Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.453
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    ^ OK, og hvilke målbare forskjeller fører det til? Ref trådtittelen.
    Ja, en aldri så liten avsporing der. Apropos målinger, klarer man å måle skinneffekten på høyttalerkabler, eller er det bare teoretiske beregninger som fortsatt gjelder. Husker vi drøftet dette for +10 år siden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For ikke å snakke om kapasitansen i dielektrikum – har den noe å si i høyttalerkabler, hvor det er relativt sterk strøm?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Tror så gjerne dette låter bra. Mye bra ingredienser her:
    • Fortinnet kobber (roer ned diskanten, i motsetning til forsølvet kobber).
    • Tilnærmet Solid Core (få ledere med bra tverrsnitt). Kunne saktens vært individuelt isolert, men mulig fortinningen bidrar her.
    • Tekstil dielektrum istedet for PVC.
    PS: Minner meg litt om "de blå" fra A.R.T. (Italia) på 90-tallet. Relativt rimelig og velspillende. De hadde også fortrinnet kobber med dielektrum i noe slags naturfiber fletting.
    Luna Cables gjør mye av det der idag, fra rimelige til kostbare produkt serier....

    mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin ; prøv Western Electric høyttalerkabler (metervare, selges bl.a. av Jantzen). Beklageligvis ganske lav pris :cry:, men dette er saker! Jeg har hatt (og prøvd) de dyreste kablene på markedet og disse gjør jobben så det holder. For ordens skyld, jeg er ikke en av de som gnåler om at du bruker mye penger på anlegget ditt. Jeg synes det er gøy å lese og heier på at du må få drive hobbyen din som du vil. Har selv hatt anlegg i 7-siffer klassen og kjenner meg igjen mye av det du skriver.

    Men altså - Western Electric kabler!
    Takk for råd, men nå skal jeg ikke røre en kabel på en stund! 🤪 Ikke så mye annet heller. Eneste er vel vinyl, med det blir ikke før om 30 år antar jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.201
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, en aldri så liten avsporing der. Apropos målinger, klarer man å måle skinneffekten på høyttalerkabler, eller er det bare teoretiske beregninger som fortsatt gjelder. Husker vi drøftet dette for +10 år siden.
    Ja, den greier man fint å måle. Husk at det er en reduksjon i effektivt tverrsnitt ved radiofrekvenser, så det er bare å måle ohmsk motstand ved ulike frekvenser, og der har du den. Den reelle komponenten av den komplekse impedansen, om du vil. Men hvilken betydning det skulle ha om resistansen f eks er 0,098 ohm ved 10 kHz og 0,107 ohm ved 20 kHz er ikke helt klart for meg. En høyttalerkabel står i serie med en høyttalermotor med kanskje 5 ohm resistans, og temperaturavhengigheten av kobber er ca 0,4 % per grad C, så effekten av en grad temperaturstigning i rommet og tilhørende økt resistans i høyttalermotor og kabling gjør større forskjell enn hele den greia.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Everything else is gaslight.
    Tror det er mulig å bytte tonearmskabel på den. Sikkert nettledning også.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har man som motto støy skal vekk, da er helt klart vinyl veien å gå...not.
    Forvrengning er ikke så gæernt, hvertfall ikke fra vinylen. 😃 Det skaper ikke hardhet i lyden.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En ting er at han sørger for det og liker det selv.
    Til andre: Ikke la alle tråder handle om larsmartin.
    Ikke er det Topic heller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    35.023
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her har jeg to kabler som gjør samme jobben, men de måler ulikt, la de ved siden av hverandre slik at dere kan se selv. Har ikke målt de ennå, men den ene måler uten tvil lenger enn den andre.
    20220906_082545.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Unnskyld. Jeg gjør med dette bot.

    Har akkurat bestilt noen tonearmskabler. Alle med den samme Mogami Mini Starquad som utgangspunkt.
    Alle med de samme rimelige Neutrik RCA-kontaktene i mottakerenden.
    To har rett DIN-kopling til tonearmen, og to har vinklet. Målbar dimensjonsforskjell og kanskje også målbar kapasitansforskjell.
    Én er 100 cm lang og tre er 120 cm lange. Målbar dimensjonsforskjell og målbar kapasitansforskjell.
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.780
    Antall liker
    8.740
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg to kabler som gjør samme jobben, men de måler ulikt, la de ved siden av hverandre slik at dere kan se selv. Har ikke målt de ennå, men den ene måler uten tvil lenger enn den andre.
    Vis vedlegget 846900
    Ikke alt som kan måles som kan høres, men jeg mistenker at du KAN være i stand til det hvis bare den ene rekker frem😉
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.326
    Sted
    Under stjernene
    Store lydmessige forskjeller mellom medfølgende kabel til Focal Utopia og Forza sin beste kabel med Furutech kontakter.
    Begge er 3 meter.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    OK, bare jeg som ikke har stilt inn på humorfrekvensen (målbar!) kanskje.

    Men altså, det vipa sa, stemmer jo. Det er ikke alt som kan måles, som kan høres. Men det som gjerne gullørene sier, er at det er ikke alt som kan høres, som kan måles (gjerne til forsvar for dyre, eksotiske remedier).
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja, den greier man fint å måle. Husk at det er en reduksjon i effektivt tverrsnitt ved radiofrekvenser, så det er bare å måle ohmsk motstand ved ulike frekvenser, og der har du den. Den reelle komponenten av den komplekse impedansen, om du vil. Men hvilken betydning det skulle ha om resistansen f eks er 0,098 ohm ved 10 kHz og 0,107 ohm ved 20 kHz er ikke helt klart for meg. En høyttalerkabel står i serie med en høyttalermotor med kanskje 5 ohm resistans, og temperaturavhengigheten av kobber er ca 0,4 % per grad C, så effekten av en grad temperaturstigning i rommet og tilhørende økt resistans i høyttalermotor og kabling gjør større forskjell enn hele den greia.

    Når det rekne på frekvenser brukes Z og ikke R både i høyspent, lavspent nett.
    Skinneffekt reknes det på daglig sa saksbehandler i min klagesak, og da ofte på lave frekvenser som 250 og 350hz.
    Alle reknestykker som omhandler støyfrekvenser i området supraharmonics er Motstanden oppgitt som Z. Så hvorfor er Skinneffekt viktig på alle felter innen elektro bortsett fra hifi?
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Ja og kona titta frem fra kjøkkenet og utbrøt: nå var det god lyd her, har du kjøpt nye høyttalere? 😎
    hehe , ja det "kjøkkenutsagnet" har t.o.m "garvede" hifijournalister brukt som beskrivelse av lydopplevelser.....ufattelig useriøst:cry: ...men morro er det :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Når det rekne på frekvenser brukes Z og ikke R både i høyspent, lavspent nett.
    Skinneffekt reknes det på daglig sa saksbehandler i min klagesak, og da ofte på lave frekvenser som 250 og 350hz.
    Alle reknestykker som omhandler støyfrekvenser i området supraharmonics er Motstanden oppgitt som Z. Så hvorfor er Skinneffekt viktig på alle felter innen elektro bortsett fra hifi?
    Sa "saksbehandler" hva de regner på, og hvorfor?
    Det er tross alt forskjell på desimaler, dette blir vel kanskje viktigere når det går noen megawatt enn 2-3w som det er normalt i en stereo...

    Nevnte "saksbehandler" temperatur og luftfuktighet også da kanskje og at det er viktige faktorer i matten de foretar?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.201
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når det rekne på frekvenser brukes Z og ikke R både i høyspent, lavspent nett.
    Skinneffekt reknes det på daglig sa saksbehandler i min klagesak, og da ofte på lave frekvenser som 250 og 350hz.
    Alle reknestykker som omhandler støyfrekvenser i området supraharmonics er Motstanden oppgitt som Z. Så hvorfor er Skinneffekt viktig på alle felter innen elektro bortsett fra hifi?
    Fordi det er strømstyrke og oppvarming som dimensjonerer i mye annen elektroteknikk. Når man skal overføre veldig mange ampere er det viktig å vite hvilket tverrsnitt man har tilgjengelig. Varmgang er bare ikke en problemstilling i hifi.

    Legg ellers merke til at jeg nevnte den reelle komponenten av komplekse impedanser. Det er resistans. Den reaktive (imaginære) delen skapes av induktans og kapasitans. Reaktansen vrir også fasevinkler, mens skinneffekten er frekvensavhengig resistiv motstand. I artiklene du stadig refererer til om supraharmonics vil du se impedansen i forskjellige punkter beskrevet som en kompleks sum av en reell og en imaginær del, hhv resistans og reaktans. Skinneffekten inngår bare i den reelle delen som en resistans.
    1662449658247.png

     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.631
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der er årsaken til at tradisjonelle lineære forsterkere må ha "strømreserver". Det er bare den horisontale delen R som "lager lyd".
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Godt en ikke trenger å kunne det der for å kose seg med musikk ...
    Det hadde jo vært en fordel for de fleste kabeltroende å lært seg forskjellen på induktans og kapasitans, impedanse og reaktans. Men da hadde vi vel unngått idiotdiskusjoner på slike forumer som dette, og det hadde vel bare vært interessante diskusjoner istedet.. Og alle kabelsjarlataner har vel også mest sannsynlig gått konk.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det hadde jo vært en fordel for de fleste kabeltroende å lært seg forskjellen på induktans og kapasitans, impedanse og reaktans. Men da hadde vi vel unngått idiotdiskusjoner på slike forumer som dette, og det hadde vel bare vært interessante diskusjoner istedet.. Og alle kabelsjarlataner har vel også mest sannsynlig gått konk.
    Joda, å vite at størrelsene eksisterer, sånn noenlunde hva de «gjør», og hvilken betydning de har / ikke har for lyden, det er greit. Sånn helt grunnleggende. Asbjørns nivå er litt over der igjen :ROFLMAO: Det var det jeg mente.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    (Skulle hatt et kompendium kalt «Hifi og lyd og sånn for brødhuer»)


    Problemet er jo når brødhuer leser slike oppsummeringer, at da vet de ALT om det og blir verdensmestre.. Men det samme skjer ved å lese reklame postere tydeligvis fra enkelte leverandører, med masse sci-fi uttrykk tatt fra andre deler av universet for å vise hvor hightech de er.
    Men fant ikke noe "Hifi for dummies" da, virker nesten som det skulle ha vært pensum på barneskolen.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Som alt mulig innen vitenskap tar kretsteori for seg forenklede modeller av virkeligheten som lar seg analysere og bruke i praksis og som stemmer sånn noenlunde med det vi observerer med empiri. Nå er jeg sikkert fryktelig arrogant men når noen slenger ut begreper som kapasitans og induktans og hvor alt annet idiotforklares så blir jeg egentlig litt skeptisk. Basert på min egen bakgrunn som forsker. Blir litt som når jeg ser folk som har tatt grunnkurs i informatikk og tror de kan programmere... Ikke at jeg har noen bedre teorier å slå i bordet med rundt temaet, langt derifra :) Men ja, forsiktig tvilende ingeniør kan jeg kalles det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn