Mad Science: Stereo i seks kanaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svaret Asbjørn! :)
    Jeg håper at du sier i fra om du ikke ønsker denne formen for spørsmål i tråden din.

    Huber+Suhne Radox 125 med varmebestandig polyolefin-isolasjon
    Her er svaret som jeg var ute etter.

    2: Tusen takk - jeg ser at jeg må gå litt dypere inn i spesifikasjonene på forsterkeren. DC blokkeringen skal benyttes på et aktivt lav pass filter.

    3: Jeg har en rørforsterker med variabel utgang som jeg (skulle ha) benyttet til sub forsterkeren, men signalet er for lavt. Jeg tenger å øke signalet og har vurdert å gjøre dette med en op amp krets med variabel gain.

    Det er jo slik at forsterkere har en tendens til å ikke bli værende så lenge. Derfor har jeg begynt å tegne et skjema på et justerbart aktivt lav passfilter med en egen krets for justering av gain - i en ekstern boks. Spørsmålene mine var relatert til dette.

    Sonny
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Hei Asbjørn,

    Du postet en gang et nyttig skjema med oversikt over instrumentenes plassering i oktav/frekvens. Kan du finne tilbake til det?
    -Tenkte jeg skulle skrive ut og ha til hjemmebruk når jeg er i forskermodus.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Frekvensskjema for instrumenter og stemmer

    pedal skrev:
    Du postet en gang et nyttig skjema med oversikt over instrumentenes plassering i oktav/frekvens. Kan du finne tilbake til det?
    -Tenkte jeg skulle skrive ut og ha til hjemmebruk når jeg er i forskermodus.
    Jeg tror du finner den oppdaterte utgaven i svar #102: "Frequency Ranges Of Musical Instruments And Voices".

    HFS-søkemekanismen er på langt nær så god som den burde være. :(
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det er seneste versjon CDWMcInSpots linker til i forrige innlegg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatert versjon, med litt forklaring i tillegg. Dere får unnskylde at forklaringen er på engelsk, men med engelskspråklig utdannelse og engelskspråklige kilder blir det fort slik at jeg vet hva ting heter på engelsk og bakser litt med å finne de riktige begrepene på norsk. Da blir det riktigst slik.

    Skriv ut i farger på A3-papir, hvis du har muligheten til det.
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Asbjørn skrev:
    Oppdatert versjon, med litt forklaring i tillegg. Dere får unnskylde at forklaringen er på engelsk, men med engelskspråklig utdannelse og engelskspråklige kilder blir det fort slik at jeg vet hva ting heter på engelsk og bakser litt med å finne de riktige begrepene på norsk. Da blir det riktigst slik.

    Skriv ut i farger på A3-papir, hvis du har muligheten til det.
    Bra og nyttig oversikt! - husk bare at instrument oversikten i hovedsak refereres til rene toner og ikke inkluderer viktige harmonier/overtoner.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Hei Asbjørn! Har lest tråden din med interresse og ville legge igjen en hilsen. Blir spennende å se hvordan de nye høyttalerne dine blir! ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Ting tar tid, dessverre, men det blir etterhvert.

    Det er forøvrig helt riktig at den oversikten stort sett bare viser selve noten i partituret. Overtonene skaper den gjenkjennbare klangen av et bestemt instrument, f eks forskjellen på en trompet og en klarinett. Mange av instrumentene her produserer overtoner langt opp i det ultrasoniske. Litt om det her:

    http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

    Unntaket er raden for menneskelige stemmer, hvor jeg har prøvd å vise noen av overtonene i den hvite raden med forskjellige bokstaver i. Der ligger grunntonen på noen hundre Hertz og overtonene skaper den ene eller andre språklyden. For eksempel kan en baryton synge "AAAAAAA..." på tonen C3 ved 131 Hz, og overtonene ved ca 700 og 1175 Hz skaper opplevelsen av vokalen "A", heller enn en annen vokal ved samme tone. Disse to overtonene er vist med stor "A" og liten "a" i diagrammet, for å vise at den ved 700 Hz er sterkest av de to. I tillegg er det overtoner rundt 2500-2600 Hz som gjør at dette oppleves som "sang" heller enn "tale".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gammel leveregel: Too much is not enough, and if in doubt, double it. (Man har da bodd i Amerika.)

    Så jeg hadde et hyggelig besøk av EHED i går kveld, og nå ser racket slik ut:

    DSC02652 (Medium).JPG


    En stk DEQX HDP4 med trafobalanserte XLR-utganger og det hele, samme eksemplar som G-nøkkel hadde tidligere. Eneste synlige forskjell på frontpanelet er at knapper og skruer er svarte i stedet for sølvfargede og finishen er glatt i stedet for børstet, men hele bakpanelet er forandret. Jeg installerte programvaren på PC'en, lastet over målingene og profilene fra HDP3 til HDP4, flyttet over kablingen, fiklet littegranne med et par innstillinger og EQ-punkter når jeg først var i gang, og nå spiller den musikk så det står etter. Vanskelig å si om den låter bedre enn HDP3, ettersom det tar såpass lang tid å koble frem og tilbake, men it ain't half bad, for å si det slik. Jeg har skaffet meg en kalibrert Earthworks målemikrofon også, så det blir vel en runde med finjusteringer i romjula. Dessuten har HDP4 BNC-kontakter for S/PDIF input, så jeg skal more meg med å lage en ny digitalkabel mellom Transporter og HDP4. BNC-kontakter koster ca 25 kroner stykket på Elfa, og jeg har metervis av 75 ohm koax til ti-tolv kroner meteren liggende, så det vil koste noe sånt som 60 kr å lage en digitalkabel med korrekt impedans fra ende til ende. Ja, jeg vet, gode kabler blir gjerne dyre. :)

    HDP3'en blir nok stående den også. Tanken er å seriekoble dem for å drive de høyttalerne som kanskje engang blir ferdige. HDP4 har en "bypass out" digitalutgang, og det er visstnok mulig å slavekoble dem slik at begge kan drives fra samme profil og program på PC'en. Da blir det 6 prosessor- og DAC-kanaler å leke med, og fire 32-bits SHARC-prosessorer med tilsammen 1000 MFLOPS eller deromkring til å kverne data.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Asbjørn. Fint produkt dette med gode audiofile kvaliteter. Har selv lekt litt med ulik respons på aktive høyttalere i det siste. Og kort fortalt: Jeg går nok aldri tilbake et passivt delefilter. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja, gratulerer med ennå et leketøy. Da er det vel full gass på høyttalerprosjektet igjen;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må gjøre ferdig et annet lite leketøy først (bilder kommer), så er det nok i gang igjen, ja. :)

    Forresten, etter å ha hørt på den HDP4'n utover dagen i dag begynner det å feste seg et inntrykk av litt mer "plutselighet" enn med HDP3. Det er i så fall en god ting, men jeg kan ikke garantere at det virkelig stemmer, eller at det i så fall skyldes boksen og ikke de småjusteringene jeg gjorde i eq-profiler. Men det ble definitivt ikke verre lyd her.

    På minussiden: Bruksanvisningen er ikke god. Mange av illustrasjonene om hvordan ting skal kobles opp viser fortsatt baksiden av en PDC-2.6P. Det er ikke mye hjelp når man skal finne ut hva som skal plugges hvor på en HDP4. Hjelpefilen i programmet er heller ikke oppdatert. Jeg prøvde å finne ut hva en ny knapp i I/O Manager var til, trykket hjelp, og fikk en detaljert forklaring av valgene som fantes i den gamle versjonen av programmet. De kan jeg fra før, det var de nye funksjonene jeg ville finne ut av. Skjerpings...
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer med ny boks Asbjørn!! :)

    Spennende prosjekt du har gående!
    Interessant om det inntrykket som begynner å feste seg varer over lengre tid.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Må gjøre ferdig et annet lite leketøy først (bilder kommer)
    Ett, ikke to?

    Jeg som håpet du skulle poste bilder av høyttalerprosjektet.

    Men du kan kanskje la deg overtale til det også? ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er tråden om det andre leketøyet godt i gang, men i mellomtiden har det blitt spilt litt musikk også.

    Jeg synes lyden fra den DEQX HDP4 har endret seg litt underveis. Mulig den fortsatt er litt kvikkere i transientene enn HDP3, men den låter enda bedre enn de første dagene uten noe mer fikling med EQ-profilene. Jeg har veldig liten tro på at digitale filteralgoritmer "brennes inn" i løpet av de første par hundre driftstimene. Da er nok den mest sannsynlige forklaringen at jeg slappet litt mer av etterhvert, juleferie eller ikke juleferie, og nå lytter mer til musikken enn å lytte etter eventuelle feil i hyperkritisk audiofil modus. Selv nerder har psykologi, som kjent. Siden det er julefred skal jeg ikke engang antyde at det kan være noen som helst parallell mellom den opplevelsen og greia med innbrenning av kabler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så mye nytt, dessverre. Legger bare opp et par bilder av innmaten i UcD-forsterkerne mine for å ha et sted å linke til. Bildene i de gamle byggetrådene lå på en ekstern server som ikke funker lenger, så her er noen av dem igjen. De forsterkerne er nesten bare strømforsyninger. Kabinettene er hjemmebygget av stålplater i 1.25, 2 og 4 mm tykkelse. Vinkelsliper, MIG-sveis og plateknekker er hendig å ha. Lakken er delvis svart silkematt Quick sprayboks og delvis Dupli-Color akryl reparasjonslakk for bil med klarlakk oppå.

    UcD700AD:

    DSC00890 small.JPG


    DSC00900 small.JPG


    UcD400AD:

    DSC01036 (Small).JPG


    DSC01039 (Small).JPG


    DSC01042 (Small).JPG


    UcD180HG:

    14876d1335552301-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-dsc01415.jpg


    14875d1335552301-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-dsc01471.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra dette her. Det er jammen meg mange luftehull å borre.
    Hva er tykkelsen på frontplatene. Har du fått noe kapp på et mekanisk verksted?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Frontene er 4 mm stålplate. Kappingen ble gjort i garasjen med vinkelsliper og stikksag. Kunne sikkert fått de skåret noe sted, men halve moroa er jo å kløne det til selv. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så halvgæærnt.... Hvor mange skal du ha totalt? Hvordan styrer du disse?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gled deg til Ncore Asbjørn. En fin oppgradering fra UcD HG med HxR. Syntes faktisk jeg hører litt forbedring i bassen også (over 120 Hz).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så halvgæærnt.... Hvor mange skal du ha totalt? Hvordan styrer du disse?
    Nå har jeg seks monoblokker, to hver av UcD180HG, UcD400AD og UcD700AD. De styres fra de seks trafobalanserte utgangene på en DEQX HDP4.

    Til neste byggetrinn trenger jeg noen flere kanaler, så tanken er å seriekoble en DEQX HDP4 og en HDP3 via "bypass"-utgangen på HDP4. Da har jeg 12 DSP-kanaler og trenger minst like mange forsterkerkanaler også. Har ikke tenkt helt ferdig på hvordan det skal se ut, for det blir en urovekkende stor stabel monoblokker. Eller kanskje ikke, ettersom tre av disse er eksakt like stor som en Electrocompaniet AW180M, og da blir vel seks av dem på størrelse med en EC Nemo. Første test på de nye høyttalerne blir med noen enkle passive delefiltre mellom noen av driverne, sånn at jeg kan styre dem med de seks monoblokkene jeg har til å begynne med.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Ach so. Du skal ikke være redd for antallet, har sett mye større stabler (12 x 45W kl.A blokker a 40 kg.) enn dette :cool: Blir nok bra! Hva er ETA lyd? I år?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    TTT, men håper å få til lyd i løpet av vinteren. Det kommer også an på jobbsituasjonen. Erfaringsmessig er det vanskelig å få ting gjort i kjelleren når man befinner seg på hoteller og flyplasser flere tidssoner unna. Å krangle om kabler på HFS får man alltids til, men fresing og lodding er noe annet. :)
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Imponerende chassinbygging!


    Hvordan har du overflatebehandlet platene?
    Både den sølvfargede og de sorte?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Nå går det veldig tregt her... er det prossessoren eller software som"lag'er"....:D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I/O limited. Men jeg har rukket å jobbe en uke i Kina, en uke i USA og å ansette et antall medarbeidere hittil i år. Forhåpentligvis vil de nyansatte prosjektlederne ta unna litt av jobbgreiene, slik at jeg selv kan prioritere viktigere ting. ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Imponerende chassinbygging!


    Hvordan har du overflatebehandlet platene?
    Både den sølvfargede og de sorte?
    De sølvfargede er DupliColor akrylbasert billakk fra spraybokser kjøpt på Torshov Bilrekvisita. Tror det er standardfarge fra Toyota, sølv med et litt varmt fargestikk. Grunnet og våtslipt, lakket, og så noen lag klar akryl på toppen med lett sliping mellom. Fargen blir omtrent som eloksert aluminium.

    Det svarte er alminnelig Quick silkematt sprayboks fra nærmeste byggevarehandel. Først grunnet, så et lag sprøytesparkel som ikke ble slipt ned (for å skape en litt ruglete tekstur), og så et par lag svart. Du ser alle sprayboksene i bakgrunnen på et av bildene.

    Planen er forresten å bygge noen kompakte råtasser med chipamps neste gang. Jeg har noen SMPS strømforsyninger liggende og ganske mange LM4780 chips. Man tager 6 kretskort med like mange brokoblede LM4780, to seriekoblede 300 W SMPS, og der har man en 6-kanals effektforsterker på ca 6x100 W. Strømforsyningen vil begrense moroa, men diskantene vil jo ikke trenge på langt nær så mye strøm som bassene, så det bør gå å skremme ut 150 W av de kanalene som trenger det. Rett inn i høyttalerelementer med 96-101 dB følsomhet, en brokoblet forsterkerkanal pr element. Etterhvert.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, akkurat nå spilles Dave Alvins "Ashgrove", og den er jo litt bråkete. Men det har ikke vært noe nytt å fortelle om anlegget på en stund. På hytta i sommer var det en Yamaha THR10 som fikk gjøre tjeneste som både stereoanlegg og gitarforsterker, og det er jo ikke stort å skryte av.

    Heldigvis har jobbsituasjonen blitt litt mer menneskelig etterhvert, slik at jeg tør håpe på en del mer hobbytid i høst enn på ganske lenge. Jeg tar nok opp denne tråden igjen når de nye høyttalerne omsider kommer opp fra kjelleren og skal finjusteres i rommet. Jeg har allerede kjøpt inn en kalibrert Earthworks målemikk og installert ARTA på PC'en. Kanskje jeg skal gjøre noen "baseline"-målinger på de eksisterende høyttalerne først for å se om det er mulig å sette fingeren på hva eventuelle forskjeller består i. Et sett kurver av frekvensgang og forvrengning ved forskjellig volum kunne gitt en pekepinn om dynamiske reserver. Det kunne også vært interessant å forstå eksakt hvorfor UcD400 og UcD700 låter litt forskjellig. Det handler formodentlig om små forskjeller i forvrengningsspektrum. Det kan være en nyttig baseline for neste forsterkerprosjekt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Noen, eller mange, målinger av eksisterende høyttalere er nok veldig lurt.
    Jeg burde selv ha lånt meg noen dønn linjære høyttalere for å kartlegger rommet før jeg skrur meg ut på viddene med DSP.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Action er fortsatt hovedsakelig i høyttalertråden min, men jeg gjenoppliver denne tråden med et prinsippspørsmål som ble reist i en kabeltråd, av alle ting. Jeg syntes spørsmålet var så godt at jeg tok meg tid til å svare ordentlig. Kom ikke her og si at det aldri kommer noe godt ut av kabeltrådene. :)

    Asbjørn;
    Hvordan kalibrerer du anlegget mhp. naturtro gjengivelse?
    Måler du og aksepterer resultatet og lever med dette eller 'skrur du' til du oppnår ditt lyd ideal (som kanskje fraviker litt fra naturtro gjengivelse)?
    Jeg antar at det jeg spør om er om du også henter inspirasjon og rettesnor fra andre plasser (les: referanse anlegg)?
    Det er et veldig godt spørsmål. Egentlig er det mot lyden av akustiske instrumenter i samme rom. Jeg har hørt mye håndspilt musikk i det rommet. Subwooferen har gjort tjeneste som øvingsbenk for alt fra tuba til akustisk gitar. Men det sier lite om hvordan opptakene er spilt inn og hvordan de egentlig burde låte. Det kan hende at instrumentene i studio låt helt annerledes og at jeg innfører en mengde farging ved å skru lyd til opptaket minner om "live" i lytterommet hos meg. Dette er hva Toole kaller "Circle of Confusion". Jeg er ikke enig med kortvarig i at alle hører når det låter riktig, for vi vet ikke hva "riktig" er med den aktuelle innspillingen.

    Jeg har også en ganske klar formening om hvordan jeg vil at det skal låte, kall det gjerne et lydideal, litt på tvers av hvordan rommet egentlig låter. Jeg hører mest på forskjellige former for rytmisk musikk (jazz, rock, country, funk, punk, ...). Da er det rytmiske fundamentet nokså viktig, selv om rommet hos meg "suger ut" lydnivå i båndet mellom 80 og 200 Hz hvor mye av dette holder til. Hele utgangspunktet for høyttalerprosjektet var å komme rundt den problemstillingen.

    Jeg forsøker å komplettere med målinger, men mindre enn man kanskje skulle tro. Det er bare et par uker siden at jeg fikk REW til å fungere hos meg. Før det var alle egentlige målinger i høyttalerprosjektet gjort med tommestokk og skyvelær. (Men det var en god del kompliserte beregninger og simuleringer.) Å bruke REW viste seg å være særdeles nyttig og lærerikt, ettersom det gjorde det mulig å forstå mye mer om hvorfor ting låter som de låter og å finne en del forbedringsmuligheter. Det viktigste er likevel at det er en slags garanti mot å skru seg helt bort.

    Det har vært et par episoder hvor et visst eq-pådrag ser riktig ut for å skape en rettere frekvensgang i grafene, men det ikke låter riktig i rommet. I grafen ser det f eks ut som om det mangler litt nivå rundt 2-3 kHz, men hvis jeg booster det båndet, låter det fort for skarpt. Da forsvant selvsagt den eq-boosten nokså fort igjen (jeg har anlegget for å høre på musikk, ikke for å generere rette streker), men det var også interessant å finne ut hvorfor det ble slik.

    Etter noen flere målinger og andre grafer for å vise måleresultatene på forskjellige måter ser det ut som årsaken er lengre etterklangstid i rommet for dette frekvensbåndet ved 2-3 kHz enn for frekvensene over og under. Da oppleves det båndet mer dominerende enn hva frekvensgangen i direktelyden skulle tilsi, nettopp fordi øret integrerer direktelyd og reflektert lyd over et ganske langt tidsvindu for å finne ut hvordan det låter. Om frekvensgangen i direktelyden "målte flatt", så var frekvensgangen i rommet etter 100 ms alt annet enn flat. Andre måter å se måleresultatene på var mer informative for å forstå hva som foregår, f eks fossefallsdiagrammer.

    Av det lærte jeg at "target curve" i dette tilfellet kanskje ikke bør være en rett strek, men at det kanskje skal være litt ekstra boost ved 80-200 Hz (for å motvirke at rommet spiser de frekvensene) og en liten dip ved 2-3 khz (for å kompensere for den lengre etterklangen der). Det gjorde ganske stor forskjell.

    Så svaret er vel en kombinasjon av alle tre, men mest vekt på lydidealet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har du kanskje forstått litt mer av det jeg har sagt før: Akustikere jobber primært i tidsdomenet. Man fokuserer mye mindre på frekvensrespons enn hva mange audiofile gjør.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det begynner å sige inn, ja. Betydningen av gating når man gjør målinger også. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn