Høyttalere Lyttetrøyttleik

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Nokre høgtalarar høyrest imponerande ut i starten, men etter ei stund kan dei verta dei slitsame å høya på. Etter som forvrengninga aukar med lydtrykket gjer òg lyttetrøyttlaiken det. Det kunne ha vore interessant å høyra kva meiningar son finst om dette, og kva høgtalarartypar som reduserer problemet.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Løsningen her var å kjøpe Heed Lagrange forsterker.. den gjør lyttetretthet til et ikke tema uansett høytalere...
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Selvfølgelig.
Jeg har en fersk erfaring med at en høyttaler tok fullstendig kvelertak på forsterkeren.
Svært vanskelige høyttalere er det vel bare kraftige transistorforsterkere som kan drive?
Hvorfor ha vanskelige høyttalere?
 
P

parafinoksen

Gjest
Selvfølgelig.
Jeg har en fersk erfaring med at en høyttaler tok fullstendig kvelertak på forsterkeren.
Svært vanskelige høyttalere er det vel bare kraftige transistorforsterkere som kan drive?
Hvorfor ha vanskelige høyttalere?
Du bare uttrykte deg så kategorisk, som om å bytte til rørforsterker alene løser problemet.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Selvfølgelig.
Jeg har en fersk erfaring med at en høyttaler tok fullstendig kvelertak på forsterkeren.
Svært vanskelige høyttalere er det vel bare kraftige transistorforsterkere som kan drive?
Hvorfor ha vanskelige høyttalere?
Sorry Audiomix, men her må jeg dessverre arrestere deg.
No hard feelings, kun min mening om trådens tema, "høgtalara som verte slitsamme og høyra på"

Jeg mener det du skriver er å begynne i feil ende. Jeg vet det er mange typer høyttalere som lever svært godt med rørforsterkere, og til og med spiller absolutt best med rørforsterkere.

Men i min verden er det fullstendig opp ned i søken etter nirvana.
Jeg vil begynne med høyttaleren først, som er det beste jeg kan oppnå med de midlene jeg kan avse økonomisk.
...deretter kan vi snakke om rør, transistor, kl. A, AB, D, H...osv osv.

Man velger selvfølgelig den forsterker type som passer best til høyttalerne man velger.
Vi velger forsterker etter type høyttaler.
Vi velger ikke høyttaler til forsterkeren..gjør vi vel?

Mogleg eg har misoppfatta deg. I såfall, sorry.

Jeg og kjerringa har knerta en hel Rioja. 😉

20200809_224851.jpg


...jeg hadde ikke økonomi til å kjøpe de høyttalerne jeg ønsket meg, så jeg måtte lage dem sjøl. 🙃

...jeg er 1/2-full
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min nyeste erfaring er at energinivå i 3-9 khz området har veldig mye å si for om jeg opplever lyttetretthet eller ei. Med utgangspunkt i samme høyttaler altså.

Ellers opplever jeg at der hodet må kompensere eller jobbe for å lytte effektivt blir jeg fortere sliten og lei selv om volumnivået er greit. Typisk i veldig reflektive rom, manglende sammenheng i lydbildet, en sterk betoning man blir vant til og filtrerer vekk og lignende saker.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Enig i energinivået du nevner er av betydning for å unngå Lyttetrøyttleik.
Fra 4,5 kHz og helt opp har jeg selv løst det med en 2x25 KL D amp som forer denne TAD greia:

20200810_002033.jpg


Denne diskant driveren er en konstruksjon fra 1978. (42 år)
Hva det sier om meg...eller hva det sier om utvikling av transducere i dag, overlater jeg til andre å svare på.

Jeg tror det egentlig ikke har skjedd så mye av utvikling på høyttaler fronten de siste 40-60 70 år.
...det banebrytende i dag, er hvordan man implementer sakene.
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Løsningen her var å kjøpe Heed Lagrange forsterker.. den gjør lyttetretthet til et ikke tema uansett høytalere...
Interessant, jeg har hørt om den forsterkeren. Hvordan endte du opp med den? Selv opplever jeg lyttetretthet men har trodd det var alderen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med eindel erfaring lærer du deg fort til å plukke oppsett som har eit slitsamt uttrykk. Og det er helst høgtalarane som fører til lyttetrøyttleik, men eg har vore bort i ein del elektronikk med uheldig stressfaktor. Nokre klasse D-effektforsterkarar (definitivt ikkje Vera som eg brukar no), pickupar, og forforsterkara, for ikkje å snakke om CD-spelarar..
Det er altså fleire faktorar som fører til lyttestress, men det finnest kur:
- sjekk mellomtonen. Han kan gjerne vere litt framheva, men han må ha kvalitet. Eg har litt vanskeleg å definere akkurat kva, men du høyrer det veldig fort om det ikkje fungerer.
- Øvre bassområde må vere artikulert. Flyt det her, vert det ikkje gøy
- Lett fallande diskant oppover i oktavane er eit pluss, men det må ikkje overdrivast. - Lett fall på 3 dB/oktaven er greitt nok, då mister du ikkje detaljane.
- Det bør vere anten pinpointing eller skikkeleg romoppleving. Det siste er det viktigaste (sjekk mbl 101E2 så skjønar du kva eg meiner)
- Dynamikken må vere på plass (her er det horngutane har det bra. Men det må ikkje vere kvasst. Du kan også greie deg utan horn, men har du tungdrivne høgtalarar, melder utfordringane seg for effektforsterkaren.)

- og for all del, finn utstyr som passar saman!
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Interessant, jeg har hørt om den forsterkeren. Hvordan endte du opp med den? Selv opplever jeg lyttetretthet men har trodd det var alderen.
Hadde et par Heed obelisk PM monoblokker for noen år siden.. og må vel innrømme at lyden av dem satt dype spor.. så når Lagrange kom på markedet ble "må ha" genet vekket.. og jeg kan ikke si at jeg angrer noe.. kanskje man angrer litt på at man ikke kjøpte den tidligere...
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Med eindel erfaring lærer du deg fort til å plukke oppsett som har eit slitsamt uttrykk. Og det er helst høgtalarane som fører til lyttetrøyttleik, men eg har vore bort i ein del elektronikk med uheldig stressfaktor. Nokre klasse D-effektforsterkarar (definitivt ikkje Vera som eg brukar no), pickupar, og forforsterkara, for ikkje å snakke om CD-spelarar..
Det er altså fleire faktorar som fører til lyttestress, men det finnest kur:
- sjekk mellomtonen. Han kan gjerne vere litt framheva, men han må ha kvalitet. Eg har litt vanskeleg å definere akkurat kva, men du høyrer det veldig fort om det ikkje fungerer.
- Øvre bassområde må vere artikulert. Flyt det her, vert det ikkje gøy
- Lett fallande diskant oppover i oktavane er eit pluss, men det må ikkje overdrivast. - Lett fall på 3 dB/oktaven er greitt nok, då mister du ikkje detaljane.
- Det bør vere anten pinpointing eller skikkeleg romoppleving. Det siste er det viktigaste (sjekk mbl 101E2 så skjønar du kva eg meiner)
- Dynamikken må vere på plass (her er det horngutane har det bra. Men det må ikkje vere kvasst. Du kan også greie deg utan horn, men har du tungdrivne høgtalarar, melder utfordringane seg for effektforsterkaren.)

- og for all del, finn utstyr som passar saman!
Dette synes jeg var en grundig og god forklaring som setter ord på årsakene til lyttetrøtthet slik jeg opplever det også. Selv om jeg er enig i, som det er skrevet tidligere, at mellomtoneområdet er viktig, er det som Arve skriver også overraskende viktig med tydelighet i øvre bassområde.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Med eindel erfaring lærer du deg fort til å plukke oppsett som har eit slitsamt uttrykk. Og det er helst høgtalarane som fører til lyttetrøyttleik, men eg har vore bort i ein del elektronikk med uheldig stressfaktor. Nokre klasse D-effektforsterkarar (definitivt ikkje Vera som eg brukar no), pickupar, og forforsterkara, for ikkje å snakke om CD-spelarar..
Det er altså fleire faktorar som fører til lyttestress, men det finnest kur:
- sjekk mellomtonen. Han kan gjerne vere litt framheva, men han må ha kvalitet. Eg har litt vanskeleg å definere akkurat kva, men du høyrer det veldig fort om det ikkje fungerer.
- Øvre bassområde må vere artikulert. Flyt det her, vert det ikkje gøy
- Lett fallande diskant oppover i oktavane er eit pluss, men det må ikkje overdrivast. - Lett fall på 3 dB/oktaven er greitt nok, då mister du ikkje detaljane.
- Det bør vere anten pinpointing eller skikkeleg romoppleving. Det siste er det viktigaste (sjekk mbl 101E2 så skjønar du kva eg meiner)
- Dynamikken må vere på plass (her er det horngutane har det bra. Men det må ikkje vere kvasst. Du kan også greie deg utan horn, men har du tungdrivne høgtalarar, melder utfordringane seg for effektforsterkaren.)


- og for all del, finn utstyr som passar saman!
Det der høres jo nesten ut som en beskrivelse av Pylon Jasper 25....
Er i hvert fall høyttalere som fyller mine ører med bare godlyd, lyttetrøttleik har blitt et fremmedord.
Kan være at jeg også har vært heldig med matchingen opp mot Devialet som forsterker.....

mvh
Proffen
 
Topp Bunn