Diverse Mørkt lydbilde?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Problemet mitt var ikke å få kontroll på bassen, den var der ikke
    Ja lige modsat mit. Prøver å beskrive hvad årsagen kan være. Fordi det kan skyldes de anvendte bygge materialer.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er sikkert flere ting som spiller inn.
    På ett Quad oppsett (2905 + Quad elektronikk) er dette erfart inne hos en bekjent,
    på enkelte innspillinger.

    Ute på enkelte innspillinger,og da spesielt med elektronikk fra Mark Levinson.
    (The Man,v Tom Colangelo)

    Tidvis også inne kan en få antydning til slikt,på enkelte innspillinger.
    Så i mitt hode er dette en kvalitet vi mister,ikke noe en skaper pga akustikk.
    Spiller ikke elektronika eller lignende,har heller aldri spilt/hørt denne berømte
    amused to death ? saken.
    Lydscene og lydeffekter rundt omkring handler om fase, spredning og frekvensrespons (ute) samt eventuelt forholdet mellom tidlige og sene refleksjoner og det relative nivået mellom dem (inne). Det er altså hovedsaklig høyttalerens egenskaper og samspillet med rommet de står i som utgjør hvor bra dette blir.

    Tradisjonelle høyttalere uten fasekorreksjon plassert i en normal stue uten kontroll på førsterefleksjonen vil per definisjon være helt krise på disse egenskapene.
    Kan alltids låte ypperlig lell. Herlig med muligheten til å spille ute! ;)
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
    Hvilken kommentar sikter du til?
    Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.

    Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
    Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
    Hvilken kommentar sikter du til?
    Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.

    Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
    Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
    Hvor har du "på alle innspillinger " fra?
    Hverken "duc999" eller jeg har sagt det.
    Og siden det er enkelte innspillinger dette dreier seg om,
    og for min del spiller jeg lite elektronika eller pop.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du "på alle innspillinger " fra?
    Hverken "duc999" eller jeg har sagt det.
    Og siden det er enkelte innspillinger dette dreier seg om,
    og for min del spiller jeg lite elektronika eller pop.
    Hvis høyttalerne har en "fasesignatur" vil dette nødvendigvis gjelde alle innspillinger. På samme måte vil fasepåvirkningen fra rommet være likt på alle innspillinger.

    Derfor sier jeg at hvor bra slike fase-effekter som er lagt inn på miksebordet faktisk blir er veldig avhengig av hvor mye, og ikke minst hvordan, fasen (og klangbalansen i spektral-innholdet(?)) påvirkes av høyttaler og rom.

    God test på dette er å ta høyttalerne med ut!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
    Hvilken kommentar sikter du til?
    Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.

    Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
    Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
    Det var the shy sin
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
    Hvilken kommentar sikter du til?
    Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.

    Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
    Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
    Det var the shy sin
    The Shy kommentere rett som det er, uten å ha filla greie på ting - sånn er det bare
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hørtes jo ut som om dette ikke er en ønsket effekt på kommentaren jeg fikk i et av svarene. Hvorfor det? Det er jo ganske så rått å høre på musikken slik.
    Hvilken kommentar sikter du til?
    Jeg vil si at det er en ønsket effekt dersom det er en ønsket effekt fra mikseren. De leker med fase og nivå for å lage kule effekter, og jo bedre vi kan gjengi det desto kulere er det.

    Hvis høyttalere med snodig fase lager samme effekt på alle innspillinger, eller rommet reflekterer på en måte som lager snodige effekter på alle innspillinger, så er det ikke fullt så kult.
    Men selv om man har fasekorrekte høyttalere og jevn faserespons i lytteposisjon vil stereo alltid forbli en fattig erstatning for ekte surround.
    Det var the shy sin
    The Shy kommentere rett som det er, uten å ha filla greie på ting - sånn er det bare
    Tror nok du har greie på ting :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Bass bass bass... kan være ganske ødeleggende for mangt et anlegg, og et område hvor nær sagt alle vil profitere ekstremt på å få jevnet ut frekvensgangen. Får du kontroll på nivået mellom 20-200 Hz, åpner det seg en litt annen verden. Det hjelper ikke med allverdens godt utstyr og høyttalere, gips eller tre, mykt eller hardt underlag, om rommet ditt gir en frekvensgang som ser ut som Jotunheimen. Når jeg ser målinger som de "verste" DSP gutta legger ut, kan jeg bare tenke meg hvor fantastisk detaljert og nyansert det må låte. Da kan man også tillate seg en litt mørkere klang fordi de grusomme boomene er eliminert og ikke maskerer detaljer oppover, og man er kanskje enda nærmere en realistisk lyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Når det kommer klangbalanse er det frekvenskurven som bestemmer mest, men med god kontroll av rommet i de nederste oktavene, kan en tillate seg å leke litt med frekvensen i bassen uten at den skygger over andre ting. Ikke for mye, men akkurat nok for litt moro.
    Ganske bra vannfall-forløp i rommet mitt de første 30 db. Her har jeg lagt på en kul på 2 db ved 70 - 80 Hz
    basskontroll.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ganske bra vannfall-forløp i rommet mitt de første 30 db. Her har jeg lagt på en kul på 2 db ved 70 - 80 Hz
    Jøssameg - harr'u vannlekkasje (med vannfall) i lytterommet ditt?
    Mon tro hvordan det spiller med vann, merker jo i innendørs badeland at unger som skriker forsterkes noe helt jævelig ;D :cool:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ganske bra vannfall-forløp i rommet mitt de første 30 db. Her har jeg lagt på en kul på 2 db ved 70 - 80 Hz
    Jøssameg - harr'u vannlekkasje (med vannfall) i lytterommet ditt?
    Mon tro hvordan det spiller med vann, merker jo i innendørs badeland at unger som skriker forsterkes noe helt jævelig ;D :cool:
    Begynner du å bli lei vannfallene mine:) kommer til å messe om det til jeg ligger seks fot under. Er så viktig for å få fram helheten oppover.
    Du har jo ymtet frampå en nysgjerrighet. Kom å hør på Niagara Falls i full brus - ganske fasinerende:cool:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt fram og tilbake med hva jeg tenker om dette. Min erfaring når jeg har hørt DSP-styrte anlegg (edit: og noen ikke-DSP-høyttalere) er at det ofte kan være for bass-tungt for min smak. Det vil si: Når jeg hører ordentlige akustiske opptak, så er bassen mye mer tydelig og present over anlegget enn hva jeg opplever når jeg hører faktisk akustisk musikk ute i det fri. Hvis jeg hører symfoniorkester, ensembler med kontrabass og stortromme eller kirkeorgler, er det sjelden jeg tenker ting som "oi det var fet bass". Bassen bare er der helt naturlig, som en diskret del av helheten. Når det gjelder PA-systemer og mange hifi-oppsett blir det derimot ofte slik at jeg opplever bassen som noe separat: "hey, fet bass".

    Dette er en regel med mange unntak, selvfølgelig, og rommet spiller også veldig mye inn. Mindre resonanser i rommet er opplagt heldig. Men for egen del har jeg konkludert med at heving av bassen, slik det gjerne anbefales som default i en del DSP-algoritmer, ikke nødvendigvis føles naturlig.

    Til syvende og sist må man jo uansett bare ratte inn anlegget slik man selv liker å høre den musikken man hører på mest, enten man gjør det med DSP eller på andre måter.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden. :)
    Hvor mye bjerg og dal bane skal det være for å være perfekt?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden. :)
    Hvor mye bjerg og dal bane skal det være for å være perfekt?
    Der findes ikke i min verden en eneste der har et anlæg der er perfekt uanset pris.
    Hvis man måler på et live band der spiller akustisks vil frekvensgangen heller ikke være ret/perfekt hverken i fri luft eller i et rum
    Hvordan en frekvensgang skal være er vel op til den enkel
    Men at stræbe efter en ret frekvens gang er bare ikke mit ønske.
    :)
    jeg har været indehaver at flere af Snells modeller. De målte efter Snell specifikationer med en lille afvigelse i dB Fra eks 40-20000Hz . Jo større jo længere ned i bassen gik de
    Men når man så satte et sæt ind i en stue målte de som viden blæste. Men spillede godt alligevel

    Idag styre jeg mine Højttalere via DSP. Når jeg med få klik med musen retter frekvensgangen helt ud lyder der ikke særligt godt.

    Husk nu på dette jeg her skriver er bare min erfaring. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Idag styre jeg mine Højttalere via DSP. Når jeg med få klik med musen retter frekvensgangen helt ud lyder der ikke særligt godt.

    Husk nu på dette jeg her skriver er bare min erfaring. :)
    Neida, dette er ikke bare din erfaring. Stort sett alle og enhver er helt enig i at en flat frekvensrespons målt i lytteposisjon låter forferdelig lyst og tynt :)
    Men det er forskjell på flat og jevn. Jevn respons er å foretrekke, men om man liker litt mer eller litt mindre bass, mellomtone eller diskant er tildels en smakssak. Jeg sier tildels fordi i kontrollerte forsøk viser det seg at folk flest foretrekker mer eller mindre mye det samme når det kommer til klangbalanse, sannsynligvis er dette fordi vi foretrekker noe som låter i nærheten av virkeligheten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jevn respons, men tiltet oppover i bassretingen 3 til 8 dB, avhengig av rom, system, og smak.

    Ingen av de "lærde" har hevdet at vannrett respons er korrekt lyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Han nevner rettlinjet ikke vannrett. Mange som liker avvik i responsen. Folket fra Hønefoss var mer begeistret av lyden første gang de var her. Da var responsen ganske ko-ko mellom 100 og 300 hZ og forholdsvis humpete i resten også.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
    Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
    Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?
    Jo den pleide ofte det, har skjønt det sånn at hvis det er mulig så blir den plassert der. Og der låt det stort sett bra balansert syns jeg. Vet ikke om lydteknikkerne skrur lyd etter hvordan det høres ut der utelukkende, eller om andre variabler spiller inn også.

    Her om dagen var jeg på skolavslutningen til sønnen min, og der spilte de på trommer, gitar og sang i gymsalen.
    Jeg la godt merke til at lyden på de uforsterka instrumentene låt langt mer laidback enn mange stereoanlegg gjør. Så svaret på det jeg skrev om lenger opp må jo være at det blir tilført eq i opptaks og mikseprosess som ikke nødvendigvis er så nøytralt, men reflekterer prudusent og teknikkers preferenser for hva de mener blir en bra produksjon.

    Så hva er nøytralt i et stereoanleggperspektiv? Det må være å få frem klangbalansen som den var i studio.
    Hva er naturlig lyd? Mye mer laidback enn de oftest mikser det i studio. Så de av oss som foretrekker enn litt mørk klangbalanse gjør nok det for det er det som er det mest naturlige. Samtidig tror jeg hvilken type musikk man spiller mest påvirker også. Akustiske gitarer er ofte mer behagelig å høre på enn heavy metal gitarer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Efter mere end 30 år med nydelse af musik synes jeg at have fået den erfaring at jo mere retlinjet en frekvensgang er jo mere kedeligt er lyden. :)
    Det er fordi ørene dine (og alle andres) er alt annet enn rettlinjet :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
    På konsertene låter det jo ofte best der lydteknikere står.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
    Er det ikke der miksepulten pleide å stå i gamle dager?
    Jo den pleide ofte det, har skjønt det sånn at hvis det er mulig så blir den plassert der. Og der låt det stort sett bra balansert syns jeg. Vet ikke om lydteknikkerne skrur lyd etter hvordan det høres ut der utelukkende, eller om andre variabler spiller inn også.

    Her om dagen var jeg på skolavslutningen til sønnen min, og der spilte de på trommer, gitar og sang i gymsalen.
    Jeg la godt merke til at lyden på de uforsterka instrumentene låt langt mer laidback enn mange stereoanlegg gjør. Så svaret på det jeg skrev om lenger opp må jo være at det blir tilført eq i opptaks og mikseprosess som ikke nødvendigvis er så nøytralt, men reflekterer prudusent og teknikkers preferenser for hva de mener blir en bra produksjon.

    Så hva er nøytralt i et stereoanleggperspektiv? Det må være å få frem klangbalansen som den var i studio.
    Hva er naturlig lyd? Mye mer laidback enn de oftest mikser det i studio. Så de av oss som foretrekker enn litt mørk klangbalanse gjør nok det for det er det som er det mest naturlige. Samtidig tror jeg hvilken type musikk man spiller mest påvirker også. Akustiske gitarer er ofte mer behagelig å høre på enn heavy metal gitarer.
    Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    På en heavy metal konsert kan det låte ganske skrikete og tynt langt fram i lokalet. For langt bak og det kan bli ullent. Området rundt midten og litt lengre bak er der jeg trives bra. Sånn låter anlegget mitt også. Lett fallene fra bånn og opp.
    På konsertene låter det jo ofte best der lydteknikere står.
    Var det jeg ville fram til med spørsmålet mitt. I gamle dager het det alltid at man burde stå der miksepulten var på konsert, for der var lyden best.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.
    Ikke så viktig dette her, Drossel, selv om du i prinsippet sikkert har rett. Det som virkelig ødelegger, er kompressorene som benyttes under plateinnspillinger. Det ødelegger til og med under live konserter, i de tilfeller de kjører play back fremfor live - opplevde det seinest i går kveld foran TV'en.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.730
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fordi mixerpulten er elendig elektronik. Det siger min logik ihvertfald. Stoppet med dårlige IC kredse, modstande og crappy kondensatorer.
    Ikke så viktig dette her, Drossel, selv om du i prinsippet sikkert har rett. Det som virkelig ødelegger, er kompressorene som benyttes under plateinnspillinger. Det ødelegger til og med under live konserter, i de tilfeller de kjører play back fremfor live - opplevde det seinest i går kveld foran TV'en.
    Det er helt uproblematisk å legge inn en kompressor eller to i en livekonsert. Det samme gjelder romklang. Har ingenting med playback å gjøre.

    Kan se slik ut:

    ChannelStrip1_1025x639.jpg


    Mvh
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Orso, Arve og Elefantmannens innlegg i starten her oppsummerte det aller meste om dette temaet. Lytteavstand er det viktigste, og produsentene velger stort sett ikke "billigbillettperspektiv", altså lang avstand til musikerne.
    Mitt inntrykk av klangbalanse på konserter stemmer bra overens med platene, med unntak av forsterket musikk hvor bassen oftest er skrudd for mye opp. Romproblemer ødelegger ofte også mye her.
    Akustisk musikk er bedre og lettere å sammenlikne med. Utmerkede selskaper som Chandos og Telarc har gjerne foretrukket et "midt i salen-perspektiv. Da får man en fyldigere klang, men utilsiktede ting som tap av klarhet og viktig informasjon inntreffer lettere her, spesielt hvis det benyttes minimalistmikrofonteknikk (25 bokstaver..). I Telarcs ellers fine innspilling av Tryllefløyten mister man endog det intime og kommuniserende aspektet ved denne operaen ved for lang avstand og for mye klang.
    En diskusjon om innspilling kontra livelyd ender alltid opp med masse argumentasjon om klangbalanse og noe om det svært viktige dynamikkaspektet.
    Hvorfor skriver ingen om oppløsning og fravær av forvrengning? Min erfaring er at det største skillet mellom ferskvare og hermetikk er skarphet og betoninger i hermetikken samt det nevnte tapet av dynamikk og skala.
    Altså: Hver gang jeg har fått bedre signalkilder og forsterkere, minsker avstanden mellom innspillingenes illusjon av en konsertbegivenhet og den ekte begivenheten. (Vi må heller ikke glemme dette faktum; innspillinger kan aldri bli mer enn en illusjon!) Med minskende forvrengning blir det stadig lettere å akseptere hermetikk!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Jepp, ingen grunn til å endre på det. DP- forsterkere sammen med relativt ny bruktkjøpt DCS-rigg har medført at jeg har kjøpt 600-700 nye CD'er de siste årene. LP via et Technics-system fra Sveriges Television er heller ikke å forakte. Ikke det samme som å sitte en meter fra dirigenten i Operaens lille sal, men gøy lell.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Tviholder også på de ampene, selv om jeg fra tid til annen har hatt noe ulumskheter med den ene. Bruker JRiver og poff dac foran. Lurer på om det er stor forskjell fra En DCS rigg? Er fortsatt nysgjerrig på de mange uttalelsene om at det er oppløsning på et helt annet nivå, enn nettopp min løsning.
    Hvis du har et godt nok rom vil jeg gjerne lære og forstå mer. Villigheten er der, men kanskje ørene ikke holder følge.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Blir nesten off topic dette her, men bare nesten. Med signalkvalitet som det DCS og DP gir får man en helt uvanlig spenst, renhet og jerngrep nedover i frekvens. Mange forveksler dette fraværet av forvrengning/mudder nedover med "lysere klang". Alt for ofte handler diskusjoner om bassgjengivelse om kvanta, ikke kvalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn