16 mai 2010 så hadde jeg besøk av et av klubbens medlemmer. Han hadde med seg en dal kabling, strøm, signal og høytalerkabel. jeg tenkte jeg ville teste dette i min egen stue.
Kablene var fra Stereofox der han ( Relløm) hadde med seg 2 sett. Desse ble testet opp mot mine Silk mkII. Høytalerkablene var ifra samme fabrikant og strømkabler fra furutech. Jeg bruker Supra 3.4 med biltema banan.
Først koblet vi inn strømkabler og rørte ikke resten. Jeg hadde plukka ut et noen låter fra klubbens testcd. Etter å ha spillt igjennom desse sangene, så kan jeg si, jag hørte ikke et fnugg av forskjell. Men jeg la merke til en ting, volumknotten sto på kl 9. vanligvis så lytter så står den på kl 10-11 når jeg lytter. Dvs noe skjedde, kanskje min MF forsterker klarte å trekke mere strøm igjennom kablen...? ??? Jeg bruker standart lakriskabel til strøm.
Deretter koblet vi ifra min Silk og koblet inn de dyreste signalkablene ifra stereofox, ( om dette skrives på noen annen måte så får det vere) På sangen fra Johnny Cash så hørte vi umiddelbart forskjell. Dette viste seg også på gitarspillingen til Bjørn Berge. Mellomtonen kom bedre frem og det var flere detaljer.
Så koblet vi ut mine Supra kabler og satt inn Relløms stereofox. Jeg hørte ikke noen forskjell, menst Relløm kunne konstatere at det var litt forskjell, han mente at det var noe mere ro i lydbildet, men ikke noen store forskjeller.
Så koblet vi inn Stereofox signalkabler utgave 2 som er noen rimeligere utgave av nr 1. Her høre jeg en degradering av lydbildet. Jeg føler at det ble mindre detaljer og anslagene til Bjørn Berge på gitar ble noe matte. Relløm hørte ikke noen forskjell.
Så kommer vi til det rare. Så koblet vi inn Silk signalkablene igjen. Verken jeg eller Relløm hørte noen foskjell i lyden. Kankje litt, men slett ikke mye. Og ivertfall ikke noe som skal kunne forsvare at jeg kjøper nye signalkabler.
Deretter så satte vi inn mine Supra høytalerkabler. Igjen så hørte verken jeg eller Relløm noen store forandringer i lyden. Forskjell ja, men ikke mye.
Konklusjonen min på denne lille lyttetesten med kabler. Og jeg vet at vi brukte kort tid på dette er, at det er forskjeller, men de var hos meg små. Og ivertfall ikke så store at jeg kan forsvare å kjøpe kabler til rundt 10k. Jeg kommer til å prøve å kjøre med dobbet sett kabler fra forsterker til ht for å få større kvadrat.
Jeg tror fortsatt at det er forskjeller i kabler, men at de er små, og det vil variere fra oppsett til oppsett. Jeg tror som jeg alltid har gjort at det er andre ting som er viktigere å ha kontrollen på, jeg nevner rommet, vinkling av ht og matching av komponenter for å ta de største.. Når alt dette er på plass så vil jeg tro at kabler vil kunne fungere som krydder. Dvs tilføre det siste som gjør retten ( anlegget ) optimalt.
Takker mye for besøket fra Relløm ikveld.