Diverse Mørkt lydbilde?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.585
    Antall liker
    27.741
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tviholder også på de ampene, selv om jeg fra tid til annen har hatt noe ulumskheter med den ene. Bruker JRiver og poff dac foran. Lurer på om det er stor forskjell fra En DCS rigg? Er fortsatt nysgjerrig på de mange uttalelsene om at det er oppløsning på et helt annet nivå, enn nettopp min løsning.
    Hvis du har et godt nok rom vil jeg gjerne lære og forstå mer. Villigheten er der, men kanskje ørene ikke holder følge.
    Virker litt rart på meg at en proff AD/DA skal være god nok til å skape musikken vi hører på, men er ikke god nok til å lytte på den samme musikken med.

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Blir nesten off topic dette her, men bare nesten. Med signalkvalitet som det DCS og DP gir får man en helt uvanlig spenst, renhet og jerngrep nedover i frekvens. Mange forveksler dette fraværet av forvrengning/mudder nedover med "lysere klang". Alt for ofte handler diskusjoner om bassgjengivelse om kvanta, ikke kvalitet.
    Kvalitetbass får du bare når rommet og bass-systemet er godt nok. Det styrer 90% av sluttresultatet- min mening, men folk kan gjerne prøve å vise meg kvalitetbass fra en vanlig høyttaler
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kvalitetsbass fra en vanlig høyttaler kan man bare hoppe og drite i, for å si det pent;)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Ja, men for de av oss som må leve med kompromisser som små flerbruksrom og ditto høyttalere, blir klatring opp bratte vegger fort eneste farbare vei.

    Lite membranareal, små rom som ikke gir etter, lav passiv deling, tynne høyttalerkabler og lav dempefaktor i forsterker er alle ingredienser til lydgrøten som nok bidrar til "klangfarge", men ikke til god lydgjengivelse..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg blir det både mørkt og lyst lydbilde, avhengig av sinnsstemning, musikksjanger, og type innspilling.
    Og det får jeg til med egen kjeller med litt mer membran areal og vekt enn snittet, billige forsterkere, pro DAC, digital deling/Audiolense.
    Dog ikke i versting klassen som Shy, Sluket, LMC, Roald, Emokid....og mange flere.

    Jeg skyver lista sakte oppover, fordi jeg er livredd for å bli ferdig med forbedringer.
    Den dagen jeg er ferdig med å gjøre det bedre....er jeg dau og ligger under bakken.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men for de av oss som må leve med kompromisser som små flerbruksrom og ditto høyttalere, blir klatring opp bratte vegger fort eneste farbare vei.

    Lite membranareal, små rom som ikke gir etter, lav passiv deling, tynne høyttalerkabler og lav dempefaktor i forsterker er alle ingredienser til lydgrøten som nok bidrar til "klangfarge", men ikke til god lydgjengivelse..
    Bass er vanskelig når det er begrenset hva man kan gjøre i form av bassystemer, subber og størrelse på høyttalere. Men kvalitetsmessig er man uansett avhengig av at rommet ikke får herje fritt med responsen, så enten man har dediktert rom, bassystem eller subwoofere så trenger man nesten garantert en form for kvalitetskontroll og EQ for å få kontroll på de verste resonansene.
    Hvis man ikke trenger spesielt mye kapasitet kan man få god nok bass fra vanlige høyttalere til at det er mer enn godt nok for de fleste, men man merker fort at kapasiteten ikke er så stor som man først trodde når man fjerner de største stående bølger. :(
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ang bassen har jeg valgt at have rigtigt meget membran areal. Efter frekvens området er valgt stækker jeg bassen via gain.
    På den måde opnår jeg at basserne bevæger sig minimalt selv ved høje lydtryk og forvrængningen er også minimal.

    Ved indspilninger hvor bassen er fraværende kan jeg skrue op for den. Omvendt er bassen for kraftig skruer jeg bare ned

    En fremgangs måde som jeg kan anbefale da jeg aldrig oplever lyden som lyst eller mørk men som jeg vil have det. Men det kræver man har plads :)

    Vh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ang bassen har jeg valgt at have rigtigt meget membran areal. Efter frekvens området er valgt stækker jeg bassen via gain.
    På den måde opnår jeg at basserne bevæger sig minimalt selv ved høje lydtryk og forvrængningen er også minimal.

    Ved indspilninger hvor bassen er fraværende kan jeg skrue op for den. Omvendt er bassen for kraftig skruer jeg bare ned

    En fremgangs måde som jeg kan anbefale da jeg aldrig oplever lyden som lyst eller mørk men som jeg vil have det. Men det kræver man har plads :)

    Vh
    Liker mye bedre å finne en balanse som en selv mener er sånn tålig nøytral og som gjengir hele platesamlingen uten problemer. Liker å høre hva musikerne og produsenten har mekka sammen. At ting låter forskjellig i forhold til tonal balanse er kun besnærende.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ang bassen har jeg valgt at have rigtigt meget membran areal. Efter frekvens området er valgt stækker jeg bassen via gain.
    På den måde opnår jeg at basserne bevæger sig minimalt selv ved høje lydtryk og forvrængningen er også minimal.

    Ved indspilninger hvor bassen er fraværende kan jeg skrue op for den. Omvendt er bassen for kraftig skruer jeg bare ned

    En fremgangs måde som jeg kan anbefale da jeg aldrig oplever lyden som lyst eller mørk men som jeg vil have det. Men det kræver man har plads :)

    Vh
    Liker mye bedre å finne en balanse som en selv mener er sånn tålig nøytral og som gjengir hele platesamlingen uten problemer. Liker å høre hva musikerne og produsenten har mekka sammen. At ting låter forskjellig i forhold til tonal balanse er kun besnærende.
    Ja vi gør det på hver sin måde. Men mit valg gør jeg kan spille alt. Med en dejlig behagelig lyd. Når vores anlæg møder den købte musik uanset om det er Lp/Cd/Streaming må man bare erkende det er ødelagt i forhold til master. Bla er det sandsynligt der har siddet en ved en mixerpult og redigeret lyden som han /hun synes det skal lyde. Altså ikke som du/jeg synes det skal lyde . Derfor gider jeg ikke længere at lede og lede efter den lyd som jeg gerne vil have. Det har jeg brugt mange år på og uanset om anlæg var dyrt eller mindre dyrt er det aldrig lykkes helt. I dag bestemmer jeg... det har jeg gjort siden 2014 hvor jeg solgt det meste af det jeg havde og købte anderledes ind så jeg kunne styre det hele.

    Da lyden tit er mixet/manipuleret til ukendelighed vælger jeg at nyde musikken som jeg vil have det. Det gøres på sekunder. Slut med at lede
    Iøvrigt har jeg besøgt mange private og nydt deres anlæg. Ikke EN ingen har samme lyd. Og heldigvis for det . Det ville da være kedeligt hvis vores anlæg /sammensætning var ens

    Vh
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.203
    Antall liker
    2.683
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lette selv etter bassen lenge , dvs den var der i alle fall på LPene , så jeg fortsatte å lete og den må komme fra kilden først og fremst,Litt etter ltt, CD drev og dac , og bedre dac I dag har jeg sikkert like bra bass fra cd / streaming som LP når forholdene og streame kvaliteten er tilstede Først da kan man få bass, definert , og skal man ha trøkk og bånn så må memran arealet opp og muskler til å temme dem, Elektronisk deling kan gjøre mye bra her og , men ikke en ubetinget krav, men heller enkle filter type og effektive mest mulig linjæere elementer , been ther done some "
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg lette selv etter bassen lenge , dvs den var der i alle fall på LPene , så jeg fortsatte å lete og den må komme fra kilden først og fremst,Litt etter ltt, CD drev og dac , og bedre dac I dag har jeg sikkert like bra bass fra cd / streaming som LP når forholdene og streame kvaliteten er tilstede Først da kan man få bass, definert , og skal man ha trøkk og bånn så må memran arealet opp og muskler til å temme dem, Elektronisk deling kan gjøre mye bra her og , men ikke en ubetinget krav, men heller enkle filter type og effektive mest mulig linjæere elementer , been ther done some "
    I lytterommet over innlegget ditt HAREPUSEN, der trenger du ikke lete etter bassen.
    Den bare...kommer til deg.

    Fra 20 × 16" basser...på en ganske så god måte.
    Tilnærmet "nøytralt"...på konsertnivå i mange sjangere.
    Og like fint på veldig veldig lavt volum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn