Mahler - generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt moro å høre hvor tydelig Reiner og trompetistene markerer signalene ca 9:45 ut i "Bedächtig" satsen.
    Dette er som å høre den påfølgende symfoni.
    Ellers så er denne innspillingen av Mahlers 4. med Reiner og Chicago så kanon på de fleste områder. Og innspillingsmessig mangler jeg absolutt ingenting. Og her snakker vi innspilling fra 1958. LØP og KJØP!!!
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare gjøre oppmerksom på at Bertinis, Tennstedts og Rattles komplette Mahlersykluser nå er tilgjengelig under 200 kr på mdt.co.uk; EMI boks sett salg. Dere kan google frem anmeldelser, særlig Bertini har sterkt renomme som en av de sterkeste allroundsyklusene, men Tennstedt har også mange tilhengere.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    Takk for tipset. Bertini og Tennstedt er på plass fra før, og Rattle er ikke akkurat min kopp te når det gjelder Mahler......, eller for såvidt uanset. Men de hadde du Pre complete EMI recordings til £15 for 17 CD'er. Det må da være årets bargain. Jeg bestillte i hvert fall.
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    De tok £8,5 for frakt, så samlet ble det litt over £23 = NOK 240.-
    Så lenge den idiotiske 200.- kroners grensen lever, må man bare sno seg så godt det lar seg gjøre.
    Steen

    NB! Da dette tross alt er en mahler tråd vil jeg igjen gjøre oppmerksom på Fisher/Budapest.

    #6 er en artig sak som får plass på en CD, og igjen er produksjonen meget god. Hør denne, og sett så på Barbirolli (kanskje dagen derpå) og man skulle tro at det var to forskjellige stykker. IMO er Barbirolli nesten umulig å bryne seg på i No.6, men det kan jo være jeg som er helt på jordet.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Har lest gjennom hele denne tråden nå i dag, takk for mange kloke bidrag – bestilte nettopp Bertini-syklusen.

    For Mahler-interesserte som bor i Bergen eller omegn bør for øvrig kommende sesong bli bra; Filharmonien spiller 1., 4., 5. og 10. symfoni, i tillegg til tre kvelder med Lieder.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Sånn på generelt grunnlag, kan dette være noe ?

    Stor sesongåpning, 90-års jubileum
    Gustav Mahler Symfoni nr. 2, «Oppstandelsen» [1894, rev. 1903]
    Jukka-Pekka Saraste dirigent
    Inger Dam-Jensen sopranPetra Lang mezzosopran Oslo Filharmoniske Kor


    Når et Mahler-jubileum skal markeres, er det nærliggende å innlede med hans symfoni nr. 2, et av musikkens sterkeste uttrykk for menneskelig livskraft. Ingen går uberørt ut av salen etter det mektige sluttkoret «Bereite dich zu leben» – bered deg til å leve. Undertittelen «Oppstandelsen» favner ingen kristen trosbekjennelse, men skriver seg fra den kirkekoralen som ga Mahler «den hellige inspirasjonens øyeblikk». Hans eget livssyn var basert på tilgivelse og forsoning for hele menneskeheten, uansett religion og levnet.

    fra http://www.oslofilharmonien.no/no/Konsert/?aktiv=4;folderpagesize=200
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ser man det ja.
    Billettservice.no derimot er ikke noe særlig i kveld, hverken generelt eller spesielt.
     
    B

    buster

    Gjest
    Har akkurat hatt gleden av å høre symfoni nr2. Klemperer. Dette er noe av det beste jeg noengang har hørt. Enorm intensitet, spilleglede og klanglighet. Dramatisk. Også svært god produksjon. De kunne det i "gamle" dager...
    Bjørn
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    Hvilken M2 er det du henviser til? I min reol står det fire stykker, og selv om de alle er smått fantastiske kunne det være artig å vite hvilken du har hygget deg med.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steen skrev:
    Hvilken M2 er det du henviser til? I min reol står det fire stykker, og selv om de alle er smått fantastiske kunne det være artig å vite hvilken du har hygget deg med.
    Steen
    Trøst og bære. Hvor mange innspillinger gjorde Klemperer egentlig av Mahlers 2. ?
    Et raskt søk viser meg minst fem innspillinger, og jeg som hadde tenkt å bestille....
     
    B

    buster

    Gjest
    Oops! Trodde det var bare en Klemperer M2 :p. Det dreier seg om EMI "The great Recordings of the Century.
    7243.5 67235 2 8. Orkesteret er Philharmonia og Solister er E.Schwarzkopf og H. Røssl-Majdan.
    Så nå er det bare å bestille..
    Bjørn
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    Hei
    Da vil jeg bare ri en gammel kjepphest, og enda en gang slå et slag for hans 1965 live innspillning fra München med BRSO og Janet baker. Kom på EMI's Klemperer Legacy serie for noen år siden, men vet ikke om den stadig er like tilgjengelig. I mine øyne (ører) stemte absolut alt denne kveld, og lyden er bedre enn man kunne frykte.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    22 Euro minus VAT-fratrekk på amazon.de nå. 150 kr + frakt kan umulig være en upris for denne?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen riktig gode fremførelser der! Har de på LP. Ser på coveret "Neues Remastering" også, så hvis det er gjort "hjemme" hos DGG så bør vel det borge for at de lydmessig har fått det meste ut av masterne også.
    Iallefall dersom boksen er utgitt i nyere tid. Et varp i så fall.
    DGG har virkelig fått sving på Emil Berliner-studioet når det gjelder remasteringer av eldre materiale.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    Har akkurat bestillt, og det ser ut til at den er på lager igjen :)
    NOK 204.- inkl porto
    Sinopoli er et mørkt kapitel i min ellers meget omfangsrike Mahler samling, så da er det jo en særdeles grei inngangspris mht. denne dirigent. Hans Manon Lescaut er en av mine absolutte favoritter.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sinopoli er god i Mahler. Hans M5 med Philharmonia er blant mine favoritter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hatt den der boksen på lista lenge, men leste noen anmeldelser på nettet som ikke var veldig positive til Sinopolis Mahler.
    Så jeg har lagt den på vent.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er selvfølgelig klar over at Mahlertolkninger og -innspillinger, som med så mye annet, må matches med smak og behag. Alikevel ønsker jeg å dele en liten personlig åpenbaring: Jeg lånte for en stund siden CSO/Solti-boksen med alle symfoniene fra 1991, siden jeg (som messingblåser) er stor fan av CSO. Ingen av innspillingene i denne boksen rørte ved meg på samme måte som andre enkeltstående innspillinger har gjort. Det føltes så anstrengt og fremtvunget at det bare ble slitsomt. Spol frem til ca. en måned siden; Jeg snubler over Mahler 2 (1981) og 5 (1970) med CSO/Solti på vinyl (Decca/ffss). Kjærlighet ved første gjennomspilling. Ingen aning hvorfor. Samme orkester (dog sikkert ikke samme besetning), dirigent og plateselskap. Kraftig og majestetisk, men aldri påtrengende. Svakt og elegant, men aldri uten energi.

    Jeg vet ikke om de er å få tak i på CD, men det ville forundre meg hvis ikke.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.329
    Hvis du har funnet M5-Solti-CSO på vinyl, ser jeg overhode ingen grunn til å lete etter CD-versionen ;D
    Du er elleres litt kjerringa mot strømmen mht. hvilken du finner best. De fleste vil hevde, dog ikke undertegnede, at Soltis remake som i tillegg er live, er klart bedre. Gode ffss og ffrr fra Decca, er som oftest å foretrekke på vinyl, framfor senere CD utgivelser.
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    larsggu skrev:
    Jeg er selvfølgelig klar over at Mahlertolkninger og -innspillinger, som med så mye annet, må matches med smak og behag. Alikevel ønsker jeg å dele en liten personlig åpenbaring: Jeg lånte for en stund siden CSO/Solti-boksen med alle symfoniene fra 1991, siden jeg (som messingblåser) er stor fan av CSO. Ingen av innspillingene i denne boksen rørte ved meg på samme måte som andre enkeltstående innspillinger har gjort. Det føltes så anstrengt og fremtvunget at det bare ble slitsomt. Spol frem til ca. en måned siden; Jeg snubler over Mahler 2 (1981) og 5 (1970) med CSO/Solti på vinyl (Decca/ffss). Kjærlighet ved første gjennomspilling. Ingen aning hvorfor. Samme orkester (dog sikkert ikke samme besetning), dirigent og plateselskap. Kraftig og majestetisk, men aldri påtrengende. Svakt og elegant, men aldri uten energi.

    Jeg vet ikke om de er å få tak i på CD, men det ville forundre meg hvis ikke.
    Hei
    Du trenger ny CD-spiller, eller en god DAC ;)
    At ting låter bedre på vinyl er forresten ingen ny observasjon, og de innspillingene du nevner er sannsynligvis de samme som i min CD-boks. Nr. 2 er innspilt i mai 1980, og nr, i mars 1970, i følge tekstheftet.
    Det låter fint hos meg, og som messingblåser begeistres jeg også lett av CSO/Solti.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jøgga skrev:
    larsggu skrev:
    Jeg er selvfølgelig klar over at Mahlertolkninger og -innspillinger, som med så mye annet, må matches med smak og behag. Alikevel ønsker jeg å dele en liten personlig åpenbaring: Jeg lånte for en stund siden CSO/Solti-boksen med alle symfoniene fra 1991, siden jeg (som messingblåser) er stor fan av CSO. Ingen av innspillingene i denne boksen rørte ved meg på samme måte som andre enkeltstående innspillinger har gjort. Det føltes så anstrengt og fremtvunget at det bare ble slitsomt. Spol frem til ca. en måned siden; Jeg snubler over Mahler 2 (1981) og 5 (1970) med CSO/Solti på vinyl (Decca/ffss). Kjærlighet ved første gjennomspilling. Ingen aning hvorfor. Samme orkester (dog sikkert ikke samme besetning), dirigent og plateselskap. Kraftig og majestetisk, men aldri påtrengende. Svakt og elegant, men aldri uten energi.

    Jeg vet ikke om de er å få tak i på CD, men det ville forundre meg hvis ikke.
    Hei
    Du trenger ny CD-spiller, eller en god DAC ;)
    At ting låter bedre på vinyl er forresten ingen ny observasjon, og de innspillingene du nevner er sannsynligvis de samme som i min CD-boks. Nr. 2 er innspilt i mai 1980, og nr, i mars 1970, i følge tekstheftet.
    Det låter fint hos meg, og som messingblåser begeistres jeg også lett av CSO/Solti.
    Ja, det hele er ganske snodig. Har hovedsaklig hørt på CD-boksen gjennom iMac+Little Dot MkII+Beyerdynamic DT990 Pro på jobben, men andre Mahler-ting jeg har i det digitale biblioteket låter ikke like "ille". Lyden er dog ganske forskjellig fra oppsettet hjemme i stua.

    Jeg trodde forøvrig boksen bestod av nyere innspillinger (ref. omtaler om 1990- vs 1970-innspillinger i omtalene på amazon.com), men det er det altså ikke. Så feil kan man ta. :p

    Edit: Selv om opptaket er det samme vil jo nødvendigvis masterne for hhv. vinyl- og CD-utgaven være forskjellige. Hmm.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare sånn apropos, disse ffrr-utgivelsene på denne tiden er monomix'er spesiallaget for mono-pu'er. De var jo opprinnelig innspilt i stereo. Det fins en stereo-ekvivalent på LP.

    Grunnen til at de gjorde disse pressingene i mono var at mono-pu'er ikke overhodet kunne spille av stereo LP'er, og siden det hang igjen en hel del mono elementer hos folk så var de nærmest tvunget til å utgi de i monopressinger også. Årsaken er selvsagt at monoelementene på denne tiden kun var i stand til å bevege nåla i vertikal retning, mens stereo er jo på kryss-og-tvers. Spilte du av en stereo LP på et mono element så ødela du LP'en pga monoelementets manglende evne til sideveis bevegelse av nåla.

    Monomix'ene låter annerledes enn stereomix'ene, og helst endel dårligere. De var laget for å gi en rikest mulig balanse fra datidens keramiske elementer; mens stereo-utgivelsene var en helt annen verden av velklang, så jeg vil anbefale å være nøye med å velge ut ffss (stereo-utgavene) av disse utgivelsene, likedan som jeg vil oppfordre til å være nøye med samme på de andre klassiske selskapene også, all den tid det fins stereo ekvivalenter. Forskjellen i lydkvalitet med et moderne stereoelement er ikke liten.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    A fair point well made. Men det er ikke mulig å være så selektiv når man forsøker å kjøpe seg opp på pent brukt Mahler-vinyl. Jeg er sikker på at CD-utgaven jeg refererte til tar utgangspunkt i det orginale stereo-opptaket. Mono-problematikk til side; er det noen andre som har hørt denne innspillingen? Jeg synes Dietrich Fischer-Dieskau er god når det gjelder Mahlers Lieder.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var tilogmed med å stemme for litt siden.
    Ikke mange overraskelser i utvalget her forresten; ting som Kubeliks 1., Abbado's 3., Bernsteins 5. og 6., Soltis 8. og Giulinis 9. er jo nærmest hugget i stein som tidløse klassikere. Særlig de listede 1. og 5. hhv er i en særstilling selvsagt, de står jo som pilarer i innspillingshistorien av disse verkene.

    De andre har vel også skarpere konkurrenter fra andre selskaper enn 1. og 5., men DGG har vært flinke med denne komponisten, det er sikkert.
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har de siste dagene hatt Frankfurt Radio Symphony Orchestra / Eliahu Inbal sin boks på øret. Er det noen andre som har/har hørt denne? Tolkningene og fremførelsen er god, men lyden/opptaket er det noe rart med. Mellomtonen virker kunstig redusert og den lyse diskanten virker kunstig hevet, på grensen til det ubehagelige. Sjekket akkurat opp mot en Bruckner-boks på Decca for å utelukke at det er noe i elektronikken som har skylda.

    Boksen er vel gitt ut på Brilliant Classics på lisens fra Denon (?). Det kan i såfall stemme med lyden på de andre klassisk-innspillingene jeg har fra Denon, som jeg ikke er spesielt begeistret for.

    http://www.amazon.com/Gustav-Mahler-Symphonies-Frankfurt-Orchestra/dp/B0000D1FDE
     

    tuco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2004
    Innlegg
    175
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte disse denon-innspillingene da de var nye (på slutten av 80-tallet?). Husker dem som lydmessig gode fra den tiden, men har ikke hørt på dem på mange år. Husker også at jeg stort sett likte tolkningene.

    Skal jommen ta fram en ved leilighet
     

    larsggu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.07.2007
    Innlegg
    456
    Antall liker
    21
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    tuco skrev:
    Kjøpte disse denon-innspillingene da de var nye (på slutten av 80-tallet?). Husker dem som lydmessig gode fra den tiden, men har ikke hørt på dem på mange år. Husker også at jeg stort sett likte tolkningene.

    Skal jommen ta fram en ved leilighet
    Jepp, ingenting å si på fremføringen. Det bare høres for meg ut som de har kjørt på en slags "Exciter" på diskanten som gir masse ekstra energi oppover i frekvens, spesielt på messing og perkusjon. Weirdness.

    -lgg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Disse to fantastiske innspillingene - i referanse lyd på hybrid SACD - er nå å få for en slikk og ingenting på mdt (£7.23 for den doble, £6.38 for den enkle). Løp og kjøp! Hører hjemme i en hver audiofil Mahlerelskers platesamling.


     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ny vinylutgivelse April 2011.

    First 250 sets signed by Music Director Michael Tilson Thomas!

    Numbered, Limited Edition 180g Vinyl 22LP Box Set With Bonus 7" 45rpm LP Mastered by Kevin Gray at AcousTech Mastering!
    To Be Pressed Only One Time & Limited to 1000 Individually Numbered Box Sets!

    First 250 Sets to be Signed by Music Director Michael Tilson Thomas!

    The Deluxe 22-LP set is the capstone of the seven time Grammy® winning and five star Diâpason d’Or Mahler Cycle recorded live at Davies Symphony Hall from 2001-2009. The series, released in individual installments on Hybrid SACD, was a commercial success and was lauded with critical acclaim. This one-time only offer will be pressed only once and limited to 1000 individually numbered sets.

    Bonus 7" 45rpm Disc: An intimate performance of the Rückert Lieder sung by Susan Graham with Michael Tilson Thomas on piano. Exclusively available in the Ultimate Mahler Collection. Not sold individually.

    Features:
    • Limited to 1000 sets
    • Numbered
    • First 250 sets signed by Music Director Michael Tilson Thomas
    • 22 180g vinyl LPs, each housed in luxuriously designed, separate jackets
    • Bonus 7" 45rpm disc of Rückert Lieder by Susan Graham & Michael Tilson Thomas exclusive to this box set
    • Mastered by Kevin Gray at AcousTech Mastering
    • Hardbound book with extensive liner notes, bios and texts in three languages, plus archival photographs
    • Special outer shipping box for extra protection
    • Over 18 hours of music
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Boulez har fullført sin Mahler-syklus for DG med "Des Knaben Wunderhorn" og adagioen fra fragmentet til en 10. symfoni. Sistnevnte er Mahlers summa, og den får her en tolkning som går utenpå alle andre jeg har hørt. Verkets mangfold og polyfone karakter slår ut i full blomst; klanglig (som Cleveland-orkesteret spiller!), harmonisk (suveren innsikt hos dirigenten) og melodisk (alle linjer fullføres og balanseres mot helheten). Sterk anbefaling.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ok - da får jeg få tak i den da.

    Her er forøvrig en relativt ny innspilling av 1. symfonien som jeg synes er fin - spesielt den 3. satsen



    Mvh
     

    Vedlegg

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset, achri-d. Er begeistret for orkesteret i Pittsburgh. En av sjefsdirigentene der har også vært sjef i Cleveland. Det er nok de to amerikanske orkestrene som ligner mest på hverandre klangmessig. En klang som passer godt til Mahlers musikk.

    Tilleggsbemerkning: Hva slags klang er det snakk om? Jo, både varme og åpenhet. Ikke varm som i Berlin, altså mørk glød og strykerdominans, men likevel fyldig og med god plass til treblåserne. Messingen er langt mindre briljant og fremtredende enn i Chicago og New York. Celli og horn kan smelte sammen helt fantastisk, hvis dirigenten ønsker det. Denne balansen og evnen til homogenitet er super i Cleveland, og utnyttes til fulle i nevnte innspilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn