MAE SET1 - En hardbarka diskusjonstråd, hvordan måler den og hvordan låter den?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Her er alle, også jane, velkomne til å ytre seg. Denne tråden håper jeg har høy takhøyde. Hvis man f eks mener at et komponent er skikkelig dårlig, ja så skriv det. Hvis man mener at mellomtonen er magisk etter å ha kjørt en lyttesession, ja så skriv det også.

Fint hvis min byggetråd får hvile i fred mens arbeidet skrider frem. Dere kan stole på at jeg kommer med lytteintrykk etterhvert også i denne tråden.

God skriving :)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Sporty at det ble deg som bygger som også drar igang denne tråden :).
Opplevelsen av hva som er god lyd er som kjent subjektivt. En kan syns det låter greit selv om det strengt tatt er fjernt fra HiFi.

Bare så det er sagt innledningsvis; Jeg har ikke hørt denne forsterkeren, bare lest om den her på forumet. Men en kan ikke unngå å merke seg at den har vakt endel diskusjon.

Det jeg har sett kommentert spesielt, er valg av utgangstrafo. Her er et lite utdrag av Hammonds egen beskrivelse av denne:

# Designed for general purpose or replacement use (not Hi-Fi), in single ended, tube output circuits.
# Frequency response: 100 Hz. - 15 Khz at full rated power (+/- 1db max. - ref. 1 Khz).
# For full frequency response (20 Hz. to 20 Khz.) - see our 1627-1642 series.

Spørsmålet mitt til de som kjenner apparatet er kort og godt om noen har prøvd å tweake med å benytte en av Hammonds anbefalte trafoer; og hvordan var isåfall effekten av det?

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bare veldig kort til det siste:
At forsterkeren presterer lyd i klasse skyldes mange faktorer. Utgangstrafoen er ikke mer spesiell enn at den er verdens mest solgte til SE bruk. Det betyr selvsagt ikke det samme som at den er i særklasse god, men at svært mange har den i bruk og får bra lyd. SÅ mange kan ikke vær helt på jordet mht valg av en slik komponent.
Vi var to som la ned mye jobb for å finne andre trafoløsninger til denne forsterkeren. Han jeg jobbet sammen med om dette var innom en tur i kveld på snarvisitt fra Mexico. Dette låter fantastisk bra sa han igjen. Denne musikken kjenner jeg så godt at jeg ikke er det minste i tvil.
Vi forsøkte altså flere STORE transformatorer. Både Hammond og andre. Det ble bare litt bedre....på papiret. Det ble veldig stort og tungt. Og det ville blitt veldig dyrt. Husk at denne forsterkeren selges som byggesett til de som i mange tilfeller bygger sin aller første forsterker.
MAE SET 1 inneholder kun kvalitetskomponenter som en svært sjelden finner i kommersielle produkter. Mye er NOS.
Jeg ville ikke lagt noe vekt på opplysninger som sier at den valgte utgangstrafoen ikke er egnet. Forsterkeren spiller veldig bra og den er langt fra dårlig på papiret heller. SE forsterkere har generelt ikke veldig mye å stille opp med i forhold til f.eks. push pull eller transistorforsterkere når det gjelder målte data.
Det som er viktig er hvordan musikk oppleves etter å ha passert denne forsterkeren. De fleste synes det er svært bra.
Nesten som X-files: Du tror det ikke før du har hørt det :)
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Audiomix skrev:
Vi forsøkte altså flere STORE transformatorer. Både Hammond og andre. Det ble bare litt bedre....på papiret.
Kan du avsløre noe om hvordan det er "på papiret" med originaltrafoen, og med andre som ble prøvd?

Og bare så det er sagt: Jeg er ikke ute etter å "disse" MAE SET 1, men jeg er interessert i sammenhengen mellom målt kvalitet og opplevd kvalitet.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har funnet noen bilder fra da vi holdt på med trafotesting. Det er en stund siden og jeg vet ikke hvor mye fakta jeg finner fra de målingene.
Denne forsterkeren ble senere overtatt av Halden - mannen. Han har laget flott treramme til den og den spiller flott fortsatt.







Her kan en se en detalj som viser hvordan vi kunne switche inn de forskjellige trafoene og ta noen raske målinger for å registrere endringer / forbedringer.
Vi forsøkte også en Ultra Linear (UL) kobling.
Jane sa den gang at det var det samme som å be røret begå selvmord.
Det fungerte tross dystre spådommer, men ga ikke noen positiv effekt. UL ble droppet.




Joetorp noterer måleverdier. Han var innom i går kveld for en prat og en lytt.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
OK, ingen måleresultater, hverken med originaltrafo eller med noen av de andre utprøvde.

Da få en sette lit til at noen vil dele noen lytteinntrykk. Kanskje endog sammenlikninger mellom de testede trafoer.

Bildene var til gjengjeld fine. ;)

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fra en annen tråd:

Tok noen målinger for å være sikker på at jeg ikke serverer bare tull & tøys:
I gamle dager definerte vi nedre og øvre grensefrekvens som -3dB verdier. Siden vi har å gjøre med litt tilårskommen teknologi kan vi vel fortsatt holde oss ved -3dB.
Da gjør forsterkeren god nytte fra 27Hz til 55 kHz. Ned 3dB i forhold til 1kHz ved de nevnte frekvensene.
Ikke så rart de fleste gjør slik:
:)

Og litt om distortion:
Ved 1 kHz og 1 Watt er det 0.27%.
Ved 1 kHz og max effekt (der den begynner å gi seg) er det 4.5%.

Alle disse målingene er med standard Hammond 125ESE utgangstrafo.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Interessant.

Ved hvilken effekt fremkommer disse -3 dB-verdiene?

Og så hadde det vært spennende å høre litt om lytteinntrykk ved de forskjellige trafovalg.

Mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Meg bekjent er MAE SET1 byggesettet kun levert med 125ESE Utgangstrafoer.
VH. Bernt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
Interessant.
Og så hadde det vært spennende å høre litt om lytteinntrykk ved de forskjellige trafovalg.

Mvh
Dette ble gjort for 5 år siden.
Som Bernt sier så har byggesettene vært levert med de samme komponentene hele tiden. Ingen alternativer til trafoer eller annet.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Audiomix skrev:
Delle skrev:
Interessant.
Og så hadde det vært spennende å høre litt om lytteinntrykk ved de forskjellige trafovalg.

Mvh
Dette ble gjort for 5 år siden.
Som Bernt sier så har byggesettene vært levert med de samme komponentene hele tiden. Ingen alternativer til trafoer eller annet.
Bildene du la ut tidligere i denne tråden viser testing med andre trafoer, du skriver også om disse testene og målingene som ble gjort.
Jeg tok det som en selvfølge at det samtidig ble lyttet til resultatet?

Og så er det ikke utenkelig at noen har prøvd å bytte trafo som et tweak, og kanskje vil dele erfaringer.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
Bildene du la ut tidligere i denne tråden viser testing med andre trafoer, du skriver også om disse testene og målingene som ble gjort.
Jeg tok det som en selvfølge at det samtidig ble lyttet til resultatet?

Og så er det ikke utenkelig at noen har prøvd å bytte trafo som et tweak, og kanskje vil dele erfaringer.

Mvh
Den gang (for 5 år siden) ble det konkludert med at andre trafoer ikke var aktuelle for dette byggesettet. Det var minst tre grunner til det: Minimal forbedring, umulig å tilpasse et chassis der størrelsen allerede var bestemt og pris.
Jeg har ikke hørt om andre som har eksperimentert med trafoer. Kun andre kondensatorer.
Her er det jo fritt fram å komme med betraktninger og erfaringer.
Hvor jeg eventuelt kan ha stuet bort lytteerfaringer tør jeg ikke spekulere på nå ;)
Som nevt over har det vært skrevet en del på hfs om MAE SET 1 utenom vennetråden.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Det var jo hyggelig at jeg i utgangspunket fikk taletid..
Mye rart i denne tråden, til og med referanser til X-files. Jeg håper at resten forsetter innenfor saklighetens rammer.

Hvorfor er kombinasjonen av lav primærinduktans og lav frekvens problematisk?

Ofte brukes følgende modell for å beskrive en praktisk utgangstrafo [1]:


Når en snakker om lavfrekvensdelen kan denne modellen reduseres ytterligere. De ulike kapasitansene C1, C2, Cw og lekkasjeinduktansen L1 og L2 gjør seg ikke gjeldene før frekvensen passerer noen kilohertz og influerer ikke på lavfrekvensforholdene [1].


Som vi ser kommer primærinduktansen i parallell med primærsiden til en tenkt ideell transformator. Hvis trafoen er ubelastet (R2=uendelig) vil den i denne modellen kun bestå av en induktans med en serieresistans. For enklere å forklare betydningen av primærinduktansen kan vi også se bort i fra turnresistansen (t1) [1].

Ok? Primærinduktansen representerer en vekselstrømsmotstand som er frekvensavhengig. På samme måte som for eksempel en spole i et delefilter. Denne vekselstrømsmotstanden betegnes ofte som Xl og er oppgitt i ohm. Xl er direkte avhengig av induktansen L og frekvensen (f) på signalet som påtrykkes. Xl=2*pi*f*L. Denne lasten kommer som sagt i tillegg til det som selve transformatoren reflekterer.

Ved en primærinduktans på 10H (Hammond 125ESE [2]) og en frekvens på for eksempel 40Hz gir det en vekselstrømsmotstand (Xl) på 2500 ohm (6.28*40*10).
Signalspenningen på primærsiden er avhengig av transformatorens omsetningsforhold og ønsket utgangseffekt. Hvis vi ønsker 5W utgangseffekt, reflektert i 5k:8ohm tilsvarer det et spenningssving på primærsiden på 158Vrms (V^2/5k) [3].
Siden Xl (primærinduktansens vekselstrømsmotstand) kommer i parallell med den ideelle trafoen vil den samme spenningen ligge over Xl og strømmen som går i denne induktansen er gitt av ohms lov og lik: I=V/Xl = 158V/2500ohm = 63mA effektiv eller 90mA peak (Irms*sqrt(2)).
Dette er høyere enn forsterkerens hvilestrøm og trinnet klipper før det i det hele tatt er overført en milliwatt til høyttalerklemmene. Jo lavere frekvens, jo lavere utgangseffekt skal til før at utgangstrinnet kneler. Måler en forsterkerens strømtrekk vil en se at dette øker ved lav frekvens, selv uten noen ytre last tilkoblet. Effekten brennes av i utgangstrafoen og det vil den fortsette å gjøre når lasten kobles til.

I praksis vil dette arte seg som forvrengning ved lave frekvenser. Hvor hørbart dette er og hvordan en beskriver dette lydmessig er selvfølgelig subjektivt, men uansett er det ikke en optimal eller ønsket situasjon.

Jan E Veiset


[1] Radiotron Designers Handbook. (RDH4, p 205, fig 5.10A/B).
[2] Datablad Hammond MFG 125ESE (http://www.hammondmfg.com/125SE.htm)
[3] I byggetråden til hal forteller han om ledningskombinasjonen sort/grønn på sekundærsiden. Det vil si 10k:8ohm. Fra et teknisks ståsted favoriserer dette ikke 125ESE.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
En fin teknisk beskrivelse av trafo Jane.

Du får det imidlertid til å virke som om en 10H transformator er en total katastrofe. Så galt kan det vel ikke være, spesielt siden mange synes det låter meget bra.

Det er noen vel ansette japanske transformatorer som også har induktans i omtrent samme størrelsesorden;
F.eks. Hashimoto H-203S. Denne har 9H. Riktignok med 3.5K. Hashimoto har også en 5K versjon, H-507S som har 15H. Kunne kanskje være intressant som "tweak" til MAE-SET? Disse er 7W trafoer. 20W trafoene har typisk nærmere 20H induktans.

Har lekt litt med simulering av MAE-SET med LTSpice.
Det ser ut som et viktig bidrag til begrensning av frekvensresponsen i bunnen er koblingskondensatoren. Selv med 0.5uF bidrar den til å kutte -3dB litt under 40Hz, uansett utgangstrafo.
Dette skyldes koblingen av 120K feedbackmotstanden etter koblingskondensatoren.
Feedbackmotstanden vil representere en last på rundt 5K på drivertrinnet. Den bør derfor kobles før koblingskondensatoren. Da kan også kondensatoren i serie med motstanden med fordel sløyfes.
Juster eventuelt anodemostanden på driverrøret til ca 24K for å beholde nøyaktig samme anodespenning.

Med denne justeringen strekkes frekvensresponsen til -3dB ved 20Hz.
Om dette er en fordel eller ulempe i forhold til trafoens effektbåndbredde er jeg mere usikker på.
Bør imidlertid vøre enkelt å prøve virkningen av dette. Da kan man også klare seg med 0.2uF koblingskondensator.

Edit: Helt nederst er simulert FR med original feedback kobling.
 

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jane skrev:
Mye rart i denne tråden, til og med referanser til X-files. Jeg håper at resten forsetter innenfor saklighetens rammer.
Her er det fritt fram, men hva er så rart i denne tråden?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Svein_B skrev:
Med denne justeringen strekkes frekvensresponsen til -3dB ved 20Hz.
Om dette er en fordel eller ulempe i forhold til trafoens effektbåndbredde er jeg mere usikker på.
Bør imidlertid vøre enkelt å prøve virkningen av dette. Da kan man også klare seg med 0.2uF koblingskondensator.
Dette bør de som tenker på å modifisere forsterkeren merke seg. Konstruktivt og positivt :)
Om en virkelig trenger full effekt ved 20Hz avhenger mye av musikken. Jeg trenger det ikke.
Det er faktisk svært liten forskjell i hvordan bass oppleves på min MAE SET 1 i forhold til min 40W push pull som går vesentlig lenger ned i frekvens.....på papiret.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Delle skrev:
Interessant.

Ved hvilken effekt fremkommer disse -3 dB-verdiene?

Og så hadde det vært spennende å høre litt om lytteinntrykk ved de forskjellige trafovalg.

Mvh
Dette står fortsatt ubesvart. Anyone?

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
Delle skrev:
Interessant.

Ved hvilken effekt fremkommer disse -3 dB-verdiene?

Og så hadde det vært spennende å høre litt om lytteinntrykk ved de forskjellige trafovalg.

Mvh
Dette står fortsatt ubesvart. Anyone?

Mvh
Det første kan sjekkes opp en dag jeg sitter å venter på at malingen skal tørke ;)
Det siste vil aldri bli besvart. Hvis ikke "Mexicaneren" har noe å bidra med? Etter fem år er det tvilsomt. Jeg har ikke noe ut over det som er nevnt.
Kom heller på en lytt for å høre hvordan det er i dag.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jane skrev:
I praksis vil dette arte seg som forvrengning ved lave frekvenser. Hvor hørbart dette er og hvordan en beskriver dette lydmessig er selvfølgelig subjektivt, men uansett er det ikke en optimal eller ønsket situasjon.
Jan E Veiset
Et par spørsmål Jan:
Har du noen gang hatt anledning til å lytte til MAE SET 1? Spille musikk?
Hvis svaret er nei, tror jeg mange er ganske lei av at du benytter nesten enhver anledning til å "bevise" at komponenter og selve forsterkeren ikke duger.
Hvis du har hatt anledning til å lytte til musikk fra forsterkeren, tror jeg mange er interessert i å høre hvordan du opplevde den.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Først en takk til Jane og Svein. Innleggene deres bidrar til øket forståelse både i forhold til mae kretsen og generelt. Jeg har forsøkt å sammenlikne kretsen fra mae med den som Svein foreslår.Riktignok med andre rør og trafo. Nå fikk jeg øket forståelsen betraktelig. Dermed kommer jeg et stykke videre og skal nok gjenta sammenlikningen utover våren. Jeg kan bekrefte det Svein har simulert at koplingskondensatorens størrelse er av betydning for f -3db i bassområdet.jeg har målt at f-3db flytter seg oppover når uF reduseres. Jeg er imidlertidig ikke sikker på om den foreslåtte koplingen låter bedre. Og skulle gjerne se noen betraktninger rundt fordelene koplingen som er benyttet i mae gir. For meg som liker både jane og hans godt og som setter pris på bidragene deres her på sentralen: kan dere forsøke å ikke lese hverandre slik fanden leser Bibelen ?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kanskje den burde byttet navn til HUMLA (* som flyr, fordi den ikke vet at den ikke kan...)
*(gammelt, vitenskapelig ukorrekt "jungel-ord")

Arne K
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Egentlig er kanskje denne diskusjonen vi har litt meningsløs - akkurat her.
Det er trolig få som bruker lavefekt SE forsterkere p.g.a. egenskapene til å gjengi dyp orgelmusikk, men heller for dens magisk mellomtone.

Men siden vi har starta denne hardbarka diskusjonen;

Høyttalere representerer en vanskelig last, spesielt for rørforsterkere. Både impedans og fase hopper opp og ned.
Om vi tar en middels stor bassreflekshøyttaler med en resonansfrekvens på 55hz kan den ha en imedanskurve som vist her:

På høyre akse er dette omsatt til impedans som røret ser med en 5000:8 trafo.
Som vi ser, ganske store variasjoner i forhold til den nominelle 5K impedansen.
Så vil 10H induktansen i trafoen virke i paralell (rosa kurve)


Så litt simulering igjen:
Her har vi tatt en Spice modell for en høyttaler. Dette er en litt større gulvstående med en lavere resonansfrekvens enn den som er vist over.
Til venstre er impedans og faseplot for høyttaleren.
Til høyre er samme HT, koblet via vår 5000:8 trafo.

NB: Y-akse er impedans i Ohm (vist som V og KV)
Om vi velger å betrakte impedans under ca. 3K som problematisk, går det forholdsvis greit ned til ca. 40hz.

Om vi bruker en trafo med dobbelt så høy induktans, 20H blir det naturligvis noe bedre:


Poenget med alt dette:
Både høyttalere og musikktype har stor betydning for en rørforsterkers tekniske ytelse, og kanskje enda mere for subjektiv nytelse :)

Svein.
 

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Svein_B skrev:
NB: Y-akse er impedans i Ohm (vist som V og KV)
Det er en stund siden jeg har knotet med Spice, men hvis du plotter RE(V(node)/I(I1)) vil du få en graf over den komplekse lasten skalert i ohm.

Jan E Veiset
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
For å få det beste ut av en enkel og ikke veldig kraftig SE forsterker er det et must at høyttaleren har en rimelig grei impedanskurve. Det hjelper også med følsomhet over middels.
Hvis en har en "vanskelig" høyttaler er det nesten håpløst å få et godt resultat.
Alt for mange tviholder på sine høyttalere og prøver forskjellige forsterkere for å få et bra resultat. Gjør heller omvendt.
Hos meg har MAE SET 1 gode arbeidsforhold. De fleste synes det spiller bra.
Mange har kjøpt forsterker byggesett og høyttalere etter en lytt.
Hvis en vil "ødelegge" for en SE forsterker er det bare å koble på en høyttaler som egentlig ikke passer sammen med annet en rimelig kraftige transistorforsterkere.
Kom bare innom for en lytt. Så kan vi snakke om hva som er bra og hva som ikke er det.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Første gang jeg snakket med noen om MAE så fikk jeg følgende forståelse:
- Utgangstrafoen var av en type som egentlig hadde nedre knekkfrekvens på 100Hz, men som kretsteknisk ble "lurt" til å spille lengre ned.
- Det var derfor ikke særlig relevant å snakke om en oppgradering eller bytte av trafo siden kretsen var bygget rundt denne.

Jeg fikk selv låne med meg hjem en MAE, vet ikke hvilken type dette var eller om noe er endret siden den gang. Står også i et Fidelity et sted uten at jeg husker nummeret nå...

Litt fra den gang:

"Hos Hans var det lett å høre at det bor kvaliteter i MAE SET-1, selv om det virket som om Monopulsehøyttalerne nok var litt tung last når lydnivået skulle overdøve de skravlende oppmøtte. Den egendesignede 40 watts røreffektforsterkeren matchet bedre i så måte, og da er det spesielt i nedre del av frekvensområdet man merker endringen."

"Oppløsning og gjennomsiktighet er det som er de aller største styrkene til MAE SET-1. Den er nok ikke aller best på slam og trøkk nedover, men i anlegget til Ola Petter så var det ikke noe ankepunkt å komme med. Fakta er at selvbygget ikke gjorde seg bort selv sammen med disse kremkomponentene og var et fullgodt alternativ til effektforsterker."

"Hjemme igjen
Men sånn for morro skyld fikk jeg med meg et av de to ferdigbygde eksemplarene hjem for å lytte litt på. Jeg må innrømme at haka datt ganske langt da dette faktisk viste seg å fungere helt topp! Igjen er det ikke snakk om at det røsker i gulvplankene eller sparker i brystkassa så du mister pusten, men at det kan spille greit med bass på normale lyttenivåer er i mine ører nært utrolig. Men la oss gjøre som vi gjør med LS3/5a; Glem den dypeste bassen og nyt resten. Innsyn i mellomtonen er flott, det samme den meget oppløste toppen og åpenheten i lydbildet generelt. MAE SET-1 er noe så kjekt som en forsterker du kan bygge selv med alle deler levert for seks tusen kroner, og en lydkvalitet som med de rette høyttalerne er i toppklasse. Og da snakker vi ikke i forhold til pris. Det er helt klart en fordel med små lytterom og normalt lettdrevne høyttalere, og det er på den måten jeg har lyttet til forsterkeren også. Men med både Dynaudio Focus 140 og Usher CP-730 (begge 87 dB 1w/1m) så låt dette for å si det mildt overbevisende. Store stuer og treveis (eller enda flerveis) høyttalere med kompliserte delefilter og lav følsomhet er nok ikke det man skal sikte etter hvis MAE SET-1 er tenkt å være kraftleverandør. Selv vurderer jeg å bygge et eksemplar for å ha stående til kvelds- og kosebruk. Jeg har nemlig sjelden kost meg så mye med kvinnelige vokalister og enkel instrumentering som jeg gjorde mens tetrodeforsterkeren var på besøk.

Konklusjon
Først og frems må det nevnes: Dette er IKKE en rørforsterker som låter på den måten mange tror. Her er ikke feit og fyldig lyd med sidrumpa bass og avrundet diskant. Dette er en tvers igjennom gjennomsiktig og åpen forsterker med utmerket oppløsning. Det sagt så er det også en gavepakke til audiofile med små lytterom eller lettdrevne høyttalere, og som kan svinge loddebolten med brukbar presisjon. For seks tusen blanke norske kroner har man nå muligheten til å få lydkvalitet som i ferdige effektforsterkere vil koste adskillige tusenlapper ekstra. Bakdelen er som med de fleste hjemmebygg etter oppskrift at du ikke får hørt den før du bygger. (Dette kan også la seg gjøre, men sjekk med leverandøren om muligheten) Så til de som kjenner gleden ved å ha laget noe selv og setter pris på kvalitetslyd til små kroner er det bare å si: Prøv en tetrode du også!"

For meg er bare ankepunktene (bortsett fra begrenset wattstyrke, selvsagt) at den ruller av nedover og ikke kan spille basen "ut" i god nok grad. Dette mener jeg er med på å gi inntrykket av større styrke enn hva wattene tilsier. Et flott kompromiss i praksis!!

R
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Her finnes testen til Troels Gravesen

You may notice that a power input filter follows the kit. I wonder why the Hammond 125ESE output transformer used here is specified to having a frequency range of "only" 100-15000 Hz, because the MAE1 can play bass, even deep bass given the right speakers. Some of you may remember Mezzoforte's "No Limits" LP. Try Joyride with the MAE1 plus the OB7 speakers and they'll shake your guts like you never thought possible from 6 watts.

http://www.troelsgravesen.dk/OB7.htm
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Høytalerne mine jo. ;D Klarte lille Mae å sparke liv i Duo altså?
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
shaunv skrev:
Høytalerne mine jo. ;D Klarte lille Mae å sparke liv i Duo altså?
Den klarer fint å sparke liv i Fostex horna mine på ca 96dB - Duo burde ikke være noe problem.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.027
Antall liker
533
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har brukt den på Triangle Altea Esw og Klipsch RF-5, funker fint det :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Nickhifi skrev:
Har noen regnet på hva delene i kittet koster?
Kit pris og delepris blir nok hipp som happ.
Hvis du ikke har noe annet i tankene enn komplett delesats.
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg mener hva komponentene koster hvis man kjøpte dem selv andre steder. Jeg kan ikke forestille meg at de koster så mye som 4500,- Ville kanskje tippet rundt 2000,- ?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"Ville kanskje tippet rundt 2000,- ?"

Jøss. Hvor finner du disse delene til den prisen?
Meget interressert.

VH. Bernt
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Jeg spør bare om noen har regnet på det.
Motstander og elektrolytter koster jo ikke mange kronene. Ser hammond 125ese koster 53usd på ebay, de er vel sammen med powertrafo vel de kanskje dyreste komponentene?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
I Norge har vi en støvsuger som heter Moms som er er en flittig gjest som besøker våre hobbyer... Både på deler og frakt. Frakt er vel mest i landene utenfor Norge, men det er ekstremt dyrt fra Gardermoen ....VH Bernt
 
Topp Bunn