mac eller bærbar pc?

Magret

Medlem
Ble medlem
20.11.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Galvanisert karosseri på nye Hondaer.


Oops - da har jeg nok aldri sett en ny Honda; Finnes de?



;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Galvanisert karosseri på nye Hondaer.


Oops - da har jeg nok aldri sett en ny Honda; Finnes de?



;)

Ikke mobb Honda. Honda er bra. Skal man bruke bilanalogien, mener jeg det blir mer som Audi vs Jeg vil jeg vil, men jeg får det ikke til: Hyundai
 

Magret

Medlem
Ble medlem
20.11.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Ok. Har liten erfaring med asiatiske biler, men har engang vært passasjer i en Suzuki - ingen utpreget fest. Omtrent som å bruke PC...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Og - et poeng som ikke er kommet frem all den stund de lærde herrer har kastet spesifikasjoner i hodet på hverandre - de bærbare PC'ene BRÅKER!!! Vifta går kontinuerlig!!!
Tja, min tre år gamle Whitebook støyer ikke mer enn min samboers nye MacBook.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Ok. Har liten erfaring med asiatiske biler, men har engang vært passasjer i en Suzuki - ingen utpreget fest. Omtrent som å bruke PC...
Vel.... jeg bruker begge deler daglig, og trives like godt med begge.
 
P

Parelius

Gjest
Tja, min tre år gamle Whitebook støyer ikke mer enn min samboers nye MacBook.
Du er sikker på at det ikke er samboeren som gir koselig summelyd fra seg? ;)

Du spurte om Macbook Pro 17. Kan ikke gi det noen sammenlikning med PC varianter, men har en slik selv. Veldig fornøyd.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Du er sikker på at det ikke er samboeren som gir koselig summelyd fra seg? ;)

Du spurte om Macbook Pro 17. Kan ikke gi det noen sammenlikning med PC varianter, men har en slik selv. Veldig fornøyd.
Joda, enten det eller vår Russian Blue som synes å foretrekke Macen...

Noen problemer/irritasjoner som helst med din Macbook Pro så langt? Hvordan er batterikapasiteten?
 
P

Parelius

Gjest
Noen problemer/irritasjoner som helst med din Macbook Pro så langt? Hvordan er batterikapasiteten?
Så langt ingen problemer. Når det gjelder batterikapasitet, så vet jeg rett og slett ikke (ut over specs). Har ikke vært i en slik situasjon ennå med den. Skal koble den fra nettet nå, og se hvor lenge den greier seg. Melder tilbake senere i dag.
 
S

stikken

Gjest
Jeg sier som Øystein Sunde sa på TV i høst: " Det er fint å ha mac når du skal få gjort noe. Hvis du vil pusle med data en dag er det greit med pc."
Hmm!
Dette sa min bror "musikeren" også.
Vi hadde stresset LENGE med å få lagret og brent en DVD på en laptop da han kommer hoverende med Macen sin ,og 1 2 3 så var det gjordt. ???
Han sa ingenting, men blikket var som en reklame.... :(
Vh
S

He he som vanlig ALT for seint ute 8)
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Nå ble jo dette uugåelig en mac vs pc tråd (det er jo like spennende som kabeldebatter), men heldigvis har Apple egentlig gjort jobben for oss og laget en smågenial rekalmefilmserie som tar disse tingene på kornet.

ADVARSEL!! Dette er nerdehumor på sitt beste



;D ;D ;D


Hmm!
Dette sa min bror "musikeren" også.
Vi hadde stresset LENGE med å få lagret og brent en DVD på en laptop da han kommer hoverende med Macen sin ,og 1 2 3 så var det gjordt. ???
Alt er lett når man vet hvordan man skal gjøre det ;) Det er vel ikke noe vanskeligere å brenne en DVD på en PC enn en Mac. Jeg får dog irriterende ofte "verification failed" når jeg skal verifisere en brent CD / DVD i Toast på Mac. Har ikke funnet kilden til feilen ennå heller, det virker som det skjer helt sporadisk.
 
S

stikken

Gjest
;D"verification failed" samme melding fikk vi hele tiden og
tiden var LANG!
He he, vi forsøkte X antall brenneprogram ,men nei ikke tale om...... ;D
Vh
S
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Glimrende stripe! Midt i puppa på mac'en! Sant som du sier at det ikke er noe problem å gjøre noe på PC. Det er bare mange flere programmer med vektpunkt på forskjellige arbeidsoppgaver. Nyanser. Ikke for folk som vil ha det enkelt, men for folk som vil ha det beste. :D
Forresten er det flere ved det navn som har gjort seg bemerket ved fortellerkunst.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
;D"verification failed" samme melding fikk vi hele tiden og
tiden var LANG!
He he, vi forsøkte X antall brenneprogram ,men nei ikke tale om...... ;D
Vh
S
Kanskje er det da brenneren som ikke trives helt med valget av DVD-plater, eller at brenneren har en mekanisk feil. Det er vel neppe plattformen "Windows XP" i seg selv som utløste problemene dine her, tror jeg.
 
W

wurst

Gjest
Er det noe å krangle om nå da når du kan ha både OSX og Windows på samme maskin?
 
W

wurst

Gjest
Ok, det var kanskje å ta vel sterkt i - diskutere er selvsagt et riktigere ord. Her i huset kjøres både OSX og Windows med BootCamp på Macbooken uten problemer. Jeg skal også prøve Parallell Desktops med det første, og så har vi et program som heter Crossover for samme oppgave - - så vil man ha både Mac og Pc er valget enkelt.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Wurst, hva slags erfaringer har du med Bootcamp? Noen problemer med det overhode?

Har lyst på muligheten til å slenge opp noen gamle klassiske DOS-spill når jeg sitter på toget f.eks., du har vel ikke tilfeldigvis prøvd DOS-emulatoren DOS-Box i Bootcamp?
 
W

wurst

Gjest
Har ikke prøvd DOS-Box, bare hørt om det. Bootcamp fungerer fint, kjører spill og programmer raskt som bare det. Den Windows-versjonen jeg bruker er nok litt ustabil, om det skyldes Bootcamp eller selve Windows er vanskelig å si. Flere som har erfaringer kanskje?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Ikke for folk som vil ha det enkelt, men for folk som vil ha det beste.
Fascinerende logikk...

Det må da være et midt i blinken-slagord for Vista ;D
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Lekkert :) Da blir det sannsynligvis en 2 GHz, svart Macbook med 1GB RAM og 100 GB disk. Kanskje det egentlig er billigere å bestille basismodellen og oppgradere den selv...?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Lekkert :) Da blir det sannsynligvis en 2 GHz, svart Macbook med 1GB RAM og 100 GB disk. Kanskje det egentlig er billigere å bestille basismodellen og oppgradere den selv...?
Gratulerer! :)

RAM er OK. Men jeg tror det er et lite helvete å bytte harddisk selv...

Og garantien ryker :(
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Har undersøkt litt, og på Macbook'en er det visstnok veldig enkelt å bytte både RAM og harddisk, i motsetning til iBook'en. Ikke påvirker det garantien heller :)

De har visst hatt litt problemer med både viftestøy, varmeutvikling og random shutdown's på Macbookene, men ser ut til at de fleste har blitt fikset med firmwareoppgraderinger. Både den hvite og svarte tiltrekker seg dog riper ganske fort, sies det.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Har undersøkt litt, og på Macbook'en er det visstnok veldig enkelt å bytte både RAM og harddisk, i motsetning til iBook'en. Ikke påvirker det garantien heller :)
Det har du visst helt rett i. Greit å vite :D

De har visst hatt litt problemer med både viftestøy, varmeutvikling og random shutdown's på Macbookene, men ser ut til at de fleste har blitt fikset med firmwareoppgraderinger. Både den hvite og svarte tiltrekker seg dog riper ganske fort, sies det.
Ikke uvanlig med slike barnesykdommer. Kan lønne seg å vente et par måneder etter introen av helt ny modell. Eller kanskje enda litt til til første oppgraderte modell kommer. Med mer ytelse for mindre penger. Januar 2007 kanskje?

Jeg hadde en gang en iBook. Den ble ripete, ja. Skal en holde dem ripefrie må en nok være påpasselig med å benytte dertil egnet beskyttelsestrekk tenker jeg.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en gang en iBook. Den ble ripete, ja. Skal en holde dem ripefrie må en nok være påpasselig med å benytte dertil egnet beskyttelsestrekk tenker jeg.
En kamerat av meg har den svarte Macbooken. Overflaten er litt ru/matt. Det er mulig den kunne godt vært bedre beskyttet mot riper, men jeg kan ikke se at dette er et stort problem iogmed at den har denne matte gummiaktive overflaten. De fleste andre laptoper er langt mer ømfintlige mot riper. Bortsett fra Thinkpads da, de bruker jo denne spesielle titan-kompositten som basis for kabinettet.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Jepp, men jeg må ha en 7200 rpm-disk, og de har jeg bare funnet i 120 GB-utgave i 2.5"-størrelse, men det skal nå gå greit :)

Vet du forresten hva slags minnebrikker Macbookene bruker? Har funnet ut at det er SO-DIMM, men er det DDR eller DDR2?

Håper de har fått orden på barnesykdommene som ser ut til å blant annet være misfarging etter kort tid (den hvite), viftestøy, overoppheting, ustabilitet og problemer med knappene til trackpad'en...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
DDR2. Mener at disse skal gjøre jobben:
http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10577
Sparer noen kroner med disse også.

7200 rpm finner jeg også dessverre bare i med inntil 120GB, ja.

Det ville overraske meg om ikke barnesykdommene er over nå. Men det skal ikke forundre om det kommer en oppgradering av disse maskinene til MacWorld expo i januar. Mere ytelse for mindre penger. Men slik er det jo alltid... ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.945
Antall liker
8.245
Torget vurderinger
1
Jeg har sett at på en del Mac'er har de blitt utstyrt med et eget kastehåndtak....
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Kanskje greit å vente en måneds tid med kjøp da :)
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Etter snart fire år er PowerBook'en "like sprek" og jeg har ingen planer om å bytte den ut - skal bare bytte batteri; det har jeg ikke gjort ennå. Om du har for vane å slippe maskinene dine i gulvet, kan jeg fortelle at det har skjedd meg også. Den falt ned fra et flysete en gang, men går like godt for det - en liten dunk i ryggen bare. Følelser? Ja, klart, men jeg trives best med ting som funker - og det gjør Mac.
Det er min samboer som "slipper" ting i gulvet....

Argumentet om at den er like sprek nå som da du kjøpte den, er mer enn godt nok for meg. Har ikke helt sansen for denne inn-ut mentaliteten ;)

Lin
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Jeg går ikke over lik for å få den minste jeg finner, så for min del høres Macbook med C2D ut som en finfin datamaskin :) Brødrene mine, som begge er hardcore PC-gutter, kommer til å se på meg som selveste Antikrist når jeg kommer drassende med en Mac ;D
 
Topp Bunn