Artig å høre folk på HFS bruke prisforskjell på noen fattige lapper som argument for noe som helst. Så de har faktisk begrenset med penger.
;D
;D
Jeg anser bare ikke at osx er bedre en windows. For meg var det mangelen på gode programmer til mitt formål som var avgjørende. Hvordan skrivebordet ser ut og hvor lekkert det skal være er for meg uinteressant da jeg aldri jobber med skrivebord men bruker programmer. Datamaskin er et verktøy som er skal løse en oppgave og ikke annet. Jeg har hatt mine Windows og OsX problemer og synes det er vesentlig lettere å vedlikeholde en Windows maskin fremfor osX. Har vel så lite problemer relatert til Windows som jeg hadde til OsX. Etter å hatt support for ca 300 OsX maskiner i grafiske bedrifter var jeg rimelig lei av alle problemene som de hadde. Nå vet jeg at de ville nok hatt de samme problemene med Windows baserte maskiner også men at det aldri feiler - det er for meg en myte.noruego skrev:Oj, det tror jeg sannelig er første gang jeg har hørt noen konvertere den veien etter å ha brukt Mac i så mange år. Hadde vært interessant å høre litt mer om hvilke grunner du hadde da du switchet.H.R skrev:Er du 'datakyndig' - så er det vel hipp som happ. Dersom ikke - kjøp det som vennene dine har så har du mulighet til å få hjelp dersom du trenger det. Personlig har jeg konvertert 100% til PC etter å ha brukt Mac mellom 1984-2000. Ser meg ikke tilbake.
Lag pizzadeigen med durum-hvete. Sett deigen helst dagen før den skal brukes, men til nød om mprgenen, slik at hvetekornene får trukket opp fuktigheten. Bruk lite gjær, litt salt og litt olje i deigen.johnnygrandis skrev:Jøss, hadde aldri forventet være enig med deg om noe i denne tråden før denne poppet opp ;Dmarsboer skrev:Grandiosa kjøttdeig og løk med et tykt lag Norvegia på toppen og et dryss oregano og basilikum er da riktig så godt!
High-end pizza vreden, lekkert !vredensgnag skrev:Lag pizzadeigen med durum-hvete. Sett deigen helst dagen før den skal brukes, men til nød om mprgenen, slik at hvetekornene får trukket opp fuktigheten. Bruk lite gjær, litt salt og litt olje i deigen.johnnygrandis skrev:Jøss, hadde aldri forventet være enig med deg om noe i denne tråden før denne poppet opp ;Dmarsboer skrev:Grandiosa kjøttdeig og løk med et tykt lag Norvegia på toppen og et dryss oregano og basilikum er da riktig så godt!
Kna godt og kjevl den ut om du ikke kan snurre. Den skal være tynn.
God varme i ovnen, bruk gjerne pizzastein, men det er mange trikseløsninger. Jeg vender en stekeplate og legger den i bunnen, men stekeelement i gang under den. Sikrer sprø skorpe, men da må du ha noe du kan bruke som spade for å skli pizzaen på plass.
Lag tomatsaus selv, med ulike tilleggsingredienser i sausen. Kompon?r din egen topp. Nyt.
Jeg har nå faktisk aldri opplevd å mangle noen programvare jeg har bruk for til Macen min. Men jeg har ofte vist fram programvare for Mac der folk har sukket over at slik programvare ikke finnes for Windows. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner programvaretilbudet på Windows, men jeg får jo stole på at de vet hva de snakker om. Jeg klarer ikke orientere meg i det enorme utvalget for Mac en gang.marsboer skrev:Med en PC med Windows trenger ikke mannen i gata å installere OS X for å gjøre noe som helst uansett hva han ønsker å finne på. Det er bare den andre veien man har et slikt forhold.
Kjenner du noen som kan hjelpe deg med Windows, så kan de mest sannsynlig hjelpe deg med OS X også, og omvendt. Så det er moment som bør havne langt nede på lista, og i alle fall ikke være avgjørende for valget.otare skrev:Hvis du er lite datakyndig er det lurt å velge det systemet der det er mest sannsynlig at du kan få hjelp av andre du kjenner når du får problemer (for det får du på et eller annet tidspunkt, uansett hva du velger).
Eller gjør som Guy Kawasaki, som sa til sine bekjente at han alltid ville hjelpe dem med deres dataproblemer, med ett forbehold. Han ville hjelpe dem som hadde Windows én gang, og dem med Mac OS så mange ganger de ville. Under foredraget holdt han en pause, så kom punchline: Because I knew that Mac users rarely need help, and Windows-users need help again and again.Fush skrev:Kjenner du noen som kan hjelpe deg med Windows, så kan de mest sannsynlig hjelpe deg med OS X også, og omvendt. Så det er moment som bør havne langt nede på lista, og i alle fall ikke være avgjørende for valget.otare skrev:Hvis du er lite datakyndig er det lurt å velge det systemet der det er mest sannsynlig at du kan få hjelp av andre du kjenner når du får problemer (for det får du på et eller annet tidspunkt, uansett hva du velger).
Hvorav man kanskje maks bruker en 20-30 stk i det daglige. Det relevante er om det finnes ting som gjør det man skal på en vettug måte, ikke at det finnes 100.000 andre man ikke trenger. "Arbeidshestene" finnes uansett for begge plattformer og det finnes mye gode gratis eller nesten gratis alternativer til kommersiel programvare.65finger skrev:Begge plattformene tilbyr 10000vis av programmer så det er pussig at antallet OSer plattformen kan kjøre blir et argument.
Unnskyld meg men da er det neppe maskinene det er feil men heller egenskapene som personene besitter, kanskje noe å vurdere ved neste nedskjæring ? - personene altså ikke Mac`maskinene.Har endel macer i organisasjonen. (er IT sjef, organisasjonen har 1000 ansatte). Felles for alle disse mac brukerne er at de omtrent ikke vet opp og ned på et tastatur og de har problemer veldig ofte. Dvs. brukerproblemer. De blir ikke bedre heller.
Fordi det for ganske mange er omtrent et religiøst spørsmål. Nesten alle jeg kjenner som kjører Linux gjør det av ideologiske årsaker og synest det er genuint morro å mikke for å få en eller annen enkel ting til å funke som er støttet av Win/Mac out-of-the-box. For de er feil og problemer hvor det eneste fornuftige er å rive seg i håret en del av sjarmen.Gjestemedlem skrev:Jeg forstå rett og slett ikke hvorfor folk legger så mye vekt på operativsystemet på datamaskinen.
Du får ikke en (ny) Mac til den prisen. Er pris en avgjørende faktor, så kjøper du PC, enkelt og greit. Vil du ha den mest fleksible, raskeste og mest stabile løsningen på markedet, og i tillegg setter pris på godt design, byggekvalitet og brukervennlighet, så velger du Mac.Gjestemedlem skrev:Skal like å se spesifikasjonene til en Mac til samme pris.
bambadoo skrev:Det kommer an på øyet som ser Fush. Min erfaring tilsier at det kun er "godt design" som er gjeldende av de kriteriene som du nevner. Alt annet er smak og behag. Godt design er også subjektivt. Det samme med brukervennlighet.
Foresten noen som får vondt i håndflaten av å jobbe mye med macbook pro. Den skarpe alu kanten nedenfor musematten sørger for det.
Hm, litt sånn på Kanten, hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på en av de mest minneverdige og kontroversielle trådene på sentralen. :digiman skrev:Apple sine maskiner er å bli design maskiner. Greit nok at de koster, men helstøpt aluminium chassis, langt bedre skjerm en billig PCer osv osv gjør da at noe prisforskjell blir det.
Det er jeg enig i, såpass mye som en datamskin er i bruk i et moderne liv så burde det ikke være stedet man sparer en tusenlapp eller to, det rasjonelle ville være å gå for det som får gjort det man ønsker på en greiest mulig måte og med et minimum av bekymringer. Hva konklusjonen på en slik vurdering blir får bli opp til den enkelte.otare skrev:Jeg synes det blir litt rart på et forum der det virker som om pris ikke spiller noen rolle (der folk gladelig kjøper kabler til 10 000 kr, og ikke tenker seg om to ganger på å betale 3-sifrede beløp for en forsterker) at man hele tiden skal argumentere med at det er bedre å kjøpe en PC fordi du kan spare 1000 kr framfor å kjøpe en Mac.
Hvis man synes det er irrelevant og tåpelig å se på en datamaskins spesifikasjoner når man skal sammenligne alternativer og ikke kun på designet og innpakningen og statusfaktoren så er vel det meste sagt som man trenger å vite når man skal velge mellom en PC og en Mac.otare skrev:Jeg fant her om dagen en 2*100 W Denon forsterker til 3000 kr. Hvorfor skal jeg betale 50 000 kr for en 100 W Krell? Skulle likt å sett spesifikasjonene til en Krell til samme pris som Denonen. Osv...
Ser dere ikke hvor tåpelig det er?
1. Greit du kan kjøre programvare virtuelt på mac, men det er ikke altid dette hjelper, da det ikke oppnåes kontakt med feks. kamera, telefon etc. hvis en har behov for egen SW til komponentene. Her er det "altid" windowsdrivere å oppdrive.Fush skrev:
- Fleksibilitet: Mac kan kjøre all programvare som en PC kan. I tillegg har Mac OS X. 1-0 til Mac
- Ytelse: Du skal jobbe hardt for å finne en PC-løsning som scorer bedre på benchmarks enn toppspekket Mac. (Mulig Alienware kan utfordre der, men de selges meg bekjent ikke i Norge). 2-0 til Mac.
- Stabilitet: Batteritid, standby-funksjon, behov for reboots er bedre på Mac. 3-0
- Design: Er alltid subjektivt, derfor gir jeg et nytt poeng til Mac. 4-0
- Byggekvalitet: Macbook Pro er frest ut av et stykke aluminium. Vet du om noen PC-laptop som er mer solide? Inntil videre setter jeg 5-0.
- Brukervennlighet: Macbook Pro sin store pekeflate med multitouch, magnetfestet strømforsyning, magnetfestet lukkemekanisme for lokket, etc gir 6-0 i min bok.
Kan overhodet ikke sammenlignes med Edge tråden du tenker på for 2 år siden.Gjestemedlem skrev:Hm, litt sånn på Kanten, hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på en av de mest minneverdige og kontroversielle trådene på sentralen. :digiman skrev:Apple sine maskiner er å bli design maskiner. Greit nok at de koster, men helstøpt aluminium chassis, langt bedre skjerm en billig PCer osv osv gjør da at noe prisforskjell blir det.![]()
Nja, dataspecs for ren ytelse er som regel konkrete, håndfaste, lett målbare og høyst sammenlignbare og forteller i motsetning til normalt oppgitte HiFi-specs temmelig mye om hvor bra utstyret yter. Skjermer er en annen sak, men ren hardware-ytelse kommer stort sett av hva som står inni maskinene og der er det variasjoner over et ganske lite tema siden det er svært få leverandører av nøkkelkomponenter (Intel og AMD for CPUer, AMD/ATI og nVidia for GPUer, noen få harddiskprodusenter og noen få minneprodusenter). Det store punktet hvor det er vanskelig å lese seg til specs er skjermer, der er nok Apple bedre enn mye av det andre som følger med ferdig-PCer. Selv har jeg investert i en 24" Eizo og kalibrator og angrer ikke et sekund på det. Men det har heller ikke allverdens betydning for de aller fleste brukere skulle jeg tro.otare skrev:Det blir som å si at en 2*100 W Denon med THD på 0,001% er like god som en 2*100 W Krell med TDH 0,001%. Det er flere ting som spiller inn.
Kjøpte CleanMyMac selv, og har fått en kjappere og slankere PB. Frigjorde mange GB, men den fikk også en lynhurtig oppstart, og jeg syns det er bedre flyt i nettsider, osv.
...
Så å kjøre CleanMyMac vil sannsynligvis hjelpe betraktelig. Om du trenger å kjøpe Lifetime versjonen vet jeg ikke. Jeg kjøpte "engangs" (6mnd) til min datters iMac, kostet 91 kroner, og ga resultater man ville trodd man skulle trenge 4GB RAM oppgradering for å få til.
Nå er min MacBook så kjapp igjen at jeg måtte redusere følsomheten på styrepanelet, cursoren og funksjonsresponsen ble simpelthen for livlig.
Arbeidstemperaturen på min MacBook Pro har gått ned med 10 grader
johnnygrandis skrev:Apple er smarte, de har sett mulighetene og vet hva folk vil ha,Appstore, iPad, Iphone etc og dette drar de stor nytte av når det kommer til hvilket valg som skal gjøres i forbindelse med valg av pc`er ofte i ettertid (Mac vs Windows)
Gjestemedlem skrev:johnnygrandis skrev:Apple er smarte, de har sett mulighetene og vet hva folk vil ha,Appstore, iPad, Iphone etc og dette drar de stor nytte av når det kommer til hvilket valg som skal gjøres i forbindelse med valg av pc`er ofte i ettertid (Mac vs Windows)
Hva som er de råeste hobvedkortene, minnebrikkene, CPU-batchene etc er stort sett kun relevant for de som skal overklokke og det er også disse som stort sett diskuterer slikt - mamma trenger ikke en CPU fra en bestemt serie med åpen multiplier, jeg gjør det. Skal man vite noe om kvalitet nytter det ikke å lese på forum, da er det mer fruktbart å snakke f.eks med en stor forhandler som kan si noe om returprosenter på ulikt utstyr eller noen som jobber i en stor organisasjon og har et visst materiale å forholde seg til. Det finnes alltid "noen" som har noe som har klikket og "noen" som aldri har hatt problemer med det samme utstyret.otare skrev:Hvorfor finnes det da forskjellige hovedkort der man i PC-kretser diskuterer hvilket som er best? Hva med supportchips som sitter på disse hovedkortene - er de like? Osv, osv...
Akkurat som i hifi er det forskjellige komponenter med forskjellige produsenter (ut over harddisk, prosessor og RAM) der man har forskjellige grenseverdier for hva som er godt nok. De komponentene som har de høyeste kravene for kvalitet er ofte dyrere enn de der kravene er lavere. Hvilke av disse komponentene er det som sitter i en billig HP og hvilke sitter i en dyrere Mac?
NB: Jeg påstår ikke at Apple alltid bruker de dyreste komponentene, jeg bare påpeker at det er mange elementer som påvirker prisen.