Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er Lyngdorf SDA 2175 nr 2 på plass. Brukes til biamping av gode gamle B&W 801 Matrix. Dersom det ikke er fornyingsgleden og forventninger som spiller meg et puss så virker det absolutt som en forbedring i forhold til ett stk effekttrinn.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt å høre at "min" Lyngdorf representerte et skritt i riktig retning hos deg.

    Det var ikke noe galt med den hos meg heller, men man kan ikke bygge seg opp et lager av effekttrinn som bare står der arbeidsløse. Når noen kommer, må andre gå - og det var bare tilfeldighetene som gjorde at det ble Lyngdorf som trakk det korteste strået.

    Lyngdorfvenn er jeg fortsatt - selv om jeg har solgt meg ut akkurat i øyeblikket. Her får man mye god lyd for utrolig lite penger.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Godt å høre at "min" Lyngdorf representerte et skritt i riktig retning hos deg.
    Det var definitivt et skritt i riktig retning med to stk i stedet for en. Har satt av en del timer til lytting i sweetspot i dag og hører at jeg fortsatt har litt å gå på når det gjelder å drive de høyttalerne jeg har. (Som du også nevnte..) Foreløbig så får det være med slik det er nå. Jeg er fornøyd med lyden, og bytte ut Lyndorf'ene til noe som driver høyttalerene ligger langt frem i tid. (Tror jeg... ::))
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    Har klubben kuttet prisene, sånn helt i det stille? Trodde dpa-1 kostet godt over 30k og nå er nyprisen 25.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    Har klubben kuttet prisene, sånn helt i det stille? Trodde dpa-1 kostet godt over 30k og nå er nyprisen 25.
    Den kosta 30k, også gikk den opp 5k... 2-3 uker senere kosta den 25000kr... tror dem sliter litt med kronekursen der.. så det er litt problematiske prisinger.. så også lyngdorf høyttalerene samt subben har gått ned litt.

    EDIT: RP-1 virker jo som veldig godt kjøp nå da.... siden den kan brukes på alt anna utstyr.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    ok, så den kostet faktisk 35k og nå 25 - tilbud altså:)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    ok, så den kostet faktisk 35k og nå 25 - tilbud altså:)
    Kosta 35000kr kanskje 2 uker... pga prisoppgang.. men så skjedde det noe med Lyngdorf prisene ... skjønner ikke helt dette :p.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    spurv skrev:
    Solo skrev:
    ok, så den kostet faktisk 35k og nå 25 - tilbud altså:)
    Kosta 35000kr kanskje 2 uker... pga prisoppgang.. men så skjedde det noe med Lyngdorf prisene ... skjønner ikke helt dette :p.
    ok, så det er 25k som har vært standardprisen?
    Kanskje det er nye produkter på gang og et lager som må tømmes??
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Solo skrev:
    spurv skrev:
    Solo skrev:
    ok, så den kostet faktisk 35k og nå 25 - tilbud altså:)
    Kosta 35000kr kanskje 2 uker... pga prisoppgang.. men så skjedde det noe med Lyngdorf prisene ... skjønner ikke helt dette :p.
    ok, så det er 25k som har vært standardprisen?
    Kanskje det er nye produkter på gang og et lager som må tømmes??
    Øh.. nei.. standard prisen VAR 30000kr.. så opp 5000kr.. så ned 10000k nå :p.. Tror ikke det er noe nytt på gang egentlig... DPA-1 er relativt ny. Men skulle ikke forundra meg ;).
     

    MusikkGal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2003
    Innlegg
    166
    Antall liker
    0
    Har for lenge siden hatt lyst til å prøve meg med Lyngdorf produkter, nemlig DPA-1 som jeg tror kan løse mine rom akustiske problemer men lurer om den kan passe med mine McIntosh 275 - bruker en per kanal-. Nå har jeg en cd rørbasert med forfosterker ( Droplet 5.0 av Opera Consonance) og jeg er veldig glad i den men av og til slå meg muligheten om å bytte ( eller få hjelp) med den forfosterker, room korrekjon DPA-1 så senere kunne jeg til og med selge Droplet'en og skaffe meg en enkel cd transport ( Lyngdorf cd-1 eller lignede). Også har tenkt at det kunne være nok med den såkalt RP-1 room korreksjon modulen fra Lyngdorf og sette mellon forfosterker/cd Droplet og McIntosh'ene. Vet ikke egentlig hva kunne det passe bedre, noen som kunne hjelpe meg med dette? Hva skulle være fordel med en eller den andre produkten? Kunne det være en god blanding rent digital teknology med rør og rene analoge effekfosterkere? Kunne til og med koblere subwoferen i strereo oppsettet? Takk på forhånd. Hilsen G.
     

    extenso

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.01.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    0
    Jeg hørte med klubben om prisene, og de kunne melde at Lyngdorf har vist seg som en god samarbeidspartner i disse urolige finanstider. Prisen har gått ned for at klubben skal ha større mulighet for å omsette Lyngdorf, som kanskje begynte å bli priset i høyeste laget pga. valutasvingninger. Prisen nå skal visst stå stille ei stund. Honnør til Lyngdorf!
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen har som har kjennskap til eller i det minste har hørt MH-1 høyttalerene? Ser jo ut som om det er rimelig seriøst bestykket. Aktiv deling er også et prinsipp jeg har veldig troa på..
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    AAH... da har jeg fått testet mer Voice options på min DPA-1... dette er knallmorro! :D.

    Ser også ut til at Arcam spillern min har finni ny herre, så da blir det kanskje CD-1 på meg :). MEN! Må si Denon sin DCD1500AE frister litt og, kan kjøre digitalt og bruke Lyngdorf DAC'et, samt bruke Denon sin og få SACD mulighet... arg.. valgets kvaler.. 80% på CD-1 da ;) :p.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    spurv skrev:
    AAH... da har jeg fått testet mer Voice options på min DPA-1... dette er knallmorro! :D.

    Ser også ut til at Arcam spillern min har finni ny herre, så da blir det kanskje CD-1 på meg :). MEN! Må si Denon sin DCD1500AE frister litt og, kan kjøre digitalt og bruke Lyngdorf DAC'et, samt bruke Denon sin og få SACD mulighet... arg.. valgets kvaler.. 80% på CD-1 da ;) :p.
    Kjøp CD-1 du, så får vi samme spiller og preamp:)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Rizzo skrev:
    spurv skrev:
    AAH... da har jeg fått testet mer Voice options på min DPA-1... dette er knallmorro! :D.

    Ser også ut til at Arcam spillern min har finni ny herre, så da blir det kanskje CD-1 på meg :). MEN! Må si Denon sin DCD1500AE frister litt og, kan kjøre digitalt og bruke Lyngdorf DAC'et, samt bruke Denon sin og få SACD mulighet... arg.. valgets kvaler.. 80% på CD-1 da ;) :p.
    Kjøp CD-1 du, så får vi samme spiller og preamp:)
    Ligger veldig ann til det. Men du, fungerer da Lyngdorfen kun som et drivverk? fordi DPA-1 har velsamme dac som den spillernegentlig? lite vits med en så dyr spiller da liksom ... syns jeg da.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    2
    spurv skrev:
    Men du, fungerer da Lyngdorfen kun som et drivverk? fordi DPA-1 har velsamme dac som den spillernegentlig? lite vits med en så dyr spiller da liksom ... syns jeg da.
    Ja, det blir dobbelt opp og det er vel egentlig overkill. Kjøp heller et drivverk, eller sacd-spilleren hvis du var interessert i det.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Jeg bruker CD-1 kun som drivverk, du kan skru av de analogekretsene i menyen, samt sende ut s/pdif i 24 bit oppløsning og 192kHz samplingsfrekvens (klarer ikke høre noe store forskjeller på de forskjellige innstillingene her, og det jeg hører av forskjeller kan helt sikkert forklares med psyko-akustikk. Men lar den stå i det moduset). Synes det funger veldig godt, og man får brukt samme fjernkontroll på de to apparatene. Enig i at det kanskje er et litt vel dyrt drivverk, men det ser jo bra ut med preamp og cdspiller i samme design da. Dersom du lander på en spiller med sacd, så har jeg et par cder med kun sacd-laget som du sikkert kan få av meg. Lykke til med drivverk jakten.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Da tror jeg det nok blir en Denon DCD1500 på meg, virker bunnsolid!

    EDIT: Noen som vet hva slags "modus" dac'en i DPA1 jobbeR? sidenden ikke kan skifte upsamler på den :p.
     

    Johny_Bravo

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    i morgen ankommer DP-1 og BW-1 stua. og med TDA-2200 allerede på plass, kan dette bli morro. noen her inne som har noen erfaringer med detta?
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Johny_Bravo skrev:
    i morgen ankommer DP-1 og BW-1 stua. og med TDA-2200 allerede på plass, kan dette bli morro. noen her inne som har noen erfaringer med detta?
    Jeg har hørt dette settet ved en rekke anledninger i forskjellige lokaler (da alltid med en sda2175 til og drive bassene), har også vært med på å sette det opp ved en anlendning. Synes dette settet spiller og ser vanvittig godt ut. De gangene jeg har hørt det har det imponert med godt stereoperspektiv og en veldig stram bass. Synes kanskje det en liten aning snilt i toppen til tider og litt lite "lekent" , tenker da spesielt på reativt tung rock/metal som jeg ikke opplever like dramatisk som jeg kan gjøre i andre oppsett. Men det er mine ører om mine preferanser. Det er i hvertfall utentvil et veldig godt oppsett som i mine øyne ser ut som en million dollar's ;)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    På DPA-1, den DAC'en som sitter der, er det en upsampler DAC? eller kjører den på det samme som den får inn ? må signalet oppsamples før ? Er liksom ingen steder der du kan velge oppsamling :(.. Slik det er på CD-1 spillern.
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    DPA-1 kan ta i mot opp til 24/192 kHz, men D-A konverteringen skjer ved 24/96 kHz uavhegig av hva den tar inn.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Veldig stille her om dagen.. Så derfor kaster jeg ut et spm. Noen som veit hvordan volumkontroll det er DPA-1? Er denne analog og står etter dacen, eller er den digital som i Millenium og TDA? Dersom den er digital hvor har man da full oppløsning på denne? Noen som vet det?
    Millenium og TDA har full oppløsning fra 62 og oppover, men der styrer man volum (fra 62 og oppover) ved å regulere spenningen på utgangstrinnet. Lurer på hvordan det er på min DPA-1.
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Rizzo skrev:
    Veldig stille her om dagen.. Så derfor kaster jeg ut et spm. Noen som veit hvordan volumkontroll det er DPA-1? Er denne analog og står etter dacen, eller er den digital som i Millenium og TDA? Dersom den er digital hvor har man da full oppløsning på denne? Noen som vet det?
    Millenium og TDA har full oppløsning fra 62 og oppover, men der styrer man volum (fra 62 og oppover) ved å regulere spenningen på utgangstrinnet. Lurer på hvordan det er på min DPA-1.
    Har selv DPA-1. Volumkontrollen er digital. Skal være mye av samme innmaten som på millenium. Du kan sende en e-post til lyngdorf om spesifikke spørsmål, de er meget imøtekommende og svarer deg på det du måtte lure på med deres produkter. Har ikke stilt spørsmålet om hvor man har full oppløsning ifm volum, men dette får du nok svar på av folkene hos Lyngdorf.

    Kjører min hegel cd4mkII digitalt til dpa-1, dette funker meget godt.

    Ellers er jeg meget godt fornøyd med DPA-1, er meget oppløst, og har en meget "sort" bakgrunn.

    mvh
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skal sende en mail å høre med dem, er kunn på grunn av atjeg er nyskjerrig. Er meget fornøyd med DPA-1 min jeg og, den slår knock-out på min gamle preamp (Bryston BP 25) i mitt oppsett.

    sn skrev:
    Rizzo skrev:
    Veldig stille her om dagen.. Så derfor kaster jeg ut et spm. Noen som veit hvordan volumkontroll det er DPA-1? Er denne analog og står etter dacen, eller er den digital som i Millenium og TDA? Dersom den er digital hvor har man da full oppløsning på denne? Noen som vet det?
    Millenium og TDA har full oppløsning fra 62 og oppover, men der styrer man volum (fra 62 og oppover) ved å regulere spenningen på utgangstrinnet. Lurer på hvordan det er på min DPA-1.
    Har selv DPA-1. Volumkontrollen er digital. Skal være mye av samme innmaten som på millenium. Du kan sende en e-post til lyngdorf om spesifikke spørsmål, de er meget imøtekommende og svarer deg på det du måtte lure på med deres produkter. Har ikke stilt spørsmålet om hvor man har full oppløsning ifm volum, men dette får du nok svar på av folkene hos Lyngdorf.

    Kjører min hegel cd4mkII digitalt til dpa-1, dette funker meget godt.

    Ellers er jeg meget godt fornøyd med DPA-1, er meget oppløst, og har en meget "sort" bakgrunn.

    mvh
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Rizzo skrev:
    Veldig stille her om dagen.. Så derfor kaster jeg ut et spm. Noen som veit hvordan volumkontroll det er DPA-1? Er denne analog og står etter dacen, eller er den digital som i Millenium og TDA? Dersom den er digital hvor har man da full oppløsning på denne? Noen som vet det?
    Millenium og TDA har full oppløsning fra 62 og oppover, men der styrer man volum (fra 62 og oppover) ved å regulere spenningen på utgangstrinnet. Lurer på hvordan det er på min DPA-1.
    Her er svaret jeg fikk fra Lyngdorf:

    Hej Rizzo
    Med DPA-1 har du max dynamik i 24 bit opløsning ved 88dB på displayet

    Når du justerer ned på volumen reducerer du opløsningen med 1 bit per 6dB
    - ved 40dB i displayet har du derfor stadigvæk 16 bit opløsning = CD-kvalitet.

    God fornøjelse!
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Nå ble jeg også nysgjerrig. Betyr det at det er best å spille med volum på 88db og nedjustere inngangsfølsomheten for å ikke spille for høyt? Eller blir dette det samme...

    mvh
    sn
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    sn skrev:
    Nå ble jeg også nysgjerrig. Betyr det at det er best å spille med volum på 88db og nedjustere inngangsfølsomheten for å ikke spille for høyt? Eller blir dette det samme...

    mvh
    sn
    Tipper det blir det samme.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    spurv skrev:
    Hmm, noen av dere som vet om Lyngdorf har "theater" inngang på sine forsterkere/preamps?
    Bumper denne da jeg nå vurderer Lyngdorf, og lurer på det samme som "spurv". :)
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Det har de ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Men du sender fullt linjenivå (da mener jeg null demping eller gain) når volumkontrollen står på 88...
     

    gizmo

    Medlem
    Ble medlem
    19.06.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Millennium MK IV & B&W 802?

    Hei alle disipler av lyngdorf! 8)

    Er det noen som har hørt Millennium MK IV & B&W 802?
    Eventuelt med dette sammen med en DPA1?
    Er litt spent på om åssen det låter, spessielt i bass området, og om det kan bli litt lite engasjerende..?
    Detaljer er jeg ikke i tvil om, såpass kjenner jeg lyngdorf :D


    Til alle dere som har DPA1: Har denne Digital Main-in/out????
    Altså bare bruke den til romkorreksjon uten å få det analogt...?

    Mvh

    Gizmo
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Lyngdorf kom da kjapt tilbake og svaret er:

    SDAI: Sett volumet på 99.9
    TDAI: Sett volumet på 88

    Det vil komme en programoppdatering som implementerer dette. Dvs. man velger den analoge inngangen man ønsker og den settes da som HT-inngang.
     

    sn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    13
    Millennium MK IV & B&W 802?

    gizmo skrev:
    Hei alle disipler av lyngdorf! 8)

    Er det noen som har hørt Millennium MK IV & B&W 802?
    Eventuelt med dette sammen med en DPA1?
    Er litt spent på om åssen det låter, spessielt i bass området, og om det kan bli litt lite engasjerende..?
    Detaljer er jeg ikke i tvil om, såpass kjenner jeg lyngdorf :D


    Til alle dere som har DPA1: Har denne Digital Main-in/out????
    Altså bare bruke den til romkorreksjon uten å få det analogt...?

    Mvh

    Gizmo

    Hei.

    DPA-1 har digital inngang og digital utgang, og kan således brukes som er ren digital romkorreksjonmodul, det blir således samme som med RP-1, men DPA-1 innehar mange flere funksjoner. Du kan også lese mer om DPA-1 på lyngdorf.com

    Kan ikke svare på kombo med lyngdorf og 802, da jeg ikke har hørt dette selv.

    mvh
    sn
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Loevhagen skrev:
    Lyngdorf kom da kjapt tilbake og svaret er:

    SDAI: Sett volumet på 99.9
    TDAI: Sett volumet på 88

    Det vil komme en programoppdatering som implementerer dette. Dvs. man velger den analoge inngangen man ønsker og den settes da som HT-inngang.
    SWEET!! :D.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Et spørsmål á-la "Hvor langt er et tau?", men jeg prøver likevel.

    Hvor god er forforsterkerdelen i SDAI2175? Prisforskjellen mellom den og SDA2175 er kun 3K. Kjøper jeg SDAI så vil jeg koble slik: Abrahamsen DAC V6 -> SDAI. Kjøper jeg SDA så blir det Abrahamsen DAC V6 -> Onkyo 805 -> SDA2175.

    Spørsmålet kan derfor kokes ned til; "Er forforsterkerdeleni SDAI 2175 bedre enn forforsterkerdelen i Onkyo 805?"
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    TROR det faktisk blir B&W 803D på meg til høsten.. har dog kun en SDA2175 å bruke dem på i starten.. Mulig det blir en til, enten at jeg bytter den ut for å finansiere en PArasound A21 :). Har allerede en DPA-1 forforsterker som dere sikkert vet :D.

    Spent på SDA2175 på 803D iallefall, satser på at det fungerer ok.. så kjøper jeg heller en ny power amp om et halv år etter høyttaler kjøp ;).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg på her. Har klinket til med en TDAI2200 A/D RoomPerfect, som skal benyttes på et par Dynaudio C1. Er det noen som har hørt Lyngdorf + Dynaudio?
     

    bladedriver

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    hei melder meg ogsa in her ;)
    jeg er en stolte eier av lyngdorf tdai 2200 og cd1 som brukes sammen med dali mentor 8 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn