MAE SET1'ns venner!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Eieren av den tidligere omtalte racing-røde MAE SET1, alias "Melges" (eller Håkan), har nettopp vært på besøk hos meg, der vi har hatt en lyttetest av hans MAE SET1. For de som ikke vet hva en "Melges" er, så er det en rask liten seilbåt vi seiler sammen. Så var det oppklart!

    Vi koblet denne lille MAE-tassen av en forsterkeren til en Esoteric DV50S avspiller, Aesthetix Calypso forforsterker og Merlin VSM MXe høytallere. All kabling fra Cardas. I mitt oppsett kommer kreftene normalt fra Graaf gm100 (100watt kvasi OTL) og jeg hadde ikke alt for store forhåpninger til denne 5W, nei beklager 6.5W..... forsterkeren i mitt oppsettet.

    Jeg så for meg en typisk litt pløsete og varm rørlyd. Helt uten kraft og dynamikk. Det første som slo meg var ett lydbildet som var bredt og dypt, og med stor luftighet. Så lenge musikkens kompleksitet ikke er alt for heftig så er instrumentene godt separert, og lydbildet så detaljert, dynamisk og gjennomsiktig, at det er på grensen til å være frekt i forhold til størrelse og pris. Forsterkerens har en flott evnte til å spille laid-back, og til lett jazz (Josefine Cronholm - wild Garden og div. Garbarek) har den en mellomtone og topp som er spesielt lett å like. Dypbassen er så absolutt til stede, dog ikke så rask og dyp som referansen, men det er definitivt langt bedre enn hva jeg hadde tord å håpe på!

    Merlin-høyttalerene kan ha en brutal topp, og dårlige komponenter faller fort igjennom om ikke diskanten håndteres pent. På MAE rundes toppen flott av og det låter behagelig, og helt uten dramatikk selv når Garbarek tar den helt ut på enkelte av låtene i "In Praise of Dreams". Når det blir for komplekst (låt 6 og 7 på Praise of Dreams eller utdrag på Zappa - The best band you never heard in your life) så forsvinner noe av detaljene, men fortsatt uten at det blir hardt eller slitsomt å høre på. Det er bare mindre informasjon som kommer frem til høyttalerene. Nå er vel neppe live-konsert med Zappa noe som er vanlig kost for en MAE-eier? Morsomt var det uansett å få hørt denne forsterkeren i sin egen stue.

    Vedlagt er noen bilder av MAE-forsterkeren (med eier):
     

    Vedlegg

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    tomerik skrev:
    Eieren av den tidligere omtalte racing-røde MAE SET1, alias "Melges" (eller Håkan), har nettopp vært på besøk hos meg, der vi har hatt en lyttetest av hans MAE SET1. For de som ikke vet hva en "Melges" er, så er det en rask liten seilbåt vi seiler sammen. Så var det oppklart!

    Vi koblet denne lille MAE-tassen av en forsterkeren til en Esoteric DV50S avspiller, Aesthetix Calypso forforsterker og Merlin VSM MXe høytallere. All kabling fra Cardas. I mitt oppsett kommer kreftene normalt fra Graaf gm100 (100watt kvasi OTL) og jeg hadde ikke alt for store forhåpninger til denne 5W, nei beklager 6.5W..... forsterkeren i mitt oppsettet.

    Jeg så for meg en typisk litt pløsete og varm rørlyd. Helt uten kraft og dynamikk. Det første som slo meg var ett lydbildet som var bredt og dypt, og med stor luftighet. Så lenge musikkens kompleksitet ikke er alt for heftig så er instrumentene godt separert, og lydbildet så detaljert, dynamisk og gjennomsiktig, at det er på grensen til å være frekt i forhold til størrelse og pris. Forsterkerens har en flott evnte til å spille laid-back, og til lett jazz (Josefine Cronholm - wild Garden og div. Garbarek) har den en mellomtone og topp som er spesielt lett å like. Dypbassen er så absolutt til stede, dog ikke så rask og dyp som referansen, men det er definitivt langt bedre enn hva jeg hadde tord å håpe på!

    Merlin-høyttalerene kan ha en brutal topp, og dårlige komponenter faller fort igjennom om ikke diskanten håndteres pent. På MAE rundes toppen flott av og det låter behagelig, og helt uten dramatikk selv når Garbarek tar den helt ut på enkelte av låtene i "In Praise of Dreams". Når det blir for komplekst (låt 6 og 7 på Praise of Dreams eller utdrag på Zappa - The best band you never heard in your life) så forsvinner noe av detaljene, men fortsatt uten at det blir hardt eller slitsomt å høre på. Det er bare mindre informasjon som kommer frem til høyttalerene. Nå er vel neppe live-konsert med Zappa noe som er vanlig kost for en MAE-eier? Morsomt var det uansett å få hørt denne forsterkeren i sin egen stue.

    Vedlagt er noen bilder av MAE-forsterkeren (med eier):


    Det var veldig gøy å høre potensialet i denne lille sjarmøren! Merlin høyttalerene spilte utrolig flott og resten av komponentene til Tom Erik er jo ikke kleine de heller…
    Må si jeg er overrasket over hvor lite forskjell det var sammenlignet med referansen, selv om Mae’en selvsagt ikke kan følge denne på alle områder. Det låter allikevel behagelig og med mye glede, og jeg undres stadig over hva 6,5 W kan diske opp med.
    Er blitt veldig glad i rødforsterkeren min på denne korte tiden og den er ikke spilt mer enn
    70-80 timer på enda, så det er enda mer å hente. Hører stadig endringer i lydbildet, særlig bassen er blitt mindre sleivete og diskanten låter bedre og bedre. Er det noen som har en mening om hvor mange timer det dreier seg om før man kan si at den er innspilt?

    Det er brukt Cardas RCA-kontakter og signalkabel, ellers er alle komponenter standard.

    Det blir bare rør på meg fra nå av. Tusen takk til Tommy Abrahamsen for tips om dette flotte byggesettet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Melges skrev:
    Er det noen som har en mening om hvor mange timer det dreier seg om før man kan si at den er innspilt?
    Håper det ikke er en for stor % av antatt levetid for rørene: 10.000 timer :)
    Tipper du ikke vil merke store endringer etter 100 timer. Det de fleste forteller er at den må "glødes" i min. 30 minutter før den spiller bra.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    mteinum skrev:
    Continuo skrev:
    Tenker du koser deg med lyden, har ikke hørt Heresy, men tenker det ikke er så fryktelig ulikt andre Klipsch, f.eks. Forte?
    Av det jeg har lest så har alle utgavene i Heritage serien veldig lik lydsignatur. Forte har vel litt mer i bunn grunnet sine 15" slaver.

    En ting er sikkert - og det er at disse blir. De er veldig plasseringsvennlige. De skal helst tett inntil vegg og siden jeg får passasje ved siden av disse så er det også en fordel at du klarer ikke å velte dem - og det klarer du ikke ;)

    Veldig fin match sammen med MAE er helt sikkert. Diana Krall, Eva Cassidy, Ole Paus, Bjørn Eidsvåg, The Real Ting, storband mm. - passer veldig bra i dette oppsettet.
    Hva bør jeg forvente meg av MAE SET-1 på Cornwall III.
    Jeg sitter her og venter på at det skal komme en hit...
    Den skal bli sammenlignet med Leben CS300, Almarro A318B og Music Angel XD800mk3.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    At den spiller utrolig bra oppover :)
    Syns den mangler litt nedover.
    Men at det er en bra amp for kronene,ikke tvil i min sjel :)

    Nå har jeg kun hørt den på Klipsch KG 5.5,kan være den trykker litt mere nedover på dine men tviler på at du kan forvente samme trykket i den som i de andre ampene du har testet.

    /jan
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ganske mange som har gitt kommentarer til MAE set1.Og jeg har ikke lest noe særlig av det andre har skrevet om denne forsterkeren.Dog har jeg fått med meg at den har fått en strålende mottagelse.
    Jeg fikk jobben som Mae bud tidligere i uken.Prøveeksemplaret skal bringes til en i familien for utprøving.Heldigvis er vedkommende bortreist en uke og dermed var det duket for en mellomlanding hjemme hos meg.
    Mine ht er relativt tungdrevne(dynabel superexact, husker ikke om det er 84 el 86db)
    Derfor vurderte jeg aldri denne forsterkeren som egnet i mitt oppsett da jeg kikket etter rørbyggesett for litt over ett år siden.
    Nå hadde damen fått nye rør og det låt temmelig rustent en god stund etter oppfyring.Jeg tenkte i mitt stille sinn at den derfor kanskje burde døpes om til Mae West.
    Men selvfølgelig bedret det seg damen blomstret opp utover kvelden og når hun var godt varmet opp og KLAR. ble lyden skrudd opp.Denne forsterkeren er i all sin enkelhet en liten juvel.Vi må ikke glemme at dette tross alt er en temmelig billig forsterker.Skambillig i forhold til lydkvaliteten hun leverer.
    Jeg oppdaget ganske kjapt at med mine ht som last var det greit å sortere unna store orkesterverk.Og det ville med lasten i bakhodet vært dårlig gjort å skrive om forsterkeren etter kun å ha lyttet til slikt.Men vi har da annen musikk.Som spilles langt oftere.Jeg stoppet andre gjøremål og satte meg pal ned med hakeslepp da jeg hørte hva MAE gjorde med Bjarne Nerem.Og så ble kvelden lang og natta sen.
    Den ene favoritten etter den andre trillet uanstrengt ut av høytalerene.JEG hadde ikke trodd på forhånd at MAE kunne prestere noe særlig med en såpass tung last.Men der tok jeg feil.HUN kan langt mer enn en skulle tro.Jeg har et eneste ankepunkt og det er litt lite muskler ikke uventet det.Kunne det være en mulighet å rigge damen med to utgangsrør i parallell?
    Nå er det jo seff mulig å innvende at løsningen er mer lettdrevne ht.joda men det er jo ikke altid en skal bytte de ht en har.Og denne smule mer krefter ville kanskje gjøre forsterkeren anvendelig i langt flere oppsett?.
    Hvis ikke dette er et skole eksempel på hvordan en kan få mye ut av lite så vet ikke jeg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå er begge demoforsterkerne hjemme igjen. Vega65 har hatt den ene en stund og tatt jobben med å spille inn et nytt rør sett før den går videre til neste.
    Den siste jeg bygde er også tilbake etter mer enn et halvt år i utlendighet. Noen ord som fulgte med på hjemreisen:

    It takes an experienced builder to produce what's seen above. Very nice indeed. You may notice that a power input filter follows the kit. I wonder why the Hammond 125ESE output transformer used here is specified to having a frequency range of "only" 100-15000 Hz, because the MAE1 can play bass, even deep bass given the right speakers. Some of you may remember Mezzoforte's "No Limits" LP. Try Joyride with the MAE1 plus the OB7 speakers and they'll shake your guts like you never thought possible from 6 watts.
    To cut a long story short, I find the MAE1 having the following characteristics:
    - Magnificent midrange with fine detail and resolution. Smooth like velvet.
    - Treble performance is hard to comment, because I don't know what it could do better. Crisp, clear, extended.
    - Bass is slow on low-efficiency speakers. Needs high-efficiency speakers to show good transient ability.
    - Plays quite loud on a wide range of speakers. Drive it to clipping and it does so in an ear-friendly manner.
    - Overall a slightly forgiving presentation; if your system sounds harsh with this amp, look elswhere.

    Jeg kan formildle MAE SET 1 til interesserte for test / prøving eller ta kontakt med MOTRON bryn@motron.no
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Melges skrev:
    .......................
    Det var veldig gøy å høre potensialet i denne lille sjarmøren! Merlin høyttalerene spilte utrolig flott og resten av komponentene til Tom Erik er jo ikke kleine de heller…
    Må si jeg er overrasket over hvor lite forskjell det var sammenlignet med referansen, selv om Mae’en selvsagt ikke kan følge denne på alle områder. Det låter allikevel behagelig og med mye glede, og jeg undres stadig over hva 6,5 W kan diske opp med.
    Er blitt veldig glad i rødforsterkeren min på denne korte tiden og den er ikke spilt mer enn
    ..............................
    Det er nok mange som lar seg lure til å tro at de trenger mer effekt enn de virkelig gjør.
    At Mae SET trives best på lettdrevne høyttalere er naturlig, men en godt konstruert forsterker på 6 Watt(+) drar høyttalere med lavere effektivitet enn de fleste forventer om impedansen er noenlunde snill.
    Har selv Avantgarde Duo horn med 103 dB følsomhet, og spiller på 1.8 Watt. Ikke noe problem å spille så høyt at vinduene rister.
    Har hatt Mae på besøk, og kan trygt anbefale hennes som en svært musikalsk og engasjerende partner. For å prestere som best i "underetasjen" krever hun litt hjelp, men husk at Mae begynner å trekke på årene....... ;)

    Mvh
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Dere som tester denne ampen, bruker dere egen pre eller? Eller kjører dere den som integrert? Vurderer den etter alle den skryten den har fått her på sentralen. Høres virkelig ut som en forsterker jeg kunne ha levd med :) Tror dere den spiller musikk sammen med Coral Beta 8 horn på ca 101db ?


    Mvh.......mj
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    6bm8 skrev:
    Dere som tester denne ampen, bruker dere egen pre eller? Eller kjører dere den som integrert? Vurderer den etter alle den skryten den har fått her på sentralen. Høres virkelig ut som en forsterker jeg kunne ha levd med :) Tror dere den spiller musikk sammen med Coral Beta 8 horn på ca 101db ?
    Mvh.......mj
    Hei MJ!

    Du får neppe noe problem med å "blåse ut vinduene" med denne, på de høyttalerne.
    Ser at du også spiller på MC 3008. Sammenlignet med mine MC 300B monoblokker, av mangel på en bedre beskrivelse, så vil jeg si den spiller litt "forfinet", i forhold til Ming'ene. Jeg velger å beholde begge, og spille på etter humør ;D
    At dette er en flott forsterker til prisen er i hvert fall helt sikkert IMO.
    Eneste måten å få visshet på, er å prøve selv.

    mvh
    Lars
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar :) Blir nok til å prøve en sånn. For meg er mellomtone noe av det viktigeste i lydbildet, så da burde den kansje gjøre jobben sin?


    Mvh....mj
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    6bm8 skrev:
    Takk for svar :) Blir nok til å prøve en sånn. For meg er mellomtone noe av det viktigeste i lydbildet, så da burde den kansje gjøre jobben sin?


    Mvh....mj
    Det tror jeg nok,på den andre siden så er det mange andre som også gjør i en bra jobb i "mellomtone området"
    Lån en og prøv i heimen,i ditt tilfeller tror jeg nok det blir kjærlighet ved første lytt/blikk ;)

    /jan
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nå har jeg endelig fått tid til å gjøre noe med en ide jeg fikk for lenge siden.
    Koble MAE SET 1 som monoforsterker og få bobbel utgangseffekt.
    I går ble den testet på benken. Så bra ut. Gir glatt 12-14 watt i 8 ohm.
    I dag laget jeg noen spesialkabler og satte på musikk. Den spiller :)
    Foreløpig sammen med en Heart forsterker.
    Til helgen skal den spille sammen med noen søsken på Sørlandet.
    I STEREO :)



     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Audiomix skrev:
    Til helgen skal den spille sammen med noen søsken på Sørlandet.
    I STEREO :)
    Blir morro å lese "konklusjonen"... *Venter i spenning*
    mvh
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    "brokopling" av MAE set1!

    Arendal Lydlaug inviterer til "brokopling" av MAE set1!

    Vi har vært så heldige å få besøk av Audiomix førstkommende søndag. Vi er to i lauget som har bygd denne sjarmøren, dette utgjør for tiden 50% av våre medlemmer så vi har en høy andel MAE eiere...

    Som Hans har skrevet i tråden for MAE'ens venner har han laget kabler for å få satt dette opp på en enkel måte. Vi håper at eiere av Motron produkter på Sørlandet har lyst til å besøke oss denne søndagen for en dobbel dose set :)

    (Dere som ikke eier en MAE er selvfølgelig også velkommen ;D)

    Audiomix vil også ta med enn større forsterker

    Send PM for påmelding/veibeskrivelse.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende å høre hvordan dette låter, har lyst på en slik maeset1 selv så følger spent med
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette tror jeg ble bra! Mens vi moddet nok en MAE SET 1 fikk min EL34 P-P stå for musikken. Så ble det en MAE SET 1 i mono på hver side. Så bra at jeg ikke fikk med meg min egen hjem igjen :) Mer tekst og bilder kommer.........
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Hahah litt mer kjøtt kan du vel gi oss nyskjerrige... spent på hvordan forskjellen fra en til to var
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg får bidra med en liten teknisk serie med bilder. De som ble sittende igjen for å nyte musikken får spe på med lytteinntrykk.
    Mens vi jobbet med test og mod av MAE SET 1 ble musikken besørget av en medbragt Push Pull med EL34.



    GRAAF forforsterker, TEAC CD og Triangle høyttalere.



    Håkans MAE SET 1 er flott laget og har super finnish med palisander og en italiensk Ducati farge.
    Det ble gjort noen målinger for å sjekke at alt var ok for en "bouble ended" modifikasjon.









    Det uttrykket beskriver lyden godt nok!








    Dette er et smykke. Fantastisk utførelse og påkostet med Cardas terminaler og intern signalkabel.


    Resultatet etter en liten ombygging til mono og med to MAE SET 1 i drift virker svært lovende. Alt det positive er i behold. I tillegg har en fått det lille ekstra som dobbel effekt bidrar med. Blandt annet mer driv lengere nedover.
    Cardas versjonen ble det ikke tid til å bygge om. Slike terminaler lodder en ikke med bolt beregnet på komponenter med 0.5mm tråd.
    Da jeg takket for meg, ble det allerede diskutert et multikanal oppsett med MAE SET 1.
    Medlemmer av Arendal Lydlaug får spe på med inntrykk. En SMS jeg fikk på hjemveien tyder på at de hadde det svært bra.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Spennende at det ga mer "driv nedover"
    Leser i den andre tråden at det ble litt skarpere i toppen
    Hva skjer når dere brokobler, utgangstrafo er jo likt -er det kun den økte effekten som spiller inn, eller andre ting som endrer seg, kanskje lavere utgangsimpedans.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det i toppen er enkelt å justere :)
    Det gjenstår noen flere forsøk før en kan konkludere mht den beste løsningen.
    Sørlendingene har tenkt seg oppover når de har lyttet mer og gjort seg opp en mening om hva som bør justeres.
    Mulig at den beste løsningen vil være avhengig av høyttalere og slikt omkringliggende. Uansett hvilken løsning som velges vil det være svært enkelt.
    Kjekt med rør :)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette ble en interessant dag! Skal si gutta kan svinge loddebolt og bruke måleutstyr,- imponerende! God lyd ble det også, og jeg er sikker på at den litt harde toppen kan temmes med å bruke noen andre rør i Graaf preampen. Skal bli spennende å høre utviklingen videre!
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    tomerik skrev:
    Ja, dette ble en interessant dag! Skal si gutta kan svinge loddebolt og bruke måleutstyr,- imponerende! God lyd ble det også, og jeg er sikker på at den litt harde toppen kan temmes med å bruke noen andre rør i Graaf preampen. Skal bli spennende å høre utviklingen videre!
    Hvilke rør har du i Graafen nå?
    Jeg vil anbefale deg og prøve et par RCA.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Continuo skrev:
    tomerik skrev:
    Ja, dette ble en interessant dag! Skal si gutta kan svinge loddebolt og bruke måleutstyr,- imponerende! God lyd ble det også, og jeg er sikker på at den litt harde toppen kan temmes med å bruke noen andre rør i Graaf preampen. Skal bli spennende å høre utviklingen videre!
    Hvilke rør har du i Graafen nå?
    Jeg vil anbefale deg og prøve et par RCA.
    Jeg regner med at du mener Graaf preampen til Melges? Jeg tror det står NOS Siemens der nå.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    tomerik skrev:
    Continuo skrev:
    tomerik skrev:
    Ja, dette ble en interessant dag! Skal si gutta kan svinge loddebolt og bruke måleutstyr,- imponerende! God lyd ble det også, og jeg er sikker på at den litt harde toppen kan temmes med å bruke noen andre rør i Graaf preampen. Skal bli spennende å høre utviklingen videre!
    Hvilke rør har du i Graafen nå?
    Jeg vil anbefale deg og prøve et par RCA.
    Jeg regner med at du mener Graaf preampen til Melges? Jeg tror det står NOS Siemens der nå.
    Ja, den tenkte jeg på, men trodde den var din. :D
    NOS Siemens er bra det, oppløst, luft og flott mellomtone, men med RCA vil han tilføre litt større kropp, blir feitere i lyden.
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    mekka litt...

    Har vært litt tilbakeholden med inntrykk fordi jeg er en av de som tror kabel har noe å si...

    For å kople om MAE'en på en enkel og rask måte lagde Hans noen kabler slik at kopling kunne gjøres utvortes, det eneste vi gjorde inni var å bytte tappinga fra utgangstrafoene.

    Kablene var fine de, med Y-kopling og greier! Synes likevel det var "urettferdig" at de ikke skulle ha identiske forhold når de ble sammenlignet med en single søster...

    Har nå gjort noen innvortes inngrep i begge slik at gammel signalkabling kan benyttes og lagd et felles midtpunkt for utgangstrafoene innvendig...

    Det låter ikke skarpt nå! (Det er i mine ører temmelig likt til min single MAE i samme oppsett)

    Det er bass, bunn, kropp og detaljer som jeg ikke har hatt her før....

    Dette ble virkelig dobbel dose MAE, ingen ulemper å spore ;D Løp og kjøp!

    Vil prøve meg fram med litt rørbytter i forforsterker, kommer tilbake med flere inntrykk snart.

    Håkan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    mekka litt...

    Melges skrev:
    Har vært litt tilbakeholden med inntrykk fordi jeg er en av de som tror kabel har noe å si...

    For å kople om MAE'en på en enkel og rask måte lagde Hans noen kabler slik at kopling kunne gjøres utvortes, det eneste vi gjorde inni var å bytte tappinga fra utgangstrafoene.

    Kablene var fine de, med Y-kopling og greier! Synes likevel det var "urettferdig" at de ikke skulle ha identiske forhold når de ble sammenlignet med en single søster...

    Har nå gjort noen innvortes inngrep i begge slik at gammel signalkabling kan benyttes og lagd et felles midtpunkt for utgangstrafoene innvendig...

    Det låter ikke skarpt nå! (Det er i mine ører temmelig likt til min single MAE i samme oppsett)

    Det er bass, bunn, kropp og detaljer som jeg ikke har hatt her før....

    Dette ble virkelig dobbel dose MAE, ingen ulemper å spore ;D Løp og kjøp!

    Vil prøve meg fram med litt rørbytter i forforsterker, kommer tilbake med flere inntrykk snart.

    Håkan
    Kabel er ikke dumt! ;)
    Nå har jeg aldri hørt WFB TWO sammen med MAE, men har prøvd den på en del andre amper, men at det låt SKARPT kan jeg ikke huske å ha hørt, derimot er den en anelse SLANK i lydbildet.
    Tenker det spiller flott jeg! :D
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    Skal være forsiktig med hva jeg sier, har 4 mnd fartstid med dette så ordforrådet er ihvertfall tynt... ;D

    Byttet rør i Graaf'en til noen Tesla PCC 88. Det låter tøft synes jeg, mens tomerik synes det manglet litt utklinging i toppen... (les: for lite skarpt ;))

    Det er altså ikke de store marginene vi snakker om her!

    Det spiller fett som f...! Blir sittende her noen timer til ikveld ::)

    Fikk låne Audiomix sin MAE for å prøve dette ut så jeg skylder ham å bruke tid på dette. Han nølte ikke en gang når jeg tilbød å levere den hos ham om to uker.

    Hans er min helt!

    Håkan
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    ...forresten, om noen er nysgjerrige så står "setII" her 2 uker. Send PM om du ønsker dobbel dose...

    MAE-vennen.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Melges skrev:
    Skal være forsiktig med hva jeg sier, har 4 mnd fartstid med dette så ordforrådet er ihvertfall tynt... ;D

    Byttet rør i Graaf'en til noen Tesla PCC 88. Det låter tøft synes jeg, mens tomerik synes det manglet litt utklinging i toppen... (les: for lite skarpt ;))

    Det er altså ikke de store marginene vi snakker om her!

    Det spiller fett som f...! Blir sittende her noen timer til ikveld ::)

    Fikk låne Audiomix sin MAE for å prøve dette ut så jeg skylder ham å bruke tid på dette. Han nølte ikke en gang når jeg tilbød å levere den hos ham om to uker.

    Hans er er min helt!

    Håkan
    Rør er moro og Hans er en kjernekar, det er ihvertfall bra sikkert! :D
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    mekka litt...

    Melges skrev:
    Har vært litt tilbakeholden med inntrykk fordi jeg er en av de som tror kabel har noe å si...

    For å kople om MAE'en på en enkel og rask måte lagde Hans noen kabler slik at kopling kunne gjøres utvortes, det eneste vi gjorde inni var å bytte tappinga fra utgangstrafoene.

    Kablene var fine de, med Y-kopling og greier! Synes likevel det var "urettferdig" at de ikke skulle ha identiske forhold når de ble sammenlignet med en single søster...

    Har nå gjort noen innvortes inngrep i begge slik at gammel signalkabling kan benyttes og lagd et felles midtpunkt for utgangstrafoene innvendig...

    Det låter ikke skarpt nå! (Det er i mine ører temmelig likt til min single MAE i samme oppsett)

    Det er bass, bunn, kropp og detaljer som jeg ikke har hatt her før....

    Dette ble virkelig dobbel dose MAE, ingen ulemper å spore ;D Løp og kjøp!

    Vil prøve meg fram med litt rørbytter i forforsterker, kommer tilbake med flere inntrykk snart.

    Håkan
    Kabler er undervurdert!! ;D

    Mvh
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    mekka litt...

    olaps skrev:
    Kabler er undervurdert!! ;D
    Mvh
    Og overpriset ??? ???
    Jeg laget et par til testbruk som kostet bare litt mer enn ingenting.
    Hensikten var å få dette til å spille. Først på benken og siden i et anlegg.
    Det ble ikke veldig galt :)
    Håkan betegnet de som "antikabler".
     
    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Morsomt prosjekt!

    Hans: Hva sier konstruktøren om dette?
    Var det ikke sagt i starten at brokobling ikke var en option?

    Flageborg så ikke så glad ut, hadde dere lite rekkevidde i bassen? ;D
    Du har blitt langhåret, Flageborg, rene Ketil Stokkan 8) 8)

    Veldig fint å lese om praktiske treff med hifigutta boys!!

    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    Morsomt prosjekt!
    Hans: Hva sier konstruktøren om dette?
    Var det ikke sagt i starten at brokobling ikke var en option?
    Konstruktøren har vist sin interesse ja ;)
    Det som ikke var tenkt som noen option var en "tyngre" utgave i stereo.
    Hvis denne løsningen viser seg å fungere, kan en ende opp med to monotrinn som det faktisk ikke er så lett å se om er mono eller stereo. En hører det bare :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    RoDa: Praktiske lytteøvelser med rør er noe helt nytt for meg. Konsentrasjon må til når lydbildet skal analyseres. Så du har også observert at en audiofil :) når bassen "sitter"............

    Gleder meg ihvertfall til vi skal prøve MAE i flerkanals oppsett her.

    Bare en liten tanke.......hvis man er i ferd med å "etablere" en standard
    MAE = Motron Audio Experience
    THX = Tomlinson Holman eXperiment

    MAX - en rørforsterker ;D
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Et lite innspill.............en liten tanke - måtte bare få det ut.
     

    Vedlegg

    R

    Rolf_Da!

    Gjest
    Flageborg skrev:
    RoDa: Praktiske lytteøvelser med rør er noe helt nytt for meg. Konsentrasjon må til når lydbildet skal analyseres. Så du har også observert at en audiofil :) når bassen "sitter"............
    ;) ;D ;D

    R
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    Da er saken klar!

    Etter å ha byttet ut Triangle Altea med Celius 202 series finnes det ikke skarpt i toppen... Uansett hvilke rør jeg har puttet i forforsterker spiller det nydelig. (Siemens ECC88, Philips JAN6922 og Tesla PCC88)

    Er det så stor forskjell på 91 og 92 db, eller er det pga andre diskantelementer?

    Ikke vet jeg, men forskjellen er signifikant.(Tok målemafia'n den? ;D)

    Spørsmålet nå er: Får jeg tak i et speilvendt chassis for å lage den perfekte partner til min MAE rødforsterker? ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Melges skrev:
    Da er saken klar!
    Etter å ha byttet ut Triangle Altea med Celius 202 series finnes det ikke skarpt i toppen... Uansett hvilke rør jeg har puttet i forforsterker spiller det nydelig. (Siemens ECC88, Philips JAN6922 og Tesla PCC88)
    Er det så stor forskjell på 91 og 92 db, eller er det pga andre diskantelementer?
    Ikke vet jeg, men forskjellen er signifikant.(Tok målemafia'n den? ;D)
    Spørsmålet nå er: Får jeg tak i et speilvendt chassis for å lage den perfekte partner til min MAE rødforsterker? ;)
    Hyggelig at detaljene faller på plass :)
    Tror Brynjar / Motron er tilbake i løpet av helgen. Tar en tur for å hente noen rør og skal sjekke om det ligger et gammelt chassis et sted.
    Så drøyer det litt før jeg får tilbake en MAE SET 1 som er på tur. Skal koble den opp etter "metode 2" før dere kommer oppover. Håper alt er på plass og testet til neste helg :)
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    Du er en kanonbra mann,Hans!

    Vi gleder oss stort til videre testing... Sees snart!

    PS: Nå hadde nok Ketil Stokkan smilt litt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn