfonier med Bernstein på cd. Må nesten hamstre litt cder nå, usikker på hvor lenge plateselskapene gidder å gi ut cder til svært så rimelig pris.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig; dette er tiden å kjøpe cd'er i fleng; de har aldri vært så billige, så lett tilgjengelige eller så gode som nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Sånn tenker jeg også. Har vel fått ca 200+ CDer hittil siden jul. Bl.a. Liszt-boksen fra Hyperion med 99 CDer klavermusikk. Mye spennende musikk der.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er imo den symfonien hvor Solti gjør Mahler best. Og jeg klarer egentlig ikke å komme på noen som gjør denne særlig bedre; det er imidlertid en nær uendelig rekke non-achievers av innspillinger i denne.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Vidar P skrev:
    Det der er imo den symfonien hvor Solti gjør Mahler best. Og jeg klarer egentlig ikke å komme på noen som gjør denne særlig bedre; det er imidlertid en nær uendelig rekke non-achievers av innspillinger i denne.
    Har vært i M8 modus i det siste, og har bl.a. fått bekreftet at i mine ører er Bernstein også blant non-achieverne.
    En som derimot absolut er noe utenom det vanlige, er Sinopolis 8'er. Det er i tillegg flere av CD'ene i den nyutgitte DG-boksen som holder usedvanlig høyt nivå. Se også opp for Stokowski og Wyn Morris. Sistnevnte kan lett finnes på eBay på vinyl.
    Steen
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Solti`s Mahlerboks fåes jo for nesten ingen penger nå.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Vidar P skrev:
    Steen; enig i første, i andre og nysgjerrig på de siste!
    Vidar. Morris har lidt samme skjebne som Ferrier. I England blir de begge sett på som genier, mens resten av verden ikke rigtig ser det spesielle. Jeg vil si at han er mere som Klemperer, altså la musikken tale, og mindre som Bernstein og især Rattle, "hør på meg" approachen ;)
    Stokowski tror jeg kun finnes på en svindyr boks med New York symfonikerne.
    Steen
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    "..awesome.." Yes, I can appreciate that. Og nå en link som kan by på opplevelser og kunnskap: www.universaledition.com/mahler.
    Jeg skulle vel heller skrevet at jeg får mer og mer respekt for Boulez' dirigentgjerning. Foreløpig er han ikke min favoritt i Mahler, men det er f eks deler av den sjette symfonien han gjør bedre enn de fleste andre. Jeg tenker spesielt på avslutningen av første sats - etter repetisjonen.

    Apropos seksere - her er en meget god en:



    Mvh.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Saraste er nok en større Mahlerdirigent enn jeg trodde i begynnelsen - her er nok et godt eksempel:





    Mvh.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    I går hørte jeg på 5 & 9 fra denne boksen



    5. symfonien sammenlignet jeg med Chaillys



    og Levines versjon er råere og mer "uhøvlet" noe jeg synes passer symfonien bra. Den tekniske kvaliteten til Chaillys versjon er bedre, men virker kanskje litt for godt polert. Mvh
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i Berlin og hørt Abbado/BPO i adagioen fra den tiende. Helt fantastisk! Som Boulez har han nå det store overblikket i denne musikken. Få andre har dirigert Mahler så mye som Abbado, og han forløser form og uttrykk med slående styrke. BPO har en dybde i klangen og - når de vil - en konsentrasjon og intensitet som er overveldende. Mahler-entusiaster har gode tider, og sannelig kan det lønne seg å bytte ut lyttestolen med konsertsalen en gang imellom.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Da er den bestilt! Håper ikke det forsinkelser som på så mange av de andre "preorders" i det siste. Skulle nesten tro de samlet opp bestillinger FØR de har produktet ferdig :eek: :eek: :eek:
    Har du fått noe dato? Så de ikke begynte å trykke den før de hadde 600 pre-orders.

    -Minutten
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Minutten skrev:
    pengesluk skrev:
    Da er den bestilt! Håper ikke det forsinkelser som på så mange av de andre "preorders" i det siste. Skulle nesten tro de samlet opp bestillinger FØR de har produktet ferdig :eek: :eek: :eek:
    Har du fått noe dato? Så de ikke begynte å trykke den før de hadde 600 pre-orders.

    -Minutten
    Har du fått boksen din? Så det var utsolgt nå og det skulle trykkes opp 500 nye om det blir bestillinger nok!
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Pittsburgh Symphony Orchestra og Manfred Honeck ser ut til å være i gang med en ny Mahlersykel. Hittil er #1, 3, 4 & 5 utgitt på Exton. #1 er av de bedre jeg har hørt uansett og med utgivelsen av #5 begynner jeg å lure på om dette kan bli en av de beste sykler. Det finnes mange gode #5, men her får vi nær sagt alt i en live-innspilling fra mai 2011. Den tekniske kvaliteten er også mer enn akseptabel.

    Mahler: Symphony No. 5 - Manfred Honeck, Pittsburgh Symphony Orchestra. Exton OVCL-00460. 1 CD/SACD. 2011.







    Mvh.


    (Edit - Masvis-Analyse)
     

    Vedlegg

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    noen som kan anbefale en god box-set for en nybegynner? sa forresten i dag den Venezuelanske Barneorkester spiller Mahler sin 1. med Rattle. Meget imponerende!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    noen som kan anbefale en god box-set for en nybegynner? sa forresten i dag den Venezuelanske Barneorkester spiller Mahler sin 1. med Rattle. Meget imponerende!
    Disse syklusene er sikre stikk, i min bok:

    -Chicago Symph. Orch - Solti
    -Bernstein x 2
    -Haitink x 2
    -Kubelik

    PS, her mener jeg komplette bokser.
    Det finnes selvfølgelig haugevis med fantastiske enkeltinnspillinger av andre orkester og dirigenter.
    Men begynn med Solti og Bernstein du :)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    noen som kan anbefale en god box-set for en nybegynner? sa forresten i dag den Venezuelanske Barneorkester spiller Mahler sin 1. med Rattle. Meget imponerende!
    Kjekt spørsmål å få det der, siden det fins så mange gode svar. Mange gode CD-bokser med M symfoniene, men det er et betydelig spenn i pris.
    Noen gode som du bør kunne få under 200-grensa er boksen med Gary Bertini, og en på DG med Gioseppe Sinopoli. Begge er fine, og gir fullverdige Mahler-opplevelser.
    Litt dyrere pleier boksen med Leonard Bernstein med New York Phil å være, men absolutt verd det, den er manges referanse. Min personlige favoritt totalt sett.
    Likedan Solti med Chicago SO, låter ofte litt tøffere og mindre glatt enn enkelte andre, men fantastiske tolkninger.
    Abbado har stålkontroll på sin Mahler, finnes i boks fra DG med BPO men den koster. Denne står på min ønskeliste.
    Jeg syns å huske en boks med samling av det beste fra forskjellig hold, etter avstemming fra folket, men vet ikke om den er å få tak i lengre. Kanskje noen andre som vet?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fant den.
    Mahler- People's Edition
    51m6mofrQfL._SY450__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg

    Ingen grunn til å styre unna denne, hvis man finner prisen OK.
    Lurt å søke litt rundt for beste pris på sånt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel en "ragbag" av ymse, men den inneholder i det minste trolig den beste Lied von der Erde gjennom tidene; Klemperer/Ludwig/Wunderlich., samt svært gode innspillinger av Ruckert- og Wunderhorn sangene.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

    erato:- satt akkurat og lyttet til ovennevnte "Das Lied";- en ren lykkestund faktisk;- en innspilling som fortsatt rører meg. Har hørt ganske mye Mahler i det siste;- rart hvorledes man endrer syn på diverse interpretasjoner over tid.


    Grace
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan nevne at en boks med Boulez sin Mahler på DG nå er annonsert til våren.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Lenge siden det har vært noe aktivitet i denne tråden, men regner med at folk stadig hører på Mahler :)
    Selv om Tilson Thomas sitt "The Mahler project" har vært nevnt her tidligere, er disse SACD utgivelser gått meg hus forbi. Tilfeldivis kom hans #9'er opp på min Spotify-feed, og jeg hørte på den med arbeids-pluggene i går, og gjentok lytteseansen i dag på anlegget (streaming). Selv med den tvilsomme kvaliteten fra Spotify, hører jeg at lyden og produksjonen er bedre enn mye annet. Når selve fortolkningen i tillegg er så sublim, og i tråd med hva jeg selv har som preferanse, ja så må man kanskje ut å handle. Tredje sats fra San Francisco er kanskje det beste jeg noen gang har hørt. Jeg vet at Sluket tilbake i 2011 la inn en bestilling på vinyl-settet, men tror ikke han har gitt noen tilbakemeldinger om kvaliteten på disse.
    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn