Lytteinntrykk - EKKJ installasjonskabel som høyttalerkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Lett påvirkelig som jeg er så kunne jeg ikke dy med for å prøve denne kabelen fra Elfa som R.Solhaug på forumet her har snakket så varmt om... eller noe i den duren. Jeg mener jeg betalte 118,- kr for 8 meter, og det er jo å regne som gratis i hifi-verdenen.

    Jeg er utgangspunktet noe skeptisk til hensikten med hageslangedimensjoner på høyttalerkablene. Men når det er sagt så har jeg ikke noe problem med å høre forskjell på en del kabler, og detekterer raskt hvis kabelen gjør noe galt med lyden (sånn som Supra EFF-I eller Nordost Cinemaflex).

    Jeg brukte et par timer i går på kritisk lytting, og etter hvert ble jeg mer og mer begeistret for denne kabelen. Det gjør absolutt ingenting galt. Ingen detaljer maskeres, ekko høres naturlig ut (kanskje noe av det vanskeligste å gjengi troverdig?), instrumenter har en helt naturlig timbre med evne til å gi gåsehud. Alle sjangere fra klassisk musikk til pop, heavy metal og jazz ble testet uten å finne noen som helst feil. Det låter rett og slett så naturlig som det kan gjøre. Tyngden i bassen virker ekstrem, men aldri rotete, og timbre i bassregionen er noe av det beste jeg har hørt. Lydbildet er stort og flott, detaljer er veldig bra, det blir aldri slitsomt å høre på. I forhold til den forrige kabelen min virker det som om denne gir noe mer fornuftig respons nedover. Nå er selvfølgelig de fleste av disse egenskapene noe som ligger i høyttalere og forsterkeri, men poenget er at kabelen lar resten av komponentene få jobbe som de skal, og hverken legger til eller trekker fra. Hva mer kan man ønske?

    Jeg kan ikke gjøre annet enn å spise hatten min og si at R.Solhaug hadde rett. Denne kabelen er ekstremt god, og er nå min nye referanse. Anbefales!
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Alltid morro å høre om rimelige DIY greier som virker... Fristende å prøve bare for morro skyld, det koster jo ikke stort.
    Hvordan koblet du? Altså brukte du en kabel for både pluss og minus eller to separate strekk pr høyttaler? Og brukte du tre eller fire leders EKKJ?

    /C
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la 4x6mm2 EKKJ til høyttalere i dørstokken her da vi bygget om huset.
    Jeg synes ikke at jeg hører noe til dem (sånn skal det være!), men fyttegrisen så stivt 6mm2 enleder er! Akkurat det er upraktisk, spesielt bak rack eller Montanareol, som jeg har.

    For ordens skyld: Jeg har aktiv deling mellom bass og mellomtone. Derfor fireleder.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Skulle gjerne prøvd.. MEN er litt skeptis til å få en slik kabel fast i terminalene... En solid core gir jo ikke etter og gir samme kontakt som for eks samme kv.mm multicore. Ser for meg at man skrur til og så er det bom stopp. Evt er det mulig å terminere de på en fornufig måte???
    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske at Rhesus anbefalte å koble dem til jord/Chassis (ikke HT neg med mindre du er skråsikker på at forsterkeren din IKKE er brokoplet. Viktig.).
    Jeg har strippert bort all unødig isolasjon på mine.

    En annen variant over temaet er lakkisolert kobbertråd. 2mm diameter gir 3,1mm2 tverrsnitt. Slik kabel sitter inni mine nye høyttalere.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Disse skal jeg teste ut, de er rett og slett for billige til å være uprøvd..! Hvis de i mine ørerdanker ut mine Transparent Ultra XL så spanderer jeg is.. ;)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brukte bare én leder. Tror det ville blitt vanskelig å få alle tre inn i høyttalerterminalen. Jeg måtte bruke fastnøkkel for å få det til å sitte. 8) Mener å huske at denne var 2,5mm2 pr leder, og den var veldig enkel å jobbe med faktisk. Grei å få avisolert også, fordi isoleringa er så myk. Det ser ganske jalla ut og jeg hadde ikke sånn kjempehøye forventninger, men det fungerer faktisk veldig bra. Disse kablene blir i anlegget, for å si det sånn.

    Jeg føler ikke behovet for å prøve noen dyrere og mer fancy kabler, fordi lyden sitter akkurat som den skal. Nå må jeg bare ha noen nye høyttalere som gir litt mer trøkk og live-følelse. ::)
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Ser ut som om denne kabelen kan være en god kandidat for opplegg til egen kurs for hifi-anlegget.
     
    L

    lark

    Gjest
    kaap skrev:
    Skulle gjerne prøvd.. MEN er litt skeptis til å få en slik kabel fast i terminalene... En solid core gir jo ikke etter og gir samme kontakt som for eks samme kv.mm multicore. Ser for meg at man skrur til og så er det bom stopp. Evt er det mulig å terminere de på en fornufig måte???
    mvh
    Disse fra HAMA er brukbare greier. Tar opp til 10 kvadrat kabel. Kabelen festes med skruer, men kan også loddes hvis man føler for det. Pris for 4 stk på Elkjøp(!) kr.199.-
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så jo bra ut, lark. Kortere til Elkjøp enn HFCK fra bygda. Takker for tipset!
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Siden kablene må skrues fast i bananpluggene,
    hvorfor ikke skru dem direkte i terminalene på forsterkeren?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tja, jeg har knekt en forsterkerterminal med disse kablene, og hurtigkoblinger er uansett himla praktisk bak det pusete Montanakabinettet mitt...
     
    L

    lark

    Gjest
    Valentino skrev:
    Så jo bra ut, lark. Kortere til Elkjøp enn HFCK fra bygda. Takker for tipset!
    OBS! Veldig trange ved første gangs plugging ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi ;)

    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.

    Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)


    Mvh. RS
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    R.Solhaug skrev:
    Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.
    Ja, for med 55 W forsterker og 100dB/W/m høyttalere snakker vi jo mer strøm enn du kan telle på begge hender. ::) Sorry, men jeg er nok fortsatt litt skeptisk til effekten av voldsomme dimensjoner.

    Men for all del, kabelen er veldig bra. Jeg har ikke noe belegg for å påstå at den er bedre enn alt annet, men den er så bra at jeg ikke kan skjønne at noen trenger noen annen høyttalerkabel enn dette. Uansett.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    "Men for all del, kabelen er veldig bra. Jeg har ikke noe belegg for å påstå at den er bedre enn alt annet, men den er så bra at jeg ikke kan skjønne at noen trenger noen annen høyttalerkabel enn dette. Uansett."

    Mere fornuft i disse få setningene enn i alle verdens kabeltråder!! ;D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.847
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Noen som vet hvor man får kjøpt 4-5-6-7-8-9 mm2 Solidcore kabel...?

    Mvh
    OMF
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    EKKJ/PFSP leveres av iallefall av elektroinnstallatører.
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

    /C
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Elektroinnstallasjonsfirmaer kan levere alle fasonger til sluttkunde, som nevnt.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Casle skrev:
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

    /C
    Kjøp fireleder 2,5 kvadrat, og vips, så har du 2 gange 5 kvadrat, sjenialt! ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    realist skrev:
    Casle skrev:
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

    /C
    Kjøp fireleder 2,5 kvadrat, og vips, så har du 2 gange 5 kvadrat, sjenialt! ;D

    Her har vi et typisk døme på hva en klartenkt teoriskalle uten videre praktisk erfaring kan finne fram til helt på egen hånd; 2,5+2,5 blir fort 5,0. Var det så enkelt kunne man da bruke 1kvx5 også, eller hvorfor ikke likegodt en fet multieder, de leder da også strøm ???

    Men sånn er det altså ikke i virkeligheten; uansett hvor mange tynne ledere du bruker gir de ikke like god strøm som tykkere leder(e). F.o.m. 6kv begynner vi å¨snakke. Sjøl bruker jeg 4x6kv pr basspol, det fungerer definitivt*. Men så har jeg tilsvarende strømbaner hele veien da, fra nettkabler til elementer. Og høyttalere som er konstruert for å gjengi uhemmet dynamikk; uten paralelle flater, uten absorbenter eller andre uheldige kompromisser. Synd ikke flere fatter dette.


    * 10kv ville være et naturlig valg om de lot seg oppdrive og i tilegg bøye. Skal jammen ta en runde og se om jeg kan skaffe denne her i enleder utgave:

    http://www.elhandel.no/catalog/prod...16534&osCsid=a146a4baa3bfceba59a860e328520079


    Mvh. RS
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Kjøpte for morro skyld noen meter med EKKJ for å teste, og ble vel ikke helt solgt. Men det spiller overraskende bra, bedre enn endel billig skrot jeg har hatt hjemme, Supra f.eks. Det virker ikke som om det filtreres vekk noe, ei heller er det anstrengende i toppen. Men jeg hører helt tydelig noe jeg ikke liker spesiellt på gjengivelse av stemmer. Glare tror jeg det heter på engelsk, har ingen anelse hva et beskrivende norsk ord vil være. Og det er akkurat som om stemmer ikke flyter like fritt som jeg skulle ønske, og ikke har nok luft rundt seg. Men det kan jo kanskje ha noe med manglende innspilling å gjøre. Skal la de stå og spille i noen dager så får vi se...
     
    B

    bts

    Gjest
    De senaste 15 :eek: åren har EKKJ 10kvmm varit referens som högtalarkbel i huset, har försökt att få meget kostbare kabler att fungera men de håller ikke i längden.
    Enda nackdel är meget lang inspelningstid.
    Allt handlar dock om matchning så denna kabel virkar ikke överallt.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    R.Solhaug skrev:
    realist skrev:
    Casle skrev:
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

    /C
    Kjøp fireleder 2,5 kvadrat, og vips, så har du 2 gange 5 kvadrat, sjenialt! ;D

    Her har vi et typisk døme på hva en klartenkt teoriskalle uten videre praktisk erfaring kan finne fram til helt på egen hånd; 2,5+2,5 blir fort 5,0. Var det så enkelt kunne man da bruke 1kvx5 også, eller hvorfor ikke likegodt en fet multieder, de leder da også strøm ???

    Men sånn er det altså ikke i virkeligheten; uansett hvor mange tynne ledere du bruker gir de ikke like god strøm som tykkere leder(e). F.o.m. 6kv begynner vi å¨snakke. Sjøl bruker jeg 4x6kv pr basspol, det fungerer definitivt*. Men så har jeg tilsvarende strømbaner hele veien da, fra nettkabler til elementer. Og høyttalere som er konstruert for å gjengi uhemmet dynamikk; uten paralelle flater, uten absorbenter eller andre uheldige kompromisser. Synd ikke flere fatter dette.


    * 10kv ville være et naturlig valg om de lot seg oppdrive og i tilegg bøye. Skal jammen ta en runde og se om jeg kan skaffe denne her i enleder utgave:

    http://www.elhandel.no/catalog/prod...16534&osCsid=a146a4baa3bfceba59a860e328520079


    Mvh. RS
    Jaja Solhaug, du får bare kjøre din vendetta mot fornuften, ser vel egentlig ikke noe galt i det heller, de er jo nesten gratis disse kablene du anbefaler, iallefall i hifi-sammenheng. Kanksje det lurer en nobelpris rundt hjørnet? ;)
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    realist skrev:
    Jaja Solhaug, du får bare kjøre din vendetta mot fornuften, ser vel egentlig ikke noe galt i det heller, de er jo nesten gratis disse kablene du anbefaler, iallefall i hifi-sammenheng. Kanksje det lurer en nobelpris rundt hjørnet? ;)
    Så lenge han har gode erfaringer med dette, og faktisk ikke er aleine om det, ser jeg ikke noe problem med at han "reklamerer" slik. Og det er jo en billig sak å prøve ut for hvermansen ;)

    Mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Solhaugs "vendetta" har bidratt til å gjøre meg ferdig med høyttalerkabler. Her ligger det EKKJ i veggen, sekskvadrat sytråd.
    Takk skal du ha, RS.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Sikkert snart mulig å kjøpe EKKJ med pen strømpe, fancy terminering og gjerne en treblokk i en hard tretype på strekket for mange, mange tusen kroner - og da kan man jo slappe av, for da blir lyden som kjent veldig mye bedre.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    olaps skrev:
    realist skrev:
    Jaja Solhaug, du får bare kjøre din vendetta mot fornuften, ser vel egentlig ikke noe galt i det heller, de er jo nesten gratis disse kablene du anbefaler, iallefall i hifi-sammenheng. Kanksje det lurer en nobelpris rundt hjørnet? ;)
    Så lenge han har gode erfaringer med dette, og faktisk ikke er aleine om det, ser jeg ikke noe problem med at han "reklamerer" slik. Og det er jo en billig sak å prøve ut for hvermansen ;)

    Mvh
    Som jeg sa, ser egentlig ikke mye galt idet. Men for meg ihvertfall spiller det en viss rolle at en hvilken som helst høyttaler blir en gedigen flaskehals når signalet omsider når talspolen etc....men er det gratis så er det jo gratis, og hvis feelgoodfølelsen kommer, why not?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.451
    Antall liker
    3
    Hm.. RS:

    Jeg har noen skinner liggende heme, disse har kjerne av aluminium, og et tykkt lag rundt med kobber. Vil gjette kansje 30 kvmm alu og 30 kvmm kobber. Dette vil vel funke greit?

    Intressert?

    Pk
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    R.Solhaug skrev:
    realist skrev:
    Jaja Solhaug, du får bare kjøre din vendetta mot fornuften, ser vel egentlig ikke noe galt i det heller, de er jo nesten gratis disse kablene du anbefaler, iallefall i hifi-sammenheng. Kanksje det lurer en nobelpris rundt hjørnet? ;)

    Mvh. RS
    Den uvitenheten deler jeg nok med maaange, selv de mest skolerte i fysikkens verden.....uten å nevne navn........ ;) selv om det hadde vært fristende....
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jaja, det er ikke første gangen jeg har opplevd at resultatene strider både mot teori og sunn fornuft.

    Jeg tviler litt på at 6kv kabel er noe bedre enn 2,5kv, men hvis det finnes en billig kabel som er lett å få tilgang på så er jeg ikke helt imot å prøve. I alle fall ikke etter å ha hørt 2,5kv varianten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn