Ja lige modsat mit. Prøver å beskrive hvad årsagen kan være. Fordi det kan skyldes de anvendte bygge materialer.Problemet mitt var ikke å få kontroll på bassen, den var der ikke
Ja lige modsat mit. Prøver å beskrive hvad årsagen kan være. Fordi det kan skyldes de anvendte bygge materialer.Problemet mitt var ikke å få kontroll på bassen, den var der ikke
Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.Lydscene og lydeffekter rundt omkring handler om fase, spredning og frekvensrespons (ute) samt eventuelt forholdet mellom tidlige og sene refleksjoner og det relative nivået mellom dem (inne). Det er altså hovedsaklig høyttalerens egenskaper og samspillet med rommet de står i som utgjør hvor bra dette blir.Er sikkert flere ting som spiller inn.
På ett Quad oppsett (2905 + Quad elektronikk) er dette erfart inne hos en bekjent,
på enkelte innspillinger.
Ute på enkelte innspillinger,og da spesielt med elektronikk fra Mark Levinson.
(The Man,v Tom Colangelo)
Tidvis også inne kan en få antydning til slikt,på enkelte innspillinger.
Så i mitt hode er dette en kvalitet vi mister,ikke noe en skaper pga akustikk.
Spiller ikke elektronika eller lignende,har heller aldri spilt/hørt denne berømte
amused to death ? saken.
Tradisjonelle høyttalere uten fasekorreksjon plassert i en normal stue uten kontroll på førsterefleksjonen vil per definisjon være helt krise på disse egenskapene.
Kan alltids låte ypperlig lell. Herlig med muligheten til å spille ute!
Hvilken kommentar sikter du til?Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
Hvor har du "på alle innspillinger " fra?Hvilken kommentar sikter du til?Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.
Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
Hvis høyttalerne har en "fasesignatur" vil dette nødvendigvis gjelde alle innspillinger. På samme måte vil fasepåvirkningen fra rommet være likt på alle innspillinger.Hvor har du "på alle innspillinger " fra?
Hverken "duc999" eller jeg har sagt det.
Og siden det er enkelte innspillinger dette dreier seg om,
og for min del spiller jeg lite elektronika eller pop.
Det var the shy sinHvilken kommentar sikter du til?Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.
Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
Så skal det lyde mørkt.Høyttalerene er B&W 801D
Hvordan da, føler ikke det er et mørkt lydbilde. Hvis du mener at de er dype i bassen, så stemmer det med det jeg har hatt av lydbilde før jeg flyttet de der de er nå. Men som sagt der trenger de hjelp for å få bassSå skal det lyde mørkt.Høyttalerene er B&W 801D
The Shy kommentere rett som det er, uten å ha filla greie på ting - sånn er det bareDet var the shy sinHvilken kommentar sikter du til?Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.
Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
Tror nok du har greie på tingThe Shy kommentere rett som det er, uten å ha filla greie på ting - sånn er det bareDet var the shy sinHvilken kommentar sikter du til?Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.
Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
Jøssameg - harr'u vannlekkasje (med vannfall) i lytterommet ditt?Ganske bra vannfall-forløp i rommet mitt de første 30 db. Her har jeg lagt på en kul på 2 db ved 70 - 80 Hz
Begynner du å bli lei vannfallene mine kommer til å messe om det til jeg ligger seks fot under. Er så viktig for å få fram helheten oppover.Jøssameg - harr'u vannlekkasje (med vannfall) i lytterommet ditt?Ganske bra vannfall-forløp i rommet mitt de første 30 db. Her har jeg lagt på en kul på 2 db ved 70 - 80 Hz
Mon tro hvordan det spiller med vann, merker jo i innendørs badeland at unger som skriker forsterkes noe helt jævelig ;D
Mange som har det sånn.Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden.
Hvor mye bjerg og dal bane skal det være for å være perfekt?Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden.
Der findes ikke i min verden en eneste der har et anlæg der er perfekt uanset pris.Hvor mye bjerg og dal bane skal det være for å være perfekt?Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden.
Neida, dette er ikke bare din erfaring. Stort sett alle og enhver er helt enig i at en flat frekvensrespons målt i lytteposisjon låter forferdelig lyst og tyntIdag styre jeg mine Højttalere via DSP. Når jeg med få klik med musen retter frekvensgangen helt ud lyder der ikke særligt godt.
Husk nu på dette jeg her skriver er bare min erfaring.
Mye interessant der. I denne sammenheng spesielt det som sies om bakgrunnen for å foretrekke mørkt lydbilde.Sveriges Radio lagde et program i serien Den Svenska Musikhistorien som ble kalt "Det mörka ljudet". Kan høres her.
Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
Jo den pleide ofte det, har skjønt det sånn at hvis det er mulig så blir den plassert der. Og der låt det stort sett bra balansert syns jeg. Vet ikke om lydteknikkerne skrur lyd etter hvordan det høres ut der utelukkende, eller om andre variabler spiller inn også.Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
Det er fordi ørene dine (og alle andres) er alt annet enn rettlinjetEfter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden.
På konsertene låter det jo ofte best der lydteknikere står.På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.Jo den pleide ofte det, har skjønt det sånn at hvis det er mulig så blir den plassert der. Og der låt det stort sett bra balansert syns jeg. Vet ikke om lydteknikkerne skrur lyd etter hvordan det høres ut der utelukkende, eller om andre variabler spiller inn også.Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
Her om dagen var jeg på skolavslutningen til sønnen min, og der spilte de på trommer, gitar og sang i gymsalen.
Jeg la godt merke til at lyden på de uforsterka instrumentene låt langt mer laidback enn mange stereoanlegg gjør. Så svaret på det jeg skrev om lenger opp må jo være at det blir tilført eq i opptaks og mikseprosess som ikke nødvendigvis er så nøytralt, men reflekterer prudusent og teknikkers preferenser for hva de mener blir en bra produksjon.
Så hva er nøytralt i et stereoanleggperspektiv? Det må være å få frem klangbalansen som den var i studio.
Hva er naturlig lyd? Mye mer laidback enn de oftest mikser det i studio. Så de av oss som foretrekker enn litt mørk klangbalanse gjør nok det for det er det som er det mest naturlige. Samtidig tror jeg hvilken type musikk man spiller mest påvirker også. Akustiske gitarer er ofte mer behagelig å høre på enn heavy metal gitarer.
Var det jeg ville fram til med spørsmålet mitt. I gamle dager het det alltid at man burde stå der miksepulten var på konsert, for der var lyden best.På konsertene låter det jo ofte best der lydteknikere står.På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
Ikke så viktig dette her, Drossel, selv om du i prinsippet sikkert har rett. Det som virkelig ødelegger, er kompressorene som benyttes under plateinnspillinger. Det ødelegger til og med under live konserter, i de tilfeller de kjører play back fremfor live - opplevde det seinest i går kveld foran TV'en.Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.
Det er helt uproblematisk å legge inn en kompressor eller to i en livekonsert. Det samme gjelder romklang. Har ingenting med playback å gjøre.Ikke så viktig dette her, Drossel, selv om du i prinsippet sikkert har rett. Det som virkelig ødelegger, er kompressorene som benyttes under plateinnspillinger. Det ødelegger til og med under live konserter, i de tilfeller de kjører play back fremfor live - opplevde det seinest i går kveld foran TV'en.Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.