mac eller bærbar pc?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Macbook bruker DDR2 667mhz , med lavere spesifisert hastighet på ram'en nekter den å starte opp.

C2D vs CD er vel verdt å vente et par uker på. Såklart skal man ikke sitte på gjerdet til evig tid men det er lurt å vite *når* en bør hoppe av gjerdet.
Her er det snakk om en oppgradering til en 64bits prosessor som er i gjennomsnittlig 10-15% raskere, som ikke blir like varm som Core Duo, og sannsynligvis blir 1GB minne standard. Og dette til samme pris.

Ser ut som Portal har blitt overbevist.. det er jo bra.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Tja, bare ærede Apple's ingeniører har klart å fikse opp i disse banale barnesykdommene, så. Vitner forøvrig om dårlig kvalitetskontroll, noe som ikke ser særlig bra ut hos en produsent hvor "Where everything just works" er et slagord.

W

wurst

Gjest
Vel, her i huset har vi nå etter hvert 2 Macbooker uten å ha opplevd noen av de problemene enkelte synes å ha. Jeg kan også nevne at en bekjent av oss fikk tilsendt 2 PCer fra Komplett (tror det var ASUS). Ingen virket, så de ble returnert før det hele endte med at vedkommende kjøpte en 12" iBook - som virker problemfritt.
Ellers har vi fått opplyst fra Eplehuset at Macbooken bør ha 2 like minnebrikker for å fungere optimalt.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Mhm, jeg bare registrerer at tilsynelatende er det ganske mange som har hatt de nevnte problemene med Macbookene sine. Derfor tenker jeg å vente på C2D-utgaven, hvor de da forhåpentligvis har utført nødvendige designendringer. Jeg har ikke ork til å renne ned kundestøtten til Officeline/Eplehuset pga. sånne dustefeil.

W

wurst

Gjest
Det var visstnok noen der en kabel var for kort slik at den ble for varm og isolasjonen smeltet, noe som førte til kortslutning. Det er mulig at det på nettet ser ut til å være flere enn det var i virkeligheten.
Våre Macbooker er modell 1.1, og har vært problemfrie til nå. Men det kommer nok nye og forbedrede versjoner. Noe vil bestå i at programmene vil bli optimalisert for Intel, og dermed betydelig raskere enn de tillempede versjonene for Power-PC som vi tildels har nå. Ellers har jeg nå installert Parallels Desktop, noe som ser ut til å fungere fint. Det er bare det at jeg har for lite ram, kjører fortsatt med 512, men skal oppgradere til 2 Gb snart.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Det var visstnok noen der en kabel var for kort slik at den ble for varm og isolasjonen smeltet, noe som førte til kortslutning.
Rent spesifikt er det et kjøleelement som utvider seg når maskinen blir varm, og da toucher borti en kabel, smelter av isolasjonen og forårsaker kortslutning - noe som gjør at maskinen skrur seg av uten forvarsel, og ikke lar seg skru på igjen før elementet har krympet igjen. De har vel etter all sannsynlighet fikset opp i dette på de nye batch'ene, noe annet ville vært for dumt.

P

Parelius

Gjest
Rent spesifikt er det et kjøleelement som utvider seg når maskinen blir varm, og da toucher borti en kabel, smelter av isolasjonen og forårsaker kortslutning - noe som gjør at maskinen skrur seg av uten forvarsel, og ikke lar seg skru på igjen før elementet har krympet igjen. De har vel etter all sannsynlighet fikset opp i dette på de nye batch'ene, noe annet ville vært for dumt.
Det er allerede fikset gjennom en softwareoppdatering. Min datters maskin har i det minste blitt kvitt plagene (så langt).

http://www.apple.com/support/downloads/macbooksmcfirmwareupdate11.html

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
De som følger med er hvertfall 667 MHz, så det er vel lurest å holde seg til det for optimal ytelse.

Skal vi tro Man's innlegg tidligere i tråden, den ha 667 MHz for å i det hele tatt boote.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det må være det en kaller å lytte til markedet ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Haha, de sitter sikkert og overvåker Hifisentralen, de lurifaksene ;D

Godt nytt, forøvrig! Da blir det en tur ned på Eplehuset ved neste lønning.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Haha..
Synd at den ble litt dyrere, og at 1GB ram ikke ble standard. Menmen..

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Sendes vanligvis etter tre dager om du handler på Applestore. Står det nå ihvertfall.

Det er vanlig praksis tror jeg. Nye maskiner distribueres først gjennom Apples egen salgskanal. Kipt for forhandlerne, men fint for kundene ;)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Sendes vanligvis etter tre dager om du handler på Applestore. Står det nå ihvertfall.
Det var ikke så greit å få tak i en MacBook i europa tydeligvis. Eplehuset ga jeg beng i etter at de proklamerte bortimot en måneds ventetid da jeg avla de 2.-gangs visitt (tre uker etter min første visitt, hvor de også antydet at de ville få de inn på lager innen en måned).

Jeg bestilte min fra Apple Store i forrige uke, og den befinner seg nå på Pudong International Airport i Kina. Får jeg den før jul tro?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Jeg bestilte en 1.12. De hadde så fine rabatter den ene dagen ;)

Status: Out for delivery :)

Jepp. Du får helt sikkert din før jul. Det er ikke så langt fra Kina til Norge lenger...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Ja, jeg hørte rykter om det et par dager senere :mad:
Hehe. Ble levert på døra i går. Basisversjonen med 1GB RAM til kr. 9758,- :D
Må nå bare finne en feit harddisk.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Komplett har en eneste SATA 2.5" 7200-modell på 100 GB fra Hitachi. Ellers er jo utvalget i FW- og USB-disker stort.

Min Macbook er i Frankfurt nå :)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.626
Sted
Holmestrand
Fritt etter hukommelsen har jeg hatt følgende PowerBooks 100, 140, 170, 3400, G3 Wall Street, G4 Titanium, G4 17" (de 3 siste har jeg fortsatt). Selv bruker jeg en Fujitsu LifeBook S7020 i det daglige, siden jeg jobber med et windows-basert system. En mac er et godt valg for de aller fleste!

Uansett plattform anbefaler jeg STERKT en utvidet garanti for bærbare maskiner. De får mye juling, og reperasjoner koster skjorta! For Apple sin del heter dette AppleCare og kan kjøpes helt til maskinen er 1 år gammel.

Mine 3 døtre ligger i stadig krig om hvem som skal ha den nyeste PowerBooken... Ønsker Mazzy et godt nytt år med sin nye mac!

Topp Bunn