Made in Kina

S

Stereo_Mono

Gjest
Hugh skrev:
f skrev:
Hvor tror dere f.eks. klær, eller annen forbruks vare kommer ifra?

Det er snart så vi ikke sår/planter vår egen mat en gang...
Mine klær og sko kommer fra Italia. Hvorfor velge noe annet enn f.eks Gran Sasso, Ermenegildo Zegna, Luigi Borrelli, Belstaff, Sutor Mantellassi, Enzo Bonafè, We are Replay, Jacob Cohen, Brioni eller Cornelliani? Koster litt, men varer evig. Hva er dessuten galt med skreddersøm?

Mine møbler kommer i sin helhet fra Norge, Sverige, Danmark eller Italia. Greit at en skarve stol kanskje koster mellom 20 og 80kkr, men hva så? Igjen; varer evig og er garantert urørt av kinamann.

Mine lamper kommer i sin helhet fra Italia og Danmark. Ikea, hva er det? Hvorfor skal en lampe koste under 3500kr?

Selv min flatskjerm er IKKE produsert der selv om navnet er Samsung.

Greit at en del komponenter i dag er fra helvete på jord, men da får man heller handle vintage da.

PC’er spill konsoller etc kan man ikke unngå er fra de traktene. Beklageligvis.
Mulig jeg kanskje ikke ser ironien i innlegget ditt, men herlig syn du har på Kina da. Ikke skjønner jeg helt hva du prater om. Er det lederskapen i landet som plager deg? Eller lav kvalitet på noen produkter du har kjøpt fra Kina?

Mange kan nok tyde innleget ditt, som at du er en ekstrem bortskjemt merkesnobb spør du meg. Men men, hver sin smak. Godt det finnes mange valg her i verden. For min egen del har jeg aldri hengt meg oppi produksjons land på forbruker artikler. Synes det blir så fjortis.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå må vi ikke i vår lille, snevre, norgessjåvinistiske verden glemme at både Kina og Japan, har vært langt foran den vestlige verden - sett i et historisk perspektiv. Japan ble utarma av div. kriger, særlig 2. verdenskrig. Enkelte vil hevde at Kina ble satt tilbake til føydalsamfunn etter Mao's "kulturrevolusjon". Japan har i åra etter 2. verdenskrig, bygd seg opp til en industriell stormakt, og Kina kommer nå etter, sakte men sikkert. Jeg tror vi i den såkalte vestlige verden, blir nødt til å ete i oss noen kameler i årene som kommer. Kravene om økt levestandard vil komme, også i Kina og India. i en verden med knapphet på ressurser for ei stadig økende global befolkning, vil dette nødvendigvis gå ut over noen - og mye tyder på at det vil være oss, som har hatt det tildels svært behagelig i vår levetid.

Kinaskrudd elektronikk har et noe dårlig rykte, kanskje uberettiget. Men dersom komponenten som benyttes, er av samme kaliber som i mobiltelefoner og gjenbruk av disse, er det all mulig grunn til å være betenkt. Jeg har ikke prøvd Kinaproduserte lydprodukter opp mot dansk, svensk eller norsk, og kan ikke si om det er lydmessige forskjeller. Jeg har imidlertid hatt opptil flere NAD-forsterkere, og de har fungert helt utmerket. Jeg mener å ha lest et sted at NAD var blant de første som ble produsert i Kina eller var det Taiwan? Hva angår elektronikk, har vi som konsumenter fortsatt mulighet til å velge - vi kan sågar velge norskprodusert utstyr. Så spørs det om kvalitet og levetid er særlig bedre på dette høykostutstyret enn på elektronikk produsert i Kina eller Korea. Japan er vel ikke akkurat å regne som lavkostland lenger....

Så kan man fort bli enige om at arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønnsnivå osv. er elendige i Kina - men de endringene tror jeg må komme innenfra, og det gjør de. Sakte men sikkert. Tusenkronersspørsmålet er hva dette vil gjøre med vår levestandard. Et av skrekkscenarioene er "hver kineser - egen bil"...Og hvorfor skal ikke menneskene i Kina ha egen bil, når vi har det?

Sjøl foretrekker jeg Densen, og både Electrocompaniet og Doxa står høgt på lista over kandidater ved neste korsvei...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.052
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skink_123 skrev:
Skink_123 skrev:
OMF skrev:
Skink_123 skrev:
Synd vi gikk bort i fra å være selvberget her i Norge.
Hvorfor det...?

mvh
OMF

Godt spørsmål :)

Nå skal jeg på konsert! Skal tenke ut et svar!

Mvh
Øystein
Det gjør oss uavhengig av andre :)
Joda -det kan jeg til og med være enig i at kan være positivt, men å være selvberget er jo ikke spesiellt relevant i dag.

Man kan jo tenke på helt enkel ting som:
*internett
*GSM/GPS
*Satelittkommunikasjon

Hvordan vil samfunnet fungere hvis disse tjenestene ble begrenset..?

Man har jo en del ting vi på ingen måte er selvforsynt med - og umulig vil kunne være heller:
*medisiner
*biler
*TV, video, data, mobiler, etc

Å argumentere for at vi skal være selvberget basert på et scenario hvor man skal være selvberget i en langvarige "okkupasjonskrig" eller lignende er så urelastisk at jeg ikke skjønner poenget. Skal man ha "mat" i beredskapsammenheng så er nok det mye lettere å ordne ved å opprette store matdepoer. Ser man på feks norsk kornproduksjon og vi blir angrepet i november - så må man altså bruke masse ressurser feks i form av diesel i 10-11 måneder før man får noe som i grunnen ikke er egent som matkvalitet uansett - spesiellt hvis man får en våt sensommer/høst.

Selvforsynt er for meg et tomt argument som ikke har noen praktisk relevans....

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Selvberget? Se på Nord-Korea, så ser man hvordan det går.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Skink_123 skrev:
Kjempekjekt. Vil gjerne ha Frankrike og Tyskland litt mer uavhengige av hverandre også, så kanskje de får mulighet til å krige litt.

Jeg er for frihandel av alle de åpenbart hyggelige grunnene for min egen del, men det er jo greit å også vite at Kinas voksende velstand faktisk bygges på en gjensidig avhengighet. Dette gjør det langt vanskeligere for tyranniske udyr å starte kriger og annen djevelskap.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.920
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Wright skrev:
Skink_123 skrev:
Kjempekjekt. Vil gjerne ha Frankrike og Tyskland litt mer uavhengige av hverandre også, så kanskje de får mulighet til å krige litt.

Jeg er for frihandel av alle de åpenbart hyggelige grunnene for min egen del, men det er jo greit å også vite at Kinas voksende velstand faktisk bygges på en gjensidig avhengighet. Dette gjør det langt vanskeligere for tyranniske udyr å starte kriger og annen djevelskap.
Frihandel og globalisering gir oss fred, samt forurensning og barnearbeid. Pick your poison. Men jeg tilhører nok de som tror at det gjennom forpliktende internasjonalt samarbeid er mulig å gjøre noe med de sistnevnte.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.920
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Hugh skrev:
f skrev:
Hvor tror dere f.eks. klær, eller annen forbruks vare kommer ifra?

Det er snart så vi ikke sår/planter vår egen mat en gang...
Mine klær og sko kommer fra Italia. Hvorfor velge noe annet enn f.eks Gran Sasso, Ermenegildo Zegna, Luigi Borrelli, Belstaff, Sutor Mantellassi, Enzo Bonafè, We are Replay, Jacob Cohen, Brioni eller Cornelliani? Koster litt, men varer evig. Hva er dessuten galt med skreddersøm?

Mine møbler kommer i sin helhet fra Norge, Sverige, Danmark eller Italia. Greit at en skarve stol kanskje koster mellom 20 og 80kkr, men hva så? Igjen; varer evig og er garantert urørt av kinamann.

Mine lamper kommer i sin helhet fra Italia og Danmark. Ikea, hva er det? Hvorfor skal en lampe koste under 3500kr?

Selv min flatskjerm er IKKE produsert der selv om navnet er Samsung.

Greit at en del komponenter i dag er fra helvete på jord, men da får man heller handle vintage da.

PC’er spill konsoller etc kan man ikke unngå er fra de traktene. Beklageligvis.
Mulig jeg kanskje ikke ser ironien i innlegget ditt, ................................. For min egen del har jeg aldri hengt meg oppi produksjons land på forbruker artikler. Synes det blir så fjortis.
Det var ikke ironi slik jeg kjenner det. Den siste kommentaren din er jeg enig i.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
erato skrev:
Frihandel og globalisering gir oss fred, samt forurensning og barnearbeid. Pick your poison. Men jeg tilhører nok de som tror at det gjennom forpliktende internasjonalt samarbeid er mulig å gjøre noe med de sistnevnte.
Godt poeng – helt enig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Wright skrev:
erato skrev:
Godt poeng – helt enig.
Yepp - også helt enig!

;D

Topp Bunn