Lyric-HiFi lever videre

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Men egentlig, så syns jeg det burde holde lenge hvis kunden sender inn en skriftlig bestilling som vel er å betrakte som bindende juridisk hvis det skulle oppstå noe krøll. Selv er jeg mer der at jeg syns en avtale er en avtale, og hvis jeg tar noen i hånda og sier jeg skal ha noe, så går jeg ikke tilbake på det, og det tror jeg ikke de fleste andre gjør heller. En handel får en viss bismak syns jeg, når man mistenkeliggjøres for å ikke holde avtaler som kunde.
Alt fint og vel i teorien (og som regel i praksis også, de fleste holder nok avtalene sine) men når summene blir store er nedsiden for begge parter stor. Prinsipper er fint å ha, men de er vanskeligere å holde om det plutselig inntreffer noe som gjør at man plutselig ikke vil eller kan kjøpe et produkt til 100k+, og fra forhandlers side er det kostbart og tidkrevende å kreve inn pengene / gjennomføre salget om kunden ikke holder avtalen.

Håndpenger er forsåvidt en grei mellomløsning, som du selv er inne på.
Ja, som sagt skjønner jeg greia med å sikre seg når det er store summer inne i bildet, men jeg som forbruker har heller ikke særlig lyst til å ta den eventuelle risikoen som kan være involvert i en forskuddsbetaling på f.eks. 100.000,-, hvis jeg noengang skulle finne på å handle for så mye av gangen. Hva om leverandøren går konkurs i mellomtiden før varen dukker opp? Syns det blir en litt stor risikofaktor, selv om det sikkert som regel går bra. Da er man kanskje like godt tjent med å importere selv som privatperson isteden, hvis det er en mulighet.

Håndpenger kan fungere, men skriftlig bestilling burde være bra nok. Men det er meg, og det er mulig jeg går glipp av både gode kjøp og fete produkter ved å være så sær.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Stereofil gir ingen mulighet for hjemlån av sine produkter, grunnet dårlige erfaringer.
Det vil si at ingen får testet deres produkter hjemme, før handel, noe jeg har vanskelig for å svelge, da rommet og matching betyr alt for sluttresultat.
Kan det være 1 av grunnene til at noen av deres merker florerer på bruktbørsen?

Lyric hifi har alltid vært raus med hjemlån, både med og uten depositum, noe som har en stor risiko.
Synes forskudds-delbetaling, som dekker frakt+++, er helt innenfor, hvis selger både må bruke tid, utgifter på frakt og kjøp.
Skulle kjøper trekke seg, så er det ingen garanti at selger vil få solgt produktet videre (kommer ann på hva det er), og risikerer å sitte igjen med heløe tapet.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Penger burde da settes inn på en sperret konto hos kjøper.
etter avtale frem til levering av vare, men litt slingring. Blir ikke varen levert til avtalt tid kan kjøper trekke seg.
Det burde sikre alles interesser.

Steinar.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Enig med deg Jonas. Hadde det ikke vært for hjemlån, så hadde jeg ikke sittet med flere av mine produkter. Jeg syntes da i ettertid det var greit med noe forhåndsbetaling + at jeg satt med demoproduktet også, tenk det. Det er vel mulig i en viss utstrekning i takt med antall solgte produkter og derav pris. Så, kommer det vel til hvor god kunde man er, kanskje? Går man inn/ut av butikken ofte nok med varer så opparbeides det vel en form for tillit. Kjemi er vel også en faktor her. Synes ikke jeg klarer å få til det på Elkjøp.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.077
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Finnes vel finansielle systemer som sikrer ytelse mot ytelse? Pay pal fungerer slik mener jeg. Hadde uansett sittet veldig langt inne å forhåndsbetalt 100k for min del.

Final
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Etter hjemlån av kabler, så ble det Wireworld fra topp til tå.
Julegaven til far ble som følgende.
1 strømpad, 4stk strømkabler,1par med høyttalerkabler og 2 sett med gold XLR.
Fantastisk pris og service fra Lyric.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det kommer sikkert snart et surt/hoverende tilsvar som sier at du nok skulle laget dem selv eller kjøpt dem på Biltema. Når dem selv hadde gjort dette så smerter det nok at du prioriterer annerledes. Men vi får vel atter en gang takke for advarslene fra kablenes Mor Theresa gruppering :rolleyes:
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det kommer sikkert snart et surt/hoverende tilsvar som sier at du nok skulle laget dem selv eller kjøpt dem på Biltema. Når dem selv hadde gjort dette så smerter det nok at du prioriterer annerledes. Men vi får vel atter en gang takke for advarslene fra kablenes Mor Theresa gruppering :rolleyes:
Da er det bare én ting å gjøre. Overse disse tilsvarene, logge seg ut av HFS og nyte feelgood-faktoren, og kose seg med musikken.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
938
Torget vurderinger
2
Ja da. Når vi først et i gang. Så spillet det ingen rolle hvilken dac du bruke, de låteter nemlig helt likt. Og effektforsteken, kan du se i datablad, hvilken lydkvalitet DEN har.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Ja da. Når vi først et i gang. Så spillet det ingen rolle hvilken dac du bruke, de låteter nemlig helt likt. Og effektforsteken, kan du se i datablad, hvilken lydkvalitet DEN har.
Er ikke forskjell på effektforsterkere heller.
Så lenge de måler likt.
Akkurat som høyttalere. De låter likt alle sammen så lenge de spiller de samme frekvensene.
Det eneste som påvirker lyden er rommet og sitte avstand. Og størrelsen på høyttalerne.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror Håvard på Lyric hører forskjell på litt av hvert, jeg. En trivelig og hjelpsom kar. Var innom en tur på fredag, og det var første gang etter Tors bortgang. Gruet for det, når sant skal sies.

Ingen tvil om at rydding og vask skaper trivelig miljø. Sunn prispolitikk likeså. Jeg forlot butikken ved stengetid, med en pakke under armen og tro på at denne lille kulturinstitusjonen kan leve videre.
 

blik9

Medlem
Ble medlem
18.01.2012
Innlegg
27
Antall liker
6
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
FYI: Stereofil dro avgårde med Wireworld...
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.397
Torget vurderinger
2
Men de har fremdeles en nettside oppe...får ta turen innom en dag og se hva som finnes, trenger bl.a ny pickup (egentlig ikke, men har lyst på en)

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Var innom for 3 uker siden. Stablene som står rundt på gulvet er klart lavere, men de er der og består fortsatt av gamle ting, for det meste.
Dessverre virket alt som midt i mellom noe. Absolutt ingen forsøk på salg selv om jeg var interessert og klar for en utskifting eller to. Og det pleier være viktig for en butikk som vil leve videre å selge. Så jeg fikk ikke følelsen av det, men satser på at butikken kommer på rett kurs igjen, eller en kurs i det minste.
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Noen som vet hvordan det går med ATC? Ser ikke noen norsk forhandler på hjemmesiden til ATC…
Jeg så på Facebooksiden til ATC at ProLyd har fått import på ATC. Om det gjelder kun pro eller om det er både pro og hjemmemarkedet er jeg ikke sikker på. Synd det går denne veien med Lyric. Det er en butikk med både fin beliggenhet, og som har (har hatt) mange gode merker å selge.

Er det lov å komme med litt kritikk online, så vil jeg si at jeg har vært innom et par tre ganger etter Tor gikk bort. Og jeg har ikke opplevd noe salgspress for å si det mildt. Snarere tvert imot. Kanskje andre har andre erfaringer. Ikke vet jeg.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.200
Torget vurderinger
49
Jeg prøvde og kjøpe ProAc D30RS av dem i noen månede, men ga opp.
Virket ikke som de var interessert i og ta inn nye ting bare pushe ting de hadde på lager.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Skal de kvitte seg med det de har må de virkelig gå inn for det.
Virker som om luften har gått ut av ballongen, er ikke mer piff igjen i de.
Varelageret er mest sannsynlig for stort og gammelt.
Men står de på lager i et år så er de et år eldre en nytt. Da må de selge det grisebillig for å bli kvitt det.
 

Heipådeg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.06.2016
Innlegg
226
Antall liker
178
Jeg prøvde og kjøpe ProAc D30RS av dem i noen månede, men ga opp.
Virket ikke som de var interessert i og ta inn nye ting bare pushe ting de hadde på lager.
Desverre min opplevelse også etter å "ha forsøkt" å kjøpe produkt av Lyric. Synd at ting ikke er I orden ennå , I det minste få ut litt info !
mvh
hpd
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Litt enig med den "negative" tonen mot dem nå.. Vet ikke helt hva planene dems er... men virker på meg som at dem prøver å fjerne endel agenturer, samt samarbeide med andre importører... Tror kanskje dem vil sitte igjen med litt mindre å holde fingrene i. Tydelig at Tor, hvil i fred gamle venn, hadde stålkontroll på sine leverandører, enda å mange det var.

Dem sitter vel fortsatt igjen med Bryston (som leverer hele produktspekteret innen stereobiten), Accuphase, Carry og Cabase? Så får vi se hvordan de samarbeider med f.eks Gjallarhorn, som jeg syns virker som et friskt pust for oss HIFI interreserte.

Jeg krysser fingrene for at Lyric får leve videre... men dem trenger en real vitamin innsprøytning.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg var innom rett før påske og handlet, -uten noen form for " sales push " et par Duevel Planets fra restlageret. Synes det var ganske befriende faktisk :) Ikke dumt å kunne kikke/lytte og kanskje gjøre et godt kjøp på noe som frister.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke ville ta inn nye varer, og kun selge lagervarer kan sikkert være en fornuftig strategi hvis man ikke har så mye kapital i firmaet, eller dårlig kredittrating.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.656
Antall liker
1.397
Torget vurderinger
2
Sist jeg var innom virket det som om planene videre var å selge unna det som er i lager for å gjøre opp status og finne ut om det er grunnlag for videre drift. Det å ta inn nye varer når det er usikkerhet rundt driften er kanskje ikke helt enkelt da endel av avtalene sikkert baseres på x antall solgte enheter pr år!?

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvordan det går med ATC? Ser ikke noen norsk forhandler på hjemmesiden til ATC…
Jeg så på Facebooksiden til ATC at ProLyd har fått import på ATC. Om det gjelder kun pro eller om det er både pro og hjemmemarkedet er jeg ikke sikker på. Synd det går denne veien med Lyric. Det er en butikk med både fin beliggenhet, og som har (har hatt) mange gode merker å selge.
Høres bra ut! Da er det mulighet for at en får en forhandler som kan ta service på en betryggende måte.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg var innom der i dag. Det ble nevnt at ATC er et av merkene det skal satses på, så da får vi anta at det agenturet fremdeles er på huset...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
^

Som ATC-eier så er ikke det beste nytt, om de da ikke har tenkt å få seg serviceavtaler med anerkjente verksted.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Serviceavtalen på Cary var en bonde, som dreiv på si. Ikke akkurat det beste jeg har hatt av opplevelse på et av mine Cary produkter.
Men vi får håpe det beste, men det ser ut som om det renner ut mellom fingrene på de.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Fikk akkurat byttet ut min Cary Cinema 11a prosessor med Classė Sigma SSP MKII - for en lettelse!
Regner med at Caryen går på dynga. Synd, for som analog preamp er den helt knall.
 

clabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2008
Innlegg
121
Antall liker
163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Er det fortsatt Lyric som har VPI?
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Serviceavtalen på Cary var en bonde, som dreiv på si. Ikke akkurat det beste jeg har hatt av opplevelse på et av mine Cary produkter.
Men vi får håpe det beste, men det ser ut som om det renner ut mellom fingrene på de.
Det er muligens omtalt tidligere, men det ser ut som Cary har fått et nytt hjem i Norge.
 
Topp Bunn