Dersom specs kan taes med en klype salt velger jeg å ta ditt innlegg med en stor skje salt.
Det er bra, man skal ikke tro på alt man leser på internett. Jeg baserer meg på egen erfaring, samt ting jeg har blitt fortalt (blant annet av overingeniør, teknologiavdelingen i NRK) samt ting jeg har lest.
Har du ikke tenkt på at usb/fw kablene fungerer som antenner inn i din eksterne enhet?
Siden overføringene er digitale, skal det mye til for å påvirke signalene. Har jeg ikke påpekt dette nok ganger nå?
Hårete strømforsyninger... ok da hadde sikkert grafikk kort etc. fungert helt topp, eller?
Vet ikke. Alt jeg vet sikkert er at mine interne lydkort har hatt merkbart høyere støygulv enn mine eksterne.
Skaff deg en skikkelig PC som ikke er overklokket eller stappet full med billige kort og brikker og innse forskjellen!
Har ikke overklokket, driver ikke med sånt. Begge PCene mine er ganske duganes maskiner helt uten unødvendig dilladall. Den ene bruker jeg som kontor/internett/spillmaskin, den andre bruker jeg profesjonelt til flersporslydproduksjon i Pro Tools. Det er ikke noe galt med PCene mine, og jeg er mer enn kyndig nok til å sette de sammen selv.
Slik du legger det frem forsøker du å fremstille interne lydkort som dårlige utifra antagelser om PCI power, elendige PC systemer og utrangerte lydkort. Get real! Vi lever i 2006 og en max spec PC med et lynx eller M-audio kort koster 25K. Er ikke det omtrent samme prisen som en høytaler?
Alt jeg har sagt, er at jeg mener interne kort ikke er en optimal løsning dersom man ønsker så god lyd om overhodet mulig. Til spill og "casual" musikklytting, er det mer enn godt nok. Til hi-fi, ville jeg valgt en ekstern løsning. Hvorfor lar du deg provosere så enormt av dette?
Da er det litt marginalt å trekke frem dårlige PC'er for sammenligningens skyld, selvom de dårligste PC'er faktisk har drivverk du må langt opp i high end for å fine i cd spillere.
Mange moderne CD-spillere har akkurat samme drivverk som CD-ROM'er, da fabrikantene kjøper OEM og modifiserer/monterer drivverkene i sine egne produkter. Ellers har jeg vel aldri trukket frem "dårlige" PCer som eksempler? Jeg har påpekt at innsiden av en PC er et støyete miljø, RF og EM-messig. Det er ikke til å komme bort ifra. Ingen profesjonelle audioløsninger baserer seg på intern hardware til annet enn DSP.
Og pass blodtrykket ditt - vi diskuterer tross alt rimelig ubetydelige ting her.