Lyttetest - lyden av kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^ Om cd-drevet ditt takler cd-r kan du laste ned og brenne filene på en cd-r.
    Takk!

    Drevet takler cd-r - sjekket akkurat. Den leser iaf, men hakker her og der - men har ikke brenner, så må finne en.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke verdiløst. Hvis 10 mann f.eks. mener at samme klipp er originalopptaket, og det stemmer, gir jo det ganske tydelige indikasjoner.

    Videre kan det jo vise at eventuelle inntrykk av forskjeller er samstemte, som tyder på at inntrykkene er korrekte (eller påvirket av hverandre) eller sprikende, som tyder på at de har oppstått hos den enkelte.

    Når fasiten kommer, får man en bekreftelse elller en virkelighetsorientering, som også er nyttig.

    Jeg lyttet til alle fire klippene i sin helhet noen ganger, uten å oppdage noen forskjeller, og så plukket jeg ut noen korte segmenter der jeg lyttet på spesifikke detaljer. Da dukket forskjellen eg beskrev på side to opp. Jeg sammenliknet alle fire filene, og to og to, men det er kun nr. 2 som skiller seg ut fra de tre andre, som høres identiske ut for meg.

    Av det utleder jeg som sagt at nr. 2 må være originalen, og at de tre andre må ha blitt tilført en eller annen form for minimal støy eller forvrengning. Enten i overføringen eller prosesseringen (AD-DA-konvertering og enkoding). Magefølelsen sier det siste. Uansett betyr det også i så tilfelle at jeg ikke hører forskjell på de tre kablene.

    Gleder meg til del to av testen kommer, og til at fasiten avsløres.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Uansett utfall av denne testen kan vi iallfall være enige om at det ikke er snakk om åpenbare forskjeller - enten det gjelder AD-DA-konvertering/enkoding eller kabler :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Interressant øvelse på gang her av flere grunner. Delvis pga at det evt "beviser" at det er forskjell på kabler og delvis for at vi da også hører forskjell på kabler brukt i studio.
    Jeg spiller ikke musikk fra pc så har ikke hivd meg på denne men vurderer å lete frem nødvendige kabler for å prøve.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    God kveld folkens. Nå rører det seg her gitt. En del av de tyngre gutta har meldt seg på her og testet, noe som gleder meg.

    Jeg får vel legge til at jeg selv hører forskjeller, omenn små. Men jeg tror nok de minimale forskjellene mer skyldes DA og AD-converterne samt noe endring i frekvensrespons, enn kablene.

    Får vel vente litt med å publisere fasiten...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    foobar2000 v1.3.15
    2017-10-09 23:03:11

    File A: Kabeltest-1.wav
    SHA1: 6a7e0c07797e33790a7861715b621ac7787972ee
    File B: Kabeltest-2.wav
    SHA1: 352567568f8e350a74650c927e24f245147a498c

    Output:
    DS : Primary Sound Driver
    Crossfading: NO

    23:03:11 : Test started.
    23:08:27 : 00/01
    23:10:49 : 00/02
    23:14:03 : 01/03
    23:14:39 : 01/04
    23:15:16 : 02/05
    23:16:57 : 02/06
    23:19:52 : 03/07
    23:21:16 : 03/08
    23:22:06 : 04/09
    23:23:01 : 05/10
    23:23:38 : 06/11
    23:24:14 : 07/12
    23:24:55 : 08/13
    23:25:36 : 08/14
    23:26:41 : 09/15
    23:27:17 : 10/16
    23:27:17 : Test finished.

    ----------
    Total: 10/16
    Probability that you were guessing: 22.7%

    -- signature --
    abe36c2ceddf10226cf86afbe1f0b00cf6086c1c

    Testet med headset og mye bakgrunnstøy, var ikke lett å høre forskjell. Hvis dette er forskjellene kabelbytte gir, velger jeg heller å bruke tiden på andre ting. ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gjennomførte "testen" igår. På anlegget og med 3 ulike hodetelefoner.

    Det er svært liten om noe forskjell på filene. Holder alikevel en knapp på at spor nr 2 låter best. Det er et eller annet som skiller seg mer ut derfra.

    Skal ta en ny runde idag. For å se om dagsformen spiller noe inn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette er forskjellene kabelbytte gir, velger jeg heller å bruke tiden på andre ting. ;)
    Jeg tipper #2 er originalsporet. I så fall hørte du nå forskjellen med og uten et ekstra par A/D-D/A-konverteringer i kjeden. Prøv f eks å sammenligne 1 vs 3 i stedet, så får du et bedre bilde av "oppgraderingen" ved å bytte til "bedre" kabler. Forutsatt at jeg selv gjetter riktig, da.
     
    Sist redigert:

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Sliter med å høre forskjell på Bose hodetelefonene på iPhone7. I den grad jeg hører forskjell så er det alltid det samme som sistnevnte taler. Akkurat som forventet. Jeg vet fra tidligere at min hørsel er påvirket av bias så det holder. Men reiser snart hjem, og da skal det lyttes blindt på anlegget. Så håper du kan vente en tid med fasiten Syncrolux. Når vi kan dustekrangle om kabler i ukesvis, så bør vi holde ut litt lengere med denne noenlunde seriøse testen. Festlig at hver enkelt kan bruke filene som man vil, blindt eller ikke.
     
    Sist redigert:

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    578
    Antall liker
    1.859
    Sted
    Noreg
    Dette er den mest interessante tråden på leeenge.

    Jeg hører ingen forskjell
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg setter pris på at man faktisk sier som det er når man ikke hører noen forskjell :)
    Når sant skal sies så er det veldig vanskelig, for ikke å si umulig, å skille flere av de fire eksemplene fra hverandre.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    At det er store forskjeller på kabler er det ingen tvil om etter egen erfaring i 40 år. Husker godt også en tekniker som bygget forsterkere som han påstod målte likt, men vi var en gjeng som alle hørte forskjeller på dem koblet opp i samme anlegg. Ble mye krangling av det ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, men hører du hva som er hva av disse fire testsporene?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da vil jeg oppfordre deg til å ta lyttetesten min og poste dine inntrykk her :)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Prøvde lenge fra en blanding av linkene. Hørte best forskjell da blåseinstrumentet startet, men som jeg sa tidligere vil jeg ikke påstå noe her. Koser meg heller med det nye forsterkersettet mitt. Herlig :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jojo, men siden det etter sigende bør være så store forskjeller så burde det ikke være så vanskelig å mene noe. F.eks - hvilket spor tror du er originalen som ikke har vært gjennom AD,DA og kabler?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Du kan spørre så mange ganger du vil. Flere andre her har jo sine løsninger :cool:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At det er store forskjeller på kabler er det ingen tvil om etter egen erfaring i 40 år. Husker godt også en tekniker som bygget forsterkere som han påstod målte likt, men vi var en gjeng som alle hørte forskjeller på dem koblet opp i samme anlegg. Ble mye krangling av det ;)
    Ja, men det viser seg jo at det kanskje ikke er så enkelt.

    Har du prøvd å lytte til disse eksemplene?

    Edit: Ja, det hadde du.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ideelt sett burde kabelvalget vert i følge anmeldelser ,veldig varm/mørk,nøytral og lys,samt like lange.
    Håper CD`en dukker opp i kveld når barnebarna reiser hjem.Ikke lett å høre noe som helst nå med
    TV på og hver sin mobil med lyd.Blir sliten i huet av slikt i fire dager;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er et interessant spørsmål hvorvidt lengden har noe å si? Jeg var fristet til å hente en mulitkabel ute i studioet og kjede den sammen til en 100 meter lang kabel.. men valgte å droppe det da det ble en smule urealistisk. Kanskje neste gang.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Så lenge man er enige om at kabler kan ha filteregenskaper (EQ-egenskaper) som kommer av resistans, kapasitans og induktans, er det vel gitt at lengden (som påvirker resistansen) har betydning. Om en normal signalkabel er én eller tre meter.... Kanskje ikke så mye. :)

    Kanskje det er en annen test i fremtiden. Teste 0,5 og 5 meter av samme kabel.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    Etter lytting med hodetelefon:
    1 dårligst, 2 orginal, 3 og 4 hører jeg ikke forskjell på.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Jojo, men siden det etter sigende bør være så store forskjeller så burde det ikke være så vanskelig å mene noe. F.eks - hvilket spor tror du er originalen som ikke har vært gjennom AD,DA og kabler?
    Hvordan klarer du å lage en wav-fil uten å gå veien om en AD-konverter? Er orginalen analog tape?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Poenger er at originalen ikke har vært gjennom et ekstra steg med DA-kabel-AD, slik som de tre andre filene har.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter lytting med hodetelefon:
    1 dårligst, 2 orginal, 3 og 4 hører jeg ikke forskjell på.
    Samme konklusjon her etter lytting med hodetelefon.

    -BB-
    Artig! Jeg er en av de som likte nr 1 best. Dog er jeg tilhenger av lyd som i mine ører ikke låter skarpt, så hvis dere tipper riktig ihht fasiten her så likte jeg muligens best opptaket hvor kabelen gjorde "mest galt" ift orginalen.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gjennom høyttalerne i mitt lille anlegg nr. 3 på arbeidsrommet i går: Veldig vanskelig å høre noen forskjeller. Særlig i begynnelsen, mens musikken var ny og ukjent. Etter å ha lyttet gjennom sporene en håndfull ganger, ante det meg at spor nr. 2 kanskje kunne være sporet som skilte seg litt ut her.

    I dag har jeg brukt hodetelefonene, og - vel, kan hende allerede godt påvirket av gårsdagens lytting - inntrykket av at spor nr. 2 fortsatt skiller seg ut, holder stand. For de andre sporene har jeg ingen sterke meninger - helt minimalt med forskjeller.

    Men i det store og hele er det jo ikke slik jeg lytter til musikk i hverdagen - så for min del kunne jeg ha levd godt med alle variantene her. Ingenting ved "vanlig lytting" som umiddelbart skaper noen heftige reaksjoner verken i den ene eller andre retningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Så lenge man er enige om at kabler kan ha filteregenskaper (EQ-egenskaper) som kommer av resistans, kapasitans og induktans, er det vel gitt at lengden (som påvirker resistansen) har betydning. Om en normal signalkabel er én eller tre meter.... Kanskje ikke så mye. :)
    I dette tilfellet er det kapasitansen som har betydning, ikke resistansen. Den skaper et førsteordens lavpassfilter sammen med utgangsimpedansen i avsenderenden. For balanserte signalkabler med normale egenskaper og en halvmeters lengde mellom noenlunde fornuftige apparater vil knekkpunktet formodentlig ligge ved noen hundre kilohertz et sted. Med lengre kabler krabber det nedover, og med tilstrekkelig lange strekk vil det bli hørbart som en avrulling øverst i diskanten. Kanskje over 250 meter eller så. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Jeg hørte på noen kabler her om dagen. Det kom ingen lyd fra dem, m.a.o. en meget sort bakgrunn...
     

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Opplever ikke store forskjeller på disse 4 sporene, men nr.2 virker litt friskere. De andre sliter jeg med å skille, men hvis jeg måtte rangere de så ville jeg satt nr.2 øverst og nr.1 sist.
    Men jeg er ikke sikkert på om jeg ville kommet til samme konklusjon hvis jeg prøvde en gang til.
    Uansett spennende test, og jeg blir ikke overrasket om dette stemmer dårlig med "fasiten".
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg tenkte å la det gå til nærmere helga før alt avsløres.
    Jeg skal la være å si så mye mer, slik at alle får prøvd først.

    For jeg har jo jukset - jeg visste hva som var hva før jeg lyttet, fordi jeg tok en veldig rask og enkel teknisk analyse av lydfilene.

    Poenget mitt var at det er feil i opptakskjeden her som gjør at opptakene skiller seg hørbart fra originalen.

    Slik trenger det ikke bli, jeg gjorde et opptak her i sted, sjekket at dette ble noenlunde bra, så hørte jeg på det - sammenlignet originalen med opptaket. DEtte opptaket skiller seg også MÅLBART fra originalen - frekvensrespons og fase blir litt endret, og det blir vanskelig å treffe helt rett på nivået. Men det ble bra nok.

    Jeg kan legge ut link til filene - original og opptak - når S. har publisert avsløringen sin.
    (De ligger på nettsidene mine, i abx-folderen, for de som ikke vil vente).

    Den som hører forskjell her får premie.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg lyttet igjennom noen vilkårlige runder til, og jeg kommer ikke frem til noen bedre slutning enn jeg gjorde i går.
    Så, da blir det å vente i spenning til fasiten kommer da - og få bekreftet hvor mye feil man tok:cool:
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Testet på min iPad med hodetelefoner, men dette var ikke lett. Synes det var veldig god lyd på opptaket. Skulle ønske alt av plater låt så godt. Holder en knapp på nr. 2 som original men det kan like gjerne være bias fra andre som mener det samme.:rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interressant øvelse på gang her av flere grunner. Delvis pga at det evt "beviser" at det er forskjell på kabler og delvis for at vi da også hører forskjell på kabler brukt i studio.
    Jeg spiller ikke musikk fra pc så har ikke hivd meg på denne men vurderer å lete frem nødvendige kabler for å prøve.
    Så langt er det vel ingen som har stukket haken såpass langt ut at de vil si noe om hva som er Supra EFF-I til noen hundrelapper og hva som er Black Magic til ti tusen eller deromkring. Hvis du mener dette "beviser" at det er hørbar forskjell på kabler vil jeg gjerne se dine lytteinntrykk og synspunkter på hvilket av testsporene som er hva.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interressant øvelse på gang her av flere grunner. Delvis pga at det evt "beviser" at det er forskjell på kabler og delvis for at vi da også hører forskjell på kabler brukt i studio.
    Jeg spiller ikke musikk fra pc så har ikke hivd meg på denne men vurderer å lete frem nødvendige kabler for å prøve.
    Så langt er det vel ingen som har stukket haken såpass langt ut at de vil si noe om hva som er Supra EFF-I til noen hundrelapper og hva som er Black Magic til ti tusen eller deromkring. Hvis du mener dette "beviser" at det er hørbar forskjell på kabler vil jeg gjerne se dine lytteinntrykk og synspunkter på hvilket av testsporene som er hva.
    Testen i seg selv kan jo bevise det, hvis flere treffer rett, men da må flere «put their money where their mouth is», så å si.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn