mac eller bærbar pc?

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Som alltid da jeg trenger hjelp, velger jeg å henvende meg til dere kunnskapsrike her på hfs :).

Min kjære har i frustrasjon "mistet" min lille bærbare pc i gulvet et dusintalls ganger, tilslutt ble det for mye selv for lille dell (som når sant skal sies har tålt mer enn forventet...).

Jeg har forstått at unge effektive kvinner i dag bør ha en søt liten mac, og vurderer faktisk dette framfor en ny bærbar.

Mine bruksområder er som følgende:
1. Oppgaveskriving
2. Surfing
3. Laster inn bilder fra kamera mitt

Håper dere kan komme med gode råd om hva min kjære bør kjøpe til meg, mac eller ny pc?

mvh
Lin
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er som regel sånn her på Sentralen at alt skal kveruleres om, opp og ned og frem og tilbake og en gang til. Men en sjelden gang iblant dukker det opp et spørsmål som er usedvanlig lett å svare på;

Du skal selvfølgelig og naturligvis ha en sånn som dette:

http://www.apple.com/no/macbook/macbook.html
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.764
Antall liker
514
Jeg sier som Øystein Sunde sa på TV i høst: " Det er fint å ha mac når du skal få gjort noe. Hvis du vil pusle med data en dag er det greit med pc."
 
P

Parelius

Gjest
Velkommen tilbake, mazzy_star. (Vet forresten din kjære om denne henvendelsen...)

Nuvel, litt uklart om du fremdeles må ha en bærbar, eller om du kunne tenke deg stasjonære greier.

Macbook som bærebar, men om det ikke er et must, så tror jeg at jeg ville ha valgt en iMac (20 tommer eller mer, det er jo bare et spørsmål om å få din kjære til å vise litt ekte kjærlighet).
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Mac versus PC - kjøp det du liker best, så enkelt er det. Begge plattformer kan utføre alle typer oppgaver, og filformater lar seg stort sett utveksle uten noe videre om og men. Det er dog mer programvare tilgjengelig for Windows-plattformen, men Mac'ene går jo for å ha en litt bedre estetisk appell, dersom man er interessert i sånt.
 
A

Affa

Gjest
Lille pikebarn. Velg PC med flatskjerm og trådløst tastatur. Mac er for de uten utdannelse som kaller seg grafiker, mens bærbar PC er for de som elsker dårlige ytelser og høy pris.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.764
Antall liker
514
En Mac får ikke virus, og den kommuniserer bedre med eksternt utstyr. Like god som pc på det meste, untatt musikk og grafikk der den er bedre.Det er den maskina du bruker når du vil ha jobben gjort.

PC er for lek på gutterommet!
 
A

Affa

Gjest
Mye viktig arbeid hos homofile gjøres unektelig på mac, men i den virkelige verden har den ikke større betydning enn SACD.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.764
Antall liker
514
Flere og flere går over til mac. Hvorfor? Se mitt forrige innlegg!

Affa er for gammel til dette, han greier ikke to sett programvare.

:)
 
A

Affa

Gjest
Flere og flere "utdanner seg" også innen humaniora. Pissemaskiner for pisseoppgaver.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
516
Enkelt: Apple lager de beste bærbare både for OS X og Windows!
(http://www.apple.com/macosx/bootcamp/)

Men med mindre du er spesielt interessert i Windows kjører du naturligvis OS X som er langt mer stabilt og elegant. Finnes praktisk talt ikke virus for OS X heller.

Og iPhoto (gratis) gjør fotohåndtering til en lek.
For surfing kan du laste ned Firefox
http://www.mozilla.com/en-US/ som gjør litt mer enn Safari som følger med. Legg til
http://www.flip4mac.com/wmv.htm for problemfri microsoftbasret filmtitting.
Til oppgaveskriving er iWork et bra valg selv om du må legge til 699 kroner.
http://www.apple.com/no/iwork/


De geriatriske rådene fra Affa forbigår vi i stillhet. Han vet ikke bedre stakkar ;)
 
A

Affa

Gjest
Og så mye krevende software som er kompatibelt med dette.... Men, skal du arkivere bilder av bikkja og hjemmevideo med kona på soverommet, samt skrive hovedoppgave om negere fra Madagaskar er det glimrende.

Mac- datamaskinen for deg uten utdannelse men med enkel smak.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
En Mac får ikke virus, og den kommuniserer bedre med eksternt utstyr. Like god som pc på det meste, untatt musikk og grafikk der den er bedre.Det er den maskina du bruker når du vil ha jobben gjort.
Dette er ikke helt sant. FireWire- og USB-bussene på Mac, til og med G5'er (vet ikke hvordan det er på de nye med Intel-prosessor dog) er viden kjent i bransjen for å være dårlige. Plugg i en FireWire-disk, og plutselig forsvinner USB-musa. Programmer til video-, bilde-, 3D- og lydredigering er stort sett felles over hele fjøla og, så du kan fint bruke en Windows-PC til dette. Her hvor jeg jobber, sitter vi på Mac'er i lydavdelingen, mens klipperne bruker Avid Xpress på PCer i etasjen over.

PC er for lek på gutterommet!
Alt jeg kan gjøre med Mac'en min på jobben, kan jeg gjøre like enkelt på PCen min hjemme. Mytene om Mac's overelegenhet i mediebransjen er sterkt overdrevet av Mac-fanatikere. Jeg blåser i om det står Dell eller Apple på datamaskinen min, så lenge den funker med et minimum av pes - og det gjør de begge to. Jeg ser ikke helt den store gleden eller nytteverdien ved å ha et religiøst forhold til en datamaskinplattform, det være seg Windows, OS-X eller Linux. Det minner meg litt om da jeg var yngre, og vi kranglet om hva som var best av Sega og Nintendo - ganske barnslig, med andre ord.


Mazzy: har du lyst på en stasjonær Mac, kan du jo se på en iMac eller en Mac Mini.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.764
Antall liker
514
Jeg er ikke helt seriøs når jeg debatterer med Affa. Han innbyr til små spark på skinnleggen.
Det er fint at mac er fri for virus, synes jeg. Jeg bruker pc på jobb, og det er mere problem med den.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Tusen takk for gode råd. Tror nok nissen kommer med en hvit feminin mac til meg den 24. desember :)

Parelius; Jeg har vært her hele tiden, men leser definitivt mer enn jeg skriver. Min kjære vet ihvertfall nå at jeg har skrevet inn... Han hadde nok håpet på å komme unna med en noe rimeligere julegave, men i år vil en mac være det beste bevis på hans kjærlighet ;)

Affa; Det varmer godt på en grå og regntung høstdag å bli kalt lille pikebarn, lenge siden sist... tusen tusen takk. Ut i fra dine argumenter passer jo en mac meg perfekt, jeg kan skrive min spesialpedagogiske pisseoppgave på en hvit feminin pissemaskin ;D

Gjest; Affa er en verbal sadomasochist, og du gjør bare dagen hans enda bedre med små spark på leggen ;)

Jetman og Michell; tusen takk for hjelpsomme linker!

Portal; det blir nok ingen stasjonær, er avhengig av å ha den med meg, men takk for tips.

Lin
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg har vært her hele tiden, men leser definitivt mer enn jeg skriver.

Lin
SKRIV MER!!
Kompo-baby er sørgelig alene! Pluss at hun har så jævla sjuke meninger hele tiden! :D:D

Honkey
 
A

Affa

Gjest
Tusen takk for gode råd. Tror nok nissen kommer med en hvit feminin mac til meg den 24. desember :)

Parelius; Jeg har vært her hele tiden, men leser definitivt mer enn jeg skriver. Min kjære vet ihvertfall nå at jeg har skrevet inn... Han hadde nok håpet på å komme unna med en noe rimeligere julegave, men i år vil en mac være det beste bevis på hans kjærlighet ;)

Affa; Det varmer godt på en grå og regntung høstdag å bli kalt lille pikebarn, lenge siden sist... tusen tusen takk. Ut i fra dine argumenter passer jo en mac meg perfekt, jeg kan skrive min spesialpedagogiske pisseoppgave på en hvit feminin pissemaskin ;D


Lin
Den er nok også fin til arkivering av oppskrifter skal du se.

Jeg minnes min gamle dosent. ”Pikene har lett for å komme inn ved Universitetet, det er verre å få dem ut igjen” Men er det ikke på tide at skolefrøkenen slutter å belaste distriktshøyskolene nu som hun nærmer seg overgangsalderen?

PS Det er vell aldri en liten "Adjunkt med opprykk" "grad" (verdiløs spesialkompetanse) som lokker? Mammon?
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
SKRIV MER!!
Kompo-baby er sørgelig alene! Pluss at hun har så jævla sjuke meninger hele tiden! :D:D

Honkey
Disse trådene deres raser avgårde i et tempo jeg ikke klarer å følge, så før jeg har fått skrevet første setning av mitt innlegg er dere over på noe helt annet, eller du har kommet med mine argumenter i forrigårs ;) Men, tusen takk for invitasjonene.

Lin
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Den er nok også fin til arkivering av oppskrifter skal du se.

Jeg minnes min gamle dosent. ”Pikene har lett for å komme inn ved Universitetet, det er verre å få dem ut igjen” Men er det ikke på tide at skolefrøkenen slutter å belaste distriktshøyskolene nu som hun nærmer seg overgangsalderen?

PS Det er vell aldri en liten "Adjunkt med opprykk" "grad" (verdiløs spesialkompetanse) som lokker? Mammon?
;D ;D
Jeg skal levere min oppgave og få mitt opprykk dersom De starter pensjonisttilværelsen og lar de unge lovende få slippe til ;)

Lin
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.496
Antall liker
1.027
Mye viktig arbeid hos homofile gjøres unektelig på mac, men i den virkelige verden har den ikke større betydning enn SACD.

;D Hoho! Takk for den beste latteren på en stund. Tror dette må være den suverent beste kommentaren jeg har hørt om Apple-maskiner så langt.

-Thomas- (via en fullt oppegående PowerBook G3, 6 år gammel)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Tror det beste og enkleste er en bærbar pc med Windows 2000.
Det beste OS'et fra lillemyk så langt.

Gjør det enklest mulig.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Tror det beste og enkleste er en bærbar pc med Windows 2000.
Det beste OS'et fra lillemyk så langt.

Gjør det enklest mulig.
;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Mac vc. PC er en lang og slitsom debatt. Jeg bruker MacBook med 1Gb Ram og den fungerer helt ypperlig til mitt bruk, som er veldig likt Mazzy sitt bruk.

MacBook er liten nok, kraftig nok og stabil som fy. Dessuten kan du bruke NeoOffice (som en annen linket til), som er et ypperlig produkt som er gratis og fungerer godt.

Men, som vanlig, YMMV.

Sjekk forøvrig ut www.mac1.no hvis du begynner på Mac-kjøret. Mye nyttig kunnskap å hente for folk som er nye på Mac.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Mazzy, ville bare tipse deg om en HP (dersom du plutselig skulle ombestemme deg mtp. plattform) jeg kom over i min søken etter en laptop til meg selv: HP Pavillion dv6184ea

Denne ser ut til å ha det meste, inkludert øyevennlig design :)
 
P

Parelius

Gjest
Mazzy_Star skal ha en Macbook! Forstår ikke hva dere driver og tuller med.

På den annen side, så er jo dette irrelevant. Den vakreste maskin forsvinner i glansen av Mazzy_Star. Vakker som en Macbook er hun, kan jeg tenke meg ... Det dreier seg om matching.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Mazzy_Star skal ha en Macbook! Forstår ikke hva dere driver og tuller med.

På den annen side, så er jo dette irrelevant. Den vakreste maskin forsvinner i glansen av Mazzy_Star. Vakker som en Macbook er hun, kan jeg tenke meg ... Det dreier seg om matching.
Du er en meget galant og sjarmerende mann hr Parelius. Er det mulig å melde på min kjære til et aldri så lite "sjarmørseminar" hos deg?
Noen flasker med Nøgne Ø er deg vel unt i kveld, da min dag med ett ble lysere :-*.

Ps tusen takk for alle tips, men det blir uten tvil en vakker mac.

Lin
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Mazzy_Star skal ha en Macbook! Forstår ikke hva dere driver og tuller med.
Mye følelser ute og går her, skjønner jeg ;D
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Fornuftens ekstase! ;)
Ekstremisme den ene eller andre veien har vel mer med religion enn fornuft å gjøre ;D

Jeg gir blanke, så lenge det funker. Har programvaresuiter som jeg ikke gidder å skaffe lisenser/ekvivalenter til for OS-X, dessuten trives jeg omtrent like godt i XP som i OS-X.

Du får glede deg til MacBooken, Mazzy :) Du blir nok fornøyd, tenker jeg!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ingen tvil om at det er Macbook som gir mest for pengene. Det er også mulig å kjøpe Macbook'en med i overkant av 10% studentrabatt (som man ikke trenger å være student for å bruke =) ), og 1 GB minne er vel standard nå =)
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Ingen tvil om at det er Macbook som gir mest for pengene.
Tjæ....

En Macbook som tilsvarer HP'en jeg linket til i ytelse og lagringsplass, havner vel tett oppunder 12 lapper (HP'en koster litt over 9). Mac er vel jevnt over noen tusenlapper dyrere enn PCer med tilsvarende ytelse, men vil man ha Mac, så er vel ikke det noe hinder :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.764
Antall liker
514
Å slippe virus er en viktig del av ytelsen synes jeg. Det er vel verd de ekstra lappene.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Joda, men det er jo så enkelt på PC som å installere eksempelvis Avast, som er et aldeles glimrende, uintrusivt og 100% gratis antivirusprogram. Noe mer datavett er muligens påkrevd ved PC-bruk, men jeg har aldri hatt nevneverdig problemer med malware på mine PCer.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
SKRIV MER!!
Kompo-baby er sørgelig alene! Pluss at hun har så jævla sjuke meninger hele tiden! :D:D

Honkey
Vil vi egentlig ha catfight på sentralen, Honkey?

Ellers er jeg enig. Du må være med å krangle oftere Mazzy. Det ville gjøre gode ting for min etterhvert anstrengte optimisme, det å være enig med et kvinnfolk av og til.

Og så må du være snill med nissen fram mot jul!  ;D
 
K

knutinh

Gjest
Ingen tvil om at det er Macbook som gir mest for pengene. Det er også mulig å kjøpe Macbook'en med i overkant av 10% studentrabatt (som man ikke trenger å være student for å bruke =) ), og 1 GB minne er vel standard nå =)
Hva man får i rabatt og hva forhandleren slenger på kjøpet er i og for seg irrelevant (dell er f.eks eksperter på slike taktikker).

Det som teller er jo hva man får og hva man må betale? Nå som mac og PC har fått mer og mer felles på hardwaresiden er det lettere å telle opp komponenter og se hvor man får flest GB, MB og GHz for pengene.

Når er en maskin langt mer enn hardwarespecs, og hvor mye muligheten til å kjøre OS-X, i praksis slippe å beskytte seg mot virus og et pent design er verdt er vel individuelt.

Jeg håper at apple snart kommer med Core2 også på macbook.

-k
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Tjæ....

En Macbook som tilsvarer HP'en jeg linket til i ytelse og lagringsplass, havner vel tett oppunder 12 lapper (HP'en koster litt over 9). Mac er vel jevnt over noen tusenlapper dyrere enn PCer med tilsvarende ytelse, men vil man ha Mac, så er vel ikke det noe hinder :)
Tja..
Image

* 1,83 GHz Intel Core Duo
* 512 MB hukommelse
* 60 GB harddisk1
* DVD-ROM/CD-RW-stasjon

Utsendelse innen: 3 dager
Gratis levering
NOK 8,638.75

Dette er inkl MVA
HP'en veier dessuten mer, har dårligere kvalitet, og har på langt nær et tilsvarende rent design. Husk at du også må betale frakt for den.

Macbook koster NOK 9,393.75 hvis en oppgraderer til 1GB minne, en kan enda oppgradere harddisken til 80GB før vi havner på ca det samme på HP'en + frakt. Dessverre tar Apple seg svært godt betalt når det gjelder oppgradering av harddisken utover 80GB. Fra 60GB til 120GB koster f.eks nærmere 2000kr. Men så lenge man er obs på dette så får man faktisk mer for pengene med en Macbook.

Det følger dessuten med Bluetooth (Mulig HP'en har dette men det står ihvertfall ikke noe om det) og en liten fjernkontroll med Macbooken, samt muligheten for å kjøre både OSX og Windows. Man får dessverre ikke DVD-R/RW med den billigste Macbooken men kanskje de fleste har DVDbrenner fra før av.

Personlig er det IBM /lenovo Thinkpad som gjelder men så koster jo disse skjorta også :)
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Tja..
Image

* 1,83 GHz Intel Core Duo
* 512 MB hukommelse
* 60 GB harddisk1
* DVD-ROM/CD-RW-stasjon

Utsendelse innen: 3 dager
Gratis levering
NOK 8,638.75

Dette er inkl MVA
HP'en veier dessuten mer,
Nå er HP'en jeg valgte utstyrt med større skjerm. Du får den med mindre skjerm til en lavere pris, og da også lavere vekt. Om laptop'en veier halvannen eller to og en halv kilo er for meg personlig av underordnet betydning.

har dårligere kvalitet
Nei, det har den ikke.

og har på langt nær et tilsvarende rent design.
Det er vel gjenstand for personlige preferanser. Jeg synes at Mac'er ser litt barnslige ut. De minner meg rett og slett litt om spillkonsoller som Nintendo og Playstation. Andre liker dette, og det er selvsagt 100% greit.


Husk at du også må betale frakt for den.

Macbook koster NOK 9,393.75 hvis en oppgraderer til 1GB minne, en kan enda oppgradere harddisken til 80GB før vi havner på ca det samme på HP'en + frakt.
...og da har HP'en fortsatt større skjerm (for de som ønsker det), dobbelt så stor harddisk og en mer funksjonell DVD-stasjon. Apple vet å ta seg meget godt betalt for oppgraderinger utover basismodellene, det er det de baserer inntektene på (akkurat som Dell).

Dessverre tar Apple seg svært godt betalt når det gjelder oppgradering av harddisken utover 80GB. Fra 60GB til 120GB koster f.eks nærmere 2000kr. Men så lenge man er obs på dette så får man faktisk mer for pengene med en Macbook.
???

Ja, kjempelogisk - så lenge du ikke oppgraderer basismodellen så den har samme specs som en tilsvarende PC, får du mer for pengene?

Den tanken følger jeg ikke helt...

Per dags dato får du mer i ren ytelse per krone om du kjøper en PC fremfor en Mac - det er nærmest udiskutabelt.

Personlig er det IBM /lenovo Thinkpad som gjelder men så koster jo disse skjorta også :)
IBM er bra saker, bare synd de er så forbaska stygge...


PS. jeg har ikke noe i mot Apple.
 
Topp Bunn