Lytterom på garasjeloftet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Går med planer om å lage lytterom på garasjeloftet og ønsker inspirasjon og tips til hvordan det skal være.

    Ser for meg å lage knevegger på 1 meter men dette er ikke et krav. Videre har jeg vurdert spilevegger og tak.

    Legger ved planskisse og snitt. Jeg må spare noe av lengderetningen på rommet til lager.
    IMG_20200509_190458.jpg


    Ønsker best mulig akustiske resultater.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig i tvil på om det blir for dempet med spiller. Er også usikker på hvilken vei jeg eventuelt skal legge dem. Hvordan ville folket ha bygget opp gulvet? På bildene ser man stålreiset som bærer taket, samt tværgående stålbjelker.
    16150495034651324974221834884196.jpg
    16150495654998838568699856721718.jpg
    16150496039608673887533812316517.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Fryktelig vanskelig dette, taket er lavt, da er det bare rett og slett vanskelig å si noe. Kanskje spalte gulv så spaltene blir åpne ned, så bassen har litt mer å gjøre av seg, og knevegger med tekstil istedenfor plater fylt med glava. Ekte trepanel i taket? Spilevegg hvor tenker du det?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er som Knubie sier at dette er et veldig vanskelig rom med den lave takhøyden kombinert med skråtak. Man vil få veldig store akustiske utfordringer her og en del vil aldri kunne løses helt. Er redd man må leve med et stort lydmessig kompromiss. Til en enkelt hjemmekinoanlegg uten store ambisjoner så går det trolig greit, men til hifi kan det såpass problematisk at man ikke klarer å oppnå et tilfredsstillende resultat.

    Ellers er det først og fremst demping et slikt rom trenger i refleksjonspunktene og ikke spiler. Evt. diffusjon til lengre avstander. Spiler er greit til å fjerne flutterekko i en stue, men har lite å gjøre som seriøst akustisk tiltak til musikk eller filmbruk.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ser du har porter også, ellers hadde du kanskje kunnet tatt litt av takhøyden i garasjen, og lagd loftet så høyden i garasjen f.eks. bare hadde 2m høyde...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser du har porter også, ellers hadde du kanskje kunnet tatt litt av takhøyden i garasjen, og lagd loftet så høyden i garasjen f.eks. bare hadde 2m høyde...
    Ja, tenkte også som du sier i den banen en stund. Må legge hodet litt i bløt her og se om det er mulig å komme opp med noe lurt...
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg målt litt på skinnene til portene og det ser ut til at jeg kan senke dem med 23 cm ved litt ombygging av øverste rulle. Dermed kan tværbjelkene senkes med 30 cm og høyde i garasjen blir 2.1 meter.
    Loftet får en høyde på 2.7m til underkant stålreis.

    Knuble, hvordan mener du man eventuelt skulle bygget opp et spaltegulv? Vedr. spiller så tenkte jeg noe lignende som på bildet under, men ikke hvis dette ikke har noe får seg.
    7-1-400x600.jpg


    Demping i refleksjonspunktene? Er dette typisk knevegger og bakvegg?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Spaltegulv er kraftige gulvbord, slik som terassegulv, lagt med 1cm +/- mellomrom åpning rett på gulvbjelker, da går bass ned og rommet blir akustisk større. Jeg har det, uten isolasjon under, har isolert lager under. Skal du ha isolasjon i gulvet må du ha duk både over og under isolasjonen, ikke særlig gunstig hvis man søler på gulvet. Knevegger og møne kan du fore ut/ned med lekter / masse Glava og ha dampsperr og spiler på utsiden. Skråveggene ville jeg fylt med glava og bruke ekte trepanel utenpå eller spiler der også. Ekte trepanel tynne som man bruker inne i stuer og rom absorberer mye bass/mellom tone montert på stender med 60 cm cc og låter fint. Men jeg ville variert litt, man bør f.eks.ikke ha samme spilebredden overalt. Se evt spiler fra Gustafs Lamellow el. lign. De har noen produkt med varierende spilebredder. Eller du kan kle deler av møne/knevegg med RPG's Bad Expo som er en absorbent/diffusor. Jeg har gjort begge deler. Får du 1 m Glava dybde i knevegger og 40 cm i møne f.eks. ville det vel blitt bedre enn en std blokkleilighet.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Spaltegulv er kraftige gulvbord, slik som terassegulv, lagt med 1cm +/- mellomrom åpning rett på gulvbjelker, da går bass ned og rommet blir akustisk større. Jeg har det, uten isolasjon under, har isolert lager under. Skal du ha isolasjon i gulvet må du ha duk både over og under isolasjonen, ikke særlig gunstig hvis man søler på gulvet. Knevegger og møne kan du fore ut/ned med lekter / masse Glava og ha dampsperr og spiler på utsiden. Skråveggene ville jeg fylt med glava og bruke ekte trepanel utenpå eller spiler der også. Ekte trepanel tynne som man bruker inne i stuer og rom absorberer mye bass/mellom tone montert på stender med 60 cm cc og låter fint. Men jeg ville variert litt, man bør f.eks.ikke ha samme spilebredden overalt. Se evt spiler fra Gustafs Lamellow el. lign. De har noen produkt med varierende spilebredder. Eller du kan kle deler av møne/knevegg med RPG's Bad Expo som er en absorbent/diffusor. Jeg har gjort begge deler. Får du 1 m Glava dybde i knevegger og 40 cm i møne f.eks. ville det vel blitt bedre enn en std blokkleilighet.
    Takk for mange gode og inspirerende tips 😊. Ble veldig nysgjerrig på hvordan rommet ditt ser ut. Har du noen bilder?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har en hel man-cave/pub oppå en låve med scene og greier 65kvm så fant plass til tiltak overalt. Jeg er altså ikke representativ, bare at jeg har testet og bygd en del. Flere bilder i trådene min... Kan ta noen bilder av foreslåtte tiltak senere...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Spaltegulv, som er åpent ned.
    IMG_20210308_210921683.jpg
    Bad Expo på vegg
    IMG_20210308_210939693.jpg
    Spiler i barfront
    IMG_20210308_211008546.jpg
    Noen Bad Arc på skråvegg
    IMG_20210308_211030988.jpg
    Også glemte jeg å foreslå en falsk vegg imot det lageret du vil ha i ene enden. Altså vegg med 15cm isolasjon f.eks., med tekstil både foran og bak, ingen plater, verdens nest beste bassfelle nesten gratis. Scenemolton. F.eks. som dette (jeg har en dør også, lagd slik) IMG_20210308_211219763.jpg IMG_20210308_211146974.jpg
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Mye inspirasjon og fornuftige løsninger ved bruk av disse produktene, noe jeg absolutt tar med meg. Antar du med skråveggene mener den 34 graders hellende delen av taket? Ser du her for deg å bruke standard panel med not og fjær?

    Når du nevner varierende bredder på spiler kom jeg på en annen ide. Hva med å bruke 2″, 3″ og 4″ kledningsbord i 22 mm tykkelse med en spalteavstand på 10 mm i skråtaket?
    Jeg er også litt usikker på hvor mye jeg må lekte ned og isolere dette. Taket består i dag av 100 mm sandwich ellementer.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skråtak er 34° helling ja. Der tenkte eg initielt du kunne ha trepanel. Spiler uten på isolasjon i møne nedfiring og knevegg. Velg deg 3 spileåpninger og 5 panel bredder og varier disse tilfeldig. Binær amplitude eller bruk terning. Finnes data program som velger... Poenget er vel bare at ulike bredder sprer lyden litt mer varierende. Skal spilene lages til å diffusere må man gå mer vitenskapelig til verks..
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Det er som Knubie sier at dette er et veldig vanskelig rom med den lave takhøyden kombinert med skråtak. Man vil få veldig store akustiske utfordringer her og en del vil aldri kunne løses helt. Er redd man må leve med et stort lydmessig kompromiss. Til en enkelt hjemmekinoanlegg uten store ambisjoner så går det trolig greit, men til hifi kan det såpass problematisk at man ikke klarer å oppnå et tilfredsstillende resultat.

    Ellers er det først og fremst demping et slikt rom trenger i refleksjonspunktene og ikke spiler. Evt. diffusjon til lengre avstander. Spiler er greit til å fjerne flutterekko i en stue, men har lite å gjøre som seriøst akustisk tiltak til musikk eller filmbruk.
    Hva slags demping anbefales og hvorfor ikke spiller? Litt nysgjerrig på hva du ser for deg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bredbåndet demping til tidlige refleksjoner (speilbilder) og evt. diffusjon til sene refleksjoner hvis avstanden er tilstrekkelig. Og skal man gjøre det virkelig bra, så begynner man med bassdemping og lar det være grunnlaget for det andre.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hva slags demping anbefales og hvorfor ikke spiller? Litt nysgjerrig på hva du ser for deg.
    Saken er vel den at du må gjerne bruke spiler, men det er ikke så mange som har regnet på det og kan det, for å gjøre det etter boken. Det er mer ukjent, de som bruker det, og kan regne på det, som en difusor, er proffe akustikere. For å bruke de til å gjøre rommet nok LIVE men med bassdemping, er det en no-brainer, bare bruk litt varierende brede spiler. De som bruker spiler som diffusjon sammen med bassdemping er proffer.

    Det er mange meninger om mangt og selv de lærde strides til del om hvor viktig f.eks. førsterefleksjoner er.
    Men alle er enig om at det er i bassen, lave frekvensers etterklangstid, resonnanser, der er mest å hente, uten ett godt fundament er det lite som virker.
    Hvis du forer ned møne og knevegger godt med absorberende front (evt. spiler), har en falsk vegg bak til lageret som bassfelle og evt spaltegulv har du gjort veldig mye for rommets egenart akustisk.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Bredbåndet demping til tidlige refleksjoner (speilbilder) og evt. diffusjon til sene refleksjoner hvis avstanden er tilstrekkelig. Og skal man gjøre det virkelig bra, så begynner man med bassdemping og lar det være grunnlaget for det andre.
    Han har jo skråvevgger slik som meg så førsterefleksjoner fra sideveggene er jo ikke der?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Han har jo skråvevgger slik som meg så førsterefleksjoner fra sideveggene er jo ikke der?
    Kommer fra en annen vinkel og blir da mer en takrefleksjon. I tillegg kommer andrefleksjoner via gulv som også vil ankomme tidlig når avstanden er så kort.
     
    Sist redigert:

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer til å går for spaltegulv slik knubie anbefaler. Så kommer spørsmålet om skråtaket. Panel eller spiler?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Kommer fra en annen vinkel og blir da mer en takrefleksjon. I tillegg kommer andrefleksjoner via gulv som også vil ankomme tidlig når avstanden er så kort.
    Akk ja stemmer, når høyttalerne står på gulvet blir det jo slik....
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Alternativ er å rive taket, forlenge veggene en halvmeter til meter i høyden og sette på nytt tak igjen. Avhenging av hvilken type takplater du har, kan det kanskje tom bruke om igjen. Snekrer du selv vil ikke det koste mer enn et par høyttalere.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da har jeg målt litt på skinnene til portene og det ser ut til at jeg kan senke dem med 23 cm ved litt ombygging av øverste rulle. Dermed kan tværbjelkene senkes med 30 cm og høyde i garasjen blir 2.1 meter.
    Loftet får en høyde på 2.7m til underkant stålreis.

    Knuble, hvordan mener du man eventuelt skulle bygget opp et spaltegulv? Vedr. spiller så tenkte jeg noe lignende som på bildet under, men ikke hvis dette ikke har noe får seg. Vis vedlegget 703427

    Demping i refleksjonspunktene? Er dette typisk knevegger og bakvegg?
    Som du ser spilene i dette bilde, så er 5-10cm isolasjon bak lite, 20 cm ok
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Som du ser spilene i dette bilde, så er 5-10cm isolasjon bak lite, 20 cm ok
    Tror kanskje det er fornuftig med panel i skråtaket. Vil jo ikke overdempe rommet heller.

    Jeg har undersøkt litt rundt gulvet men det er ikke mange, om noen, som levere denne løsningen. Kan se at 10 mm spalte gir godt grunnlag for at bassen har en flukt mulighet men dette er som du nevner ikke så veldig praktisk 🤔.
    Et annet aspekt er fukt fra bilen i garasjen som kanskje kan bli en utfordring på loftet.

    Ellers er jeg i gang med å innhente pristilbud på spiler i forskjellige utførelser og det er søknad på gang ovenfor kommunen da jeg må flytte garasjen noen meter. Er spent på hvordan utfallet av dette blir 🙂.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei, skal du flytte garasjen? Fukt er normalt sett ikke ett problem hvis du har god nok lufting, alle fukt problemer oppstår i lukkede rom. Men da blir det jo en utfordring med lufting i ett konstant oppvarmet rom for det koster penger i form av strøm/energi. Normalt sett vil det da være formålstjenlige å holde fukten ute ved å isolere vekk garasjen eller bruke en avfukter. En bil i understasjen er forresten usedvanlig mye mindre plagsomt enn en hel familie som dusjer, kjører tørketrommel og puster og svetter hele dagen i ett vanlig godt oppvarmet hus. En litt våt bil blkr som peanuts i forhold.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Ser du har porter også, ellers hadde du kanskje kunnet tatt litt av takhøyden i garasjen, og lagd loftet så høyden i garasjen f.eks. bare hadde 2m høyde...
    Det lar seg gjøre å senke portskinner og bjelker 250 mm slik at takhøyde nede blir 2100 mm. Dette vil jeg gjøre, men ikke ved overhenget ut over portåpningene da det er for omfattende arbeider.

    Ellers har jeg endt opp med å krympe garasjen 2000 mm i dybden for og få den godkjent av kommunen og har brukt mye av høsten på dette. Det ble ikke til at jeg kunne flytte den og beholde opprinnelig størrelse. Nå har Kona bestemt at hun vil prioritere utestue i hagen så da blir arbeider på lytterommet satt på en liten vent i mellomtiden, men det vil fremdeles bli planlegging:)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt i villrede når det gjelder bruken av Glava som dempemateriale. Finnes en rimeligere løsning. Jeg har jo allerede et bra isolert tak med en overkommelig u-verdi og hvis jeg da skal bruke 200 mm for å få en god demping blir dette urovekkende kostbart. Kan jo alltids bruke tykk Glava i den nedforede delen av taket og 50 mm i skråtaket hadde jeg håpet var brukbart. Ser for meg at det blir problematisk å bare legge panel uten noen form for isolasjon i mellom da stålplatene antakelig ikke er så dempende.

    Spaltegulv er fortsatt aktuellt som gulvløsning og her må jeg uansett isolere, selv om hele garasjen er isolert. Jeg ser fordelene dette gulvet gir for å kvitte seg med bass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn