Lyttetest - lyden av kabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er det da lurt å selge dem.
    Sant. Så bare selg de, da. Trenger vel ikke gjøre gjentatte klovneri ut av det - dette er ikke første gangen mannen "truer" med å selge de..
    Enten du tror det eller ikke: Grunnen til at jeg ikke har forsøkt å selge tullballet videre er at jeg har hatt litt skrupler. Goertz høyttalerkabler, f eks. Hvordan skal jeg legge frem et salgsobjekt som har betydelig potensiale til å ødelegge forsterkeriet det kobles sammen med? Eller Transparent strømkabel. Noen stålringer tredd rundt ledningen inni en plastboks fylt med smeltelim. Der tror jeg magien slapp ut av boksen i det øyeblikket jeg tittet inni. Jeg har forsøkt å gi bort noe av det, men så langt uten hell. Så de har bare blitt liggende og støve ned i kjelleren.
    Spännande att du också har varit troende i ditt tidigare liv.
    Hehehe, mitt tips er at de skuff-kablene ikke eksisterer, og man vil aldri noensinne se de på brukten. Men det høres jo litt tøft ut for disiplene :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var jo to av de "skuff-kablene" testobjekter i denne tråden, da. Bilde og greier.

    Det kommer nok et ryddesalg med sånt som disse etter neste ombygging av anlegget, men Goertz og Transparent Audio tror jeg går i bingen for EE-avfall i stedet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt morro at det er ett sånt voldsomt engasjement fra kabelskeptikerne. Dette med å teste ut diverse kabel geometrier er jo noe som vi kabel gutta har gjort oss ferdige med for lenge siden. Ingen fasit her, alt avhenger av de øvrige komponentene, men sånn generelt kan en si at en såkalt Biltema kabel som består av mange hårstrå tykke ledere fungerer helt greit i ett litt slankt/lyst klingende anlegg da den booster bassen og ikke er avslørende. Hvis samme kabelen settes inn i ett velbalansert anlegg som samtidig er nådeløst avslørende blir den fort avkledd.

    Med litt erfaring på baken treffer en ganske nært når nye komponenter kommet inn og rett kabel skal på plass.
    Nå mener jeg ikke å ødelegge en god diskusjon med fakta, men i utgangspunktet så booster ikke en kabel noe som helst. Med høy resistans eller stor induktiv eller kapasitiv impedans så kan den dempe hele eller deler av frekvensspekteret.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Går det an å få ordnet en poll som er anonym, og hvor resultatet ikke blir synlig før en viss dato?
    Jeg tror at en slik løsning, om den er mulig, vil øke deltagelsen i testen, og som et resultat vil den statistiske verdien øke.

    La oss si at man har to kabler. Begge er av ukjent type. Oppgaven er derfor ikke å identifisere kablene.
    Man legger ut fire like opptak hvor disse to kablene har vært brukt. Det publiseres ikke om fordelingen er 2+2 eller 3+1
    Så taster man inn i pollen hvilket eller hvilke opptak man syntes hørtes best ut, om man mener å ha klart å høre forskjell i det heletatt.

    Resultatet etter 20-30 besvarelser vil etter min mening gi et langt bedre grunnlag for å konkludere med noe enn 5-6 personlige meldinger sendt til arrangøren. For om man ikke trenger sende PM eller publisere et innlegg i tråden om hva man tror, så unngår du at folk lar være å delta pga stor fallhøyde.

    Når tidsfristen er ute, offentliggjøres resultatene, så folk kan snakke litt om det. Og SÅ kan kablene offentliggjøres.
    Det tror jeg kan føre til en spennende debatt, når man får krydret den med et lite dryss av vitenskap.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det kommer nok et ryddesalg med sånt som disse etter neste ombygging av anlegget, men Goertz og Transparent Audio tror jeg går i bingen for EE-avfall i stedet.
    Går du på et kildesorterings anlegg med disse kablene så er det etter sigende en ekstra avgift å betale for å få dem kastet.
    Containeren er i tillegg inngjerdet for å unngå svinn. Kan jo brukes for å bypasse sikringer, bla.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Her er det muligheter for å lage en god test. Men det må starte med å finne ut om folk hører forskjell. Og det er ikke sikkert det er så mye mer som behøves.

    Her legges det opp til at man skal gjette hvilken kabel som er hvilken - og at man skal rangere lydkvalitet. Da har man innført unødvendig mange variabler og det blir helt umulig å trekke noen valide konklusjoner.

    To kjente kabler, feks alphacore og nordost. Og så ett eller to ukjente lydspor. Og det gjelder å finne ut hvem av de to de(t) ukjente lydsporet inneholder.

    De som deltar må sverge på sitt hifi-alter at de ikke har kikket på filene før de lyttet og bestemte seg...
    Det er ikke så veldig vanskelig å ordne filene slik at det er umulig å finne ut hva som er hva bare ved å se på dem. Litt verre er det om originalsporet skal være med. Du vil heller ikke kunne se det med en enkel signalanalyse.

    Det er vel et større problem å få mange nok svar til å få et pålitelig resultat.
    Når det gjelder filene så er det bare zoome inn på testsignalet. De må inneholde eksakt den samme musikken ellers sammenlikner man epler og bananer. Zoomer man nok, så ser man om x er a eller b. Noe annet er å høre forskjellen. Så det må sikres at folk lytter før de kikker. Her tror jeg en egenerklæring når langt...

    Når det gjelder pålitelighet så vil det være individuelle forskjeller. Gjennomstnittsbetraktningen er interessant hvis man får signifikant resultat på lydforskjeller. Hvis man ikke får det, så er det individuelle resultater som er det interessant. De som mener å høre forskjell - og treffer på en test som den vi hadde nå - enten de bryr seg om kabler eller ei. De som hører eller gjetter riktig må kjøre lengre serier med blindtester for å slå fast at de faktisk hørte det de trodde de hørte. Da kan man bruke abx-en i foobar. Det går an å stadfeste at en person hører forskjell hvis det testes på rette måten. Og hvis en person hører forskjell så er det hørbare forskjeller.
    Det går an å ordne filene slik at det ikke er mulig å identifisere ved å se på kurvefomen, eller annen form for enkel analyse.

    De filene som allerede er laget er like nok til at det ikke er mulig å se på kurveformen hva som er hva - sammenlign 1. og 3. og se om det er noen synlig forskjell - det er det ikke. Men det går an å finne, på flere vis. Nivået er forskjellig, det gjelder bare å måle nøyaktig nok. Frekvensspekter er så likt at dette ikke uten videre kan brukes. Men støyen - der det ikke er noe musikksignal - avslører, med gain +60dB er det mulig å se kurveformen på støyen, og denne er unik for hver lydfil, slik at denne vil avsløre hvilket opptak det er. Alt dette kan ordnes slik at alle lydfilene blir forskjellige, men samtidig ikke endret signalmessig.

    Det er andre ting som er vanskeligere å holde styr på, hvis målsetningen er å lage en test som skal kunne gi sikker informasjon. For eksempel er det veldig vanskelig å sikre at deltagerene ikke kommuniserer. Å sette opp dette som et kontrollert eksperiment der resultatets gyldighet dokumenteres krever mye mer. Med pålitelighet så mener jeg for eksperimentet som helhet - stasistisk beregnet tilstrekkelig nøyaktighet. Pålitelighet i forhold til den enkelte deltagers evne til å høre forskjeller må designes bort i metoden eksperimentet gjøres på.

    Det vanskelige har ikke med lydteknikk å gjøre, det har med psykologi, metode og logikk å gjøre. Hvordan testen skal gjøres avhenger av ting som hvem testen er ment for, hva er formålet med testen, hva skal resultatet brukes til.

    Mange som er opptatt av dette avviser blindtest og abx som testmetode. Det må en ta hensyn til når eksperimentet designes, opplæring i testmetodikk og abx-testing er ikke et alternativ.


    -------
    Resten her er beregnet mere som et svar til alle, og ikke til Bx spesielt - forøvrig anbefalt lesning, ser jeg, nå etter å ha skrevet det:



    Men de testfilene som allerede er laget, kan brukes til å finne ut det som er viktig, for hver enkelt. En må gjøre eksperimentet selv, for å oppleve det selv, det har ikke samme verdi å lese om andre som har gjort det samme.

    Det er ingen som har bekreftet lydmessig forskjell på 1, 3, 4. Men mange hører forskjell. Hvordan kan det ha seg - ett av utsagnene må være feil?

    Begge er rett - det er ikke lydmessig forskjell, og samtidig hører mange forskjell. Hvordan dette virker skjønner en først når en opplever dette selv:

    - Installer foobar abx.
    - Åpne 2 filer, fx test1, test3, og start abx sammenligning.
    - Velg "test med training"
    - Nå er det veldig enkelt og raskt å skifte mellom de to lydfilene - og du vet hva som er hva (A er den første fila).
    - Hør på A og B, bytt mellom dem, finn partier i musikken der forskjeller trer frem, hold på til du er noenlunde sikker på hvordan forskjellene arter seg.
    - Så trykker du på X. Nå skal du avgjøre om denne er A eller B. Problemet er nå at de forskjellene du hørte i sted på mystisk vis er borte..
    - Er forskjellene fremdeles tilstede, er det bare å starte testen, og få bekreftet at her er det faktisk hørbar forskjell.

    Å oppleve dette - at det er fullt mulig å hørte forskjeller som ikke finnes, samt at disse forskjellene også oppleves som helt virkelige - er et viktig steg mot bedre forståelse for lyd. Og ingen er immun mot dette fenomenet, det hjelper heller ikke å vite at fenomenet fins.

    Dette er ikke psykoaksutikk, som er hvordan vi tolker lyd. Dette er psykologi - hvordan vi behandler, larger og tolker hørselsinntrykk. Og så er det en liten, enkel porsjon logikk som må til for å forstår eksperimentet. Noen doktorgrad i signalbehandling eller lydteknikk trengs ikke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er i tankeboksen for neste test, stadig vekk får en si. Både når det gjelder hvilke kabler, og hvordan opptakene presenteres (enkeltvis eller i en lang fil). Litt busy med andre aktiviteter for tida, men skal se hva jeg får til de nærmeste ukene :)

    Ser noen har ytret ønske om å teste høyttalerkabler. Dette blir et ormebol av de skjeldne, for man må bestemme seg for type forsterker og høyttaler også... Så jeg tror dette får ligge inntil videre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du hadde vært forhandler, hadde du helt uten videre sendt et så dyrt produkt til en totalt ukjent person, med formål en test som man kunne mistenke var rigget til for å rette et kritisk søkelys på produktet?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er RCA-kabler, så det ville ikke forundre meg om det er forskjeller som følge av jordstøy og lignende. Jeg ser at de sier at det er hørbare forskjeller mellom dem, men vet du om noen har blindtestet akkurat det?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hvis du hadde vært forhandler, hadde du helt uten videre sendt et så dyrt produkt til en totalt ukjent person, med formål en test som man kunne mistenke var rigget til for å rette et kritisk søkelys på produktet?
    Ja har det vert seriøse folk så har jeg gjort det , får man ikke kablene tilbake trur jeg regningen har ville svidd , enda mer vist den har gått videre til inkasso.

    Imagine
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tror ingen låner ut dyre ting, man må nok deponere. Og det har jeg overhodet ikke tenkt å gjøre. Bransjen har nok svidd seg litt på Hifi-anmeldere som bare beholder produkter over lang tid, sliter ut pickuper etc...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En forhandler vil neppe låne ut noe sånt. For det første er risikoen til stede for et uheldig testresultat, og deretter må kabelen selges til redusert pris fordi den er brukt (eller "et demoprodukt").
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det er RCA-kabler, så det ville ikke forundre meg om det er forskjeller som følge av jordstøy og lignende. Jeg ser at de sier at det er hørbare forskjeller mellom dem, men vet du om noen har blindtestet akkurat det?
    om du klarer å grave fram stereoplay/audio fra 2014 tror jeg det er en subjektiv vurdering også. jeg har den på pdf kan sende den via PM om mulig, ve ikke om jeg kan lasteop pdf her

    prøver dagen søkehistorikk her
    http://www.goldkable.de/tl_files/goldkabel_daten/Presseberichte/Highline%20Speaker%20Rhodium%20Test%20Stereoplay%2011-2012.pdf
    Finner ikke linken igjen i dagens historikk


    Analogkabel im Vergleich
    30 Soundfiles als Gratis-Download

    9.9.2014 von Jürgen Schröder (stereoplay)

    In der stereoplay Ausgabe 10/2014 gehen wir der Frage nach, ob Analog-Cinchkabel klingen können. Hier finden Sie die Sounds der getesteten Kabel als HiRes-Download.




    image.jpg
    © WEKA

    In der stereoplay Ausgabe 10/2014 gehen wir der Frage nach ob Analog-Cinchkabel klingen

    c1.jpg
    c1.jpg

    c2.jpg

    c3.jpg

    c4.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn