Mac mini som cd og harddiskspiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Hei

Jeg har solgt cdspilleren min og tenkte jeg skulle gå for en mac mini eller en PC-basert sak som musikkavspiller.
    At mac mini er pen og fjernkontrollert er noe jeg finner tiltrekkende.

Jeg har en Harmony Design DA-9 konverter men denne har bare elektrisk digitalinngang, og ikke optisk som Mac mini leverer ut. Noen mulighet til å bruke et usb til spdif(elektrisk) konverteringsledd om noe slikt finnes?

Er det andre ting jeg bør være på vakt for ved bruk av en Mac mini som lydavspiller?

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.461
    SOEDAL skrev:
    Er det andre ting jeg bør være på vakt for ved bruk av en Mac mini som lydavspiller?
    Ingenting jeg klarer å komme på i hvert fall. Det måtte i tilfelle være at det sannsynligvis vil bli lansert nye modeller i løpet av januar med mer oppdatert innmat. Dagens modell begynner å henge endel etter på pris/ytelse. Kan du leve med det synes jeg den er suveren. Jeg har brukt en Mini som hovedmaskin nå i nesten to år, og den er meget stabil og tilnærmet lydløs. Det er vel også den maskinen som har vært mest problemfri av de nyere Apple-maskinene. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg noen gjengangerfeil. At den i tillegg våkner fra dvale og er klar til bruk i løpet av 2-3 sekunder er også noe jeg setter meget stor pris på.

Jo, forresten: cd-drevet støyer endel ved direkte avspilling. Selv bruker jeg bare drevet til å rippe med, så her er ikke det noe tema uansett.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    epi skrev:
    SOEDAL skrev:
    Ingenting jeg klarer å komme på i hvert fall. Det måtte i tilfelle være at det sannsynligvis vil bli lansert nye modeller i løpet av januar med mer oppdatert innmat. Dagens modell begynner å henge endel etter på pris/ytelse. Kan du leve med det synes jeg den er suveren. Jeg har brukt en Mini som hovedmaskin nå i nesten to år, og den er meget stabil og tilnærmet lydløs. Det er vel også den maskinen som har vært mest problemfri av de nyere Apple-maskinene. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg noen gjengangerfeil. At den i tillegg våkner fra dvale og er klar til bruk i løpet av 2-3 sekunder er også noe jeg setter meget stor pris på.

Jo, forresten: cd-drevet støyer endel ved direkte avspilling. Selv bruker jeg bare drevet til å rippe med, så her er ikke det noe tema uansett.
    Takk for svar. Jeg kommer til å bruke den mye som ren cdspiller så jeg er litt skeptisk til det du sier om drevstøy ved plateavspilling. Vet du om dette er noe alment problem også på dagens maskiner?

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Noen som vet om jeg trenger mus og tastatur tilkoblet denne i det daglige eller holder det med fjernkontrollen?
    Hvordan vil frontrow oppføre seg når jeg legger i en cd?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Jeg ville anbefale deg å kjøpe et tastatur med trackpad. Dette gjør jo at man har mye bedre kontroll enn med fjernkontrollen. Det blir fort litt tungvindt å benytte fjernkontrollen til scrolling fordi det fungerer slik at knappene må holdes lenge nede for rask scrolling og vipps er man forbi dit man ville scrolle.

Er det noen spesiell grunn for at du ikke vil legge CD-ene inn på maskinen? Jeg mener det først er da man vil få ordentlig nytte av et slikt system. Det fungerer utrolig bra å bruke en iPod/iPhone som fjernkontroll til å styre iTunes biblioteket. Den billigste iPoden koster vel 1800 kr, en sum den er verdt alene pga fjernkontrollfunksjonaliteten. Veldig god løsning på scrolleproblemet og man har full tilgang på hele musikkbiblioteket med coverart og mulighet for å søke på all info.

Jeg gjorde en test nå og det går desverre ikke an å styre CDer med programmet. Apple ønsker tydeligvis at man skal legge inn musikken... Jeg kan ikke sjekke CD via FrontRow da jeg fortsatt bruker Tiger og maskinene nå blir levert med Leopard og nye FrontRow.

Ellers ville jeg nok ventet litt for å se om det er hold i ryktene om nye MacMini i januar.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Takk for svar.

Jeg har mellom 1100 og 1200 cdplater og mange av disse er nok ganske vankelig å få tak på coveret til. I tillegg er det en himla jobb å legge dem inn. Til sist så liker jeg å ha platene stående framme. Liker å ha et fysisk produkt .

I tillegg til dette så hadde det jo vært kjekt å ha tilgang på et stort elektronisk lagret bibliotek.

Jeg ønsker å ha mulighet til å gjøre begge deler samtidig.

Mener du at det kanskje kan gå ann å få tilgang til cd og dvd via frontrow på siste versjon med Leopard?
    Sugen på dette her altså. Vil bruke en 19 widescreen hengt på veggen for det visuelle biten.

Går det ann å få maskinen til å starte opp Frontrow ved påslag av maskinen? Kan maskinen styres med bare fjernkontrollen?

Ole V

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.461
    Angående påslag; Minien min blir aldri slått av bortsett fra når strømmen forsvinner eller vi skal ut av huset i lengre perioder. Resten av tiden står den i dvale, og er som sagt klar på få sekunder etter jeg har "vekket den" med et mus- eller tastetrykk.

Foretok nettopp en kjapp test for å sjekke for deg. Det fungerer finfint å vekke maskinen fra dvale ved å trykke på fjernkontrollen. Deretter trykker du "meny" for å aktivere FrontRow, og du er i gang. Med fjernkontrollen har du full kontroll over FrontRow. Måtte også teste direkte cd-avspilling ettersom jeg var i tvil ang. dette punktet, og jaggu var den ikke tilnærmet lydløs. Kun et kort "dert" i servoen når man bytter spor. Men den bråker litt idét den leser inn disken rett etter man har satt den inn.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    SOEDAL skrev:
    Takk for svar.

Jeg har mellom 1100 og 1200 cdplater og mange av disse er nok ganske vankelig å få tak på coveret til. I tillegg er det en himla jobb å legge dem inn. Til sist så liker jeg å ha platene stående framme. Liker å ha et fysisk produkt .

I tillegg til dette så hadde det jo vært kjekt å ha tilgang på et stort elektronisk lagret bibliotek.

Jeg ønsker å ha mulighet til å gjøre begge deler samtidig.
    Men det er da ikke noe problem? Du kan jo fint ha alle CDene stående framme, sitte å bla i coverheftet mens du spiller av den rippede versjonen. :)

Det er sant at det er litt tidkrevende å legge inn, men feks iTunes kan settes til å automatisk rippe inn CDen når du putter den i maskinen og spytte den ut igjen etterpå. Eneste du da trenger å gjøre er å sjekke at taginfoen blir riktig (men det gjør den i de aller fleste tilfeller også på rimelig perifer musikk). På samme måte lastes også coverbildet ned. Vil gjette på at iTunes finner 95% av coverarten på musikken jeg legger inn, men skulle det ikke gå automatisk er det enkelt å legge til manuelt om du ikke også må scanne coverbildene da...
    Mener du at det kanskje kan gå ann å få tilgang til cd og dvd via frontrow på siste versjon med Leopard?
    DVD har du alltid fått tilgang til via FrontRow, men Cd er jeg usikker på. Jeg vet at det ikke går i Tiger og tror heller ikke at det går i Leopard.
    Sugen på dette her altså. Vil bruke en 19 widescreen hengt på veggen for det visuelle biten.

Går det ann å få maskinen til å starte opp Frontrow ved påslag av maskinen? Kan maskinen styres med bare fjernkontrollen?
    Jepp. Det er bare å skru av maskinen med fjernkontrollen mens man er i Front Row så starter den også opp i Front Row neste gang den blir skrudd på.

Her er et eksempel på hvordan jeg har gjort dette selv i tråden Demonstrasjon av Apple/FrontRow som mediesenter. iPhonen som fjernkontroll er mye bedre enn min gamle PDA/Salling Clikker. Utrolig rask respons og samme GUIet som man har når man spiller musikk med iPoden.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Takk til dere begge for gode og utfyllende svar. Dette virker jo som en no-brainer. Eneste usikkerhetsmomentet er om vanlig cdavspilling fungerer med frontrow på leopard. Om noen kan si noe mer om dette så hadde det vært bra.

Det er fristende å vente på neste generasjon som du beskriver "epi", men da blir kanskje prisen høyere også? Noe av det som gjør denne maskinen så fristende for meg er den lave prisen på 4300,- pluss skjerm. Jeg har ikke behov for noen stor maskin da jeg allerede har en stasjonær PC og en bærbar PC av god kvalitet. Mac mini skal brukes kun som lydavspiller.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.461
    Fant dette på Macrumors-forumet:
    music cds play fine in leopard's front row here. the cd's title is shown at the top of the music menu.
    8)

EDIT: siden Minien kun skal brukes som lydavspiller tror jeg trygt du kan kjøpe en med én gang. Sannsynligvis vil det være snakk om større harddisk, mer RAM (uansett langt billigere å kjøpe dette løst fra Amentio, Komplett e.l.), kraftigere "skjermkort", endring av tilkoblingsmuligheter og kanskje endring i formfaktoren. Ingen avgjørende punkter for lydavspilling med andre ord, og prisen kommer nok som du sier til å gå oppover om den først går noen vei. Løp og kjøp!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Høres bra ut. Går nok for en slik løsning.
    Takk for innspill!

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Jeg fikk en kammerat som bruker mac mini med leopard til å sjekke cdavspilling i frontrow.Det fungerte fint hos ham. :)

Jeg sitter her og teller litt på knappene i forhold til kjøp nå eller vente til de nye modellene ankommer på nyåret. Kammeraten min nevnte 14-15 januar som en dato hvor man forventer oppdateringer fra apple. Det er da forventet en lansering av den nye mac mini. Vi får se...

Det er ihvertfall avgjort at jeg skal ha eb mac mini. I tillegg kjøper jeg en benQ 19" widescreen monitor. Vil ikke ha for stort bilde da det fort blir for mye blikkfang i det som er ment som et rent musikkanlegg.

Godmode

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2003
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Et mulig alternativ for å bruke FrontRow til musikk/medie avspilling er jo XBMC. Det er gratis og kan lastes ned fra http://xbmc.org/ Skal være mulig å sette til å starte opp automatisk når du starter maskinen. Det gir deg jo et alternativ i allefall hvis du førts kjøper deg i mac mini.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Da er det vel avklart at Mac mini ikke kommer i noen ny versjon på noen måneder. Ryktene om at den skulle slippes i januar var falske.

Jeg sitter her nå og lurer på om jeg heller skal gå for en imac 20" som jo nylig er oppgradert og som har blitt ganske fin. Den forrige syntes jeg så litt rar ut. Siste versjon er i aluminium. Tidligere versjon var hvit.Selve skjermen ser også veldig fin ut. I det hele tatt var dette et lekkert apparat. Jeg stakk ut på den lokale macforhandleren og fikk der demonstrert at det går greit å fjerne både tastatur og mus og altså kun bruke fjernkontrollen opp mot frontrow ved avspilling av cd-plater og (naturligvis) harddiskavspilling. Lurer på om jeg bare skal gå for en slik løsning jeg...

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Har bestemt meg for å gå for en imac 20". Stikker ut til uka og handler. Satser på å kombinere den med en Abrahamsen dac når den kommer. Skal stå sammen med anlegget og kun brukes som cd og harddiskspiller. Skal kun brukes med fjernkontroll. Tastatur og mus kobles bort.

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Skal selv ha meg en mini med eksterne disker koblet til for musikk-avspilling mot dac. Tenkte å gå for en slik i mellom:

"This timely device converts a computer-derived USB input of up to 24 bits and 96kHz to SPDIF and outputs the signal on a 75 ohm BNC. The USB Link 24/96 includes a Stereovox XV2 BNC/BNC cable with RCA adaptor to feed your audiophile DAC of choice – most likely a Bel Canto DAC3! Significantly improves the sound of your 16-bit 44.1 kHz music files as well!"

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Akkurat som det står i signaturen din :)

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir jo ikke bedre. ;D

Hva har du mellom iMac og anlegget?

Anbefaler at du tar en kikk på dette - tar FrontRow til neste nivå. Gjør det mulig å samordne alle media på server, computer, osv, med media på nettet.
    http://boxee.tv/

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Satser på å bruke en Abrahamsen dac når den kommer uti februar.

Maskinen brukes kun til musikk, og så har jeg lagt inn diverse bilder også. Ut over dette skal den ikke brukes til noe annet, hverken surfing eller til filmbruk. Frontrow rekker langt til dette bruket. Elsker brukergrensesnittet.

V

vredensgnag

Gjest
    Når du oppdager mengden musikkfiler med HD-bilde på YouTube er det mulig at du kanskje revurderer! ;D
    Med boxee installert kan du styre YouTube med Apple fjernkontrollen.

Gratulerer - det er en fantastisk Mac.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    vredensgnag, man skal aldri si aldri ;)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig!, hvordan styrer du dette?

Grattis med Macen.

MVH Johnny

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    johnnygrandis skrev:
    Nydelig!, hvordan styrer du dette?

Grattis med Macen.

MVH Johnny
    Når macen står påslått trykker jeg to ganger på fjernkontrollen, programmet "frontrow" starter da opp.
    Det starter først med en meny hvor jeg må velge om jeg vil se bilder, videoer, dvd, eller musikk. Jeg velger så musikk, og får et nytt skjermbilde.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    I det nye skjermbilde kan jeg velge om jeg vil ha musikken sortert på artister eller album, enkeltlåter etc.
    Albumbildene som ses på siden rullerer og er altså i konstant bevegelse, derav den dårlige kvaliteten på fotoet.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Pris iMac = 8800,-

Bør være et alternativ til den tradisjonelle cd-spilleren for flere. Just add a dac...

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Nå har du vel ikke hatt maskinen så lenge, men tror du at du kommer til å bruke den noe særlig som ren "CD-spiller" eller blir det ripping?

Om musikken etterhvert blir rippet bør du sjekke ut en iPhone/iPod med programmet Remote. Det er den beste fjernkontrollen jeg har brukt. Selvfølgelig 2-veis kommunikasjon med coverart osv.

Video
    Skjermbilder

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    Det går visst ann å automatisere ripping hver gang man legger inn en ny cd. Dette kunne jeg godt tenke meg å gjøre, men da vil jeg rippe til waw.

Jeg er klar over ipod touch og at denne kan brukes som fjernkontroll. Får se om det kommer etterhvert. Vil i så tilfelle kombinere det med en airport slik at jeg kan bruke systemet i stuen også.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    En mulighet kan jo være å fjernstyre det hele med en Iphone eller en Ipod igjennom Tunes, selvfølgelig er jo Frontrow også en god løsning da ;)
    Fordelen med nevnte fjernstyrere er jo at du har Coverbilder og muligens en litt bedre søkefunksjon?

Selv bruker jeg Ekstern disk>Macbook>Airport Express>Inn i Dac>Styrer det hele fra Iphone.Løsningen virker dønn stabil og har ikke hatt noen dropouts i perioden jeg har brukt den. ;D

For du plass til hele musikk samlingen din på Imacen eller må du gå for ekstern disk etterhvert? Mange GB har du til rådighet.?

MVH Johnny

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    SOEDAL skrev:
    Det går visst ann å automatisere ripping hver gang man legger inn en ny cd. Dette kunne jeg godt tenke meg å gjøre, men da vil jeg rippe til waw.
    Det bør du unngå. Wav er ikke så lett å tagge. Bruk AIFF eller Apple Lossless (ca 60% mindre plass - like bra) om du skal rippe med iTunes. Husk å sette på feilkorreksjon.
    Jeg er klar over ipod touch og at denne kan brukes som fjernkontroll. Får se om det kommer etterhvert. Vil i så tilfelle kombinere det med en airport slik at jeg kan bruke systemet i stuen også.
    Det er slik jeg bruker det. 3 soner musikk tilgjengelig via telefonen. Absolutt å anbefale. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    johnnygrandis skrev:
    En mulighet kan jo være å fjernstyre det hele med en Iphone eller en Ipod igjennom Tunes,

For du plass til hele musikk samlingen din på Imacen eller må du gå for ekstern disk etterhvert? Mange GB har du til rådighet.?

MVH Johnny
    Jeg forklarte kona om muligheten til å bruke ipod touch og airport. Jeg sa at jeg ikke nødvendigvis tenkte å gå for en slik løsning, men ta det var en kul mulighet. Da så hun bare dumt på meg. "Du vet like godt som meg at vi kommer til å ende opp med en slik løsning" sa hun. Hun kjenner meg litt for godt.

Jeg har en ekstra disk på en terra. Plass er billig i disse tider.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    508
    johnnygrandis skrev:
    En mulighet kan jo være å fjernstyre det hele med en Iphone eller en Ipod igjennom Tunes, selvfølgelig er jo Frontrow også en god løsning da ;)
    Fikk en kammerat av meg til å sjekke om ilagte cdplater også kunne avspilles med touch som fjernkontroll, men det gikk ikke. Man får kun tilgang til det som ligger lagret på disken.

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Med airport express er du begrenset til 16/44. Begrenser jo litt. Jeg skal handle inn en mac mini meget snart og ser frem til en elegant løsning. Håper bare lyden er god. Kommer med bilder så fort det er satt opp. Noen som vet om firewire hardisker som kjører i seriekobling kan opere samtidig?

Skrevet på min iphone.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn