Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    stejorge skrev:
    1. Greit du kan kjøre programvare virtuelt på mac, men det er ikke altid dette hjelper, da det ikke oppnåes kontakt med feks. kamera, telefon etc. hvis en har behov for egen SW til komponentene. Her er det "altid" windowsdrivere å oppdrive.
    2. Alienware er tilgjengelig i Norge og overgår lett Mac på HW. siden, og det er det mange maskiner som gjør.
    3. Har ikke mer problemer med stabilitet på konas HP Envy en min Macbook Air så stabilitet er ikke noe issue her.
    4. Design er ikke noe Mac har patent på, Dell Adamo står ikke tilbake for Mac
    Eller Sony Vaio sine maskiner i carbon pene og solide maskiner.
    1. Du kan også installere Windows/Linux native på Mac, og boote en av dem om du foretrekker det foran OS X.
    2. Hvor får du kjøpt Alienware i Norge? Er nyskjerrig på specsene der. Har du andre eksempler på PC-er med tilsvarende ytelse?
    3. Hvordan er standby-funsjonen på HP Envy kontra Macbook Air? Kan du klappe den sammen, la den ligge to uker, og deretter åpne den og fortsette der du slapp, uten problemer eller venting?
    4. Design er som sagt subjektivt. Er enig i at Sony Vaio er fine også.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    Nå må du slutte med de tåpelige kommentarene, deph. Det bringer ingen ting inn i diskusjonen og bare avsporer den.
    Vi har fått det med oss at du tror at man er så fryktelig låst til Apple hvis man kjøper en Mac. Du tar feil, men det vil du aldri innrømme.

Selv bruker jeg en Mac med Appleskjerm og Apple tastatur, mens andre her på jobben som bruker Mac bruker alle mulige varianter av skjermer og tastatur - mye Dell skjermer og Logitec tastur/mus. Harddisker og RAM kjøper vi fra de som leverer det beste tilbudet. Printerne er oftest fra HP, og software kommer fra alle mulige produsenter og i svært liten grad fra Apple.

Hvis du ikke kan bringe noe nytt inn i diskusjonen, eller faktisk gi noen fornuftige argumenter for det du mener, kan du like gjerne holde deg unna.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer det du sier om hovedkort, nb, men Apple bruker ikke standard hovedkort fra Comal eller Quanta. De designer sine egne og oppgir spec til den som faktisk produserer hovedkortet. Produsenten må selvfølgelig da følge den specen Apple har oppgitt, bl.a. toleranse på komponenter osv... I tillegg produseres det langt færre hovedkort etter Apples spec enn for en standard PC, så stk. prisen blir nok en god del høyere.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Det stemmer det du sier om hovedkort, nb, men Apple bruker ikke standard hovedkort fra Comal eller Quanta. De designer sine egne og oppgir spec til den som faktisk produserer hovedkortet. Produsenten må selvfølgelig da følge den specen Apple har oppgitt, bl.a. toleranse på komponenter osv... I tillegg produseres det langt færre hovedkort etter Apples spec enn for en standard PC, så stk. prisen blir nok en god del høyere.
    Ja, jeg skal ikke ha ment noe om det er mer eller mindre feil på Apple enn på annet. Om jeg skulle tippe, ville jeg tippe at Apple har høyere kvalitet siden kundene identifiserer seg mer med produktet enn for andre merker og følgelig bør helst ikke sakene klikke så altfor ofte. Samt at Apple kan dytte den høyere produksjonskostanden over på kundene siden de ikke konkurrerer på pris i særlig grad.

Jeg vet heller ikke hva som pleier å klikke på datamaskiner, men jeg har blitt fortalt at det vanligste det er feil på er RAM, så butikker som selger ferdigbygde PCer uten OS tester RAM før de selger den.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    Helt klart, nb. Apple har valgt å ikke konkurrere på pris. De som bare har pris som konkurransefortrinn vil på et eller annet tidspunkt slite. Hvis man ikke har noe annet å så i bordet med, blir marginene så små at man blir utrolig utsatt. Vi ser de problemene Dell har. Compaq gikk konkurs i sin tid, osv...

Det er jo ingen tvil om at Apple markedsfører seg mot de som har litt bedre råd, og de tjener penger på marginer og ikke på volum. For å kunne gjøre det, må de ha noe som skiller dem fra alle de andre. Og det har de - Mac OS X. Det er ikke uten grunn Apple ikke vil lisensiere bort OSet sitt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    digiman skrev:
    Apple sine maskiner er å bli design maskiner. Greit nok at de koster, men helstøpt aluminium chassis, langt bedre skjerm en billig PCer osv osv gjør da at noe prisforskjell blir det.
    Hm, litt sånn på Kanten, hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på en av de mest minneverdige og kontroversielle trådene på sentralen. ::)
    ;D Edge

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    Der var det jo snakk om en spiller med svært tvilsom innmat som ble solgt for høy pris. Har du sett på hvordan en Mac er bygd opp? Lite som tyder på billig innmat der, gitt.
    Som jeg nevnte i et innlegg lenger opp - når Apple bruker et LED panel i en maskin de selger for 15600 kr, som andre, såkalte billig-produsenter (Dell) selger for 12500 kr (bare skjermen) - kan man knapt kritisere Apple for å bruke billige komponenter. Oppbyggingen av en Mac Pro er en studie i eleganse - det er ingen andre datamaskiner jeg har sett som er i nærheten. Slikt koster også penger.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vi skulle ha en laptop her i huset og jeg trålet igjennom tilbud, bl.a. så jeg på Lenovo, Dell, HP og Samsung. Var innom Eplebutikken også og det var der jeg for første gang så Apple sine maskiner.
    Jeg er absolutt ikke flink med data, men en MBP er jo noe av det ypperste i design og funksjonalitet. Alt på maskinen bare oser kvalitet, tastaturet er vanvittig bra, og stille, trackpad er verdens beste, skjermen er fantastisk, batteriet suverent.
    Ikke noe problem for meg å bruke en Samsung til hverdag, og må innrømme at en MBP for meg er total overkill, men jeg har følelsen av å eie et spesielt produkt som jeg ønsker å ta vare på, den blir behandlet som en baby.
    Eneste lille anke med de nye MBP er at disse tilsynelatende har en "subwoofer" i høyre side av tastaturet, dette gjør at om man bruker de innebygde høyttalerne er lyden forskjøvet til høyre, og den kan ikke justeres.
    Har planer om en Mac Mini der skal erstatte min dvd spiller og fungere som musikkmaskine med iTunes og Spotify, denne kan jeg da koble til tv`et med hdmi.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    Husk at Mac minien ikke kan spille BluRay hvis det er et poeng for deg!
    BTW: Jeg har en Mac mini i den funksjonen du beskriver, og det fungerer helt suverent.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Husk at Mac minien ikke kan spille BluRay hvis det er et poeng for deg!
    BTW: Jeg har en Mac mini i den funksjonen du beskriver, og det fungerer helt suverent.
    Vurderer det selv, BR tar jeg på Oppoen, har BR-drev på PCen min men tror faktisk aldri jeg har brukt det. Er rett og slett for tungvindt å få til å funke som tiltenkt til at jeg gidder (dvs jeg har satt det opp, men bruker det ikke).

BR på PC er for spesielt interesserte, om jeg ikke husker feil gadd ikke engang Marsboer å bruke det.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Fush skrev:
    stejorge skrev:
    1. Greit du kan kjøre programvare virtuelt på mac, men det er ikke altid dette hjelper, da det ikke oppnåes kontakt med feks. kamera, telefon etc. hvis en har behov for egen SW til komponentene. Her er det "altid" windowsdrivere å oppdrive.
    2. Alienware er tilgjengelig i Norge og overgår lett Mac på HW. siden, og det er det mange maskiner som gjør.
    3. Har ikke mer problemer med stabilitet på konas HP Envy en min Macbook Air så stabilitet er ikke noe issue her.
    4. Design er ikke noe Mac har patent på, Dell Adamo står ikke tilbake for Mac
    Eller Sony Vaio sine maskiner i carbon pene og solide maskiner.
    1. Du kan også installere Windows/Linux native på Mac, og boote en av dem om du foretrekker det foran OS X.
    2. Hvor får du kjøpt Alienware i Norge? Er nyskjerrig på specsene der. Har du andre eksempler på PC-er med tilsvarende ytelse?
    3. Hvordan er standby-funsjonen på HP Envy kontra Macbook Air? Kan du klappe den sammen, la den ligge to uker, og deretter åpne den og fortsette der du slapp, uten problemer eller venting?
    4. Design er som sagt subjektivt. Er enig i at Sony Vaio er fine også.
    http://www1.euro.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/alienware?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs&~ck=mn

HP Envy er rimelig kjappe maskiner, Asus Lamborgini, Acer Ferari, ellers har de fleste større produsenter toppspekkede maskiner med kraftige prosessorer,SSD og oppegående skjermkort. Vi må skille mellom billigmaskiner og de mer bedriftsrettede som det blir mer naturlig å sammenligen Mac maskiner mot med tanke på pris, Som Lenovo X feks.
    Missforstå meg rett, jeg har Mac selv, men verden er ikke så svart hvitt. Bruken og behovet bør bestemme hvilken maskin en velger, man bør se på hva en trenger, for så å velge den som passer best. Det en må være klar over er at Mac ikke er feilfri som mange gir inntrykk av, og det kan medføre en del begrensninger mtp software. Skal en innstallere windows i Bootcamp medfører dette ofte en merkost på 1000,- for OS, og det er trøttende å måtte boote i nytt OS for å utføre bestemte oppgaver.
    Jeg er fornøyd med min 13" Macbook Air og den dekker det behovet jeg har for en portabel maskin med lang batteritid. Men min neste maskin blir ikke nødvendigvis en Mac.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    stejorge skrev:
    Hm, så vidt jeg kan se får du ikke samme ytelse på 15'' Alienware som på 15'' Macbook Pro. På Macen kan du velge prosessor helt opp til 2.3 GHz, mens høyeste valg på Alienware er 2.13 GHz. Begge er Intel Core i7. Vil du ha SSD-disk, er det også Mac som gir høyest kapasitet. Skjermen til Macen har høyere oppløsning. Den kraftigste maskinen er det altså Apple som tilbyr.

stejorge skrev:
    Bruken og behovet bør bestemme hvilken maskin en velger, man bør se på hva en trenger, for så å velge den som passer best. Det en må være klar over er at Mac ikke er feilfri som mange gir inntrykk av, og det kan medføre en del begrensninger mtp software. Skal en innstallere windows i Bootcamp medfører dette ofte en merkost på 1000,- for OS, og det er trøttende å måtte boote i nytt OS for å utføre bestemte oppgaver.
    Ja, som jeg har sagt X antall ganger i denne tråden: Hvis pris er avgjørende, så velger du PC. Men å si at Mac medfører begrensninger er rett og slett feil. Sammenliknet med PC er det PC som har flest begrensninger, all den tid PC ikke kan kjøre OS X (uten kompliserte og avtalebrytende hacks). Og du trenger ikke boote i nytt OS noen flere ganger på Mac enn du må på PC. Foretrekker du Windows, så er det jo bare å bruke det hele tiden. Du er på ingen måte tvunget til å bruke OS X. Med en Mac kan du få Windows pluss alle fordelene med selve maskinvaren og utformingen på laptopen fra Apple.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    For min del hvor tung og stabil funksjonalitet alltid overgår en eventuell initiell læringskurve i viktighet er valget av OS enkelt sett fra et rent kynisk teknisk ståsted. Det kan godt være en CLI-applikasjon hvis den gjør jobben bedre enn selv den mest glinsende GUI-applikasjon med det mest nødvendige av funksjonalitet.
    Med beste mener jeg det beste jeg har kommet over når det gjelder å tilby stabilitet og funksjonalitet uansett hva jeg kommer over av utfordringer og behov. Ingen av disse er selvfølgelig perfekte.

Beste gratis og mest funksjonsrike avspillerapplikasjon uansett platform: foobar2000, mediamonkey
    Beste og mest funksjonsrike betalbare avspillerapplikasjon uansett platform: dbPowerAmp
    Beste gratis og mest funksjonsrike rippeprogram uansett platform: EAC
    Beste blu-ray avspiller applikasjon uansett platform: PowerDVD (men langt fra god nok!!!)
    Beste bilderedigeringsprogram uansett platform: Adobe Photoshop
    Beste gratis redigeringsprogram for enkel programmering uansett platform: Notepad++
    Beste gratis ISO/brenneprogram med full støtte for blu-ray filsystemet UDF 2.5: imgburn
    Beste gratis fotoalbumprogram: Google Picasa
    Beste gratis og mest funksjonsrike tagredigeringsprogram uansett platform: mp3tag
    Beste virtualiseringsløsning for testing uansett platform: VMWare Workstation
    Funksjonell ipsec innebygget i OS uten ekstra programvare for VPN-tunell mot hjemmenettverk
    Mulighet for å kjøre ethvert spill jeg skulle finne på å teste
    Full støtte for alle nettsider med tillegg

Der jeg har skrevet "uansett platform" er jeg nærmest 100% sikker på at det ikke finnes like gode alternativer om man leter gjennom alt som finnes på OS X, Linux og alle andre platformer om tilnærming er "beste og mest funksjonsrike" og ikke "penest og enklest".
    Siden de fleste av disse applikasjonene ikke finnes til OS X er det derfor uunngåelig at OS X virker begrensende om man har samme tilnærming til programvare som jeg.

Som dere kanskje skjønner fremtvinger OS-valget seg rimelig kjapt. Grunnet kravet om IPSec må jeg også benytte Windows 7. Vista støtter ikke rene IPSec-tunneller.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Fush skrev:
    stejorge skrev:
    Hm, så vidt jeg kan se får du ikke samme ytelse på 15'' Alienware som på 15'' Macbook Pro. På Macen kan du velge prosessor helt opp til 2.3 GHz, mens høyeste valg på Alienware er 2.13 GHz. Begge er Intel Core i7. Vil du ha SSD-disk, er det også Mac som gir høyest kapasitet. Skjermen til Macen har høyere oppløsning. Den kraftigste maskinen er det altså Apple som tilbyr.

stejorge skrev:
    Bruken og behovet bør bestemme hvilken maskin en velger, man bør se på hva en trenger, for så å velge den som passer best. Det en må være klar over er at Mac ikke er feilfri som mange gir inntrykk av, og det kan medføre en del begrensninger mtp software. Skal en innstallere windows i Bootcamp medfører dette ofte en merkost på 1000,- for OS, og det er trøttende å måtte boote i nytt OS for å utføre bestemte oppgaver.
    Ja, som jeg har sagt X antall ganger i denne tråden: Hvis pris er avgjørende, så velger du PC. Men å si at Mac medfører begrensninger er rett og slett feil. Sammenliknet med PC er det PC som har flest begrensninger, all den tid PC ikke kan kjøre OS X (uten kompliserte og avtalebrytende hacks). Og du trenger ikke boote i nytt OS noen flere ganger på Mac enn du må på PC. Foretrekker du Windows, så er det jo bare å bruke det hele tiden. Du er på ingen måte tvunget til å bruke OS X. Med en Mac kan du få Windows pluss alle fordelene med selve maskinvaren og utformingen på laptopen fra Apple.
    Mac OS er en begrensning så en betaler jo ekstra for en ulempe og ikke en fordel.

Bare se i arbeidslivet, alle firmaer med høy krav til pålitelighet, avansert teknologi, omfattende logistikk eller en kombinasjon av de tingene bruker PC.

Kjøper man en BMW er den lagd på pc, logistikken er med pc og den kommer med Ipod tilkobling.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Som dere kanskje skjønner fremtvinger OS-valget seg rimelig kjapt. Grunnet kravet om IPSec må jeg også benytte Windows 7. Vista støtter ikke rene IPSec-tunneller.
    Og Windows 7 kan du kjøre på Mac om du vil. Du kan gjerne oppleve OS X som begrensende om du savner programvare der som finnes på Windows. Men Mac er altså ikke begrenset til OS X.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    Mac OS er en begrensning så en betaler jo ekstra for en ulempe og ikke en fordel.
    Mac OS er en begrensning? På hvilken måte?

Anonym skrev:
    Bare se i arbeidslivet, alle firmaer med høy krav til pålitelighet, avansert teknologi, omfattende logistikk eller en kombinasjon av de tingene bruker PC.
    Denne påstanden er så lett å arrestere deg på at det er nesten like greit å la være. Så jeg nøyer meg med det mest åpenbare eksemplet: Hvilken maskinvare tror du Apple, en av verdens største og mest avanserte teknologibedrifter, benytter internt?

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    Alle virksomheter med en IT-avdeling, hvis ansatte er avhengige av at brukerne trenger støtte, bruker PC.

There, I fixed it for you.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    marsboer skrev:
    Og Windows 7 kan du kjøre på Mac om du vil. Du kan gjerne oppleve OS X som begrensende om du savner programvare der som finnes på Windows. Men Mac er altså ikke begrenset til OS X.
    Det er derfor jeg skriver OS X og ikke mac.
    Det er 100% uaktuelt å dual boote for min del. Det er godt mulig at noen gidder å drive med det. Jeg gidder ikke å dual boote til Linux heller. Har heller en egen maskin.
    Jeg ser uansett ikke poenget med å ha OS X når listen jeg førte opp inneholder sånn ca alle applikasjoner jeg benytter i det daglige unntatt Spotify og nettleseren. Det blir litt snevert å bare surfe i OS X for deretter å måtte reboote for enhver "ekstern" operasjon som jeg ønsker å foreta i de programmene jeg trenger på Windows. Jeg kan ikke skjønne at noen gidder å drive med det i praksis?

Jeg vil tro at enden på visa for de aller fleste er at man finner seg OS X-alternativ som gjør nok nytte til at man slipper rebooting. Med andre ord blir valget av programvare hovedsaklig styrt av platformløsningen og ikke din egen preferanse for et spesielt program. Dette er totalskjæring for min del, men spiller selvsagt ingen rolle for de som kun er glade for å få til det de prøver på.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Anonym skrev:

Kjøper man en BMW er den lagd på pc, logistikken er med pc og den kommer med Ipod tilkobling.
    Dagens mest lite gjennomtenkt innlegg i denne tråden Anonym. Hvor får du disse tallene fra?

Jobber selv i en bransje hvor dette er helt motsatt av dette tullet du påstår her. All etterarbeid i Tv-Produksjon er i all hovedsak gjort på Macer i dag.
    Apple med Final Cut Pro pakken sin har en markedsandel på 49% av klippe programvare til Film og TV. Avid som sees på, som største konkurrent leverer nå over 50% av all deres programvare til Mac plattformen. Adobe har også en svært høy andel av deres betalende kunder på Mac.

Jeg kan kan garantere deg at kringkastere setter enorme krav til stabilitet og oppe tid med stramme deadliner på produksjoner som skal på luften.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Fush skrev:
    ]Hm, så vidt jeg kan se får du ikke samme ytelse på 15'' Alienware som på 15'' Macbook Pro. På Macen kan du velge prosessor helt opp til 2.3 GHz, mens høyeste valg på Alienware er 2.13 GHz. Begge er Intel Core i7. Vil du ha SSD-disk, er det også Mac som gir høyest kapasitet. Skjermen til Macen har høyere oppløsning. Den kraftigste maskinen er det altså Apple som tilbyr.
    Du får da vitterlig 2.66 GHz i7 prosessor til 15" Alienware, i tillegg kan du velge en i7 940XM prosessor hvis du vil ta den helt ut
    Men en kan ikke kun se på frekvens, det er andre ting som også teller med tanke på hvor rask prosessoren er.
    Apple Macbook pro har en oppløsning på 1440x900 Alienware 15" har 1600x900 så hvordan du regner er for meg en gåte når du klarer å få Mac til å blir raskere/ha bedre spec ??? ??? ??? ???

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Det er derfor jeg skriver OS X og ikke mac.
    Det er 100% uaktuelt å dual boote for min del. Det er godt mulig at noen gidder å drive med det. Jeg gidder ikke å dual boote til Linux heller. Har heller en egen maskin.
    Jeg ser uansett ikke poenget med å ha OS X når listen jeg førte opp inneholder sånn ca alle applikasjoner jeg benytter i det daglige unntatt Spotify og nettleseren. Det blir litt snevert å bare surfe i OS X for deretter å måtte reboote for enhver "ekstern" operasjon som jeg ønsker å foreta i de programmene jeg trenger på Windows. Jeg kan ikke skjønne at noen gidder å drive med det i praksis?

Jeg vil tro at enden på visa for de aller fleste er at man finner seg OS X-alternativ som gjør nok nytte til at man slipper rebooting. Med andre ord blir valget av programvare styrt av platformløsningen og ikke det programmet du faktisk ønsker å benytte.
    Det er helt OK at du foretrekker Windows foran OS X. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe argument mot å velge Mac. En Mac kjører Windows vel så bra som de aller fleste PC-er på markedet, og da kan du i tillegg nyte godt av alle de andre kvalitetene til maskinen. Etter at Windows er installert trenger du ikke boote OS X en eneste gang om du ikke vil.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Alle virksomheter med en IT-avdeling, hvis ansatte er avhengige av at brukerne trenger støtte, bruker PC.
    Tror du bedriftsverdenen er så dumme?

I en annen tråd påstod noen andre at produktiviteten til akademisk ansatte ved ett eller annet universitet i Norge gikk til himmels når de fikk kastet ut de hersens Win-maskinene.

Tror dere folk og bedrifter rundtomkring er komplette idioter som ikke vet sitt eget beste? At bare man kommer seg over på Mac så forsvinner alle sorger med store og komplekse IT-systemer?

V

vredensgnag

Gjest
    I 2006 begynte Axel Springer Verlag en typisk tysk supergrundig studie av sin databruk, og skapte to simulasjonslaboratorier der PC-ansatte og Mac-ansatte ble analysert over et helt år. Testresultatet ble studert, gransket av styret.

Konklusjonen var krystallklar, og forlaget flyttet samtlige ansatte over på Mac i 2008. Sparer tid, penger, øker effektivitet og produksjon.

Link er oversatt til norsk, men man kan klikke på "Vis Original" øverst om man kan tysk:

http://www.heise.de/newsticker/meld...llt-komplett-auf-Apple-Rechner-um-183699.html

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    stejorge skrev:
    Du får da vitterlig 2.66 GHz i7 prosessor til 15" Alienware, i tillegg kan du velge en i7 940XM prosessor hvis du vil ta den helt ut
    Men en kan ikke kun se på frekvens, det er andre ting som også teller med tanke på hvor rask prosessoren er.
    Apple Macbook pro har en oppløsning på 1440x900 Alienware 15" har 1600x900 så hvordan du regner er for meg en gåte når du klarer å få Mac til å blir raskere/ha bedre spec ??? ??? ??? ???
    På AlienWare M15x er 2.16 GHz det høyeste alternativet jeg får opp. Hvilken maskin er det du ser på? På Macbooken kan du velge skjerm med 1680 x 1050 om du vil, som altså er høyere enn 1600x900.

V

vredensgnag

Gjest
    Data er vanskelig. Se bare på SONY, som har klart å slippe ut kritisk informasjon på 77 millioner PS3-kunders onlinekontoer. Og de lager til og med datamaskiner.

Velg det man syns er best, og slutt å stresse over hva man bør bruke. Det er tydelig at alt er like dårlig, eller like bra, eller et eller annet.

For min egen del henger jeg nok mer på Mac-siden enn på Windows-siden på min iMac, men det er bare meg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    Det er helt OK at du foretrekker Windows foran OS X. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være noe argument mot å velge Mac. En Mac kjører Windows vel så bra som de aller fleste PC-er på markedet, og da kan du i tillegg nyte godt av alle de andre kvalitetene til maskinen. Etter at Windows er installert trenger du ikke boote OS X en eneste gang om du ikke vil.
    Jeg foretrekker ikke Windows foran OS X, Linux eller alt annet. Jeg ønsker kun å benytte de aller aller beste og mest funksjonsrike programmer til mine formål. Valget av platform utkrystalliserer seg som en følge av applikasjonene man står igjen med når behovene er avklart.
    Fordi jeg har en del nerdete og spesielt krevende behov på serversiden kjører jeg f.eks Linux her. Jeg valgte ikke Linux på måfå for så å sette meg ned å se på hva jeg kunne gjøre med det. Windows kan rett og slett ikke oppfylle alle tjenestebehovene på en like god måte og spesielt ikke gratis.

Andre har ulike behov og ser etter andre ting, f.eks stor tekst, få valg og enkel funksjonalitet, og da ser også listen over applikasjoner helt annerledes ut.

Jeg mener at det er totalt skivebom å velge OS og så finne ut hvilke applikasjoner som fungerer til dine formål. Applikasjon, funksjonalitet og resultat bør alltid være førende. OSet er bare en konsekvens.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Jeg foretrekker ikke Windows foran OS X, Linux eller alt annet. Jeg ønsker kun å benytte de aller aller beste og mest funksjonsrike programmer til mine formål. Valget av platform utkrystalliserer seg som en følge av applikasjonene man står igjen med når behovene er avklart.
    Fordi jeg har en del nerdete og spesielt krevende behov på serversiden kjører jeg f.eks Linux her. Jeg valgte ikke Linux på måfå for så å sette meg ned å se på hva jeg kunne gjøre med det. Windows kan rett og slett ikke oppfylle alle tjenestebehovene på en like god måte og spesielt ikke gratis.

Andre har ulike behov og ser etter andre ting, f.eks stor tekst, få valg og enkel funksjonalitet, og da ser også listen over applikasjoner helt annerledes ut.

Jeg mener at det er totalt skivebom å velge OS og så finne ut hvilke applikasjoner som fungerer til dine formål. Applikasjon, funksjonalitet og resultat bør alltid være førende. OSet er bare en konsekvens.
    Og hva er sammenhengen mellom dette og hvorvidt man skal velge PC eller Mac?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.078
    Sted
    Trondheim
    nb skrev:
    Tror dere folk og bedrifter rundtomkring er komplette idioter som ikke vet sitt eget beste? At bare man kommer seg over på Mac så forsvinner alle sorger med store og komplekse IT-systemer?
    Nei, men vi tror vel at mange av de valgene som gjøres ofte ikke nødvendigvis er så godt gjennomtenkte. Mange bedrifter bruker sin IT-avdeling som konsulenter, noe som igjen fører til at de anbefaler systemer som de kjenner, og det er vanligvis Windows.
    Og så er det mange firma som gjennom en årrekke har "malt seg inn i et hjørne" der de har bygd opp sin infrastruktur rundt f.eks. Windows og der det dermed ikke blir mulig å bruke noe annet. Valgene gjøres derfor ikke nødvendigvis ut fra hva som ville være best for de ansatte og for bedriften, men man blir låst til et system man ikke kommer vekk fra. Noe som man ofte beskylder Apple for, men som er vel så vanlig, for ikke å si enda mer vanlig, i Windowsverdenen. Velger man Sharepoint som infrastruktur kan du igrunnen bare glemme å bruke noe annet enn Windows.

Så dette er en langt mer komplisert materie enn du ser ut til å tro,nb. I situasjoner der man faktisk gjør en fri evaluering, som f.eks det vreden viser til, kommer ofte (ikke nødvendigvis alltid) PCer med Windows dårlig ut.

V

vredensgnag

Gjest
    Fush skrev:
    Sammenhengen er at på Mars har alle brukere totalskreddersydde løsninger som er 100% eksklusive for den ene brukeren, Fush.

Fy, se hva jeg har på min desktop i Mac OSX!

I menylinjen:

Og i dokken:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    Det er selve essensen.

Hvis trådstarter setter opp en liste med sine behov, hva slags funksjonalitet som ønskes og hvordan man liker å jobbe og eventuelt foretrukne applikasjoner vil platform gi seg selv. Kanskje blir det OS X, kanskje Windows 7. Bryr man seg ikke i det hele tatt om slike ting vil begge løsninger være glimrende valg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Anonym skrev:

Dagens mest lite gjennomtenkt innlegg i denne tråden Anonym. Hvor får du disse tallene fra?

Jobber selv i en bransje hvor dette er helt motsatt av dette tullet du påstår her. All etterarbeid i Tv-Produksjon er i all hovedsak gjort på Macer i dag.
    Apple med Final Cut Pro pakken sin har en markedsandel på 49% av klippe programvare til Film og TV. Avid som sees på, som største konkurrent leverer nå over 50% av all deres programvare til Mac plattformen. Adobe har også en svært høy andel av deres betalende kunder på Mac.

Jeg kan kan garantere deg at kringkastere setter enorme krav til stabilitet og oppe tid med stramme deadliner på produksjoner som skal på luften.
    Mediebransjen bruker Mac og det fungerer ypperlig for de og det er det halmstrået mac brukere klamrer seg til for å forsvare maskinenes egenskaper.

Men finn et oljeselskap, et dagligvarekonsern, et SAS system eller en bilprodusent som bruker Mac til alle prosesser.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Sammenhengen er at på Mars har alle brukere totalskreddersydde løsninger som er 100% eksklusive for den ene brukeren, Fush.
    Her har du helt rett! Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke hvorfor noen ønsker det på noen annen måte?
    Det er den eneste måten å få 100% optimal arbeidsflyt hvor man bruker et minimum av tid på envher oppgave.

Men det kan like gjerne stå OS X på OSet selv om alt er individuelt optimalisert, men da er man nødt til å ha et helt annet applikasjonsfokus enn det jeg har.

Den eneste plassen jeg kan forstå at det trengs en mer "generisk" tilnærming til datamaskinbruk er når det gjelder programvarevalg i bedrifter.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Det er selve essensen.

Hvis trådstarter setter opp en liste med sine behov, hva slags funksjonalitet som ønskes og hvordan man liker å jobbe og eventuelt foretrukne applikasjoner vil platform gi seg selv. Kanskje blir det OS X, kanskje Windows 7. Bryr man seg ikke i det hele tatt om slike ting vil begge løsninger være glimrende valg.
    Det virker som du setter likhetstegn mellom Mac og OS X. Jeg mener at det beste alternativet er en Mac, uansett om Windows eller OS X er din foretrukne plattform.

V

vredensgnag

Gjest
    marsboer skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her har du helt rett! Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke hvorfor noen ønsker det på noen annen måte?
    Det er den eneste måten å få 100% optimal arbeidsflyt hvor man bruker et minimum av tid på envher oppgave.

Men det kan like gjerne stå OS X på OSet selv om alt er individuelt optimalisert, men da er man nødt til å ha et helt annet applikasjonsfokus enn det jeg har.

Den eneste plassen jeg kan forstå at det trengs en mer "generisk" tilnærming til datamaskinbruk er når det gjelder programvarevalg i bedrifter.
    Og det har du helt rett i, men det krever også en del forkunnskaper som de færreste har tid eller evner til å tilegne seg. Og for disse er nok en grei turnkey løsning med generelle funksjoner best.

Morsomt med disse "mediabransjen" returballene, Anonym. Axel Springer Verlag er en multinasjonal gigant med store oppgaver fra logistikkstyring til avanserte regnskap, innkjøpsfunksjoner og dataprosessering. Bare det å holde styr på titusener av ansattes lønnsforhold og oppgaver krever sitt - og alt løses på Mac OSX.

Man City ... Man U

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.893
    Sted
    Phobos
    Fush skrev:
    marsboer skrev:
    Det er selve essensen.

Det virker som du setter likhetstegn mellom Mac og OS X. Jeg mener at det beste alternativet er en Mac, uansett om Windows eller OS X er din foretrukne plattform.
    Jeg har benyttet Mac og OS X 100% konsekvent så nei.

Jeg er 100% uenig. Om du likevel primært skal kjøre Windows 7 får du mer maskinvare for pengene ved å velge riktig PC, med ett unntak, og det er om utseendet og de fysiske løsningene til Macen er viktig.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    marsboer skrev:
    Jeg er 100% uenig. Om du likevel primært skal kjøre Windows 7 får du mer maskinvare for pengene ved å velge riktig PC, med ett unntak, og det er om utseendet og de fysiske løsningene til Macen er viktig.
    Ja, det er det samme som jeg også har sagt hele veien: Er prisen avgjørende velger du PC. Men en Mac gir deg bedre ytelse, design og hardwaremessige løsninger enn de aller fleste PC-er. Det vil gjelde også om du kjører Windows. Det er altså ingen grunn til å velge PC annet enn pris (eller Bluray-behov).

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Nei, men vi tror vel at mange av de valgene som gjøres ofte ikke nødvendigvis er så godt gjennomtenkte. Mange bedrifter bruker sin IT-avdeling som konsulenter, noe som igjen fører til at de anbefaler systemer som de kjenner, og det er vanligvis Windows.
    Og så er det mange firma som gjennom en årrekke har "malt seg inn i et hjørne" der de har bygd opp sin infrastruktur rundt f.eks. Windows og der det dermed ikke blir mulig å bruke noe annet. Valgene gjøres derfor ikke nødvendigvis ut fra hva som ville være best for de ansatte og for bedriften, men man blir låst til et system man ikke kommer vekk fra. Noe som man ofte beskylder Apple for, men som er vel så vanlig, for ikke å si enda mer vanlig, i Windowsverdenen. Velger man Sharepoint som infrastruktur kan du igrunnen bare glemme å bruke noe annet enn Windows.

Så dette er en langt mer komplisert materie enn du ser ut til å tro,nb. I situasjoner der man faktisk gjør en fri evaluering, som f.eks det vreden viser til, kommer ofte (ikke nødvendigvis alltid) PCer med Windows dårlig ut.
    Vi er neppe så veldig uenige. Men i den virkelige verden med ørten legacy-systemer som bare virker uten at noen helt vet hvorfor eller hvordan og hvor utviklerene ikke lengre finnes og man er avhengig av å kommunisere med et lass interne og eksterne systemer etc etc så er det å bytte ikke noe reelt alternativ og kostnaden ved å gjøre noe slikt ville være enorm både i tid, ressurser og penger. At man kanskje kunne ha vært i en bedre posisjon ved å gjøre noe helt annet i utgangspunktet er godt mulig, men det er ikke en reell diskusjon for veldig mange.

En "fri evaluering" er ofte en utopi for store organisasjoner om en del av kravspekken er at bedriften eller organisasjonen skal være produktiv og operativ hele tiden.

Apple satser vel heller ikke nevneverdig på enterprise-markedet så vidt jeg har skjønt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn