Lytteinntrykk - EKKJ installasjonskabel som høyttalerkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    pedal skrev:
    lark skrev:
    pedal skrev:
    På minussiden er vel neppe kobberet i slik kabel glødet.
    Kobberet i denne er glødet. Se spesifikasjonstabellen. http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_537264874/PFSP_1kV_2x6_6.html

    Er glødet kobber reinere enn uglødet?
    Ja den er glødet. Så fint! Gløding vil si "oppvarming". Da skjer det en kjemisk reaksjon i kobberet, som blant annet renser for oksygenrester og andre urenheter som kan ha sneket seg inn i råvaren før og under prosessering.

    Tilbake står da dielektrikum som desverre ser ut til å være PVC både nærmest leder og i ytterkappa.

    At den er stiv er litt upraktisk, men det er jo en marginal innvending for oss Hi-Fi idioter som forsaker mye værre ting for å få godlyd.
    Gløding endrer krystallstrukturen og gjør metallet formbart. Det blir stivt igjen etterhvert som man former metallet. Det renser ikke metallet. Skal man rense det, må man smelte det sammen med stoffer som tar opp urenhetene.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Får mann virkelig kjøpt kobberkabel som ikke er utglødd?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    ok.
    Uten at jeg har sjekka, så regner jeg med at 99% av alle kabler er utglødd,
    eller annealed som det heter på finspråket.
    Kabler som ikke er utglødd vil jo "brekke" når de blir bøyd....

    ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    1
    Gløding endrer krystallstrukturen og gjør metallet formbart. Det blir stivt igjen etterhvert som man former metallet. Det renser ikke metallet. Skal man rense det, må man smelte det sammen med stoffer som tar opp urenhetene.
    Takk for oppklaringen.

    Oblivion skrev:
    Har prøvd både "glødd" og "uglødd" kobber, sølv og gull for å lage kabler..
    Det vil si at jeg brukte "glødd" og trodde det var det beste inntil jeg fikk en leveranse som ved en feiltagelse ikke var "glødd"...
    Min erfaring er at "glødd" er like mye dårligere lydmessig som den visuelle forskjellen....
    Se på for eksempel en 1 mm sølv tråd, "glødd" er matt og grå, med ru overflate og ser mer ut som aluminium enn sølv, "uglødd" er skinnende blank med glatt overflate...

    Kobber oksyderer ved ca. 100 grader og sølv ved ca. 700 grader...

    Ha ikke målt for å se om det er forskjell på "glødd" og "uglødd", men har konstantert at det lydmessig er stor forskjell.
    For de som lager DIY kabler kan det endog bli en liten forbedring om de "uglødde" lederene poleres for å gjøre overflaten enda glatter og jevn....
    Interessant dette. Kanskje man skulle bruke glødet kobber som HÅNDPOLERES. He-he.
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Håndpolerte av tibetanske jomfruer ved fullmåne .... da blir det ekstra fint ... ;D


    ;)
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Lederene i Nordost sine nettkabler er polerte. Ikke polert av tibetanske jomfruer men av norrøne gudinner....... ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    impulse skrev:
    Bare ikke si det til Solhaug! Ellers er kabler kun for kyllinger om en dag eller to. Da er det kobberrør som gjelder! ;D
    Kobberrør er helt feil; det er tverrsnitt som gjelder, ikke overflateareal ;)



    Mvh. RS
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    1.001
    5 mm solid core kobber. 5 mm i diameter, ikke mm2 ;D

     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!
    Noen som vet hvor man får kjøpt 4-5-6-7-8-9 mm2 Solidcore kabel...?

    Mvh
    OMF
    Hei!

    www.hoium.no/abcsuper1/audiomagic/wonder.htm

    Det dreier seg om 4 og 6 kvadrat.
    De løse bananpluggene fra Furutech passer som hånd i hanske til 4 kvadraten, da denne går akkurat inn i hullet i godset på pluggen (= litt ekstra stabilitet og bedre kontakt) samt to skruer på pluggen.





    Mvh.KW

    Fortsatt ekkj (6x3 meter 4x2,5 kvadrat) til gratis avhenting her ::) (på tredje året nå?

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Oblivion skrev:
    slowmotion skrev:
    Får mann virkelig kjøpt kobberkabel som ikke er utglødd?
    For å si det på en annen måte:
    Jeg måtte lete lenge for å finne en leverandør av kobber ledere av skikkelig kvalitet som samtidig var "glødd".
    Astrup leverer dette fra et tysk kobberverk.
    Husker ikke i farten navnet med sikkerhet, men tror det var Mera produsenten het.

    Og som nevnt tidligere er overflaten også på disse "glødde" kobberlederene alt annet en glatte.
    Norddeutsche Affinerie i Hamburg leverer bl.a. OFC og 5N-kobber. NA er leverandør til flere ledende kabelmerker.

    www.na-ag.com
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Bare en liten sidebemerkning til dette med grove solid core-kabler: På småeffekt (klasse A) rørforsterkere har dette ofte motsatt effekt enn på kraftige transistorforsterkere. Det ender oftest med at forsterkeren mer eller mindre mister kontrollen på høyttalerne, noe som i verste fall kan forårsake utilsiktet skade.
    Bare sånn til info, slik at dette ikke sees som en universell kur for alt og alle! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Haakon_Rognlien skrev:
    Bare en liten sidebemerkning til dette med grove solid core-kabler: På småeffekt (klasse A) rørforsterkere har dette ofte motsatt effekt enn på kraftige transistorforsterkere. Det ender oftest med at forsterkeren mer eller mindre mister kontrollen på høyttalerne, noe som i verste fall kan forårsake utilsiktet skade.
    Bare sånn til info, slik at dette ikke sees som en universell kur for alt og alle! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hmm... jeg lurer på hva den fysiske/elektriske forklaringen på dette kan være? Synes det høres snodig ut. ???
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    whistler skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Bare en liten sidebemerkning til dette med grove solid core-kabler: På småeffekt (klasse A) rørforsterkere har dette ofte motsatt effekt enn på kraftige transistorforsterkere. Det ender oftest med at forsterkeren mer eller mindre mister kontrollen på høyttalerne, noe som i verste fall kan forårsake utilsiktet skade.
    Bare sånn til info, slik at dette ikke sees som en universell kur for alt og alle! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hmm... jeg lurer på hva den fysiske/elektriske forklaringen på dette kan være? Synes det høres snodig ut. ???
    Det lurer jaggu jeg på også, men prøv gjerne selv, så får du høre! :) Har til og med sett det i bruksanvisningen på enkelte klasse A rørforsterkere at de sterkt fraråder å benytte solid core kabler. Så jeg antar at det ligger en eller annen faktisk årsak til grunn, også.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    R.Solhaug skrev:
    Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi ;)

    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.

    Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)


    Mvh. RS
    Her har jeg brukt helt standard PR-innstallasjonskabel,og holografien var bare sånn lagom..-Men så ble den først strippet for aluskjermen(som sies å være fy-fy ;D),for så bli tvinnet.Tvinnet også med den uisolerte jordingen,for sikkerhets skyld,men dog uten å kople den til i noen ender.Resultatet endte opp i den desidert beste kabelen jeg til dd har hatt i anlegget.Holografien totalt er enorm! Nå er det ikke kabelen i seg selv som er årsaken til dette vidunderet,men snarere at tvinning nesten er den eldste kjente metoden for å skjerme for innstråling av uønsket elektronisk støy.-Og det funker.Bare kikk inni noen av hi-fiens store/gode forsterkere,så vil man se at kablingen er tvinnet,om det ikke er mulig å krysse.For de som ikke sliter med et virvar av diverse strøm,signal,og høyttalerkabler i salig kaos bak anlegget,er det ikke like sikkert at tvinning vil utgjøre samme forskjellen.Men det kan klart anbefales for andre.Naturligvis er det dette forbeholdet om matching,så PR/installasjonskabel trenger ikke å være riktig til alt,og Håkons forbehold om mindre rørforsterkere påhektet tykke enledere kan jeg bare si meg enig i.De passer tydeligvis best til litt kraftige transistorforsterkere.For å tone flagg,så er jeg intens kabelskeptiker,men det finnes forhold rundt en kabel som er adskillig viktigere enn akkurat hvor godt elektronene sykler gjennom metallet.(Det er liksom ikke så veldig mange måter de kan gjøre det på..)Skjerming er alfa og omega+ god terminering/kontakt generellt.Når det er sagt,så ER det likevel en viss forskjell å spore på "myk" kontra "stiv" kabel i sistnevntes favør,men der kommer målere til kort,og sikkert jeg også i en blindtest. ;D Alt dette subjektivt selvfølgelig......... ;)
    Mvh Rune :)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.606
    Antall liker
    152
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Rune.U skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi ;)

    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.

    Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)


    Mvh. RS
    Her har jeg brukt helt standard PR-innstallasjonskabel,og holografien var bare sånn lagom..-Men så ble den først strippet for aluskjermen(som sies å være fy-fy ;D),for så bli tvinnet.Tvinnet også med den uisolerte jordingen,for sikkerhets skyld,men dog uten å kople den til i noen ender.Resultatet endte opp i den desidert beste kabelen jeg til dd har hatt i anlegget.Holografien totalt er enorm! Nå er det ikke kabelen i seg selv som er årsaken til dette vidunderet,men snarere at tvinning nesten er den eldste kjente metoden for å skjerme for innstråling av uønsket elektronisk støy.-Og det funker.Bare kikk inni noen av hi-fiens store/gode forsterkere,så vil man se at kablingen er tvinnet,om det ikke er mulig å krysse.For de som ikke sliter med et virvar av diverse strøm,signal,og høyttalerkabler i salig kaos bak anlegget,er det ikke like sikkert at tvinning vil utgjøre samme forskjellen.Men det kan klart anbefales for andre.Naturligvis er det dette forbeholdet om matching,så PR/installasjonskabel trenger ikke å være riktig til alt,og Håkons forbehold om mindre rørforsterkere påhektet tykke enledere kan jeg bare si meg enig i.De passer tydeligvis best til litt kraftige transistorforsterkere.For å tone flagg,så er jeg intens kabelskeptiker,men det finnes forhold rundt en kabel som er adskillig viktigere enn akkurat hvor godt elektronene sykler gjennom metallet.(Det er liksom ikke så veldig mange måter de kan gjøre det på..)Skjerming er alfa og omega+ god terminering/kontakt generellt.Når det er sagt,så ER det likevel en viss forskjell å spore på "myk" kontra "stiv" kabel i sistnevntes favør,men der kommer målere til kort,og sikkert jeg også i en blindtest. ;D Alt dette subjektivt selvfølgelig......... ;)
    Mvh Rune :)
    Artig :) Og velfundert slik jeg kan se det.
    Og ta dere gjerne en tur innom Acoustic Zen's hjemmesider, les White Papers. Her er et utdrag:
    "In addition to using the best insulation for our cables, Acoustic Zen Technologies introduces a breakthrough technology called Constant Air-Twisting, constructing a new achievement in cable design. Two multi-gauge group (positive and negative group conductor) conductors are in a constant twist on the outside of a twisted air Teflon tubing. Constant Air-Twisting technology not only has a very high common mode rejection ratio that allows significant reduction in electromagnetic noise, but it also keeps the cable at extremely low capacitance"

    Mvh OP
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Haakon_Rognlien skrev:
    whistler skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Bare en liten sidebemerkning til dette med grove solid core-kabler: På småeffekt (klasse A) rørforsterkere har dette ofte motsatt effekt enn på kraftige transistorforsterkere. Det ender oftest med at forsterkeren mer eller mindre mister kontrollen på høyttalerne, noe som i verste fall kan forårsake utilsiktet skade.
    Bare sånn til info, slik at dette ikke sees som en universell kur for alt og alle! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hmm... jeg lurer på hva den fysiske/elektriske forklaringen på dette kan være? Synes det høres snodig ut. ???
    Det lurer jaggu jeg på også, men prøv gjerne selv, så får du høre! :) Har til og med sett det i bruksanvisningen på enkelte klasse A rørforsterkere at de sterkt fraråder å benytte solid core kabler. Så jeg antar at det ligger en eller annen faktisk årsak til grunn, også.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    De beste rørforsterkerne er oppbygd med strømbaner av nettopp solid core kobber, så om noen fraråder å bruke sc sier det nok mest om konstruktørens inkompetanse.

    *Jeg var hos deg da du opplevde "den motsatte effekten" over et par Klipsh-høyttalere. Problemet var ikke at rørforsterkern mista kontrollen, men derimot at den økede dynamikken satte tynne høyttalervegger i sving.
    Massive tykke vil alltid være best, hvor tykke avhenger selvfølgelig av strøm og kabellengde.


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Rune.U skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi ;)

    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.

    Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)


    Mvh. RS
    Her har jeg brukt helt standard PR-innstallasjonskabel,og holografien var bare sånn lagom..-Men så ble den først strippet for aluskjermen(som sies å være fy-fy ;D),for så bli tvinnet.Tvinnet også med den uisolerte jordingen,for sikkerhets skyld,men dog uten å kople den til i noen ender.Resultatet endte opp i den desidert beste kabelen jeg til dd har hatt i anlegget.Holografien totalt er enorm! Nå er det ikke kabelen i seg selv som er årsaken til dette vidunderet,men snarere at tvinning nesten er den eldste kjente metoden for å skjerme for innstråling av uønsket elektronisk støy.-Og det funker.Bare kikk inni noen av hi-fiens store/gode forsterkere,så vil man se at kablingen er tvinnet,om det ikke er mulig å krysse.For de som ikke sliter med et virvar av diverse strøm,signal,og høyttalerkabler i salig kaos bak anlegget,er det ikke like sikkert at tvinning vil utgjøre samme forskjellen.Men det kan klart anbefales for andre.Naturligvis er det dette forbeholdet om matching,så PR/installasjonskabel trenger ikke å være riktig til alt,og Håkons forbehold om mindre rørforsterkere påhektet tykke enledere kan jeg bare si meg enig i.De passer tydeligvis best til litt kraftige transistorforsterkere.For å tone flagg,så er jeg intens kabelskeptiker,men det finnes forhold rundt en kabel som er adskillig viktigere enn akkurat hvor godt elektronene sykler gjennom metallet.(Det er liksom ikke så veldig mange måter de kan gjøre det på..)Skjerming er alfa og omega+ god terminering/kontakt generellt.Når det er sagt,så ER det likevel en viss forskjell å spore på "myk" kontra "stiv" kabel i sistnevntes favør,men der kommer målere til kort,og sikkert jeg også i en blindtest. ;D Alt dette subjektivt selvfølgelig......... ;)
    Mvh Rune :)
    Enhver form for tvinning/fletting degraderer signalet, basta.


    Mvh. RS
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    KW skrev:
    OMF skrev:
    Hei!
    Noen som vet hvor man får kjøpt 4-5-6-7-8-9 mm2 Solidcore kabel...?

    Mvh
    OMF
    Hei!

    www.hoium.no/abcsuper1/audiomagic/wonder.htm

    Det dreier seg om 4 og 6 kvadrat.
    De løse bananpluggene fra Furutech passer som hånd i hanske til 4 kvadraten, da denne går akkurat inn i hullet i godset på pluggen (= litt ekstra stabilitet og bedre kontakt) samt to skruer på pluggen.





    Mvh.KW

    Fortsatt ekkj (6x3 meter 4x2,5 kvadrat) til gratis avhenting her ::) (på tredje året nå?

    Mvh.KW
    Det så jo flott ut KW, er disse kablene stive som F?
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    R.Solhaug skrev:
    Rune.U skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi ;)

    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.

    Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)


    Mvh. RS
    Her har jeg brukt helt standard PR-innstallasjonskabel,og holografien var bare sånn lagom..-Men så ble den først strippet for aluskjermen(som sies å være fy-fy ;D),for så bli tvinnet.Tvinnet også med den uisolerte jordingen,for sikkerhets skyld,men dog uten å kople den til i noen ender.Resultatet endte opp i den desidert beste kabelen jeg til dd har hatt i anlegget.Holografien totalt er enorm! Nå er det ikke kabelen i seg selv som er årsaken til dette vidunderet,men snarere at tvinning nesten er den eldste kjente metoden for å skjerme for innstråling av uønsket elektronisk støy.-Og det funker.Bare kikk inni noen av hi-fiens store/gode forsterkere,så vil man se at kablingen er tvinnet,om det ikke er mulig å krysse.For de som ikke sliter med et virvar av diverse strøm,signal,og høyttalerkabler i salig kaos bak anlegget,er det ikke like sikkert at tvinning vil utgjøre samme forskjellen.Men det kan klart anbefales for andre.Naturligvis er det dette forbeholdet om matching,så PR/installasjonskabel trenger ikke å være riktig til alt,og Håkons forbehold om mindre rørforsterkere påhektet tykke enledere kan jeg bare si meg enig i.De passer tydeligvis best til litt kraftige transistorforsterkere.For å tone flagg,så er jeg intens kabelskeptiker,men det finnes forhold rundt en kabel som er adskillig viktigere enn akkurat hvor godt elektronene sykler gjennom metallet.(Det er liksom ikke så veldig mange måter de kan gjøre det på..)Skjerming er alfa og omega+ god terminering/kontakt generellt.Når det er sagt,så ER det likevel en viss forskjell å spore på "myk" kontra "stiv" kabel i sistnevntes favør,men der kommer målere til kort,og sikkert jeg også i en blindtest. ;D Alt dette subjektivt selvfølgelig......... ;)
    Mvh Rune :)
    Enhver form for tvinning/fletting degraderer signalet, basta.


    Mvh. RS
    Desverre,men nei! Det stemmer ikke på generell basis,men kanskje på noe. ;)
    Mvh Rune
    PS-Skal ta et forbehold om at det rett og slett er slik at fordelene med tvinning oppveier for de foreslåtte bakdelene,men da er vi tilbake til hvordan forholdene(kabelrotet) rundt anlegget er.
    Rune
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Det får du gjerne mene Rune, min konklusjon er definitiv.


    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    Igår kjøpte jeg 6 meter med 2 x 6 kvadrat entrådig (solid core) installasjonskabel hos et lokalt installasjonsfirma. Betalte 350 kroner. Her er kabeltypen http://www.draka.com/draka/Countrie...n/Produkter/Datablader/Kraftkabel/PFSP1CU.pdf
    Etter å ha avisolert og bakset på plass den stive og umedgjørlige kabelen bak anlegget, koblet jeg den til med disse pluggene
    i forsterkerenden. Disse pluggene er ekstremt vanskelige å få på plass første gang. Måtte knipe sammen kontaktpinnen med nebbtang for å få dem på plass. Det endte med at den ene knakk slik at bare halve pluggen stod igjen. Den andre delen stod igjen inne i forsterkerterminalen på Hegel 200, men det gikk heldigvis greit å få den ut igjen. På høyttalerene skrudde jeg kablene direkte i terminalene. Så var det tid for prøvelytting. Men nei, dette var da ikke noe å skryte av. Masete, travel lyd. Faktisk et skritt tilbake i forhold til mine Staright Wire Octave II.
    Hmmm.... tenke tenke tenke. Ok, mer baksing bak anlegget. Bort med HAMA-pluggene i forsterker-enden, tre kabelen gjennom begge de paralelle terminalene på Hegelen og skru skikkelig til. Ny prøvelytting, og nå kommer smilet fram. Alle sider ved gjengivelsen er blitt betydelig bedre. Bedre bassgjengivelse, renere og mektigere mellomtone og renere og mer detaljert diskant. Kan spille betydelig høyere enn før uten at det blir anstrengende å høre på. Dynamikken er helt klart i en annen klasse, og gjengivelsen får et mektigt preg over seg. Mest overraskende er det at perspektivet også er klart forbedret. Jepp denne kabelen blir værende. Men eksperimentet får meg til å lure på om det er kabelen eller det faktum at den er skrudd direkte i terminalene som utgjør forbedringen. En inspeksjon av de bananpluggene jeg har liggende viser at kontaktpunktet mellom terminal og plugg er veldig lite, og helt klart en flaskehals. Selve kontaktfjærene i pluggene er også veldig tynne, og har et samlet tverrsnitt som er langt langt under kvadratet på kabelen. På noen plugger sitter kontaktfjæren løst utenpå pluggen og kan roteres fritt. Med andre ord enda et tvilsomt kontaktpunkt. Virker litt meningsløst å bruke fet kabel med slike flaskehalser i signalveien. Skikkelige spader som er krympet og loddet på kabelen er nok å fortrekke hvis man ikke vil skru kabelen direkte i terminalene. Uansett: Dette eksperimentet kommer i kategorien "Usedvanlig velykket". Men noen pryd for øyet er kabelen definitivt ikke ;D

    PS: Jeg har tidligere anbefalt HAMA-pluggene her på forumet, men det gjør jeg ikke lenger. De ser bra ut, men har veldig tynt gods i kontaktfjæra. Når de i tillegg er ekstremt vanskelige å trykke på plass, så knekker de ofte tvers av.

    PS igjen: Nå har jeg nettopp spilt KKV sin utgivelse "Høga Visor" med Tommy Nilson og Lill Lindfors. Jeg har ALDRI, jeg gjentar ALDRI hatt en slik god lyd og mektig gjengivelse på anlegget mitt ;D ;D
     

    Vedlegg

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Da har du noe skikkelig artig å se frem til , når du en gang tester SKIKKELIGE Høyttalerkabler:)

    Tro meg, har tidligre levd med slike jeg også, de er "milevis" (i hifiterm.) unna det optimale :)

    Men for all del, nyt oppgraderingen du opplever i det lengste!

    mvh.
     
    L

    lark

    Gjest
    kwil skrev:
    Da har du noe skikkelig artig å se frem til , når du en gang tester SKIKKELIGE Høyttalerkabler:)
    mvh.
    De "skikkeligste" ht-kabler jeg har testet er Straight Wire Crescendo II. De imponerte ikke. Bare så det er sagt, så er jeg allergisk overfor "skikkelige" (les: Dyre) kabler. Får utslett ;D Jeg har dessuten en mistanke om at de forskjellene vi hører på kabler i mye større grad skyldes kontaktkvaliteten enn kabeldesignet. Det ser dessuten ut til at jo mer komplisert en kabel er designet, dess bedre skal den være. Det er jo bare tull! Tro meg, 2 x 6 hvadrat solid core har det som skal til. 8)
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    kwil skrev:
    Da har du noe skikkelig artig å se frem til , når du en gang tester SKIKKELIGE Høyttalerkabler:)
    mvh.
    De "skikkeligste" ht-kabler jeg har testet er Straight Wire Crescendo II. De imponerte ikke. Bare så det er sagt, så er jeg allergisk overfor "skikkelige" (les: Dyre) kabler. Får utslett ;D Jeg har dessuten en mistanke om at de forskjellene vi hører på kabler i mye større grad skyldes kontaktkvaliteten enn kabeldesignet. Det ser dessuten ut til at jo mer komplisert en kabel er designet, dess bedre skal den være. Det er jo bare tull! Tro meg, 2 x 6 hvadrat solid core har det som skal til. 8)
    At det er kontaktene som gjør utslaget kan selvsagt ha noe for seg.
    Trøbbelet er at det er like liten målemessig forskjell på kontaktene (eller ennå mindre!) enn det er på selve kabelen. Så der falt den teorien i grus.... ;)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    kwil skrev:
    Da har du noe skikkelig artig å se frem til , når du en gang tester SKIKKELIGE Høyttalerkabler:)

    Tro meg, har tidligre levd med slike jeg også, de er "milevis" (i hifiterm.) unna det optimale :)

    Men for all del, nyt oppgraderingen du opplever i det lengste!



    mvh.

    Håper for din del du spøker, så på jordet er det ikke godt å være :-*

    Den beste koblingen oppnåes selvfølgelig ved å skru kobberet rett i terminalene.



    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    Han spøker! Fant disse kabelskoene på en bilsrekvisitabutikk.

    Gullbelagt rein kobber til kr. 50.- for 4 stk. Tar opptil 10 kvadrat kabel. Hva tror dere prisen hadde vært i en hifi-butikk?
    Krympet dem fast på kabelen med krympetang og loddet etterpå. På forstrekeren passet de uten videre på terminalene. På høyttalerene måtte jeg klippe ut et stykke slik at de ble til spader. Bedre kontakt enn dette blir det ikke ;D

    Slik ser det ut. Har tredd 8 mm trykkluftslange utenpå ledningene for at det skal se litt finere ut.
    Hmm... ser nå at tapen overgangen har løsnet litt. Det må jeg fikse........
     

    Vedlegg

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    lark skrev:
    Han spøker! Fant disse kabelskoene på en bilsrekvisitabutikk.

    Gullbelagt rein kobber til kr. 50.- for 4 stk. Tar opptil 10 kvadrat kabel. Hva tror dere prisen hadde vært i en hifi-butikk?
    Krympet dem fast på kabelen med krympetang og loddet etterpå. På forstrekeren passet de uten videre på terminalene. På høyttalerene måtte jeg klippe ut et stykke slik at de ble til spader. Bedre kontakt enn dette blir det ikke ;D

    Slik ser det ut. Har tredd 8 mm trykkluftslange utenpå ledningene for at det skal se litt finere ut.
    Hmm... ser nå at tapen overgangen har løsnet litt. Det må jeg fikse........
    Problemet med gullbelagte kobberkontakter er å få gullet til å feste seg til kobberet. På alle kvalitetskontakter i industriell sammenheng blir det lagt på et lag med nikkel før forgylling for å sikre at gullet fester seg.

    Dette nikkellaget påstås imidlertid å være meget ødeleggende for lyden.
    Gullbelagte kontakter beregnet til høykvalitets audio er lagd uten dette nikkellaget, men det blir da en helt annen produksjonsprosess og pris. Eller de er lagd av reint kobber (uten gullbelegg).

    Men man kan selvsagt velge å ikke tro på de som fordømmer nikkel i kontakter........

    Uansett er jeg temmelig sikker på at disse kontaktene fra bilrekvisitabutikken har et nikkellag.
     
    L

    lark

    Gjest
    Gledesdreper ;D Har nå skrapet både hardt og forsiktig på disse kabelskoene slik at jeg ser kobberet.. Etter inspeksjon med lupe kan jeg ikke se antydning av nikkel. Og skulle det likevel vise seg å være nikkel under gullet, så er det i allefall ikke ødeleggende for lyden her. ;) Problemet med disse i hifi-sammenheng er vel heller at de ikke er dyre nok. Lav pris er det samme som lav kredibilitet i hifi ;D
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    R.Solhaug skrev:
    kwil skrev:
    Da har du noe skikkelig artig å se frem til , når du en gang tester SKIKKELIGE Høyttalerkabler:)

    Tro meg, har tidligre levd med slike jeg også, de er "milevis" (i hifiterm.) unna det optimale :)

    Men for all del, nyt oppgraderingen du opplever i det lengste!



    mvh.

    Håper for din del du spøker, så på jordet er det ikke godt å være :-*

    Den beste koblingen oppnåes selvfølgelig ved å skru kobberet rett i terminalene.



    Mvh. RS
    Dette er fult seriøst ment, står 100% inne for det også :) (ellers har du rett i at jeg er helt på jordet, og her trives jeg kjempe godt også ;D)

    mvh.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    lark skrev:
    Gledesdreper ;D Har nå skrapet både hardt og forsiktig på disse kabelskoene slik at jeg ser kobberet.. Etter inspeksjon med lupe kan jeg ikke se antydning av nikkel. Og skulle det likevel vise seg å være nikkel under gullet, så er det i allefall ikke ødeleggende for lyden her. ;) Problemet med disse i hifi-sammenheng er vel heller at de ikke er dyre nok. Lav pris er det samme som lav kredibilitet i hifi ;D
    He-he, jeg har vel en tendens til å være noe skeptisk til bl.a. billige produkter innimellom ja.
    For å prøve å ødelegge mere glede: Jeg er ikke sikker på hvor lett det er å se et ev. nikkellag. Vi snakker vel om en tykkelse på noen få mikrometer (tusendels millimeter). Jeg vet heller ikke hva som løsner når du skraper på det, om det er gull som løsner fra nikkel, eller nikkel fra kobber.

    Men som du også er inne på, dersom lyden er den riktig i egne ører spiller det egentlig ingen rolle hvordan kontaktene (eller andre komponenter) er bygd opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn