Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hadde jeg hatt større lytterom enn 20m2 ca hadde jeg gjort de på flekken. de fungerer greit der også men dette er også stue og da overtar de rommet litt.

    høres kankje rart ut men jeg tenker litt på hvordan stua mi plassutnyttes mest.

    McLaren
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Interessert i 3.6? Å ja! Har jeg penger og plass? Å nei! Så det blir nok McLarens gamle HT en stund til, desverre.

    Forøvrig: det er noen som mener at Maggies ikke spiller bass, ja? Etter å ha rewira hele kabelsalaten min og spilt Tool møkkhøyt kan jeg trygt erklære det som tull, tøys og fanteri. Fy fa*n de høyttalerne kan spille høyt, heftig og dynamisk når de først får nok watt kjørt inn på terminalene. 8)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dermed har jeg bestilt MG12, den gamle til FallenA..

    Gleder meg ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det blir nok bra! Du har jo en størrelse på rommet som yter MG12 retferdighet også ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble rett og slett bra, fy som det låter her.. se bilder på "mitt anlegg" tråden
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Denne lyden liker jeg bare mer er mer dere! Helt utrolig bra ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lyden er magisk.. rett og slett..

     
    T

    tst

    Gjest
    Ja, det er meget bra lyd som kommer ut fra disse panelene. Ikke skjønner jeg folk som hører på "kasse" høyttalere.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg stortrives mer og mer med mine Maggies i hvert fall. De så vanvittig oppløste i forhold til hva jeg er vant til og det er rart å plutselig høre forskjell på cd-spillere hvor det med mine gamle høyttalere knapt var hørbar forskjell. Nå høres det ut som jeg har putta en subwoofer inn i anlegget mitt med rett cd-spiller. :)

    Jeg lurer på om jeg kommer til å bli "lei" av lyden til Maggies etterhvert. Det er forbanna oppløst, dynamisk, stort og alt det der, men det er også på grensen til klinisk. Jeg skjønner de gutta som snakker om at anlegget ikke skal legge til noe, bare presentere det som er på plata man spiller - spørsmålet som ofte da dukker opp er jo om det er det vi vil?

    Ikke vet jeg, men foreløpig er jeg ikke gått lei og jeg merker at jeg spiller og lytter mer aktivt på musikk nå enn på lenge. Alltids en god ting. Nå skal jeg oppgradere cd-spilleren, fikse meg noen gode kabler og litt sånn småplukk.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Noen må holde liv i denne tråden, mene eg, så da får eg gjøre det.

    Har no fått oppgradert cd-spilleren min og driver å kjøper inn litt nye kabler. Må si at eg er mektig imponert over hvordan høyttalerne later til å vise fram alt eg gjør lengre fram i kjeden. I kveld skal eg og Andreas prøve den andre pre'en min, den som egentlig er en hodetelefonamp. Eg har ikke prøvd den med den "nye" cd-spilleren, så eg er spent å høre kossen det blir. I tillegg har eg ett par Synergestic Research høyttalerkabler på vei i posten, det blir også spennende.

    I tillegg tenkte eg at vi skulle prøve å bytte om på høyre og venstre høyttaler, sånn som eg har det no står dem med diskantbåndet vendt innover, altså mot hverandre. Eg registrere at mange har anbefalt å gjøre det motsatt, så det må testes ut.

    Var det noen som fikk med seg nyeste The Absolute Sound hvor de anmeldte de to minste Maggiene og gikk fullstendig bananas over hvor bra dem var? :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    her spiller maggisene helt forykende :),fikk nettopp en dac i hus og da kommer utrykket hakeslepp virkelig på sin plass.
    fikk dempet toppen en liten tanke,og bunnen er bare helt utrolig.
    kan ikke skjønne at noen har problemer med litt lite bass fra panelene sine,her er det nesten i meste laget nå ;)
    maggisene spiller bare helt fantastisk med en dynamikk og kropp som en må langt opp i pris for å matche.
    time etter time med musikk og bare vil høre mere,aldri antydning til tretthet når en har maggis i hus ;)

    måtte bare dele litt av gleden min når det gjelder disse flotte panelene.

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Måtte jo kjøpe meg The Absolute Sound desember utgaven.. Skal si de skryter av maggiene. Har fått på Monster M1 kaber, dette ga ennå mer trøkk i bånn - og en ekstremt snert i toppen. Liker lyden bare mer og mer!
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    Ikke så mye fart i tråden om dagen, ser jeg, men kanskje vennene kan svare på om noen av Maggiene (budsjettet tilsier MGSE/MG12) vil drives greit av en Thule Space IA 350B forsterker, som yter 2x350 watt i 8 ohm? Lytterommet er cirka 4x5 m2.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tja, etter det jeg forstår så kommer det heller ann på hvordan watta er en hvor mye det er. Hos meg fungerer det greit, min Talk er på 150w i 8ohm og 280w i 4hohm. Husk i TAS så anbefalte dem MGSE og MG12 vs. pris - QR'n låter best mener de..

    Rommet ditt høres bra ut det i størrelse, hvis du får lov til å sette de opp slik som du vil...

    Lykke til.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Ved riktig plassering så har du rikelig av krefter til en 1.6.

    MG12 passer supert i stuen din men du hadde helt sikkert fått til den vesentlig bedre 1.6 med nøysom plassering av høytaler og lytteposisjon.

    McLaren
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg har prøvd litt med aktiv deling på 1,6, med en forsterker på bass og en på øvre toneleie. Dette syntes jeg først ble bedre, men vanskelig å få tunet det riktig. Har også prøvd litt med ekstra sub., men funnet ut att det er best med en forsterker, og riktig plassering i rommet.
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    McLaren skrev:
    MG12 passer supert i stuen din men du hadde helt sikkert fått til den vesentlig bedre 1.6 med nøysom plassering av høytaler og lytteposisjon.

    McLaren
    Kan du si litt om hva som gjør 1.6 vesentlig bedre? Det er verdt å nevne at jeg sjelden spiller øresus på naboene. Lydnivået er stort sett moderat.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har hatt MGSE, MG12 og MG1.6.

    lyden fra en 1.6 er "større", høres mer ekslusiv ut og har merkbart bedre headroom.

    lyder som en større mer komplett høytaler. Den har annen løsning på diskanten enn de mindre modellene.

    Den heter 1.6qr. qr står for quasi ribbon. er ikke helt sikker på detaljene når det gjelder denne løsningen men det er bedre. min eks MG12 som var relativt modifisert hørtes ut som mine forrige mg 1.6 etterhvert.

    Jeg byttet fra 1.6 til mg se da jeg hadde en 60-70w integrert fortserker for noen år siden. skulle egentlig ha en mg 12 men mgse kom så greit seilende. jo mer krefter, jo bedre låter disse. det er stikkordet jeg har skrevet bak hodet. og rikelig plass til bakvegg og 2-4 m lytteposisjon.

    McLaren
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    McLaren skrev:
    Jeg har hatt MGSE, MG12 og MG1.6.

    lyden fra en 1.6 er "større", høres mer ekslusiv ut og har merkbart bedre headroom.

    lyder som en større mer komplett høytaler. Den har annen løsning på diskanten enn de mindre modellene.

    McLaren
    Interessant. Da får jeg holde øye med bruktmarkedet, for nyprisen på 1.6 er nok litt mer enn hva jeg kan spandere til anlegget i dag.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    QR qvasi ribben har en "uekte" aliminiums remse, denne låter ikke fult så rent, eller kar som "R" serien, men etter det jeg har lest så foretrekker mange qr da denne diskanten passer bedre til mellom og bass, lyden. Og QR jobber vist "raskere" en R..

    Dette har jeg bare lest, så jeg kan ikke si noe mer en det.

    Synes personlig at den modda MG12'n som jeg har låter meget bra - har ikke angret ett sekund for kjøpet!

    Ellers så har jeg som motoren - prøvd DAC i systemet, og nå må jeg handle igjen tror jeg..
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Sub ala Maggie:

    http://infraplanar.free.fr/infraplanar-english.htm

    Et firma som kallers seg infraplanar leverer noen relativt store plane dipole subwoofere.
    Produsenten påstår at systemet leverer ned til 8Hz -2dB, hvilket lyder utrolig. Systemet skal forflytte 8 liter luft p-p. Jeg mistenker at produsenten har målt frekvensgangen veldig nær membranet, men dette er ikke mitt fagområde, så jeg skal kanskje ikke være påståelig.

    Systemet påstås å være svært lettdrevet: 95 - 104 dB/Wm beroende på valgt magnetmotor.

    Joda, det koster penger fra 4100 - 5100€ avhengig av magnetmotorutførelsen.

    Hm, tankene går tilbake til laFolia http://www.magnetostatic.com/ prosjektet som ble presentert i danske High Fidelity for mange år siden. Dagens tilgang på neodymmagneter burde jo gjøre disse systemene aktuelle igjen, for de som liker å mekke selv. I samarbeid med en eller annen byggesettprodusent leverte High Fidelity komplette byggesett. Så vidt jeg husker så var bass/mellomtonemebranet utført med en leder som var påført i en eller annen high-tech trykkeprosess (altså ikke pålimt alustrimmel som er mer vanlig) slik at de fikk en resistans som normale effekttrinn kunne leve med.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er etterhvert på utkikk etter nye Ht. Har vel nesten bestemt meg for elektrostatiske Ht da jeg føler dette er veien å gå.

    Så spørsmålet mitt til dere er.
    Hvilken av disse Magnepanene vil passe meg best.
    Stuen min er 45kvm og har på det meste 3,8 meter opp til taket, spiller nå på langveggen men regner med at det vil blir gjort om når nye Ht etterhvert kommer i hus slik at jeg da vil spille på kortveggen (5 meter bredde og lengda er 8,8meter).
    Stua har en god del møblering...

    Er vel disse to som er mest aktuell vil jeg tro? MG 3,6SE eller MG 20,1.
    Ser at Mclaren er godt fornøyd med Sim Audio mot sine Maggies..
    Vet også at endel andre mener dette er en svært god match.

    Vil også si at jeg har snust litt på ML sin Summit og Quad 2905 men ser jo at svært mange anser Magnepan som noe av det ypperste som kan kjøpes for penger også uavhengig av pris??

    Samtidlig ser jeg at det er ikke sagt noe om hvilken musikktype disse passer best på
    er det da slik at de spiller bra på alt?

    Ser at for eksempler Quadene ofte blir foretrukket mot klassisk musikk, dette er en musikk sjanger som Ikke passer meg.

    Musikk jeg spiller er:

    - Cowboy Junkies - Ane Brun
    - Jan Garbarek - Jack Johnson
    - Dire Straits - Minor Majority
    - Holly Cole

    For å nevne noen.

    Så hva tror dere....?

    MVH Johnny
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    kjøp deg ny eller brukt 3.6.

    har hørt disse i 90m2 rom tror jeg og det manglet ikke noe. har hverken sett eller hørt en 20.1 men den koster svært mye mer enn 3.6. liker du 3.6 som du garantert vil så kan du ta skrittet opp mot en 20.1. skulle tro at en 20.1 glir fint inn i stua di uten problemer akustisk eller effektmessig.

    McLaren
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    McLaren skrev:
    kjøp deg ny eller brukt 3.6.

    har hørt disse i 90m2 rom tror jeg og det manglet ikke noe. har hverken sett eller hørt en 20.1 men den koster svært mye mer enn 3.6. liker du 3.6 som du garantert vil så kan du ta skrittet opp mot en 20.1. skulle tro at en 20.1 glir fint inn i stua di uten problemer akustisk eller effektmessig.

    McLaren
    Takk for svar Mclaren.

    Lurer litt hvor stor stor forskjellen kan være mellom 3.6 mot 20.1 siden prisforskjellen er såpass stor?

    Kan vel umulig bare være at den går litt dypere i bassen?

    MVH Johnny
     
    T

    tst

    Gjest
    Nå har jeg en BAT VK-55 røreffekt på mine 1,6, og det er ikke så galt med 55 rørwatt faktisk. Bassen er det eneste jeg ikke synes så mye om, den er ikke så stram og tørr som med en kraftig transistor forsterker. Men resten av lydområdet ble så meget bedre, så tiden vil vise om jeg kan leve med dette. Noen andre som bruker rør i effekt?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det lyddempere vi ser bak eller er det til å spre lyden? Trodde disse høyttalerne ikke skulle dempes bak jeg. De bruker jo rommet til å spille i??

     
    T

    tst

    Gjest
    Ja, det stemmer at det ikke skal dempes noe bak, men på dette bilde så er det dempet i gjørnet ganske langt bak høyttalerne. Det er bare å prøve.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tst skrev:
    Ja, det stemmer at det ikke skal dempes noe bak, men på dette bilde så er det dempet i gjørnet ganske langt bak høyttalerne. Det er bare å prøve.
    Det i midten da'a?
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    HoJ skrev:
    Tst skrev:
    Ja, det stemmer at det ikke skal dempes noe bak, men på dette bilde så er det dempet i gjørnet ganske langt bak høyttalerne. Det er bare å prøve.
    Det i midten da'a?
    En ekte frik temmer sitt rom for uønskede Hz/resonangser på flukt ;D

    Laban ;D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    hei og god morgen

    jeg har dempet bak mine qr 12,bruker rommet diagonalt og dempet hjørnet bak med meget godt resultat.
    lydbildet ble mye mere ryddig og ting falt mere på plass.
    flere av mine kompiser var og hørte før og etter,og det var liten tvil om at dette var det rette og gjøre :)

    ha en fortsatt strålende helg

    mvh
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Eg må lage en ordentlig tråd om det her i DIY-forumet, men før eg kommer meg så langt kan eg jo skrive litt her...

    Eg fikk brodern til å oppgradere resten av delefilterene til MG12'ene mine, nå er delefilteret til hver høyttaler huset i en kasse på størrelse med en skoeske. Og fy fa*en for en surrealistisk forbedring av lyden! Det er bare så mye mer av alt der og hvis du trudde at Maggies var kjappe, har du fanden meg ikke hørt hvor kjappe de kan være før du har fått inn noen ordentlig gode kondensatorer. Jeg er sjokkert.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mbare skrev:
    Eg må lage en ordentlig tråd om det her i DIY-forumet, men før eg kommer meg så langt kan eg jo skrive litt her...

    Eg fikk brodern til å oppgradere resten av delefilterene til MG12'ene mine, nå er delefilteret til hver høyttaler huset i en kasse på størrelse med en skoeske. Og fy fa*en for en surrealistisk forbedring av lyden! Det er bare så mye mer av alt der og hvis du trudde at Maggies var kjappe, har du fanden meg ikke hørt hvor kjappe de kan være før du har fått inn noen ordentlig gode kondensatorer. Jeg er sjokkert.
    Gjorde det samme med mine gamle (Nå HoJ`s). Det er en helt annen høyttaler!
    Snakker om å montere søppelkomponenter.... Originaldelene er rett og slett ikke vært å samle på ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har nå flyttet anlegget så nå spiller det på tvers av rommet, har dratt høyttalerne 100cm ut fra veggen så har jeg vinklet de litt inn, det er da 270cm til sweetspot.. Du verden som det låter nå. Makan til basse disse høyttalerne klarer å trykke ut - dette hadde jeg aldri trodd! Magnpaner kan virkelig trøkke de også :D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt av mange og påstått at Magnepaner var kliniske, at de kunne fort påvise forskjeller i musikk eller elektronik\kalber. Slik har det vært hos meg også, men nå etter jeg jeg har snudd anlegget i rommet så er ikke det tilfellet lenger, ting jeg før hørte forskjell på er der ikke i like stor grad lenger, jeg tror at hvis jeg ikke hadde vært bevist på hva jeg før hørte - så hadde jeg ikke lagt merke til det nå.

    Dette er ikke negativt - synes jeg, da jeg nå slapper mere av med musikken, en å henge meg opp i hva jeg hører. Lyden her har blitt ekstremt mye bedre en før. Anlegget står 1 meter fra bakvegg (fra høyttalerne) 2,15 fra hverandre og det er 2,65 til sweetspot, som nå har blitt mye større en før. Lyden "detter ikke av" uten for sweetspot'n lenger, men en kan godt sitte på siden å få like mye info som de som sitter i sweetspot - dette liker jeg også. Eneste problemet mitt er at jeg har en vegg rett bak sweetspot, som gjør at jeg får en liten refleksjon ved ca. 40hz. (den skal jeg prøve å dempe). Men ellers så låter det utrolig bra her nå. Makan til bass disse tynne høyttalerne klarer å levere. Har hatt disse en stund nå, men liker de bare mer og mer!

     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    synes du sub'en din holder følge?

    McLaren
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.457
    Antall liker
    35.287
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    McLaren skrev:
    synes du sub'en din holder følge?

    McLaren
    He he.. Er du gal!

    Denne brukes på kveldstid da jeg vil ha litt lyd i bånn og ikke kan spille noe høyt - p.b.a unger som sover rett over. Nei, nå har jeg prøvd denne (xtz) Monitor Audio, MJ Acoustics (x2) og DD15 (x2).. ennå er det ingen som passer\ hoder følge.. xtz'n synes jeg holder meget bra standar vs. pris. Hos meg passer den like godt inn om DD15.

    På dagtid eller ved tomt hus så er suben så klart av!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    heisann

    skal si det er stille her på tråden for tiden,men har et spørsmål.
    dere som har moddet mg 12,har dere oversikt over hvilken komponenter/verdier som sitter i delefilteret??
    tenkte det var greit å spørre her så jeg slipper å sprette høytalerne,greiere å bestille delene på forhand ;)

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    takker så mye fallen ;)
    må også benytte anledningen til å gratulere deg med nytt husalter.

    ha en fortsatt fin kveld

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn