Mac eller pc?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.584
    Sted
    Holmestrand
    Artig å høre folk på HFS bruke prisforskjell på noen fattige lapper som argument for noe som helst. Så de har faktisk begrenset med penger.
    ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    noruego skrev:
    H.R skrev:
    Er du 'datakyndig' - så er det vel hipp som happ. Dersom ikke - kjøp det som vennene dine har så har du mulighet til å få hjelp dersom du trenger det. Personlig har jeg konvertert 100% til PC etter å ha brukt Mac mellom 1984-2000. Ser meg ikke tilbake.
    Oj, det tror jeg sannelig er første gang jeg har hørt noen konvertere den veien etter å ha brukt Mac i så mange år. Hadde vært interessant å høre litt mer om hvilke grunner du hadde da du switchet.
    Jeg anser bare ikke at osx er bedre en windows. For meg var det mangelen på gode programmer til mitt formål som var avgjørende. Hvordan skrivebordet ser ut og hvor lekkert det skal være er for meg uinteressant da jeg aldri jobber med skrivebord men bruker programmer. Datamaskin er et verktøy som er skal løse en oppgave og ikke annet. Jeg har hatt mine Windows og OsX problemer og synes det er vesentlig lettere å vedlikeholde en Windows maskin fremfor osX. Har vel så lite problemer relatert til Windows som jeg hadde til OsX. Etter å hatt support for ca 300 OsX maskiner i grafiske bedrifter var jeg rimelig lei av alle problemene som de hadde. Nå vet jeg at de ville nok hatt de samme problemene med Windows baserte maskiner også men at det aldri feiler - det er for meg en myte.

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    marsboer skrev:
    Grandiosa kjøttdeig og løk med et tykt lag Norvegia på toppen og et dryss oregano og basilikum er da riktig så godt!
    Jøss, hadde aldri forventet være enig med deg om noe i denne tråden før denne poppet opp ;D
    Lag pizzadeigen med durum-hvete. Sett deigen helst dagen før den skal brukes, men til nød om mprgenen, slik at hvetekornene får trukket opp fuktigheten. Bruk lite gjær, litt salt og litt olje i deigen.

Kna godt og kjevl den ut om du ikke kan snurre. Den skal være tynn.

God varme i ovnen, bruk gjerne pizzastein, men det er mange trikseløsninger. Jeg vender en stekeplate og legger den i bunnen, men stekeelement i gang under den. Sikrer sprø skorpe, men da må du ha noe du kan bruke som spade for å skli pizzaen på plass.

Lag tomatsaus selv, med ulike tilleggsingredienser i sausen. Kompon?r din egen topp. Nyt.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    johnnygrandis skrev:
    marsboer skrev:
    Grandiosa kjøttdeig og løk med et tykt lag Norvegia på toppen og et dryss oregano og basilikum er da riktig så godt!
    Jøss, hadde aldri forventet være enig med deg om noe i denne tråden før denne poppet opp ;D
    Lag pizzadeigen med durum-hvete. Sett deigen helst dagen før den skal brukes, men til nød om mprgenen, slik at hvetekornene får trukket opp fuktigheten. Bruk lite gjær, litt salt og litt olje i deigen.

Kna godt og kjevl den ut om du ikke kan snurre. Den skal være tynn.

God varme i ovnen, bruk gjerne pizzastein, men det er mange trikseløsninger. Jeg vender en stekeplate og legger den i bunnen, men stekeelement i gang under den. Sikrer sprø skorpe, men da må du ha noe du kan bruke som spade for å skli pizzaen på plass.

Lag tomatsaus selv, med ulike tilleggsingredienser i sausen. Kompon?r din egen topp. Nyt.
    High-end pizza vreden, lekkert !

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    marsboer skrev:
    Med en PC med Windows trenger ikke mannen i gata å installere OS X for å gjøre noe som helst uansett hva han ønsker å finne på. Det er bare den andre veien man har et slikt forhold.
    Jeg har nå faktisk aldri opplevd å mangle noen programvare jeg har bruk for til Macen min. Men jeg har ofte vist fram programvare for Mac der folk har sukket over at slik programvare ikke finnes for Windows. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner programvaretilbudet på Windows, men jeg får jo stole på at de vet hva de snakker om. Jeg klarer ikke orientere meg i det enorme utvalget for Mac en gang.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Phobos
    For mannen i gata, som kanskje også har barn, blir plutselig spill en medvirkende faktor til å ha Windows installert vil jeg tro. Forøvrig ingen grunn til å bry seg om dette om slike ting er av null interesse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er den iso-sertifisert? Ellers kan den nok ikke spises med mindre man jailbreaker gebisset. :-\

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk i oppgave å finne en laptop til en kamerat til rundt 5000-6000. Etter å ha saumfart det aller meste endte vi opp med en modell til 5490,- Denne hadde *eksakt* lik spec, bortsett fra skjermkortet, som en Macbook Pro til 16490,- Det eneste avviket var skjermkortet var enda bedre på laptopen. (Gt4xxM istedet for GT330m som satt i MBP) Dette var rett før nyeste revisjon på MBP, men den største forskjellen er stort sett Thunderbolt-porten på de nye. Om man er flink til å vite hva man trenger, så får man samme ytelse i en laptop til en tredjedel av prisen til en Mac. Det er bare BS at Mac er så mye mer brukervennlig, bare "funker", og alt det der. Er man f.eks vant til programmer til Windows er ikke alltid Mac-versjonen like lett å bruke.

Til det bruket som trådstarter antyder, er jo tull å bruke 10-11k mer på å få en Mac som gjør eksakt samme jobben.. Hvis man skal være rasjonell da, det er det ikke alltid vi er ;) Samtidig så må det påpekes at laptopen som nevnt ovenfor hverken var Lenovo eller Asus, men en Acer Aspire. De ser mer enn greie ut, selv om det nok ikke er en premium-modell. Men også Asus og Lenovo har både billige og premium-modeller som stort sett gjør det samme.

Nå det er sagt, så eier jeg 2 Mac selv, 1 Windows laptop som er kraftig nok til å fungere fint til bortimot evig tid. Og derfor: Skal jeg kjøpe en ny laptop og har penger som brenner i lomma, kommer jeg til å gå for en MBP, men det er fordi jeg betaler gjerne mer for design, kabinett og utførelsen, og i tilleg bruker jeg hovedsakelig Mac fra før. Men premium-tillegget ER en smule høyt, innrømmer det...

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Hvis du er lite datakyndig er det lurt å velge det systemet der det er mest sannsynlig at du kan få hjelp av andre du kjenner når du får problemer (for det får du på et eller annet tidspunkt, uansett hva du velger).
    Kjenner du noen som kan hjelpe deg med Windows, så kan de mest sannsynlig hjelpe deg med OS X også, og omvendt. Så det er moment som bør havne langt nede på lista, og i alle fall ikke være avgjørende for valget.

V

vredensgnag

Gjest
    Fush skrev:
    otare skrev:
    Hvis du er lite datakyndig er det lurt å velge det systemet der det er mest sannsynlig at du kan få hjelp av andre du kjenner når du får problemer (for det får du på et eller annet tidspunkt, uansett hva du velger).
    Kjenner du noen som kan hjelpe deg med Windows, så kan de mest sannsynlig hjelpe deg med OS X også, og omvendt. Så det er moment som bør havne langt nede på lista, og i alle fall ikke være avgjørende for valget.
    Eller gjør som Guy Kawasaki, som sa til sine bekjente at han alltid ville hjelpe dem med deres dataproblemer, med ett forbehold. Han ville hjelpe dem som hadde Windows én gang, og dem med Mac OS så mange ganger de ville. Under foredraget holdt han en pause, så kom punchline: Because I knew that Mac users rarely need help, and Windows-users need help again and again.

Selvsagt en del år siden. Alt er sikkert mye mer likt nå.

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Begge plattformene tilbyr 10000vis av programmer så det er pussig at antallet OSer plattformen kan kjøre blir et argument.
    Hvorav man kanskje maks bruker en 20-30 stk i det daglige. Det relevante er om det finnes ting som gjør det man skal på en vettug måte, ikke at det finnes 100.000 andre man ikke trenger. "Arbeidshestene" finnes uansett for begge plattformer og det finnes mye gode gratis eller nesten gratis alternativer til kommersiel programvare.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kawasaki - "chief evangelist of Apple"...vel vel.

Windows har mange svin på skogen og en bråte med produktene har vært rimelig dårlige. Men xp som (vel akkurat forbigått av Win7 i antall innstallasjoner mener jeg) kom i 2001. Det er 10 år gammelt og tåler tidens tann veldig bra. 10 år i dataverden og still going strong.

Har endel macer i organisasjonen. (er IT sjef, organisasjonen har 1000 ansatte). Felles for alle disse mac brukerne er at de omtrent ikke vet opp og ned på et tastatur og de har problemer veldig ofte. Dvs. brukerproblemer for det meste. De blir ikke bedre heller. Feilsøking på maskinene og slikt tar en evighet. Mest fordi vi ikke har så god kompetanse og feilene/workarounds ikke er så kjente.
    Vi hører ikke om alle problem/feil heller da de rett og slett innrømmer med et smil at siden de absolutt skulle ha mac til tross for informasjon om at det nødvendigvis ikke er noe bedre er rett og slett for stolte til å innnrapportere problem.
    De godtar at ting ikke virker slik hensikten er på en helt annen måte enn Win brukerne. Sånn sett er det ganske behagelig ;D Det er sikkert mange grunner til dette også. (vi har ingen på Linux, bare et og annet internt system).
    Litt trist i grunn når filosofien min er at arbeidsverktøy for de fleste ansatte og alle kontoransatte er datamaskin. Om de ikke er interessert i å lære/ikke kan bruke blir det samme som å ha en snekker som ikke kan håndtere en hammer.
    Da har de faktisk ingenting i et slikt arbeid å gjøre.

På server siden har MS kommet seg enormt. Stabilitetsmessig har det vært kjempebra lenge, men brukervennligheten og funksjonsmessig jobbes det mye.

"Bondefangeri" på utdannings/oppvekst sektor har MS gjort endel smart. Men fin foretningskikk synes jeg ikke det er.

Hva fagsystem angår så er det det samme. De aller fleste (om ikke alle spesielt i Norge (ikke grafisk) ) er utviklet av og for MS så de fleste institusjoner er låst der.

Hva filsystem angår så sverger jeg til det når det gjelder "en bruker". For flerbrukere/fellesbruk så skal det ideelt sett ikke legges på fil men i en database med et intuitivt/enkelt grensesnitt over for jobbing.

"Elektronisk samhandling" er et fint ord.

Ipads blir rullet ut til endel personer også.

Iphones har begynt å komme seg også. Samtlige Iphone3 fikk vi inn igjen pga. hardware problemer (skjerm etc.) - Kun en Iphone4 var DOA. Ellers har disse fungert.

Vi har ikke noe "bedriftsystem" for drifting av slike enheter men vurderer det sterkt. Av en eller annen grunn tror jeg apple er kanskje klasseledende på akkurat dette feltet.

PS: Tråden er way OT i forhold til innhold i det første innlegget men ikke i hht. overskriften. Der er det mange gode og interessante poeng.
    @Oblivion - la være å kommentere moderasjon i selve trådene. Det er i strid med regelverk og skal tas andre plasser.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Har endel macer i organisasjonen. (er IT sjef, organisasjonen har 1000 ansatte). Felles for alle disse mac brukerne er at de omtrent ikke vet opp og ned på et tastatur og de har problemer veldig ofte. Dvs. brukerproblemer. De blir ikke bedre heller.
    Unnskyld meg men da er det neppe maskinene det er feil men heller egenskapene som personene besitter, kanskje noe å vurdere ved neste nedskjæring ? - personene altså ikke Mac`maskinene.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Der er jeg 100% enig :)

Nå skrev jeg ingenting om felles for MS brukerne. Det er jaggu mye ymse der også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg forstå rett og slett ikke hvorfor folk legger så mye vekt på operativsystemet på datamaskinen.

Det eneste det gjør er jo å starte og kjøre programmer. Utover dette har det jo ingen egenfunksjon annet enn å se festlig og moderne ut.

Da er det jo bare å velge det OSet som kjører mest mulig av de programmene man vil kunne benytte.

Selv kjører jeg XP fremdeles på hovedmaskinen, og det kjører alle programmene jeg ønsker (både nye og gamle) og jeg ser derfor ingen mening foreløpig i å bytte til nyere versjoner, eller eksotiske OSer som kun begrenser programutvalget.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jo og en ting som også er sikkert. Man hører mest om det som "ikke virker". Siden andelen PC brukere er mye større så er det naturlig at det er dette vi hører mest om.

Dette leser jeg også ofte:
    "Har hatt samme pc i 10år. Skiftet til mac (kostet det samme) og den er mye raskere. Kommer aldri til å se meg tilbake...."
    Vel vel. Hadde en gammel audi før. Kjøpte ny. Den nye er bedre på (nesten) alle områder.

PS: Macbook air vurderes. Virker som et kjempeprodukt. Evt. den nye Lenovo X1.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg forstå rett og slett ikke hvorfor folk legger så mye vekt på operativsystemet på datamaskinen.
    Fordi det for ganske mange er omtrent et religiøst spørsmål. Nesten alle jeg kjenner som kjører Linux gjør det av ideologiske årsaker og synest det er genuint morro å mikke for å få en eller annen enkel ting til å funke som er støttet av Win/Mac out-of-the-box. For de er feil og problemer hvor det eneste fornuftige er å rive seg i håret en del av sjarmen.

Selv har jeg Win på desktop/laptop/HTPC og Linux på serversiden, det siste til en viss grad pga nerdepotensialet, er helt stabilt (har dog ikke prøvd andre server OS som sikkert hadde funket utmerket) og at det er gratis, jeg har blitt såpass voksen at jeg betaler for programvaren jeg bruker. Vurderer å gå over til Mac på HTPC, men vil se det live hos noen som har et bra oppsett først. Siden jeg har investert i Photoshop og Lightroom for Windows, desktopen min er stabil som fjell og jeg har en del programvare jeg er vant med og som gjør det den skal er det uansett ikke aktuelt å bytte på desktopen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skal man ha en laptop til behovene som spesifisert kan vel en slik fra Multicom være et greit alternativ.

Skal like å se spesifikasjonene til en Mac til samme pris.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Skal like å se spesifikasjonene til en Mac til samme pris.
    Du får ikke en (ny) Mac til den prisen. Er pris en avgjørende faktor, så kjøper du PC, enkelt og greit. Vil du ha den mest fleksible, raskeste og mest stabile løsningen på markedet, og i tillegg setter pris på godt design, byggekvalitet og brukervennlighet, så velger du Mac.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det kommer an på øyet som ser Fush. Min erfaring tilsier at det kun er "godt design" som er gjeldende av de kriteriene som du nevner. Alt annet er smak og behag. Godt design er også subjektivt. Det samme med brukervennlighet.

Foresten noen som får vondt i håndflaten av å jobbe mye med macbook pro. Den skarpe alu kanten nedenfor musematten sørger for det.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Synes det er vittig at det er så inni granskauen vanskelig for visse folk her inne å få det inn i skallen at du kan ikke sammenligne en billig plastikk maskin med f.eks en Macbook Pro eller en mere kostbar f.eks Sony Vaio bærbar PC.

Apple sine maskiner er å bli design maskiner. Greit nok at de koster, men helstøpt aluminium chassis, langt bedre skjerm en billig PCer osv osv gjør da at noe prisforskjell blir det.

Selvfølgelig vet alle oppegående mennesker at handler du bare etter specs finnes det mye rimeligere saker. Datakomponenter koster jo ingenting i dag. Men at ikke folket i det minste kan sammenligne med maskiner som er i samme klasse som en Macbook Pro begriper jeg ikke.
    Blir som å sammenligne Lada og BMW. Ja, begge går fremover og tar deg sannsynligvis frem fra A til B, men spør flertallet hva de helst ville eid?

Disser vi virkelig folk her på HFS for at de liker f.eks B&O eller annet designorientert produkter? Blir mere eller mindre det samme spør du meg.

Noen ganger får jeg omtrent inntrykk av at folk bare slenger med leppa for de har rett og slett ikke har råd til en Apple maskin. Er det ikke bedre og bare holde kjeft da?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det blir litt rart på et forum der det virker som om pris ikke spiller noen rolle (der folk gladelig kjøper kabler til 10 000 kr, og ikke tenker seg om to ganger på å betale 3-sifrede beløp for en forsterker) at man hele tiden skal argumentere med at det er bedre å kjøpe en PC fordi du kan spare 1000 kr framfor å kjøpe en Mac.

Og at man ukritisk bare kaster ut spesifikasjoner uten å se bak tallene. Greit nok at den HPen har en 15,6 " LED skjerm, men hvilket panel? Er alle 15,6" LED paneler like? Eller er noen bedre enn andre? Koster de beste panelene mer enn de mindre gode? Koster det like mye å produsere en kasse i plastikk som det koster å frese chassis ut av en aluminiumsblokk? Osv, osv...

Jeg fant her om dagen en 2*100 W Denon forsterker til 3000 kr. Hvorfor skal jeg betale 50 000 kr for en 100 W Krell? Skulle likt å sett spesifikasjonene til en Krell til samme pris som Denonen. Osv...
    Ser dere ikke hvor tåpelig det er?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    bambadoo skrev:
    Det kommer an på øyet som ser Fush. Min erfaring tilsier at det kun er "godt design" som er gjeldende av de kriteriene som du nevner. Alt annet er smak og behag. Godt design er også subjektivt. Det samme med brukervennlighet.

Foresten noen som får vondt i håndflaten av å jobbe mye med macbook pro. Den skarpe alu kanten nedenfor musematten sørger for det.
    • Fleksibilitet: Mac kan kjøre all programvare som en PC kan. I tillegg har Mac OS X. 1-0 til Mac
    • Ytelse: Du skal jobbe hardt for å finne en PC-løsning som scorer bedre på benchmarks enn toppspekket Mac. (Mulig Alienware kan utfordre der, men de selges meg bekjent ikke i Norge). 2-0 til Mac.
    • Stabilitet: Batteritid, standby-funksjon, behov for reboots er bedre på Mac. 3-0
    • Design: Er alltid subjektivt, derfor gir jeg et nytt poeng til Mac. 4-0
    • Byggekvalitet: Macbook Pro er frest ut av et stykke aluminium. Vet du om noen PC-laptop som er mer solide? Inntil videre setter jeg 5-0.
    • Brukervennlighet: Macbook Pro sin store pekeflate med multitouch, magnetfestet strømforsyning, magnetfestet lukkemekanisme for lokket, etc gir 6-0 i min bok.

G

Gjestemedlem

Gjest
    digiman skrev:
    Apple sine maskiner er å bli design maskiner. Greit nok at de koster, men helstøpt aluminium chassis, langt bedre skjerm en billig PCer osv osv gjør da at noe prisforskjell blir det.
    Hm, litt sånn på Kanten, hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på en av de mest minneverdige og kontroversielle trådene på sentralen. ::)

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Jeg kjøpte ikke 1. gen Ipad for de fantastiske specsa... jeg kjøpte den fordi det var et gjennomført produkt. God design. Fantastisk software!
    Har en pc til kontor applikasjoner og spill. Den bærbare som jeg bruker som musikksenter skulle jeg gjerne byttet ut med en stilig macbook.
    Ipad er en morsom dings å surfe i stua med... alt til sitt bruk.

Enig i at man ikke kun kan sammenlikne f.eks. 3D mark, og så kjøpe den med best ytelse.

Ville vi hatt noe annet enn PA anlegg her da? :)

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Jeg synes det blir litt rart på et forum der det virker som om pris ikke spiller noen rolle (der folk gladelig kjøper kabler til 10 000 kr, og ikke tenker seg om to ganger på å betale 3-sifrede beløp for en forsterker) at man hele tiden skal argumentere med at det er bedre å kjøpe en PC fordi du kan spare 1000 kr framfor å kjøpe en Mac.
    Det er jeg enig i, såpass mye som en datamskin er i bruk i et moderne liv så burde det ikke være stedet man sparer en tusenlapp eller to, det rasjonelle ville være å gå for det som får gjort det man ønsker på en greiest mulig måte og med et minimum av bekymringer. Hva konklusjonen på en slik vurdering blir får bli opp til den enkelte.

For meg er det dog helt uaktuelt å bruke en Mac som min hovedmaskin - selv om det sikkert hadde funket utmerket for meg også. Når jeg leser hva de mest ihuga eplefolkene skriver om hvor ubrukelig Windows er sammenlignet med Mac så fremstår det som noe i nærheten av et under at jeg får gjort alt jeg ønsker uten problemer og at mine datamskiner aldri kræsjer. Og da mener jeg aldri, ikke "bare en gang i blant". Jeg skjønner rett og slett ikke hva snakket om stabilitetsprobler er, for jeg har ikke det selv og har aldri hatt det. Det er mulig det er forskjell på hvor skånsomt systemene er for inkompetente brukere, men siden jeg ikke er IT-inkompetent er det for meg et helt irrelevant poeng.

Jeg kjøpte for øvrig den billigste normalstørrelse-laptopen (fra Lenovo) som var å oppdrive for noen år siden, den kjører fint fortsatt. Batteriet ble i år slapt, så jeg måtte anskaffe meg et nytt til 35 dollar på eBay. Soliditeten på den har aldri plaget meg til tross for at den ikke er frest ut i aluminium.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Jeg fant her om dagen en 2*100 W Denon forsterker til 3000 kr. Hvorfor skal jeg betale 50 000 kr for en 100 W Krell? Skulle likt å sett spesifikasjonene til en Krell til samme pris som Denonen. Osv...
    Ser dere ikke hvor tåpelig det er?
    Hvis man synes det er irrelevant og tåpelig å se på en datamaskins spesifikasjoner når man skal sammenligne alternativer og ikke kun på designet og innpakningen og statusfaktoren så er vel det meste sagt som man trenger å vite når man skal velge mellom en PC og en Mac.

Da er det spikeren i kisten for alt annet enn jåleriet.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Fush skrev:
    • Fleksibilitet: Mac kan kjøre all programvare som en PC kan. I tillegg har Mac OS X. 1-0 til Mac
    • Ytelse: Du skal jobbe hardt for å finne en PC-løsning som scorer bedre på benchmarks enn toppspekket Mac. (Mulig Alienware kan utfordre der, men de selges meg bekjent ikke i Norge). 2-0 til Mac.
    • Stabilitet: Batteritid, standby-funksjon, behov for reboots er bedre på Mac. 3-0
    • Design: Er alltid subjektivt, derfor gir jeg et nytt poeng til Mac. 4-0
    • Byggekvalitet: Macbook Pro er frest ut av et stykke aluminium. Vet du om noen PC-laptop som er mer solide? Inntil videre setter jeg 5-0.
    • Brukervennlighet: Macbook Pro sin store pekeflate med multitouch, magnetfestet strømforsyning, magnetfestet lukkemekanisme for lokket, etc gir 6-0 i min bok.
    1. Greit du kan kjøre programvare virtuelt på mac, men det er ikke altid dette hjelper, da det ikke oppnåes kontakt med feks. kamera, telefon etc. hvis en har behov for egen SW til komponentene. Her er det "altid" windowsdrivere å oppdrive.
    2. Alienware er tilgjengelig i Norge og overgår lett Mac på HW. siden, og det er det mange maskiner som gjør.
    3. Har ikke mer problemer med stabilitet på konas HP Envy en min Macbook Air så stabilitet er ikke noe issue her.
    4. Design er ikke noe Mac har patent på, Dell Adamo står ikke tilbake for Mac
    Eller Sony Vaio sine maskiner i carbon pene og solide maskiner.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Jeg syns ikke det er tåpelig å se på spesifikasjonene, men det er bare en del av bildet. Det blir som å si at en 2*100 W Denon med THD på 0,001% er like god som en 2*100 W Krell med TDH 0,001%. Det er flere ting som spiller inn.
    Og å uten videre gå ut fra at et billig LED-panel som man finner i de billigste PCene uten videre er like bra som et dyrere panel fra en potensielt bedre panel-produsent blir jo også feil.

Jeg kjøpte for et år siden en iMac - 27" LED, 4 GB RAM og 2,8 GHz i7 prosessor. Den kostet vel ca 18000 i butikk (jeg betalte 15600 for den),og fikk selvfølgelig høre at maskinen var fryktelig overpriset - man fikk jo en PC med tilsvarende skjerm for langt under 10 000 kr.
    Så jeg sjekket selvfølgelig dette, og fant ut at det bare var en produsent (Dell) som solgte en skjerm med det samme panelet. Dell skulle ha 12500 kr bare for skjermen.

Så bildet er langt mer komplisert enn mange vil ha det til.

Og jeg er helt enig med nb - det er bare tåpelig å snakke om at en Mac "alltid virker" og at det er så fryktelig mange problemer med PCer. Det er problemer både med Macer og Windows-PCer. Etter min erfaring er det noe færre problemer med en Mac, men de er slett ikke problemfrie de heller. Det er helt andre grunner til at jeg fortrekker en Mac framfor Windows.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    digiman skrev:
    Hm, litt sånn på Kanten, hvorfor kom jeg plutselig til å tenke på en av de mest minneverdige og kontroversielle trådene på sentralen. ::)
    Kan overhodet ikke sammenlignes med Edge tråden du tenker på for 2 år siden.

Det sitter da f.eks gode IPS LED skjermer i en bærbar Mac.
    27" LED iMacen min har (hadde ifjor) en svært kostbar skjerm om du skal kjøpe tilsvarende i løsvekt.

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Det blir som å si at en 2*100 W Denon med THD på 0,001% er like god som en 2*100 W Krell med TDH 0,001%. Det er flere ting som spiller inn.
    Nja, dataspecs for ren ytelse er som regel konkrete, håndfaste, lett målbare og høyst sammenlignbare og forteller i motsetning til normalt oppgitte HiFi-specs temmelig mye om hvor bra utstyret yter. Skjermer er en annen sak, men ren hardware-ytelse kommer stort sett av hva som står inni maskinene og der er det variasjoner over et ganske lite tema siden det er svært få leverandører av nøkkelkomponenter (Intel og AMD for CPUer, AMD/ATI og nVidia for GPUer, noen få harddiskprodusenter og noen få minneprodusenter). Det store punktet hvor det er vanskelig å lese seg til specs er skjermer, der er nok Apple bedre enn mye av det andre som følger med ferdig-PCer. Selv har jeg investert i en 24" Eizo og kalibrator og angrer ikke et sekund på det. Men det har heller ikke allverdens betydning for de aller fleste brukere skulle jeg tro.

En annen sak er at Ola og Kari dunk ikke trenger så mye ytelse til sin daglige databruk, sånn sett har enhver datamaskin i salg i dag tilstrekkelig ytelse for de aller, aller fleste. De som trenger noe mer vet det som regel og kan forholde seg til det. Min laptop er som sagt noen år gammel og var allerede da omtrent det svakeste som var å oppdrive - den dekker mine daglige behov fint fortsatt, men litt tyngre ting som bildebehandling, transkoding av video og slikt tar jeg på den stasjonære som er mye kraftigere.

N

nb

Gjest
    Om Macer aldri blir tregere etter hvert som tiden går osv, hvorfor finnes da programmer som CleanMyMac
    http://macpaw.com/

(beskrevet i ekstatiske vendinger av vredensgang, så jeg renger med det funker)
    Kjøpte CleanMyMac selv, og har fått en kjappere og slankere PB. Frigjorde mange GB, men den fikk også en lynhurtig oppstart, og jeg syns det er bedre flyt i nettsider, osv.

...
    Så å kjøre CleanMyMac vil sannsynligvis hjelpe betraktelig. Om du trenger å kjøpe Lifetime versjonen vet jeg ikke. Jeg kjøpte "engangs" (6mnd) til min datters iMac, kostet 91 kroner, og ga resultater man ville trodd man skulle trenge 4GB RAM oppgradering for å få til.

Nå er min MacBook så kjapp igjen at jeg måtte redusere følsomheten på styrepanelet, cursoren og funksjonsresponsen ble simpelthen for livlig.

Arbeidstemperaturen på min MacBook Pro har gått ned med 10 grader

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Om du skal bygge ett mediacenter eller spille ifra en dedikert musikkserver og liker å ha full tilgang til herligheta igjennom en håndholdt controller er Mac maskiner det ultimate du kan ha. Se selv på apps for styring og kontroll av diverse remedier, og mer kommer det. Mange som spør meg når de kommer hjem til meg " er det ikke vanskelig kople alt dette opp ?"
    Faktisk nei, det er ikke det,- Alt prater himlande enkelt ilag såfremt du er i et Mac miljø..- (iTunes på min kones Windows 7 er en pest og en plage så det er sagt ;D) Det er nettopp dette som gjør det så enkelt/ morsomt å drive med. Skjermdeling, Airplay, programvare og streaming alt er enkelt tilrettelagt på en enkel og forståelig måte, XP, Vista og W7 er ikke i nærheten spør du meg.

Apple er smarte, de har sett mulighetene og vet hva folk vil ha,Appstore, iPad, Iphone etc og dette drar de stor nytte av når det kommer til hvilket valg som skal gjøres i forbindelse med valg av pc`er ofte i ettertid (Mac vs Windows)

Apple er uten tvil ledende på mange områder og andre fremstår bare som blekne kopier i sammenligning at noen stritter hardt imot for å innrømme dette og ser på andre middemådige løsninger er helt greit, bare ikke forvent at alle gjør det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor finnes det da forskjellige hovedkort der man i PC-kretser diskuterer hvilket som er best? Hva med supportchips som sitter på disse hovedkortene - er de like? Osv, osv...
    Akkurat som i hifi er det forskjellige komponenter med forskjellige produsenter (ut over harddisk, prosessor og RAM) der man har forskjellige grenseverdier for hva som er godt nok. De komponentene som har de høyeste kravene for kvalitet er ofte dyrere enn de der kravene er lavere. Hvilke av disse komponentene er det som sitter i en billig HP og hvilke sitter i en dyrere Mac?

NB: Jeg påstår ikke at Apple alltid bruker de dyreste komponentene, jeg bare påpeker at det er mange elementer som påvirker prisen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Apple er smarte, de har sett mulighetene og vet hva folk vil ha,Appstore, iPad, Iphone etc og dette drar de stor nytte av når det kommer til hvilket valg som skal gjøres i forbindelse med valg av pc`er ofte i ettertid (Mac vs Windows)

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Gjestemedlem skrev:
    johnnygrandis skrev:

N

nb

Gjest
    otare skrev:
    Hvorfor finnes det da forskjellige hovedkort der man i PC-kretser diskuterer hvilket som er best? Hva med supportchips som sitter på disse hovedkortene - er de like? Osv, osv...
    Akkurat som i hifi er det forskjellige komponenter med forskjellige produsenter (ut over harddisk, prosessor og RAM) der man har forskjellige grenseverdier for hva som er godt nok. De komponentene som har de høyeste kravene for kvalitet er ofte dyrere enn de der kravene er lavere. Hvilke av disse komponentene er det som sitter i en billig HP og hvilke sitter i en dyrere Mac?

NB: Jeg påstår ikke at Apple alltid bruker de dyreste komponentene, jeg bare påpeker at det er mange elementer som påvirker prisen.
    Hva som er de råeste hobvedkortene, minnebrikkene, CPU-batchene etc er stort sett kun relevant for de som skal overklokke og det er også disse som stort sett diskuterer slikt - mamma trenger ikke en CPU fra en bestemt serie med åpen multiplier, jeg gjør det. Skal man vite noe om kvalitet nytter det ikke å lese på forum, da er det mer fruktbart å snakke f.eks med en stor forhandler som kan si noe om returprosenter på ulikt utstyr eller noen som jobber i en stor organisasjon og har et visst materiale å forholde seg til. Det finnes alltid "noen" som har noe som har klikket og "noen" som aldri har hatt problemer med det samme utstyret.

Prisene på slikt følger stort sett av specs, det er lite føleri involvert så langt jeg har registrert.

For øvrig er det knapt noen som produserer maskinene sine eksklusivt selv. De to største produsentene av laptoper i verden er Compal (nei, ikke Compaq) og Quanta, de produserer over halvparten av alle laptoper i verden så setter de store "produsentene" klistremerkene sine på og selger de. Kjøper du en laptop fra en av the usual suspects er sjansen stor for at den du tror har laget den aldri har hatt fingrene sine på den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn