Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Oblivion skrev:
    Hvilke fordeler du mener en skulle mangle på en Hackintosh får du nevne!!!
    Batteritiden, den gode standby-funksjonen, aluminiums-chassiset, den store pekflaten med multi-touch, magnetfestet strømforsyning, magnetfestet lukking ++. I tillegg tror jeg du skal få problemer med å sette sammen en PC-laptop som overgår en toppspekket Macbook Pro når det gjelder ytelse.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Hvilke fordeler du mener en skulle mangle på en Hackintosh får du nevne!!!

Hvordan oppgraderer du OS`et fungerer det likt som for en standard installasjon ?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje ikke alt dette er interessant for trådstarter?

O

Oblivion

Gjest
    bambadoo skrev:
    "Point taken"

Min OT er slettet og trådstarters motiv er rimelig uklart...

S

Stereo_Mono

Gjest
    bambadoo skrev:
    Godt poeng :)
    Trådstarter vil sannsynligvis ikke få noen fornuftig svar her uansett. Hadde jeg vært han hadde jeg tatt turen ned til en Apple forhandler å testet ut en Mac i bruk. Jeg hadde da gått igjennom med selger hvordan OS X er i bruk og se om det er en noe å satse på etter egne preferanser.

Ellers har lynda.com noen fine treningvideoer for overgangen Win til OS X: http://www.lynda.com/Mac-OS-X-10-5-tutorials/switching-from-windows-to-mac/643-2.html

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kjenner etterhvert en del som har gått fra Mac til PC, men kan ikke huske å ha møtt en eneste som har gått andre veien. Derimot kjenner jeg en god del som må bruke PC på jobb, men som har Mac hjemme.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Kanskje du mener motsatt, vreden? (Fra PC til Mac)
    Samme her. Kjenner mange som har gått fra PC til Mac, men ingen som har gått motsatt vei. Det finnes nok en del, men tror ikke det er veldig mange.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.728
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    otare skrev:
    Kanskje du mener motsatt, vreden? (Fra PC til Mac)
    Samme her. Kjenner mange som har gått fra PC til Mac, men ingen som har gått motsatt vei. Det finnes nok en del, men tror ikke det er veldig mange.
    +1

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg kjenner mange som har gått fra Mac til PC. Men også like mange som har gått andre veien (omtrent).

Kjenner egentlig mange generelt.........

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Jeg bør vel modifisere meg litt. Jeg kjenner faktisk noen som har gått fra Mac til PC, men ikke frivillig. Det har stort sett dreid seg om folk som har hatt Mac hjemme og blir pålagt å bruke PC på jobb, noe som har ført til at de har kjøpt seg PC hjemme også for å slippe å forholde seg til 2 systemer. I tillegg får de support på hjemmePCene sine på jobben, noe de ikke får hvis hjemmePCene er Macer.
    Dette var for noen år siden. De er tilbake på Mac alle sammen nå...

S

Stereo_Mono

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg kjenner etterhvert en del som har gått fra Mac til PC, men kan ikke huske å ha møtt en eneste som har gått andre veien. Derimot kjenner jeg en god del som må bruke PC på jobb, men som har Mac hjemme.
    Husker det var endel bekjente, som gikk fra Mac til Win når Apple gikk over til OS X for 10 år siden. Mange av disse er nå tilbake på Mac igjen etterhvert som OS X har modnet til. 10.0-10.2 var noen frustrerende år for mange brukere med ny tankegang i forhold til OS 9. Jeg holdt ut og ved 10.3 var jeg hekta på OSet, som min daglige arbeidsverktøy og hjemme.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Derimot kjenner jeg en god del som må bruke PC på jobb, men som har Mac hjemme.
    Jeg er blant de som inntil videre bruker PC på jobb, og Mac hjemme (system med flere MB'er og iMac 27 koblet sammen via Time Capsule). På jobben et påkostet system med Lenovo stasjonær, satelitter og bærbare.

Jeg kjøpte nytt på jobben omtrent sammenfallende med nytt hjemme, pr idag så er jobb-pc'ene så trege og uresponsive at de er et evig irritasjonsmoment. Hjemme (Mac) er computerne fortsatt som nye. Svær forskjell.

Det er hevet over enhver tvil at neste gang jeg kjøper noe til jobben, så skal pc'ene ut og Mac inn. Min bror har gjort akkurat det på sitt legesenter, kjører Windows i Parallells til de applikasjoner som ikke går i OSX, og OSX til alt annet. Fungerer supert. Jeg er skikkelig misunnelig på den flotte maskinparken der.

Mye rart skrives om dysfunksjonaliteten til Mac av ikke-brukere her i tråden ser jeg, kjenner meg ikke igjen i noe av det. Hadde jeg visst det jeg vet som bruker av PC i 20+ år og Mac i 2-3 år, så hadde jeg ikke vært i tvil for min del. Det skal mye til for at jeg går tilbake til PC etter å ha opplevd egentlig eierskap av Mac-systemene mine. Det er en helt ny dataverden. O fryd.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    bambadoo skrev:
    Jeg kjenner mange som har gått fra Mac til PC. Men også like mange som har gått andre veien (omtrent).

Kjenner egentlig mange generelt.........

Sånn generelt er jeg sånn omtrent enig ... ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Jeg har Mac mini og en Powerbook G4 hjemme. Mac-minien har jeg på sjuende året, Powerbooken går på åttende året. Begge går fint ennå, selv om hastigheten på maskinene er slik som da de ble kjøpt. Powerbooken har slitt ut en harddisk, den nye harddisken er full av musikk, den er server for airport + dac, som er styrt av en iPod. Ikke flere problemer enn de jeg lager selv.

Har PC-laptop på jobb. Den lager problemer fra tid til annen, selv om den bare er to år gammel. Den kosta ca 15000 og er altså dyrere enn minien, men omtrent på prisnivå med Powerbooken. Likevel - mere krøll med den nyeste maskina som altså er en PC.

Hvis du skal bruke datamaskinen til noe fornuftig er Mac å foretrekke. Da slipper du rep og vedlikehold.
    Hvis du liker å fikse dataproblemer og andre ting, så er PC å foretrekke. Det kan jo være lærerikt for de som liker det.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Trådstarter har ikke sagt noe om budsjett.
    Så om budsjettet er 4000 kr og du skal ha bærbart sier kanskje svaret seg selv?

For 4000 kr (dette er kun ytelse/spec og sier ingenting om holdbarhet, andel aluminium i chassis, feelgood følelse, lys i tastaturet, OS og programvare, evt. tilbehør, etc.)
    Så får du eks. en glitrende Asus på ps.no nå.. Den er riktignok ukens tilbud.
    http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=180439

Skal du ha samme spec/størrelse etc. på Mac må du opp i nærmere 10500kr. (macbook eller macbook pro - var ikke store forskjellen der i pris)

Hovedforskjellene hardwaremessig er:
    Asus Mac
    i3 prosessor i5 prosessor (Asus med høyere hastighet men i5 er bedre generelt sett, men det er absolutt ikke her noe flaskehals her)
    1366*768 skjerm 1280*720 skjerm (klarer ikke å lese meg fram til noe annet. )
    1.8kg 2.1kg
    Ingen Tunderbolt Thunderbolt utgang (eksterne enheter som støtter standarden kommer vel etterhvert)
    HDMI utgang Ingen HDMI utgang
    Ingen cd/dvd som jeg fant cd/dvd spiller

Skjermkort.. Antar macen har bedre der. Klarte ikke å finne noe info. om Asus.
    Batterilevetid. Den er oppgitt bedre for Asus men det har jeg vanskelig for å tro.
    Lydkort etc.... - Aner ikke
    Holdbarhet... Her har mac vært gode. Asus har også blitt mye bedre. Ingen har satset noe særlig på bedriftsmarkedet hvor den største slitasjen er.
    Dette vil nok endre seg spesielt for mac da de kommer mer og mer inn i bedriftsmarkedet

Alt i alt. Ingen store forskjeller. Endel personer synes sikkert det er store forskjeller.
    Men 2.5x høyere i pris.

Dette er de kalde fakta og gir selvsagt ikke hele bildet.

Skal man gå inn på "versting" maskinene til HP (elitebook) og Lenovo thinkpad w serie f.eks. er disse ganske dyre også men da får vi andre ytelser igjen. Samt veldig robuste maskiner men et kjedelig utseende.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Min erfaring med Itunes har fått meg til å bli anti-mac livet ut.

Ellers er sammenligningen til Bambadoo ganske relevant.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Bare sånn at det ikke er noen misforståelser for trådstarter. Apple sine bærbare bruker mini display utgang for eksternskjerm.
    Det finnes rimelige overganger til VGA, DVI og HDMI.

Denne rimelig Asus som Bambadoo referer til kjenner jeg ikke, men jeg regner med at den er full av ferdig installert crapware for å presse prisen ned mest mulig. Jeg hadde ihvertfall reinnstalert OSet uten alt dette dillet så raskt maskinen hadde kommet i mine hender.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.521
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er mye skjit som er preinnstallert på mange maskiner. Nå er asus blitt litt bedre men absolutt ikke gode.
    13.3" på bærbare er en finfin størrelse også.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Anonym skrev:

Trist å basere et sånt valg pga av et enkelt program, som du strengtatt ikke trenger å bruke Anonym.

Blir omtrent som om jeg skulle sagt at jeg aldri kjøper et MS produkt igjen pga mine elendige erfaringer med Windows ME og Vista.
    Selv jeg som er Mac bruker for alle pengene ser at Win 7 er et langt bedre produkt en flere av deres tidligere OS.
    Forøvrig har vel iTunes svært lite med OSet til Apple og gjøre? Jeg bruker i all hovedsak et mere audiofil basert program som heter Decibel.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.439
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge programmer som MediaMonkey, DBPoweramp mm ikke går på Macs OS, er Mac helt uaktuelt for min del. Iallefall som eneste laptop i heimen. Syns også filhåndteringen på Mac er vanskelig, men det er sikkert mulig å få det til.
    Har en kamerat som har Mac, han har tilslutt anskaffet seg en egen ekstra windowslaptop til å håndtere musikkfilene sine (på en linuxserver). Bootcamp med w7 var ikke noen god løsning.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Man har forskjellige behov. Jeg må si at med ca 150 000 musikkfiler er jeg veldig glad for at jeg har et program som kan håndtere dem for meg og jeg ikke behøver bry meg om filorganiseringen. Og at jeg kan organisere dem som jeg vil uten å måtte fluytte om på den fysiske plasseringen av filene.
    Men hver sin lyst.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Dette med gammeldags fil organisering i mapper etc er noe som henger igjen hos mange.
    Blir litt 90talls data tankegang imo.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er litt morsomt at mange av de som sier at CD er dødt og at det er mye bedre å ha musikken sin som filer på en harddisk, for det er jo musikken som er viktig, så insisterer på å lagre filene på harddisken som om det skulle være CDer. Vitsen med å bruke filer på harddisk er jo ikke at ting må organiseres som om de var CDer, men å fokusere på musikken/artistene.
    Hvis jeg vil f.eks. høre musikk der Ry Cooder spiller slide, er det jo mye bedre å bruke ID3-tager (f.eks. i iTunes) for å generere en spilleliste "on the fly", enn å lete rundt på CDer i et filhierarki. Man må jo bare huske å tagge filene riktig (jeg legger "ekstra-artister" i kommentarfeltet) slik at spillelistene lett kan genereres.

Men nå er vi langt avgårde Off-Topic.
    Beklager

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    digiman skrev:
    Anonym skrev:

Trist å basere et sånt valg pga av et enkelt program, som du strengtatt ikke trenger å bruke Anonym.

Blir omtrent som om jeg skulle sagt at jeg aldri kjøper et MS produkt igjen pga mine elendige erfaringer med Windows ME og Vista.
    Selv jeg som er Mac bruker for alle pengene ser at Win 7 er et langt bedre produkt en flere av deres tidligere OS.
    Forøvrig har vel iTunes svært lite med OSet til Apple og gjøre? Jeg bruker i all hovedsak et mere audiofil basert program som heter Decibel.
    Nå eier jeg en Ipod og det er følelsen av å bli låst fast ved å eie et epleprodukt som overhodet ikke tiltaler meg.

Ellers er en pc egnet til spillmaskin, i mine øyne overlegen alle konsoller på markedet og det er også et sterkt argument for pc.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    Ellers er en pc egnet til spillmaskin, i mine øyne overlegen alle konsoller på markedet og det er også et sterkt argument for pc.
    Hvorfor mener du PC er en bedre spillmaskin enn Mac? Kan ikke se noen grunn til det, i allefall med tanke på at det er laptop det er snakk om her. Tvert i mot vil en toppspekket Macbook Pro spille ringer rundt de fleste PC-laptoper på markedet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Fush skrev:
    Anonym skrev:
    Hvorfor mener du PC er en bedre spillmaskin enn Mac? Kan ikke se noen grunn til det, i allefall med tanke på at det er laptop det er snakk om her. Tvert i mot vil en toppspekket Macbook Pro spille ringer rundt de fleste PC-laptoper på markedet.
    Hva er hensikten med å bruke Mac dersom en skal bruke Windows?

En Macbook Pro har ikke bedre ytelse enn likt prisede pc konkurenter.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Anonym skrev:
    Ein Macbook Pro har vel strengt tatt ikkje betre ytelse enn ein likt spesifisert PC (som nok er mykje billigare).
    Men ytelse er ikkje alt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Anonym skrev:
    Nå eier jeg en Ipod og det er følelsen av å bli låst fast ved å eie et epleprodukt som overhodet ikke tiltaler meg.
    Omtrent den samme følelsen som jeg har i forhold til en del MS-software som låser meg til Windows-platformen.
    Mange klager på kvaliteten på QuickTime på PC, men jeg må jo si at kvaliteten på MS Office for Mac er også heller skral. For ikke å snakke om alle de Windows-speifikke løsningene som man pusher på brukerne. Apple er en skikkelig smågutt i forhold til Microsoft der.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    Du får fleksibiliten ved å kunne bruke et annet OS om du vil det. (Hvorfor velge en maskin som kan kjøre et OS mindre?) I tillegg får du alle finessene og fordelene ved en Mac som nevnt tidligere: pekeflaten, god batteritid, design, etc

Anonym skrev:
    Ytelse pr kr er bedre hos en del PC-produsenter enn hos Apple, ja. Så om pris er avgjørende er neppe Apple det mest aktuelle valget, som nevnt i tidligere innlegg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    Fush skrev:
    Anonym skrev:
    Du får fleksibiliten ved å kunne bruke et annet OS om du vil det. (Hvorfor velge en maskin som kan kjøre et OS mindre?) I tillegg får du alle finessene og fordelene ved en Mac som nevnt tidligere: pekeflaten, god batteritid, design, etc

Anonym skrev:
    Ytelse pr kr er bedre hos en del PC-produsenter enn hos Apple, ja. Så om pris er avgjørende er neppe Apple det mest aktuelle valget, som nevnt i tidligere innlegg.
    En kan kjøre Windows og Linux som dual boot på pc hvis en ønsker 2 operativsystemer.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.439
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    Dette med gammeldags fil organisering i mapper etc er noe som henger igjen hos mange.
    Blir litt 90talls data tankegang imo.
    Beklager, men for meg er tankegangen bak iTunes og Mac litt 50-talls. Det er SovjetStaten som tenker for deg.

Man trenger faktisk å håndtere filer på en skikkelig måte også idag, hvis man vil ta backup, iblant konvertere, synkronisere mm. Ha et utvalg av musikken på hytta, feks. Bruke det format og i den kvalitet som til enhver tid er hensiktsmessig for en. Skille mellom forskjellige typer musikk, klassisk, konemusikk feks. Mye kan gjøres med utgangspunkt i god tagging, men ikke alt. Og særskilt tagging er faktisk en jobb som for mange både er tungvint og unødvendig. iTunes eller ei.

Bottom line er at både MAC, Windows og linux er bra på mye. Men det er begrensinger overalt, gjerne pga "litt utenforliggende" forhold (programmer, formater, formål). Vi får til omtrent alt på alle plattformer i dag.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Brasse skrev:
    Anonym skrev:
    Ein Macbook Pro har vel strengt tatt ikkje betre ytelse enn ein likt spesifisert PC (som nok er mykje billigare).
    Men ytelse er ikkje alt.
    Nei det er sant, du kan spare mye irritasjon og banning om en velger riktig.

Edit: Uansett er det bare å bytte disken med en SSD sak så har du sprita opp ytelsen betraktelig !!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.173
    Torget vurderinger
    4
    johnnygrandis skrev:
    Brasse skrev:
    Anonym skrev:
    Men ytelse er ikkje alt.
    Nei det er sant, du kan spare mye irritasjon og banning om en velger riktig.
    Og penger....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Ja, vi har spart en del penger på jobben ved at vi har begynt å kjøpe Mac. Litt mer kostnad på innkjøpsbudsjettet, og dramatisk my mindre kostnad på driftsbudsjettet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    united59 skrev:
    Beklager, men for meg er tankegangen bak iTunes og Mac litt 50-talls. Det er SovjetStaten som tenker for deg.
    Den må du nesten forklare. I og med at MacOS X er UNIX, står du veldig fritt til å gjøre akkurat hva du vil. At mange velger å gjøre ting på den måten Apple tilbyr, kan jo tyde på at Apple faktisk har valgt rett. Hvis du vil gjøre ting på en annen måte står det deg jo fritt å gjøre det. Det finnes masse verktøy for å skreddersy ting slik du vil ha det.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    905
    Etter min mening er pris det du betaler for både innkjøp og vedlikehold. Da kommer Mac best ut. Og så slipper du alle besøkene/sendingene til reparatøren, og du slipper ventetid også.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Phobos
    Apple får til mye bra på mange områder de. Det største problemet med Apple-produktene er ikke produktene i seg selv men mange av brukerne (erfaringsmessig omtrent alle jeg har møtt med en fascinasjon for Apple-produkter).

Av en eller annen grunn opplever jeg ingen andre brukergrupper som mer arrogante, uvitende og selvhøytidlige enn Apple-brukerne. Av en eller annen grunn er selvinnsikt totalt fraværende og ethvert problem skyldes alltid systemene og selvfølgelig ikke ens egen totale inkompetanse. Dette gjelder selvfølgelig ikke deres egne produkter hvor eventuelle mangler er en "feature" som først blir en mangel ved neste oppgraderingskorsvei.

De eneste argumentene i verden for å velge Mac er i bunn og grunn lyst til å prøve noe annet, smak og behag og det visuelle. Det finnes ingen tekniske årsaker til å velge OS X fremfor Windows. Det har det faktisk ikke gjort siden år 2000 med Windows 2000. Man vil kun oppnå et redusert utnyttelsespotensiale ved å gå for OS X fremfor f.eks Windows 7 om ikke de tidligere nevnte argumentene er det viktigste for en. Det er rett og slett så enkelt som å se på antall tilgjengelige applikasjoner av en viss kvalitet og antall tilgjengelig hardware. Windows gir flere valgmuligheter, rett og slett. Det er også like stabilt og like raskt. Er det ikke det kan du gratulere deg selv, ikke kreditere Windows elendigheten. Du var tydeligvis ikke moden for noe annet enn begrenset veilledet bruk av en datamaskin til å utføre dine EDB-oppgaver.
    Du fremstiller det selvfølgelig likevel som at det er OS X fortreffelighet som gjør det mulig for deg å benytte en datamaskin i mer enn 2 måneder uten totalkrasj. Det har selvfølgelig ikke noe med det at valgmulighetene, og dermed også de potensielle truslene, i praksis er mange færre slik at du klarer å unngå å rote deg bort i elendighet. Dessverre for oss andre, medfører dette en ikke helt ubetydelig boost i den datatekniske selvtilliten.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jeg kjenner ikke fullgode Windows-alternativer til nvALT, Pixelmator, OmniFocus, Scrivener, LaunchBar, Aperture, Papers, Plot mm; i disse programmene tilbringer jeg store deler av mine dager. Men det er selvsagt bare fascinasjon for animasjoner, oppblåst selvtillit og kryptiske lanseringsdrømmer som holder meg i Apple-leiren.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Trondheim
    Man har jo forskjelllige opplevelser av brukerne. Jeg opplever Windowsbrukere som svært ovenfra og ned - "Hva, bruker du ikke Windows? Hva slags tufs er du?", "Hva, kan du ikke lese filen jeg sendte deg? Det er jo en helt "standard" Windowsfil."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn