Lyttestol ripoff

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men da får du seff. en kopi.......
En dårlig sådan også.
Ser at sying og rynking av puter ikke er av samme kvalitet som orginal.
Det kan en banne på at bla. skinnet også er.

K

kbwh

Gjest
Ganske lik og ikke dyr. Her er den som Vitra lager og som koster like mye som en ordentlig signalkabel:

Jeg mener at "kopier" er helt ok, men som emotikon er inne på kan kvaliteten være lavere, ofte for å nå et prispunkt. Vitrastolen, som selges på samme steder som de selge Montana og slikt, får også en høy pris pga. distribusjonsviset.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
emotikon skrev:
En dårlig sådan også.
Som tittelen på tråden sier "ripoff".

Men det er jo ikke sikkert den er så mye dårligere?

Kostet orginalen rundt 50k?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enig der Valentino. Jeg kunne også tålt å hatt en kopi av denne stolen i lytterommet. Men før jeg kjøpte, ville jeg sett den aktuelle stolen i virkeligheten for å forsikre meg om kvalteten på materiale og måten det er satt sammen på.

Denne stolen tror jeg hadde passet godt til høytalerne mine og racket som er på gang.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
emotikon skrev:
En dårlig sådan også.
Som tittelen på tråden sier "ripoff".

Men det er jo ikke sikkert den er så mye dårligere?

Kostet orginalen rundt 50k?
:)

Orginalen ligger vel rundt 50k tror jeg ja.

Ikke sikkert at en kopi er mye dårligere, men sjansen er nok til stede for at det er nettopp det den er.
Men det er klart, man kan ha flaks også der ;)
Nå kan jeg ikke så mye om stålarbeidet, men jeg kjenner litt til produksjon av treverk og skinnarbeide på møbler. Og her er det nok endel "fusk" ute og går.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
emotikon skrev:
Enig der Valentino. Jeg kunne også tålt å hatt en kopi av denne stolen i lytterommet. Men før jeg kjøpte, ville jeg sett den aktuelle stolen i virkeligheten for å forsikre meg om kvalteten på materiale og måten det er satt sammen på.

Denne stolen tror jeg hadde passet godt til høytalerne mine og racket som er på gang.
Showroom i Sarp jo. For kun prisen av en stol kan du gjerne overnatte her om det blir langt å kjøre. Continental breakfast inkludert må vite.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
60 mil...hver vei...pyttasann ;D

Men mulig jeg skal nedover i området ved stHans tider.
Kanskje jeg skal stikke innom for å sjekke?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
el_mariachi skrev:
Har sett flere som bruker slike stoler:

Her har de den til en langt hyggeligere pris: http://www.rocka.no/show_category.php?cid=28
Den høye ryggen/nakken ligger rett bak hodet, og skaper øyeblikkelige refleksjoner inn i øret. Slik sett kan man forsterke effekten av det man lytter til, litt som du gjør når du setter hendene bak ørene.
Stolen er selvsagt uegnet til multi-kanal, der du har høyttalere bak deg, på siden, da nakken sperrer for disse lydbølgene.

Selv er jeg tilhenger av å ha det åpent rundt hodet når jeg lytter, siden jeg har rommet med på lyden for å få riktig room reverb.

K

kbwh

Gjest
Soundproof skrev:
Den høye ryggen/nakken ligger rett bak hodet, og skaper øyeblikkelige refleksjoner inn i øret. Selv er jeg tilhenger av å ha det åpent rundt hodet når jeg lytter, siden jeg har rommet med på lyden for å få riktig room reverb.
Den er nok best med høretelefoner.
Jeg tror det er riktig å ha det åpent rundt hodet uansett hvilken lytteromslydfilosofi man følger (og ot: Å ha en bevisst forståelse for at lytterommets bidrag er essensielt for godlydens oppstandelse, hehe.).

O

omholt

Gjest
Å velge stol/sofa i stoff framfor skinn/hud vil nok ha større innvirkning på lyden enn kabler.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
omholt skrev:
Å velge stol/sofa i stoff framfor skinn/hud vil nok ha større innvirkning på lyden enn kabler.
Det har du helt rett i. Og åpen stol kontra stol med høy nakke vil også påvirke lydopplevelsen.
I tillegg vil lyttevinkel du blir sittende i ha effekt. Ørets folder er skapt for å kanalisere lyd mest mulig effektivt i forhold til at hodet er vertikalt.

Merk bare hvordan lyden forandrer seg i toppen om du dreier hodet sakte mot venstre og høyre, med nesetippen i samme høyde.
Et tenkt scenario - du prøver to forskjellige komponenter. De står ved siden av hverandre. Favoritten er midt i, den du skal prøve ut står til venstre for den.
Du lytter til favoritten - begge ører er med. Du lytter til den andre, og klarer kanskje ikke å la være å kikke på den mens du lytter (kanskje skal du sjekke at fjernkontroll kommandoer registreres.) Enda verre - kanskje har du stilt den på gulvet. Nå er ørene ikke sentrert -- og du finner kanskje at den mangler topp i sammenligning med favoritten.

Jeg har stor stoff-sofa med lav rygg - men det er fordi jeg trengte en absorbent for å få reverb dit jeg ville ha det.

I

ijustpop

Gjest
10 00,- i Sarp. Finnes en sjappe i Oslo som selger kina-lagd kopi til 5-6000.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Soundproof skrev:
Den høye ryggen/nakken ligger rett bak hodet, og skaper øyeblikkelige refleksjoner inn i øret. Slik sett kan man forsterke effekten av det man lytter til, litt som du gjør når du setter hendene bak ørene.
Stolen er selvsagt uegnet til multi-kanal, der du har høyttalere bak deg, på siden, da nakken sperrer for disse lydbølgene.
I tilfelle er du en dverg....eller kortvokst som det vel heter.....for det er ingen hodestøtte, men støtter øvre del av ryggen, i skulderhøyde. Refleksjoner pga. tre/skinn tviler jeg på vil gjøre seg særlig gjeldende. Det meste av stolen dekkes jo av den som sitter i den...såfremt man ikke har en svært faretruende BMI.

Derimot skal man være klar over at stolen gir en noe lavere lyttehøyde enn normalt.

Når det gjelder kopier ser jeg på møbelkopiering som like mye tyveri som hvilket som helst annen kopiering av musikk, tekst, film etc som gjøres i kommersielt øyemed. Dårlig eller i beste fall usikker kvalitet må man regne med.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Uten å vite noe som helst om disse stolene, så er jeg i alle fall helt uenig i at det at en ting er en kopi er ensbetydende med slett kvalitet. Man kan kjøpe en "Breitling" (for eksempel) til $10 og få noe som trolig stopper etter max 3 uker, men man kan også kjøpe en til $3-400 som kun en urmaker med erfaring med merket kan skille fra originalen. At det er tyveri er greit, men å si at kopi = kjip kvalitet okke som er lite nyansert.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Da må du lese på nytt:
"...beste fall usikker kvalitet" betyr at man ikke vet om det er bra, OK, eller dårlig kvalitet...altså man må ta høyde for å kunne bli skuffet, men man kan ha flaks å få noe som er av nesten likt orginalen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rocka hadde en slik 30 dager tilbake garanti... In case en kjøpte og stolen var pyton tenkte jeg på... :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Derimot skal man være klar over at stolen gir en noe lavere lyttehøyde enn normalt.

Dette er vel grunnen til at jeg ikke kommer til å skaffe meg en slik stol :'(

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Trane skrev:
Soundproof skrev:
I tilfelle er du en dverg....eller kortvokst som det vel heter.....for det er ingen hodestøtte, men støtter øvre del av ryggen, i skulderhøyde. Refleksjoner pga. tre/skinn tviler jeg på vil gjøre seg særlig gjeldende. Det meste av stolen dekkes jo av den som sitter i den...såfremt man ikke har en svært faretruende BMI.
Beklager, Trane. Jeg har ikke tidligere fått med meg ditt sjarmerende svar.

Hvorvidt jeg er kortvokst eller har høy BMI berører ikke mine ankepunkter mot Eames Lounge Chair som lyttestol. Refleksjoner pga tre er uten betydning, men skinnet på begge sider av ørene dine, mens du lytter, vil reflektere lydbølger inn i øret ditt. Ikke noe galt i det, spesielt bra for diskanten om du er begynt å falle av der.

Lytter du derimot til multikanal så har du et problem.

Når det så gjelder lytteposisjon kan vi jo ta en kikk på Adam Sandler, som sitter i denne stolen.
Sitter du spikrakt klarer du vel å få hodet opp over kanten på stolen, men ellers blir du sittende som Sandler. Not good for listening.

Av samme grunn vil jeg sterkt avbefale Stokke Variérs pinlige Eames kopi.

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Skjønner godt hvorfor Stereophile liker denne stolen.

Overkropp og hode er fritt, lytter sitter naturlig oppreist, med støtte, og fiksert i sentrum.
Dette betyr at ørets vinkel mot lyden blir riktig - og at man kan få med rommets akustikk når man lytter.

Til sammenligning så blir man sittende med hodet bakoverlent i Eames stolen, det medfører at øret stilles inn på en lydkilde som ikke finnes, oppe på veggen eller i taket. Den som tror at ørets "vindinger" ikke har betydning for frekvensgjengivelsen kan jo lytte til hva som skjer med lyden når man legger haken mot brystet, og så løfter hodet sakte så nesen peker opp.
Forsøk også å vende hodet sakte fra side til side, og opplev hvordan lyden endrer seg.

Dette er en god stol.

K

kbwh

Gjest
Det ser ut som at man kan bli en glad gutt av både å sitte i den og å være i rommet med en som sitter i den.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Soundproof, har du sittet i stolen noen gang? Jeg er 176 høy og har hodet over stolryggen, mens "hodestøtten" som du insisterer på er i skulderhøyde...dvs. inget skinn på noen sider av mine ører. Siden det ikke er en hodestøtte, men hodet altså er ustøttet, vil man naturlig nok heller ikke sitte med hodet bakoverlent.

Jeg registrerer at du argumenterer utfra bilder av en amerkansk komiker som omtrent ligger i stolen. Selv vet jeg hvordan jeg sitter i den...hver eneste dag.

Førøvrig er jeg generelt enig i argumentene, - de passer bare ikke på denne stolen. Og ja, Ribbon Chair er både lekker og god.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Joda, jeg har sittet i Eames stolen så det holder, og har i tillegg lang rygg. Hadde den på kontoret i Stockholm og likte den riktig godt, vidunderlig stol å sitte og lese i, men det kan jo være at jeg i likhet med Sandler liker den komfortable posisjonen, for jeg ble alltid sittende med øverste rack rett back hodet.
Hadde det ikke vært for dét ville jeg hatt to slike i lytterommet nå.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Hehe...hadde jeg vært min far hadde jeg nok bedt deg se til å rette deg opp i ryggen :eek: men, der er jeg jo ikke så jeg får nøye meg med å si at jeg da forstår hvorfor du får denne "hodestøtten". Det er altså ikke stolen som er problemet, men hvordan den besittes...herregud...diskutere sitteposisjon i designerstoler...nå føler jeg meg skikkelig geek assa... ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Hmm, nå måtte jeg opp og prøvesitte litt...

Tror jeg holder med Trane her. Selv når jeg inntar en meget tilbakelent posisjon er ørene i betryggende høyde over stolryggen. Ved "normal" avslappet sitteposisjon er den naturlige posisjon for hodet helt vertikal.
Hvis jeg skal få ørene under stolryggen må jeg nærmest ligge i den. Og det er jo tross alt en stol og ikke en chaiselong...

:)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Skjønner heller ikke dette. Var nylig på møbelbutikk (designerasyl) for å prøve Eames, og ble forundret over fravær av hodestøtte, enda jeg er nokså kort. Men tenkte at den ville være fin til surround nettopp pga dette.

Men med fare for whiplash hvis en skulle sovne uten støtte.....

K

Khanate

Gjest
Vedrørende disse designklassikerne til Eams og Le Corbusier etc. De ble jo utformet med tanke på at de skulle være billige i produksjon. Lær var billigere enn tekstiler. Puter utenpå strukturen (de bærende elementene) var billigere enn å kle det hele (ala overstoppede møbler). Enkle stålkonstruksjoner i stedet for kompliserte i tre (dette kan sikkert diskuteres). Charles og Ray Eams var pionerer på bruk av formet laminert tre (som i den berømte eams-stolen), noe som bidro til en forenkling av stolens struktur samtidig som det så godt nok ut til ikke å måtte betrekkes i lær eller tekstil. OG, laminert tre er et relativt billig produkt fra prosessindustrien, ensartet og forutsigbart.

Det er sikkert mulig å legge inn veldig mye kvalitet i utførelsen av en eams stol, men det er begrenset hvor eksklusivt læret og treverket kan bli.

Eams stolen leveres foresten for 600$ her: http://www.alibaba.com/catalog/10978493/Eams_Chair.html
At kineserne har en tendens til bytte til materialkvaliteter ala "same same, but different" er en annen sak.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Det er trolig for å komme seg rundt varemerkebeskyttelse når de feilstaver navn; stolen og designerne heter vitterlig Eames, men websiden kaller den Eams.

Da er trolig kvaliteten på linje med Nikkon, Ferarri, Fellali, Rollex, Guci, Channel og andre som satser på dyslektikermarkedet.

K

Khanate

Gjest
Når vi vel er inne på bilvinklingen.
Hva med denne Rover stolen?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Hmm, det skulle vært basselementer i støtfanger"hulla", og diskanter i baklysa.

Topp Bunn