Magico

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har lest noen presentasjoner av S1 og der står det at de har verdens første monocoque høyttalerkabinett. Er det noen som kan være så vennlige å fortelle meg hva som menes med det. Kansje SAL føler seg kallet, det er jo brukt i bilverdenen.

    Mvh Morten
    Det stemmer dog ikke. Rockport Technologies var tidligere ute med sine modeller Altair og Arrakis. Monocoque betyr at kabinettet er av et stykke og ikke flere sammensatte deler.

    Rockport Technologies Altair Loudspeaker (TAS 214) | The Absolute Sound

    Mvh

    Roysen
    Bør nevne Piaga her med sine kabinetter som vel (for noen av mod.) er tilsvarende?
    Et stort stykke aluminum og så "presser" de ut "innmaten" og får dermed et stykke chassis.
    Regner med at det nødvendigvis da må bli slik at topp og bunn "lukkes" med egne plater til slutt.

    Mvh.KW
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, alle Piegaene er laget av ekstrudert aluminium med separat topp- og bunnplate. Helt i ett stykke blir det derfor ikke, men slanke, stive og resonansfattige blir kabinettene uansett.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Siden det ble så mye skriverier om monocoqkabinetter tillater jeg meg å referere hele artikkelen fra Soundstage network.

    California, USA-based Magico announced the release of the new S1 loudspeaker, which complements the S5 that's already part of their S-series line. According to Magico's August 9 press release: "In 2004, the Mini, Magico's first commercial product, set new benchmarks for what can be achieved with two drivers in a sealed enclosure, immediately changing the landscape of the high-end audio industry. Widely heralded as the world’s first 'super monitor' and one of the most momentous loudspeakers in audio history, the Mini placed Magico among the most influential loudspeaker manufacturers in the world. Eight years later, with numerous landmark loudspeakers introduced in the interim, the S1 continues this legacy. Featuring a uniquely contoured cabinet drawing design cues from the Mini and M6, the S1 utilizes the world’s first monocoque 3/8"-thick, 12” diameter extruded-aluminum loudspeaker enclosure, minimizing diffraction effects, internal resonance, and damping requirements. At only 9" deep and available in an array of Magico's new M-COAT® paint blends, the S1 will fit effortlessly into any listening environment, making it the most versatile and accessible Magico product to date."

    The S1 is a floorstanding, two-way design that measures about 43"H x 8.5"D x 9.75"W and weighs about 95 pounds. It features Magico's 1" beryllium-dome MB30 tweeter and 7” M390 Nano-Tec midrange-woofer. The S1's sensitivity is rated as 86dB and the impedance is specified as 4 ohms. The S1's retail price starts at $12,600 USD per pair (depending on finish), making it Magico's least-expensive loudspeaker so far. The S1 will be available in the fourth quarter of 2012.

    Som dere ser så var ikke jeg helt nøyaktig, men det er altså spesifisert ved bruk av aluminum. Legger også ved et bilde hentet fra Piega sin hjemmeside, siden de allerede er nevnt, hvor dere ser en rekke ferdige aluminumskabinetter med avstivere inni.

    Piega cabinet.jpg

    Hvor tykke kabinettene er er jo vanskelig å ane, men vekten av Coax 30 sine 28 kg er en god del under S1 sine 43 kg.

    Coax 30 : 111x19x21 vekt 28 kg
    S1 : 109x25x21 vekt 43 kg

    Mvh Morten
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    S1 blir sikkert en meget spennende høyttaler for dem som kan unvære dypbass. Jeg har et par Coax30 på hytta, og kan si at det er en konstruksjon som gir fantastisk perspektiv og frihet i gjengivelse over ca 150-200 hz.

    Edit:
    det er nok korrekt at piega kabinettet er litt tynnere enn for S1 (før dempematter og avstivere), men å kalle dette en "first" er vel en liten løgn.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Når jeg bestemte meg for å kjøpe Magico S1 som den aller første i skandinavia, ja kansje i hele europa, var det fordi jeg fikk en deal på å oppgradere oppover i Magicofamilien og kun betale mellomlegget. Siden lydsignaturen som kjennetegner Magico går igjen gjennom både Q og S-serien, var dette en meget god deal for min del og som gjorde at jeg valgte å slå til. Siden Magico allerede har kommet med en senterhøyttaler, ligger det vel kansje i kortene at en sub kan være på vei. Både med S3, S5 og en mulig sub vil man kunne få all den dybbassen man vil og det med en meget høy kvalitet.

    Minner samtidig på at hos Wizard High-End Audio Blog er det nå lagt ut linker til tester av S5 hos Hifi+ og Stereoplay. Den sistnevnte riktignok på tysk, men begge to må kunne sies å være jubeltester og dermed ligge på samme nivå som alle tester hittil av S5.:cool:

    Avslutter så med å ønske alle eiere og venner av Magico en god jul og et godt nytt år.

    Morten
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Definitivt flotte tester av S5 hos Hifinews og Stereoplay. Rimelig konsistente målinger også; paddeflat frekvensgang med lav forvrengning. Litt lav følsomhet er vel det eneste å trekke litt for.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Hei
    Her er en fin reportasje om Magico sin fabrikk i California
    Magico factory tour

    Mvh: Espen
    Fin fin reportasje, men siden 2011 har det skjedd mye. I følge en artikkel i The Absolute Sound datert 24.mai i år er det nå 35 ansatte og maskinverkstedet i San Jose har vokst til å bli like stor som hovedfabrikken.

    Mvh Morten
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Siden det ble så mye skriverier om monocoqkabinetter tillater jeg meg å referere hele artikkelen fra Soundstage network.

    Featuring a uniquely contoured cabinet drawing design cues from the Mini and M6, the S1 utilizes the world’s first monocoque 3/8"-thick, 12” diameter extruded-aluminum loudspeaker enclosure, minimizing diffraction effects, internal resonance, and damping requirements.
    Som skrevet tidligere, så er det som her skrives feilaktig.

    Mvh
    Roysen
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Ja og hva har det med meg å gjøre. Jeg har kun referert til en artikkel, som du har tilbakevist med henvisning til en eldre artikkel der det står om monocoqkabinettene til Rockport Technologies.

    Mvh Morten
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Ja og hva har det med meg å gjøre. Jeg har kun referert til en artikkel, som du har tilbakevist med henvisning til en eldre artikkel der det står om monocoqkabinettene til Rockport Technologies.

    Mvh Morten
    Nå har jeg vel ikke skrevet at det har noe med deg å gjøre. Jeg ønsker kun å poengetere at det du henviser til ikke er korrekt. Er det et problem?

    Mvh
    Roysen
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Ja og hva har det med meg å gjøre. Jeg har kun referert til en artikkel, som du har tilbakevist med henvisning til en eldre artikkel der det står om monocoqkabinettene til Rockport Technologies.

    Mvh Morten
    Nå har jeg vel ikke skrevet at det har noe med deg å gjøre. Jeg ønsker kun å poengetere at det du henviser til ikke er korrekt. Er det et problem?

    Mvh
    Roysen
    Var litt rask på avtrekkern, beklager. Det ble henvist i artikkelen til en pressemelding fra Magico, så du får ta det opp med Magico slik at vi får en oppklaring.

    Mvh Fredfulle Morten
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Ja og hva har det med meg å gjøre. Jeg har kun referert til en artikkel, som du har tilbakevist med henvisning til en eldre artikkel der det står om monocoqkabinettene til Rockport Technologies.

    Mvh Morten
    Nå har jeg vel ikke skrevet at det har noe med deg å gjøre. Jeg ønsker kun å poengetere at det du henviser til ikke er korrekt. Er det et problem?

    Mvh
    Roysen
    Var litt rask på avtrekkern, beklager. Det ble henvist i artikkelen til en pressemelding fra Magico, så du får ta det opp med Magico slik at vi får en oppklaring.

    Mvh Fredfulle Morten
    Hei fredfulle Morten:)
    Gratulerer med dagen
    Ønsker deg også et godt nytt år
    Mvh: Espen
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Takker for den Espen, og ønsker deg samtidig ett godt nytt år.:)

    Mvh Morten
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva er det som kjennetegner lyden i Magico sammenliknet med andre høyttalere? S1 er jo utrolig lekker, men jeg vil tro man får lite bass for pengene sammenliknet med andre høyttalere til pengene og bestykningen ser jo relativt konvensjonell ut? Jeg er IKKE negativ, men nysgjerrig.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har aldri hørt en eneste Magico høyttaler, men med ingeniørfaglig bakgrunn er leg blandt dem som tror at det meste kan beregnes og måles. Hvis vi ikke kan det så er det bare noe vi ikke har lært enda! Målt respons på S5 er veldig lik det man ser på feks Piega Coax 70, men i en litt mer forfinet utgave og med større basselementer; dvs. Meget jevn og flat frekvensgang kombinert med meget lav forvrengning. I de fleste tilfeller skulle det tilsi en meget naturtro og detaljert gjengivelse, før man begynner å ta in effekter fra gjeldende lytterom. Samtidig virker det å være lite kompresjon når lydtrykket økes (innenfor Stereoplay sine målinger hvertfall) som i det minste muliggjør (men ikke garanterer) bra dynamikk. Den lave følsomheten er dog en indikasjon på at (makro) dynamikken ikke er dens - relativt sett - sterkeste kort. Stereoperspektiv tør jeg ikke gjette på i og med at det avhenger så mye av faserespons og ikke bare frekvensgang.

    Dere som har hørt den - er dette way off?

    EDIT: Kanskje er det noen som personlig vil mislike dem og kategorisere dem som "flinkis-høyttalere" - hvis en ikke foretrekker å få den lydmessige sannheten rett i fanget?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri hørt en eneste Magico høyttaler, men med ingeniørfaglig bakgrunn er leg blandt dem som tror at det meste kan beregnes og måles. Hvis vi ikke kan det så er det bare noe vi ikke har lært enda! Målt respons på S5 er veldig lik det man ser på feks Piega Coax 70, men i en litt mer forfinet utgave og med større basselementer; dvs. Meget jevn og flat frekvensgang kombinert med meget lav forvrengning. I de fleste tilfeller skulle det tilsi en meget naturtro og detaljert gjengivelse, før man begynner å ta in effekter fra gjeldende lytterom. Samtidig virker det å være lite kompresjon når lydtrykket økes (innenfor Stereoplay sine målinger hvertfall) som i det minste muliggjør (men ikke garanterer) bra dynamikk. Den lave følsomheten er dog en indikasjon på at (makro) dynamikken ikke er dens - relativt sett - sterkeste kort. Stereoperspektiv tør jeg ikke gjette på i og med at det avhenger så mye av faserespons og ikke bare frekvensgang.

    Dere som har hørt den - er dette way off?
    Etter å ha hørt på Q3 en god time i dag vil jeg si du er spot on. Men antar det er S5 du egentlig refererer til(?) og disse har jeg heller ikke hørt, men jeg trekker samme konklusjon som deg basert på spec.

    Lydbildet på førstnevnte var forøvrig stort og flott. Ingenting å utsette der.


    Geir Arne
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Jeg har aldri hørt en eneste Magico høyttaler, men med ingeniørfaglig bakgrunn er leg blandt dem som tror at det meste kan beregnes og måles. Hvis vi ikke kan det så er det bare noe vi ikke har lært enda! Målt respons på S5 er veldig lik det man ser på feks Piega Coax 70, men i en litt mer forfinet utgave og med større basselementer; dvs. Meget jevn og flat frekvensgang kombinert med meget lav forvrengning. I de fleste tilfeller skulle det tilsi en meget naturtro og detaljert gjengivelse, før man begynner å ta in effekter fra gjeldende lytterom. Samtidig virker det å være lite kompresjon når lydtrykket økes (innenfor Stereoplay sine målinger hvertfall) som i det minste muliggjør (men ikke garanterer) bra dynamikk. Den lave følsomheten er dog en indikasjon på at (makro) dynamikken ikke er dens - relativt sett - sterkeste kort. Stereoperspektiv tør jeg ikke gjette på i og med at det avhenger så mye av faserespons og ikke bare frekvensgang.

    Dere som har hørt den - er dette way off?

    EDIT: Kanskje er det noen som personlig vil mislike dem og kategorisere dem som "flinkis-høyttalere" - hvis en ikke foretrekker å få den lydmessige sannheten rett i fanget?
    Hei Kalle Klovn
    Etter å ha levd med Q3 nå en liten tid så tar jeg av meg hatten på måten du beskriver lyden og dette kun ut i fra målinger du har lest!
    Det eneste jeg kan arrestere deg litt på er følsomheten, dette varierer nok noe fra hvilken Magico modell du sikter til. Mine Q3 har en ganske ok følsomhet og den oppleves som forholdsvis lettdreven. Q5 og S5 er nok noe mer tungdrevne og har en lavere følsomhet.
    Dette du beskriver med å oppleves som "flinkis høyttalere" er nok også ganske riktig etter min mening da de ikke har noen store imponatorfaktorer (etter mine ører). Har personlig aldri opplevd noen messe lyd med Magico som jeg har blitt ekstremt imponert over, men dette er jeg rimelig sikker på skyldes at jeg ikke har satt meg rolig ned og lyttet til de over lengre tid. Skal jo bestandig rekke over så mye på en messe :) var først når jeg fikk de hjem i min egen stue og fikk lyttet til de over litt mer en 2 "messe låter" at jeg hørte hvor naturlig disse faktisk er i fremfølelsen av musikk.

    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva er det som kjennetegner lyden i Magico sammenliknet med andre høyttalere? S1 er jo utrolig lekker, men jeg vil tro man får lite bass for pengene sammenliknet med andre høyttalere til pengene og bestykningen ser jo relativt konvensjonell ut? Jeg er IKKE negativ, men nysgjerrig.


    Takker for svar!
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Er det noen som har sett bilde av Q serien i annet enn sort? Hadde vært artig å sett!
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Hei Espen L.

    Valgte å vente med Hanss Acoustic rack, da jeg ikke greide å bli enig med meg selv hva fremtidsplanene var. Dvs. integrert, effekt eller effekt + pre, og ev. en strømrenser slik Burmester har.

    Ble likevel fristet når jeg så bildet av racket til Magico. Høyttalerene mine kommer til neste helg, da har jeg rukket å være hjemme noen dager. For at det ikke skal være noen tvil så jeg er enda mere klar for å få de i hus, enn du er for å bære. :) Har vært i sterk ventemodus i mange dager allerede.

    Mvh Morten
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Morten, jeg har sendt deg en tube med tålmodiget! Påføres morgen og kveld....:)
    Blir høytalerne tunge å få i hus er det bare å si i fra, hjelper gjerne til!
    Racket så ut til å være i klasse og stil med høytalerne, løp og kjøp!

    Mvh.
    SAL
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kan dette være fargen jeg har bestilt på Q7 tro (M-Cast (eloksert) bronse)?

    Magico_M-Cast_Bronze.jpg


    Mvh
    Roysen
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det ser jo ut til å være et svært så likandes rom! :)
    Fargen (for min del) spiller mindre rolle, ettersom jeg aner at godlyden er ganske godt til stede der?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Ser meget bra ut, kan ikke bli feil!

    Mvh.
    SAL
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    Morten, jeg har sendt deg en tube med tålmodiget! Påføres morgen og kveld....:)
    Blir høytalerne tunge å få i hus er det bare å si i fra, hjelper gjerne til!
    Racket så ut til å være i klasse og stil med høytalerne, løp og kjøp!

    Mvh.
    SAL
    Takk SAL, har allerede påført et tykt lag med tålmodighetssalve:)
    Enige i at racket så ut til å ha klasse. Når jeg snakket med Frode om Hanss Acoustic racket, ble ikke M-rack nevnt av Frode. Tydligvis visste han ikke om det. Når jeg får vite mere nøyaktig hvilken dag de kommer skal jeg ta kontakt.

    Mvh Morten
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sett bilde av Q serien i annet enn sort? Hadde vært artig å sett!
    Har kun sett Q3 i svart men det vil nok dukke opp ganske snart vil jeg tru.
    Mvh: Espen L
    Her er noen farger riktignok på S1.

    Magicofarger.jpg


    @Roysen.
    Det var godt å skjønne at det er en slik farge du ha bestillt, jeg tenkte en stund på lys kobber (varmt gull?) alá den du ønsket deg på et lite parti på Rocportene.
    Denne fargen på en Q7 er sikkert noe som vil passe godt inn hos deg.

    Mvh.KW
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Er det noen som har sett bilde av Q serien i annet enn sort? Hadde vært artig å sett!
    Har kun sett Q3 i svart men det vil nok dukke opp ganske snart vil jeg tru.
    Mvh: Espen L
    Her er noen farger riktignok på S1.

    Vis vedlegget 176114

    @Roysen.
    Det var godt å skjønne at det er en slik farge du ha bestillt, jeg tenkte en stund på lys kobber (varmt gull?) alá den du ønsket deg på et lite parti på Rocportene.
    Denne fargen på en Q7 er sikkert noe som vil passe godt inn hos deg.

    Mvh.KW
    Må si jeg gleder meg til neste helg da Jabba Jabba for disse S1 i hus. Spennende å høre hvordan de spiller og ikke minst hvor mye bass de for ut av denne Høyttaleren med de elementene og ikke minst en "kasse" som ikke er alt for stor. Kjenner jeg Magico rett så blir jeg vel nok en gang overrasket :)
    Mvh: Espen
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.038
    Sted
    Porsgrunn
    CES 2013 går mot slutten og de første lytteinntrykkene ligger allerede på weben. Hans Wetzel fra Global Soundstage var innom rom 35-310 der Magico spiller på sine splitter nye S1. Magico’s Mellifluous S1
    Dette er veldig gode nyheter for en kommende S1-eier og jeg må si at jeg gleder meg til neste uke når disse krabatene skal kobles til mitt stereoanlegg.

    Mvh Morten
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Hei
    Hadde besøk av noen hyggelige Hifivenner her i går, satt å spilte og hygget oss med flytende kornprodukter i en del timer .Vi diskuterte litt delefrekvensen på mine Q3. Kunne ikke finne dette på nettet?
    Noen som har sett det noen plass på Q3?
    Mvh: Espen L
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Prøvde å lete litt jeg også, men det virker som de holder dette litt for seg selv. Hvordan går det forresten med innspillingen, begynner det å sette seg?

    Tor
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Prøvde å lete litt jeg også, men det virker som de holder dette litt for seg selv. Hvordan går det forresten med innspillingen, begynner det å sette seg?

    Tor
    Hei Tor
    Jada merker at det sitter bedre og bedre her nå, men har nok fortsatten en del timer før de er helt der de skal være. Hadde en hifi gjeng fra Langesund her i går, det ble mye god musikk og Cocnac :)

    PS! Skal ut til Langesund i dag faktisk å se på 2 hus som er tilsalgs, kanskje vi blir nesten naboer igjen Tor?
    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn