Trådstarter har ikke sagt noe om budsjett.
Så om budsjettet er 4000 kr og du skal ha bærbart sier kanskje svaret seg selv?
For 4000 kr (dette er kun ytelse/spec og sier ingenting om holdbarhet, andel aluminium i chassis, feelgood følelse, lys i tastaturet, OS og programvare, evt. tilbehør, etc.)
Så får du eks. en glitrende Asus på ps.no nå.. Den er riktignok ukens tilbud.
http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=180439
Skal du ha samme spec/størrelse etc. på Mac må du opp i nærmere 10500kr. (macbook eller macbook pro - var ikke store forskjellen der i pris)
Hovedforskjellene hardwaremessig er:
Asus Mac
i3 prosessor i5 prosessor (Asus med høyere hastighet men i5 er bedre generelt sett, men det er absolutt ikke her noe flaskehals her)
1366*768 skjerm 1280*720 skjerm (klarer ikke å lese meg fram til noe annet. )
1.8kg 2.1kg
Ingen Tunderbolt Thunderbolt utgang (eksterne enheter som støtter standarden kommer vel etterhvert)
HDMI utgang Ingen HDMI utgang
Ingen cd/dvd som jeg fant cd/dvd spiller
Skjermkort.. Antar macen har bedre der. Klarte ikke å finne noe info. om Asus.
Batterilevetid. Den er oppgitt bedre for Asus men det har jeg vanskelig for å tro.
Lydkort etc.... - Aner ikke
Holdbarhet... Her har mac vært gode. Asus har også blitt mye bedre. Ingen har satset noe særlig på bedriftsmarkedet hvor den største slitasjen er.
Dette vil nok endre seg spesielt for mac da de kommer mer og mer inn i bedriftsmarkedet
Alt i alt. Ingen store forskjeller. Endel personer synes sikkert det er store forskjeller.
Men 2.5x høyere i pris.
Dette er de kalde fakta og gir selvsagt ikke hele bildet.
Skal man gå inn på "versting" maskinene til HP (elitebook) og Lenovo thinkpad w serie f.eks. er disse ganske dyre også men da får vi andre ytelser igjen. Samt veldig robuste maskiner men et kjedelig utseende.