Magico - markedets ledende highend-høyttalermerke?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Når alt dette er sagt - jeg har ingenting galt å si om Magico - selv jeg har hørt høyttalere som spiller bedre enn dem.
    Du sier du hørte S3 for ett år siden i Magicos vennetråd #1264? Har du fått anledning til å høre andre modeller etter det?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Denne er overpriset synes jeg nesten 300000 k for en stativ høyttaler.
    Imagine
    Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.
    Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.


     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Ja, for hadde den vært gulvstående så ville jo materialene kostet opptil flere hundrelapper ekstra.
    Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.


    Ja, hadde det stått Intel Inside på den der hadde den vel kostet nærmere 50 000kr, men heldigvis er det langt enklere saker... :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Zarges er dyrt, men bra.

    Forøvrig er det jo aluminium for noen tusenlapper i en sånn høyttaler, og det er langt mer enn hva man får i mange andre high-end kasser. Ser ut som det stort sett er skinner i forskjellige dimensjoner som er skrudd sammen i forskjellige konfigurasjoner, en jobb som sikkert tar sin tid i en såpass intrikat konstruksjon.

    Jeg syns man skal prøve å sette sammen noe tilsvarende selv med like bra sluttresultat på både finnish og lyd før man fikk uttale seg om de er overpriset eller ikke. :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
    Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
    Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.
    Ser dritlett ut, ikke sant?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til å ligge litt jobb og penger både bak konstruksjon, beregning, produksjon og materialer i de der, men SELVSAGT sitter Magico igjen med en heftig avanse. Det er vel ingen som tror noe annet? Sånn er det jo med alt. De driver ikke veldedighet, men vil tjene mest mulig penger, slik alle som produserer noe vil.

    I motsetning til mange andre "high end"-produsenter som kaster om seg med kvasivitenskaplig oppspinn og leverer ganske ordinære produkter, men med trekk i hvalforhud og internkabling konstruert etter det gyldne snitt, så frosset og innbrent etter alle kunstens regler, så ser det i alle fall ut som om noen har TENKT litt da de konstruerte disse, og det vekker i alle fall umiddelbart mer tillit hos meg.

    ...Selv om jeg ikke engang er i nærheten av å vurdere å kjøpe høyttalere i den prisklassen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ser dritlett ut, ikke sant?
    Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.

    En stor del av high-end-HiFi-saken ser ut til å være å overbevise kundene om en eller annen historie om enormt utviklingsarbide, vanskelig produksjon, høye materialkostnader og generelt alt som gjør at noe må koste en middels formue og at det følgelig er verdt det. En stor del av prisen ligger nok heller i relativt ineffektiv småskala produksjon i høykostland og mange ledd i verdikjeden som skal ha sin del av kaka. Det finnes mye som er enormt mye mer komplisert enn en slik høyttaler men som koster en brøkdel til tross for høyere materialkostnader osv.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det skal Magico ha: Kabinettene er ikke akkurat bare enkle trekasser.
    Nei, men det endrer ikke på det faktum at prisene fremstår som lettere absurde om man ikke befinner seg i HiFi-verdenen. Når tegningene først er laget og CNC-fresen er programmert så har jeg problemer med å se hva som er komplisert med å lage noe slikt. Ser ut som ymse deler som er skrudd sammen. Litt avansert LEGO-bygging.
    Så, når en gitt bedrift har lagt n timer og m kroner i å utvikle, beregne, konstruere, produsere og markedsføre et produkt, så skal alt som produseres etter det første eksemplaret selges for kun den isolerte produksjonskostnaden, da?

    Det høres ikke helt ut som du helt vet hva det koster å få produsert bittesmå serier av maskinerte metallkomponenter etter noenlunde toleranser heller. Det er ikke gratis selv med styrt bearbeiding ("CNC" Sic...)

    Ja, dette er grisedyre høyttalere, og noen sitter igjen med bra med penger, men likevel.

    Hva tror du at man ville måtte betale for et par sånne kabinetter fra et norsk mekanisk verksted hvis du slang ferdige tegninger på bordet? (Tegningsproduksjonen i seg selv er heller ikke gratis, forøvrig.) Det ville ikke forundre meg om prisen ble sekssifret. (Ikke at det betyr noe i sammenhengen selvsagt, men likevel.)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser dritlett ut, ikke sant?
    Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.

    En stor del av high-end-HiFi-saken ser ut til å være å overbevise kundene om en eller annen historie om enormt utviklingsarbide, vanskelig produksjon, høye materialkostnader og generelt alt som gjør at noe må koste en middels formue og at det følgelig er verdt det. En stor del av prisen ligger nok heller i relativt ineffektiv småskala produksjon i høykostland og mange ledd i verdikjeden som skal ha sin del av kaka. Det finnes mye som er enormt mye mer komplisert enn en slik høyttaler men som koster en brøkdel til tross for høyere materialkostnader osv.
    Selvsagt er det dyrt, men du sier jo på en måte selv hvorfor. Det koster penger å produsere i liten skala, og de som driver med dette skal jo ha en fortjeneste for å kunne leve av det.

    Og hvis det er massiv aluminium og ikke bare hule firkantrør vi ser inni det kabinettet, så er faktisk materialkostnadene betydelige, og det er ikke sikkert de har en veldig mye slemmere markup enn andre high-end produsenter som lager sine kabinetter i f.eks. MDF. I tillegg kommer jo elementer og overflatebehandling, samt kostnader til lønn, produksjonslokaler, og alt det andre som løper på av kostnader både før og etter man står med et ferdig utviklet produkt.

    Mitt inntrykk er faktisk at Magico nok tjener gode penger, men de har faktisk prøvd å tilby spesielle og gjennomførte produkter for pengene de forlanger. Det virker kanskje litt naivt å tro at man skal få noe av det beste som er kommersielt tilgjengelig uten at de som lager det skal få ta betalt for det.

    Og man velger jo selv om man vil kjøpe et produkt eller ikke. Selv er jeg definitivt ikke i kundegruppa, men jeg ser at dette er produkter litt utenom det vanlige, som det er naturlig at koster.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Magico har faktisk et snev av ærlighet og verdi for pengene i form av materialer og komponenter - sett i relasjon til mange andre produsenter. MEN - de har også et snev av høyere priser, så no free lunch, as usual.

    Litt OT, se på de nye forsterkerene til D'Agostini - de som minner om undervannsfartøyer med grønne store instrumenter etc. etc. - sanseløst kostbare og ser bra ut med imponerende metallsløyd, men enhver håndtverker med erfaring innen sponfraskillende metallbearbeidingsutstyr vet at det ikke er spesielt komplisert eller tidkrevende å produsere. Materialkostnadene er heller ikke hårreisende for et produkt med en salgspris på flere hundre tusen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Igjen - jeg klarer virkelig ikke å se hva som er så komplisert med dette. Det er CNC-fresede deler som er satt sammen. Det ligger sikkert en del arbeid i å lage designet, men når det først er laget så har jeg svært store problemer med å se hva som gjør dette spesielt vanskelig eller dyrt - type nesten 270k i utsalgspris for en liten stativhøyttaler - dyrt.

    En stor del av high-end-HiFi-saken ser ut til å være å overbevise kundene om en eller annen historie om enormt utviklingsarbide, vanskelig produksjon, høye materialkostnader og generelt alt som gjør at noe må koste en middels formue og at det følgelig er verdt det. En stor del av prisen ligger nok heller i relativt ineffektiv småskala produksjon i høykostland og mange ledd i verdikjeden som skal ha sin del av kaka. Det finnes mye som er enormt mye mer komplisert enn en slik høyttaler men som koster en brøkdel til tross for høyere materialkostnader osv.
    Det er ikke så vanskelig.

    La oss si at vi kjøper marketingen til Magico, da:

    Kabinettene må konstrueres. Dette gjøres med 3D-modellering i en eller annen CAD software. Så styrkeberegnes de med FEM-analyse. Igjen med dertil egnet 3D-software. Disse to trinnene henger selvsagt sammen og konstruksjonen tilpasses iht beregningsresultatene, som brukes for å stive av kabinettene og fjerne resonnanser. Det skal produseres målsatte og toleransesatte detaljtegninger og sammenstillingstegninger samt NC-programmer. (Hvis det er behov for noe NC her. Ser ikke helt det, men programmer til verktøymaskinene må uansett lages. Edit: Jo, baflene, naturligvis!)

    Så kommer selve produksjonen av komponentene. Sponfraskillende bearbeiding er ikke gratis, og tar tid. Materialkostnaden er også betydelig, selv om vi bare snakker om rustfritt stål, aluminium og kobber. Tviler på at toleransene her er veldig strenge, men likevel. Toleranser koster! TAS skrev at baflene (innevndige og utvendige) tar 10 timer pr. stk. å maskinere. Med en vekt på 340 Kg. pr. høyttaler er det en del materiale som går med.

    Monteringen er heller ikke til å kimse av. Hvor lang tid bruker en montør på å sette sammen et kabinett? En dag? Produserer Magico store nok serier til å bruke "samlebånd" til montasje? Aner ikke.

    Så skal kabinettene overflatebehandles, og de elektriske komponentene monteres.

    Kostnaden av elementer og passive komponenter kommer selvsagt også i tillegg.

    Selvsagt har Magico et heftig påslag før sluttbrukeren får høyttalerne hjem, og prisen er ganske hinsides. Selvsagt har de tatt "hifi-priser for "verdens beste", men likevel: Dette er blant de mer "ærlige" high end-produktene jeg kjenner til, og man kan se at det har blitt gjort et godt stykke arbeid.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nei. Det som ser ut som svært vanskelig å innse til tider er at grunnen til at høyend HiFi koster mye penger er ikke fordi sakene er så forbannet gode, fordi dette er så enormt vanskelig å lage (ref DIY-ere som her på berget nok går de argeste kommersille produktene en høy gang) eller fordi det ligger endeløst mye utviklingsarbeide bak. Grunnen er nok mye mer banal enn som så: Grunnen er at markedet er ekstremt fragmentert, det finnes et lass med småprodusenter som selger til sin private menighet i svært begrenset antall enheter. Dersom kundene i større grad hadde innsett at det ville være mye bedre med langt færre, men større produsenter som solgte betydelig flere enheter hver så ville kvalitet pr. krone vært en ganske annen. Rent teknologisk er en surroundreciever fra Yamaha mye mer avansert enn stort sett hvasomehlst av HiFi. Like fullt kan den lages til en brøkdel av prisen grunnet volum og at de kritiske komponentene (les: prosessorer for romkorreksjon, bildekonvertering osv) kommer fra underleverandører som har volumproduksjon og kan spre de faktisk store utviklingskostnadene ut på et svært stort antall enheter og ikke minst har en effektiv produksjonsprosess.

    Dyr HiFi er ikke dyrt fordi materialene er så dyre, fordi det er så himla avansert eller vanskelig eller fordi godt lyd MÅ koste så mye. Det er fremfor alt dyrt fordi det er småskala produksjon.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    - pluss at en god del kjøper lyd med øynene og ikke ørene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være verdt å nevne at man kan konstruere et resonansfritt kabinett på langt rimeligere måter enn hva Magico gjør. Å gjøre det ekstra kostbart, som egentlig er unødvendig, er selvsagt en del av markedsføringsstrategien.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Førstemann i denne tråd som tar en passe stor Lotto, blir vel stolt eier av et sett rå Magico høyttalere vil jeg tro. Uansett hvilke synspunkter som vedkommende måtte ha avgitt i denne tråd :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg vil anta at om man har en litt rasjonell montasje så er kabinettet i linken ovenfor montert på ca 4-6 minutter. Det som tar tid er selvsagt pakningene som skal legges på plass. Dette er vel omtrent 50% mer tid enn det tar å lime en tilsvarende konstruksjon. Selve CNC-fresingen er litt mer tidkrevende i aluminium enn i MDF, men forskjellen er ikke stor. Aluminium er selvsagt dyrere enn MDF, men igjen, det er noen kilo aluminium i Zarges-racket til Sluket også. Toleranser er ikke noe tema her. 1/1000mm er standard for metall, og alt over 1/100mm er langt forbi hva man behøver.

    Alvorlig talt så er ikke dette kompliserte greier. Man kan ikke ved full bevissthet hevde at dette er komplisert, ei heller kan jeg finne noe som er gjort for at akustikken innvendig skal være forbedret ift en hvilken som helst firkantet kasse.

    Har dere glemt at man får en hel bil for denne prisen? Ikke en hvilken som helst bil heller, man får en komplett og helt ok utstyrt bil for prisen av stativhøyttaleren! Og det er MED norske avgifter! Den har en motor som kan rulle en halv million kilometer, den er koblet til en gearkasse som fungerer i hele denne perioden. Alt er elektronisk styrt. Man kan få skinninteriør som alene er mer jobb å sy sammen enn det er å montere disse høyttalerne. Og dette er bare en bitteliten del av produktet.

    Jeg husker for en del år siden at en gammel kjent skikkelse i bransjen forlot sitt gamle store brand og etablerte sitt eget, overpriset som fy. Ingen stilte en gang spørsmål ved det før det dukket opp identiske produkter med kinesisk brand til en kvart brøkdel av prisen. Det var altså helt greit inntil det kinesiske produktet dukket opp?

    Det er som om man opp til 150 000kr er litt kritisk til prising, men over dette så hever man ikke et øyenbryn om noen smeller på 300 000 ekstra. Er det ingen som lurer på hvor disse pengene blir av? Hva som er gjort for å forsøke å rettferdiggjøre dem? Legg på 300 000 ekstra på ovennevnte bil og man får dobbelt så kraftig motor og omtrent alt utstyret produsenten har å tilby, og allikevel har man betalt 3 ganger mer i avgifter. I de mørke krokene av høyttalerverdenen så er 30cm ekstra og en ekstra bass gjerne det som skal til for å svi av 300 000kr. Er det virkelig ikke et punkt der man er villig til å sette ned foten og si "Nei, dette ble litt for enkelt"?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Førstemann i denne tråd som tar en passe stor Lotto, blir vel stolt eier av et sett rå Magico høyttalere vil jeg tro. Uansett hvilke synspunkter som vedkommende måtte ha avgitt i denne tråd :)
    Ikke jeg, det er nok andre ting som hadde fristet mer hvis jeg plutselig ble styrtrik. Klipschorn f.eks., men de er grisedyre.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være verdt å nevne at man kan konstruere et resonansfritt kabinett på langt rimeligere måter enn hva Magico gjør. Å gjøre det ekstra kostbart, som egentlig er unødvendig, er selvsagt en del av markedsføringsstrategien.
    Slett ikke uvanlig heller. Det å fremstå som hightech er et poeng i seg selv.

    Det er vel naturlig å sammenlikne med f.eks. JM Lab Grand Utopia, Sonus Faber Fenice eller Marten Coltrane Momento. Konvensjonelt (veeeel...) utseende kassehøyttalere i samme prisklasse. Vet ikke hvordan utviklingsarbeidet eller produksjonskostnaden har vært der?

    Det er vel uansett ingen som snakker om å "få det man betaler for" når man kjøper høyttalere til 2MKr, eller som tror at man ikke har krøpet langs "diminishing returns"-asymptoten leeeeeeenge allerede.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Re. Klipschorn; den tyske importøren solgte et antall par av "Jubileumsmodellen" i sin tid for EURO 8.000,- / sett. Den gang var kursen under 8,- Klipsvhorn er en rimelig konstruksjon, enkle, nærmest underdimensjonerte materialer og med rimelige komponenter i elementveien.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Førstemann i denne tråd som tar en passe stor Lotto, blir vel stolt eier av et sett rå Magico høyttalere vil jeg tro. Uansett hvilke synspunkter som vedkommende måtte ha avgitt i denne tråd :)
    Nei, jeg tror pengene ville ha gått til å lage et eget musikkrom - og jeg tror jeg ville ha valgt noe annet enn Magico til å fylle rommet. Gjerne horn eller elektrostater - muligens line source dynamiske høyttaler - men ikke påkostede konvensjonelle høyttalere i aluminium-kabinett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anta at om man har en litt rasjonell montasje så er kabinettet i linken ovenfor montert på ca 4-6 minutter.
    300Kg med metall i anslagsvis 50 komponenter med 6-700 bolter med skiver og lim skal monteres på 5 minutter? Du er ansatt! ;)

    Toleranser er ikke noe tema her. 1/1000mm er standard for metall, og alt over 1/100mm er langt forbi hva man behøver.
    Nå er du på viddene! Å maskinere aluminium eller stål til en toleranse på +/- 1/1000 mm er nærmest uoppnåelig, og 1/100 mm er vanskelig nok. (Nei, selvsagt er ingen av delene nødvendig her.) Til sammenlikning utvider f.eks. stål seg 0,01mm pr meter pr grad Celsius når temperaturen endrer seg. Noe som burde forklare hvorfor tusendelstoleranser er uoppnåelig.

    Alvorlig talt så er ikke dette kompliserte greier. Man kan ikke ved full bevissthet hevde at dette er komplisert, ei heller kan jeg finne noe som er gjort for at akustikken innvendig skal være forbedret ift en hvilken som helst firkantet kasse.
    De påstår å ha brukt FEM-analyse for å tilpasse designet for å dempe resonnanser, som sagt.

    Har dere glemt at man får en hel bil for denne prisen? Ikke en hvilken som helst bil heller, man får en komplett og helt ok utstyrt bil for prisen av stativhøyttaleren! Og det er MED norske avgifter! Den har en motor som kan rulle en halv million kilometer, den er koblet til en gearkasse som fungerer i hele denne perioden. Alt er elektronisk styrt. Man kan få skinninteriør som alene er mer jobb å sy sammen enn det er å montere disse høyttalerne. Og dette er bare en bitteliten del av produktet.
    Selvsagt er prisen hinsides. Spesielt i forhold til produkter der konkuransen og prispresset er større. Jeg sa derimot at disse er mer ærlig priset enn mange andre high end-høyttalere, der produktet kanskje bare er en helt ordinær trekasse med dyre elementer og snake oil-kabler.

    I de mørke krokene av høyttalerverdenen så er 30cm ekstra og en ekstra bass gjerne det som skal til for å svi av 300 000kr. Er det virkelig ikke et punkt der man er villig til å sette ned foten og si "Nei, dette ble litt for enkelt"
    For meg personlig: Jo, for et par nuller siden. ;)
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Klipschorn f.eks., men de er grisedyre.
    Ikke i det hele tatt sammenliknet med disse.
    Re. Klipschorn; den tyske importøren solgte et antall par av "Jubileumsmodellen" i sin tid for EURO 8.000,- / sett. Den gang var kursen under 8,- Klipsvhorn er en rimelig konstruksjon, enkle, nærmest underdimensjonerte materialer og med rimelige komponenter i elementveien.
    Jeg registrerer at mitt forsøk på å være litt tørrvittig ikke slo helt an. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Off-topic:
    Klipschorn skulle egentlig bli erstattet av Klispch Jubilee. Jubilee måler ekstremt mye bedre. Paul Klipsch døde derimot rundt den tiden Jubilee var ferdig og Klipsch fulgte ikke tanken til Paul og gjorde det om til en kinohøyttaler. Den ble riktig nok solgt en del av Jubilee som hifi høyttalere i en periode og kan fortsatt kjøpes hvis man vet man skal spørre etter. Årsaken til at Klipsch gjorde dette ville jeg tro skyldes størrelsen på Jubilee. Topphornet er f.eks over 1 m i bredde.

    Til Jubilee ble det forøvrig laget delefilterinnstillinger også med TAD driver.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    300Kg med metall i anslagsvis 50 komponenter med 6-700 bolter med skiver og lim skal monteres på 5 minutter? Du er ansatt! ;)
    Takk!

    Men seriøst, jeg har tilbragt mye tid på produksjonslinjer for å forsøke å rasjonalisere ting. Selvsagt produseres ikke disse på en rasjonell måte, men hadde de vært det ville det vært helt realistisk å skru dem sammen på noen minutter. Jeg tror nok anslagene dine på antall deler, og spesielt på antall bolter er noe friske, men allikevel, dette er ikke akkurat rocket science.

    Nå er du på viddene! Å maskinere aluminium eller stål til en toleranse på +/. 1/1000 mm er nærmest uoppnåelig, og 1/100 mm er vanskelig nok. (Nei, selvsagt er ingen av delene nødvendig her.) Til sammenlikning utvider f.eks. stål seg 0,01mm pr meter pr grad Celsius når temperaturen endrer seg. Noe som burde forklare hvorfor tusendelstoleranser er uoppnåelig.
    Hus at disse toleransene er basert på kutt, ikke på på det ferdige produktet. Termisk ekspansjon er normalt oppgitt i m/(m*K). Det betyr at toleranser som dette kan oppnås lett på små deler, men på større deler oppstår større avvik. Imidlertid er hele kabinettet i samme materiale så de avvikene som kommer som følge av termiske avvik på en av delene kommer på samtlige deler i samme retning.

    De påstår å ha brukt FEM-analyse for å tilpasse designet for å dempe resonnanser, som sagt.
    Jeg tror de refererer til mekanisk resonans, ikke kavitet.

    Selvsagt er prisen hinsides. Spesielt i forhold til produkter der konkuransen og prispresset er større. Jeg sa derimot at disse er mer ærlig priset enn mange andre high end-høyttalere, der produktet kanskje bare er en helt ordinær trekasse med dyre elementer og snake oil-kabler.
    Jeg synes en del konstruksjoner der ute har langt mer spennende tekniske løsninger, og allikevel er langt langt langt mer edruelig priset.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    nordic tone, finansiert til dels med statlige midler. hele alu stykker i grått?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror nok anslagene dine på antall deler, og spesielt på antall bolter er noe friske, men allikevel, dette er ikke akkurat rocket science.
    Det er plukket fra TAS' omtale av Magico Q7. Jeg antar de har fått info fra produsenten:

    http://www.theabsolutesound.com/articles/magico-q7-loudspeaker/ skrev:
    let’s first consider the Q7 purely in numerical terms. Five drivers in a four-way configuration. Seven hundred and fifty pounds apiece out of the crates. One hundred and eighty- five thousand dollars a pair. Six hundred and thirty-five bolts in the three-axis internal bracing. One hundred and one machined components. Three continents required to produce the drivers. Ten hours of machining to create the 90-pound baffle (not to mention the 70-pound interior baffle).
    Jeg vet ikke om 635 bolter og 101 maskinerte komponenter er for paret eller pr. stk. dog, men siden 101 er vanskelig å dele på to, antar jeg det er pr. stk. Altså gjettet jeg ca. 50% for lite. ;)

    Hus at disse toleransene er basert på kutt, ikke på på det ferdige produktet.
    Selvsagt. Komponentene er frest.

    Termisk ekspansjon er normalt oppgitt i m/(m*K). Det betyr at toleranser som dette kan oppnås lett på små deler, men på større deler oppstår større avvik. Imidlertid er hele kabinettet i samme materiale så de avvikene som kommer som følge av termiske avvik på en av delene kommer på samtlige deler i samme retning.
    Tusendelstoleranser blir uansett aldri "lett", selv om termisk ekspansjon selvsagt gir mindre utslag på mindre komponenter. Ikke at det spiller noen rolle i denne sammenhengen, da disse delene sikkert (kan) produseres med en generell toleranse på pluss/minus en tidendedel eller to.


    Jeg tror de refererer til mekanisk resonans, ikke kavitet.
    Det tror jeg også.

    Jeg synes en del konstruksjoner der ute har langt mer spennende tekniske løsninger, og allikevel er langt langt langt mer edruelig priset.
    Meget mulig.

    Tenker du på noen spesielle?

    Jeg har jo ikke sagt at Magico er "verdt pengene" eller at de er edruelig priset, forøvrig.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    nordic tone, finansiert til dels med statlige midler. hele alu stykker i grått?
    De, ja! :)

    Hvor ble det av dem? Får man kjøpt dem noe sted nå? De kostet vel rundt 200. Altså en null mindre enn Magico Q7. Hadde vært moro å høre.

    Edit: Jadda. De er bestillingsvare i Soundgardens sortiment, i alle fall.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    754
    nordic tone, finansiert til dels med statlige midler. hele alu stykker i grått?
    De, ja! :)

    Hvor ble det av dem? Får man kjøpt dem noe sted nå? De kostet vel rundt 200. Altså en null mindre enn Magico Q7. Hadde vært moro å høre.
    Det er vel bare å gå innom nærmeste Soundgarden å bestille et par.
    Det var faktisk et par som var utstilt hos Soundgarden i Trondheim, og det irriterer meg at jeg aldri fikk rotet meg til å høre på dem. I følge Soundgarden videresolgte EC det paret til en kunde i Romania(!).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg hørte Noric Tone på launchparty hos Stereofil i Oslo for mange år siden. Kan ikke huske at jeg ble dødelig imponert, men det er ganske lenge siden nå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg vet ikke om 635 bolter og 101 maskinerte komponenter er for paret eller pr. stk. dog.
    Med oddetall må det være referert til "pr stk". Jeg får samme følelsen som når en produsent nylig hevdet å ha brukt 7 år på å utvikle et membranmateriale... Ingen kommer til å kontrollere det.

    Tenker du på noen spesielle?
    Vel, jeg savner bruk av litt mer forseggjorte "motorer", styring av spredning, innvendig resonanskontroll osv. Det er jo gjerne her man ser forskjellene på rimelige og dyre konstruksjoner, selv om det ikke er for mange konstruksjoner der ute der man har tatt hensyn til spredning. De er jo heller ikke alene om å levere relativt enkel teknologi i dyre produkter. Der er de i godt selskap av mange respekterte merker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg hørte Noric Tone på launchparty hos Stereofil i Oslo for mange år siden. Kan ikke huske at jeg ble dødelig imponert, men det er ganske lenge siden nå.
    De gjorde visstnok en betydelig revisjon av filteret etter dette. I tillegg husker jeg demoen ble kjørt på litt for høyt nivå, og han som kjørte demoen dempet ikke lyden for å skifte spor. Lurer på om de ikke la inn en bassport der også, de var jo litt kortpustet i bassen i sin opprinnelige form. Den nye versjonen har jeg ikke hørt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte Noric Tone på launchparty hos Stereofil i Oslo for mange år siden. Kan ikke huske at jeg ble dødelig imponert, men det er ganske lenge siden nå.

    Det skal vel ha vært første versjon, før EC overtok prosjektet og "fikset" det? Jfr. L&B-omtalen. (FWIW)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn