Lydkort til PC

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2
Skal kjøpe meg et lydkort til pc og trenger tips fra dere!

Har sett på Lynx L22, og hørt mye bra om dette. Finnes det noen andre anerkjente alternativer? En fordel om kortet har balanserte utganger. Kortet skal kun brukes til lyd-ut (stereo).

Prisklasse: fra 1500 - 7000

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.654
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg bruker et L22 både som lydkort og da konverter. Dette er en super løsing etter min mening. Jeg har hatt mange dyre CDspilere. Føler at jeg ikke mister noe med L22. Åpent og holografisk. Til og med ganske organisk!

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2
Fant et ESI Juli som har fått god omtale. Her kan man få xlr via balanserte jacks (trs). Noen erfaringer her?

Evt gå for en ekstern DAC (med xlr), så kan jeg også få balansert fra dvd-spilleren?

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
2
Med toll og frakt blir prisen på Apogee Minidac ca 7500 fra usa. Noen norske priser/forhandlere?

L

Lydtekniker

Gjest
Med toll og frakt blir prisen på Apogee Minidac ca 7500 fra usa. Noen norske priser/forhandlere?
Tror Prolyd i Oslo skaffer den for 8.796 eks. mva (USB-varianten).

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Antall liker
36
Sted
Trondheim
ESI Juli - meget bra kort i forhold til prisen (og langt dyrer kort)!!

Om ønskelig kan en etter hvert oppgradere med en ekstern DAC og benytte den digitale utgangen på dette kortet. :)

B

BjornE

Gjest
Hei!

Kjøp internt kort - det tar alle fordelene, kabler, omvandling, busser etc. Interface er alltid en flaskehals. Interne kort direkte på PCI bussen henter det beste fra alle leire! Glem det dere har trodd om støy inne i PC kabinettett. 5 til 15 cm unna sitter en prosessor, ram og brikker som hadde dødd under bootsekvensen dersom kabinettet hadde vært plaget med støy. PC power er skjermet med dobbelt faradys bur mot alle signaler - er det mange high end enheter som har noe tilsvarende?

Kjører alltid fra harddisk fra lossless lagring.

mvh
Bjørn

L

Lydtekniker

Gjest
Hei!

Kjøp internt kort - det tar alle fordelene, kabler, omvandling, busser etc. Interface er alltid en flaskehals. Interne kort direkte på PCI bussen henter det beste fra alle leire! Glem det dere har trodd om støy inne i PC kabinettett. 5 til 15 cm unna sitter en prosessor, ram og brikker som hadde dødd under bootsekvensen dersom kabinettet hadde vært plaget med støy. PC power er skjermet med dobbelt faradys bur mot alle signaler - er det mange high end enheter som har noe tilsvarende?

Kjører alltid fra harddisk fra lossless lagring.

mvh
Bjørn
Du finner ikke ETT ENESTE pro-audio interface som er lagd for å sitte i kabinettet på PC'en - og det er det en veldig god grunn til. Alle mine dyre og mindre dyre lydkort jeg har hatt i PCen min har vært plaget med forholdsvis høyt støygulv, og at det plukker opp støy fra andre komponenter i PCen.

Eksterne lydkort/interface har gjort susen for meg her, og er det eneste salige om man vil redusere indusert støy i lydkortet til et minimum.

B

BjornE

Gjest
Hei!

Da har du et PC problem, feildimensjonert power, overklokking, billig ram, gammel bios...... På samme måte som det er litt komplisert å sette sammen et high end anlegg, skal det litt til å sette sammen en god PC, kanskje du tilogmed kjørte med et intern trådløst kort?

Plukke opp støy? Hvordan tror du USB/Firewire kommer seg ut av en PC?

Å plassere et lydkort utenfor PC er å introdusere en rekke problemer som er totalt unødvendig, bare tenk på alle grensesnittene og ikke ta alle gevinstene av et tett pakket kort som gjør det hele.

mvh
Bjørn

T

theStig

Gjest
Nå har jeg da et utabords lydkort på PC'en (Firewire 800 tilkoblet), og synes det funker aldeles utmerket. Det er litt vanskelig å få plass til 56 kanaler på et internt kort nemlig... ;D

L

Lydtekniker

Gjest
Da har du et PC problem, feildimensjonert power, overklokking, billig ram, gammel bios...... På samme måte som det er litt komplisert å sette sammen et high end anlegg, skal det litt til å sette sammen en god PC, kanskje du tilogmed kjørte med et intern trådløst kort?
Jeg har satt sammen PCer siden jeg var liten knott, og jeg har tidligere jobbet hos en av de store leverandørene i Norge med å konfigurere PCer for salg til bedrifter, så jeg har sånn noenlunde snøring på å sette sammen PCer. I dag driver jeg med lydproduksjon med hovedvekt på film og TV. Ikke har jeg noe trådløst utstyr, hverken nettverkskort eller andre periferienheter. Ikke overklokker jeg heller, for den saks skyld. At interne lydkort plukker opp støy, er en kjennsgjerning som jeg har gjentatt egen erfaring med.

Plukke opp støy? Hvordan tror du USB/Firewire kommer seg ut av en PC?
USB/Firewire transporterer 1'ere og 0'ere, ut av analogutgangene på et internt lydkort kommer en kontinuerlig bølgeform - som er milevidt mer utsatt for å plukke opp støy fra de utallige støykildene inni en PC. Hvorfor tror du produsentene av interne lydkort som regel skriver i manualene sine at man bør montere lydkortet så langt unna potensielle støykilder i PCen som mulig? Har du forresten link til et PCI-lydkort med balanserte utganger?

Mer eller mindre alt lydutstyr beregnet for litt seriøs bruk er eksternt, og går på Firewire eller USB 2.0 - jeg tipper det er en grunn til det.

Å plassere et lydkort utenfor PC er å introdusere en rekke problemer som er totalt unødvendig, bare tenk på alle grensesnittene og ikke ta alle gevinstene av et tett pakket kort som gjør det hele.
Hvilke problemer er det du konkret sikter til?

B

BjornE

Gjest
Har du ikke hørt om rack baserte pc'er?

Dessuten behøver ikke alle PC'er se ut som en dell. Det er utrolig mye lydutstyr som faktisk er en PC, men med littanderledes design!

Bjørn

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Ang. støy ved bruk av interne lydkort som ESI Juli, Lynx og andre.

Uansett hva PC'en min driver med er det ikke noe støy som kommer ut på audioutgangen på mitt lydkort.

Har ikke målt, men skrudd opp full volum og testet ved å la PC'en jobbe med forskjellige ting. Eksempelvis kan skriving/lesing til harddisk gi støy som forplanter seg til lydkortet via spenningstilførselen.

Har også erfart at det kan støye. Men ikke med anerkjente lydkort og power/hovedkort.

Av hensyn til felt bør lydkortet selvfølgelig monteres i den ytterste (nederste) slot'en.

C

cosmos

Gjest
se på dette:

kabelføring i hytt og pine, uinnkapslet trafo rett ved komponentene. en datamaskin blir high end i forhold.

B

BjornE

Gjest
kult bilde - særlig power delen, skulle anta at denne støyer ca 10 Dell

Bjørn

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Ehhh, det er vel ikke samme frekvensene ute og går i en Denon forsterker som i en PC.
På en annen side så høres jo ikke de høye frekvensene i en PC så jeg vet da f... hva jeg skal tru om saken.

B

BjornE

Gjest
men hva tror dere det er inni et eksternt lydkort, hva er det som håndterer FW/USB/Toslink etc?

En prosessor? med RAM? Med klokke freksvens? en bus av et eller annet slag? eller en haug med rør?

Bjørn

L

Lydtekniker

Gjest
men hva tror dere det er inni et eksternt lydkort, hva er det som håndterer FW/USB/Toslink etc?

En prosessor? med RAM? Med klokke freksvens? en bus av et eller annet slag? eller en haug med rør?

Bjørn
Ikke noe i nærheten av den mengden servoer, trafoer, prosessorer på flere gigahertz osv. som du finner inni PC-kassa.

C

cosmos

Gjest
trafo gjemt i eget chassis, som også er adskilt med skillevegg. prosessor med en gigantisk kjøleplate over og en vifte (kontra div nad forsterkere med 3-4 vifter(!)....
burde man ikke kunne se all denne fæle støyen på monitoren også om det så var tilfelle? agp står klint nærmest all styggedommen.

L

Lydtekniker

Gjest
trafo gjemt i eget chassis, som også er adskilt med skillevegg. prosessor med en gigantisk kjøleplate over og en vifte (kontra div nad forsterkere med 3-4 vifter(!)....
burde man ikke kunne se all denne fæle støyen på monitoren også om det så var tilfelle? agp står klint nærmest all styggedommen.
Det vet jeg ikke, men videosignalet som går ut fra en RGB-port og lydsignaler på linjenivå har en del ulike karakteristikker med hensyn til frekvenser og dynamikkområde. DVI-kontakter er digitale så vidt jeg vet, så her overføres 0'er og 1'ere igjen, som er rimelig ufølsomme for innstrålt støy.

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
I denne tråden mangle vurderingen av kvalitet i forhold til pris...
Lydkort utenfor PC (les: DAC) vil avgjort koste VESENTLIG mer enn tilsvarende kvalitet på et internt lydkort.
Eksterne bokser til 2-3000,- er for musikere som først og fremst trenger en boks for XLR, jack-plugger etc.

F. eks. ESI Juli er av de bedre kortene for 2 kanals stereo, skal man ha noe bedre må en faktisk betale mye mer. Om en vurderer prisklassen 4-5-6000,- bør en kanskje vurdere om en skal betale noen tusen ekstra og få en ekstern løsning. Dette kan (men ikke nødvendigvis!!) være bedre med tanke på diverse felt som tidligere har vært nevnt.
Jeg antar interne kort produseres i store antall og gir mer for pengene av den grunn ;)

C

cosmos

Gjest
syns dette og ser godt bygd ut, og koster bare 998kr!

hvor ofte ser man en så integrert smd løsning, uansett pris på hifi utstyr?
den største chippen der inneholder 56millioner transistorer. vet ikke hva det vil si for lyden, men det høres bra ut ;D

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har du forresten link til et PCI-lydkort med balanserte utganger?
Nevnte Lynx L22, samt flere av de andre kortene til Lynx har så vidt jeg kan se balanserte utganger. http://www.lynxstudio.com/products.html

Digigram har minst étt http://www.digigram.com/products/getinfo.htm?prod_key=12400

Digital Audio Labs har minst étt http://www.cdrecordingsoftware.com/carddlx.html

Finnes helt sikkert mange flere...

Hvor bra disse er i forhold til å plukke opp støy skal jeg dog ikke ha sagt noe om. Har selv opplevd støy på billigere interne kort (eldre Creative), så det er noe man bør ha i bakhodet i hvertfall. En god idé er å sjekke ut andres erfaringer med de aktuelle kortene. Kjøper man på postordre så har man jo ellers 14 dagers returrett og kan således prøve før man kjøper...

Cosmos: Hvilket kort er det der?

B

BjornE

Gjest
Jeg har et reelt problem med å forså fordelen ved å trekke lydkortet ut - du finner jo som regel de samme komponentene i lydboksen, ofte med enda mindre avstander, enda trangere etc. I det hele kan jeg ikke forstaå annet enn at alle argumentene for å trekke kortet ut gjelder i større grad for den eksterne enheten.

Bjørn

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Antall liker
0
M-Audio har noen eksterne løsninger som ikke er så dyre, jeg har hørt på en til ca 1500kr (husker ikke navn) og denne laget klart bedre lyd enn det interne kortet (soundblaster - et eller annet - til ca 1000,-) M-audio har dyrere løsninger for pc også, opp til ca 5000,-

M-audiokortet(boksen) var tilkoblet pc med firewire, men jeg mener å huske at det var mulig å koble til spdif fra pc inn i kortet også (men er ikke helt sikker?).

Med bedre så mener jeg har at det feks ikke var mulig å høre støy fra pc på lydanlegget ved feks søk i pc eller defragmentering av harddisk, noe som helt tydelig laget lyd ved bruk av det interne kortet, M-Audio løsningen gav litt mer ro i lydbildet og hadde bredere lydbilde. Soundblaster lyden hadde ganske smalt lydbilde, med generellt litt merkelig lyd, litt lys i toppen og ikke så godt definert bass.

Det skal også sies at testen ble utført på helt vanlig allmindelig stereoutstyr med samlet pris ca 30000,- Med bedre utstyr ville det sikkert være mulig å gi en bedre beskrivelse av lyden. Jeg kunne nok tenke meg å bruke M-audio til vanlig bakgrunnslytting etc - men ville nok kjøpe et bedre produkt om dette skulle være hovedlydkilde.

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
M-audiokortet(boksen) var tilkoblet pc med firewire, men jeg mener å huske at det var mulig å koble til spdif fra pc inn i kortet også (men er ikke helt sikker?).
Tviler på at man får lyd uten å koble til via Firewire. Min M-audio Firewire 410 krever i hvertfall at FW-kabelen er tilkoblet og maskinen på for at den skal fungere. Dette gjelder selv om den får strøm fra adapter.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.529
Et lite forslag til: RME HDSP 9632 fra Prolyd.no. 3790,- (+mva)

L

Lydtekniker

Gjest
Jeg har et reelt problem med å forså fordelen ved å trekke lydkortet ut - du finner jo som regel de samme komponentene i lydboksen, ofte med enda mindre avstander, enda trangere etc. I det hele kan jeg ikke forstaå annet enn at alle argumentene for å trekke kortet ut gjelder i større grad for den eksterne enheten.

Bjørn

Innstrålt støy og støy i strømforsyning via PCI-bussen er mulige poenger. Servoer og elektromotorer som du finner i harddisker og CD-ROM'er er notoriske når det gjelder støy.

B

BjornE

Gjest
Hei

Ja - men de er jo så til de grader skjermet, gjelder power og hardisker, og hvorfor skulle PCI bussen støye? Og hvorfor skulle ikke disse eventuelle støykildene sende støyen inn på usb/firewire/toslink kortet og sende signalene videre her.

Videre den eventuelle eksterne boksen - tror du ikke den også er busbasert? Power glatting etc.

Basert på all mulig logikk kan jeg ikke skjønne annet enn at internt ruler. Se også på prisene. Internt slipper du unna med et kort uten chassis, uten å lage eget power, uten trykknapper og dill, uten signalomvandling, med et flerlagskort som gjør at du kan skjerme så godt du bare ønsker?

Heldigvis går jo også dette realtivt klart frem av data som for eksempel signal støyforhold. Et internt kort har data som får high end til å ligne på Phillips kasettspillere i forhold.......

Bjørn

L

Lydtekniker

Gjest
Ja - men de er jo så til de grader skjermet, gjelder power og hardisker
Har aldri hørt om at disse enhetene er spesielt skjermet fra å stråle ut støy. Elektromotorer genererer også støy på strømforsyningen. Egen erfaring med ulike interne lydkort tilsier også at de tar imot støy når f.eks. harddisken jobber tungt. På den PCen jeg sitter på nå, som riktignok har et el-cheapo-grande Realtek integrert lydkort, hører jeg veldig tydelig krasling i høyttalerne når jeg drar i rullegardinmenyer og lignende. Dette har jeg også opplevd på dyrere Sound Blaster kort, men aldri på de tre eksterne lydkortene jeg har hatt. Det jeg har nå, et Digidesign Digi002R, er tyst som i graven når det skal være stille, og det er Firewire-basert.

og hvorfor skulle PCI bussen støye?
Jeg har lest at strømforsyning via PCI-bussen kan være ganske hårete. Husker ikke hvor jeg har lest det, så jeg kan ikke gå god for at det stemmer, ei heller om det kan påvirke en eventuell DA-konvertering i et lydkort i nevneverdig grad.

Og hvorfor skulle ikke disse eventuelle støykildene sende støyen inn på usb/firewire/toslink kortet og sende signalene videre her.
Problemet oppstår når signalet skal konverteres fra sin digitale form - analoge signaler er mye mer utsatt for å la seg påvirke av innstrålt støy. Over Firewire og USB går det digitale signaler, som er vanvittig mye mer robuste overfor ytre påvirkning enn det analoge signaler er.

Basert på all mulig logikk kan jeg ikke skjønne annet enn at internt ruler. Se også på prisene. Internt slipper du unna med et kort uten chassis, uten å lage eget power, uten trykknapper og dill, uten signalomvandling, med et flerlagskort som gjør at du kan skjerme så godt du bare ønsker?
Eneste signalomvandlingen som skjer med dataoverføring til eksterne kort foregår i det digitale domenet, og er rimelig ufarlig. Med de interne kortene skjer DA-konverteringen i et miljø som er fullt av støy, og dette kan vel være en av kildene til at interne kort kan ha høyere støygulv enn eksterne. Stemmer hvertfall utmerket overens med min personlige erfaring.

Heldigvis går jo også dette realtivt klart frem av data som for eksempel signal støyforhold. Et internt kort har data som får high end til å ligne på Phillips kasettspillere i forhold.......
Specs på lydkort må alltid taes med en klype salt - ikke vet man hvordan tingene blir målt, referanseverdier eller eventuelle veiingskurver som har blitt benyttet. Når du trykker lydkortet inn i et miljø fullt av RF og EM-støy slik innsiden av en PC er, vil SNR for kortet endres i forhold til de oppgitte dataene. Det pyntes ofte forholdvis grovt på tallene i spesifikasjonene.

B

BjornE

Gjest
Dersom specs kan taes med en klype salt velger jeg å ta ditt innlegg med en stor skje salt.

Har du ikke tenkt på at usb/fw kablene fungerer som antenner inn i din eksterne enhet? Hårete strømforsyninger... ok da hadde sikkert grafikk kort etc. fungert helt topp, eller?

Skaff deg en skikkelig PC som ikke er overklokket eller stappet full med billige kort og brikker og innse forskjellen! Slik du legger det frem forsøker du å fremstille interne lydkort som dårlige utifra antagelser om PCI power, elendige PC systemer og utrangerte lydkort. Get real! Vi lever i 2006 og en max spec PC med et lynx eller M-audio kort koster 25K. Er ikke det omtrent samme prisen som en høytaler?

Da er det litt marginalt å trekke frem dårlige PC'er for sammenligningens skyld, selvom de dårligste PC'er faktisk har drivverk du må langt opp i high end for å fine i cd spillere.

Bjørn

L

Lydtekniker

Gjest
Dersom specs kan taes med en klype salt velger jeg å ta ditt innlegg med en stor skje salt.
Det er bra, man skal ikke tro på alt man leser på internett. Jeg baserer meg på egen erfaring, samt ting jeg har blitt fortalt (blant annet av overingeniør, teknologiavdelingen i NRK) samt ting jeg har lest.

Har du ikke tenkt på at usb/fw kablene fungerer som antenner inn i din eksterne enhet?
Siden overføringene er digitale, skal det mye til for å påvirke signalene. Har jeg ikke påpekt dette nok ganger nå?

Hårete strømforsyninger... ok da hadde sikkert grafikk kort etc. fungert helt topp, eller?
Vet ikke. Alt jeg vet sikkert er at mine interne lydkort har hatt merkbart høyere støygulv enn mine eksterne.

Skaff deg en skikkelig PC som ikke er overklokket eller stappet full med billige kort og brikker og innse forskjellen!
Har ikke overklokket, driver ikke med sånt. Begge PCene mine er ganske duganes maskiner helt uten unødvendig dilladall. Den ene bruker jeg som kontor/internett/spillmaskin, den andre bruker jeg profesjonelt til flersporslydproduksjon i Pro Tools. Det er ikke noe galt med PCene mine, og jeg er mer enn kyndig nok til å sette de sammen selv.

Slik du legger det frem forsøker du å fremstille interne lydkort som dårlige utifra antagelser om PCI power, elendige PC systemer og utrangerte lydkort. Get real! Vi lever i 2006 og en max spec PC med et lynx eller M-audio kort koster 25K. Er ikke det omtrent samme prisen som en høytaler?
Alt jeg har sagt, er at jeg mener interne kort ikke er en optimal løsning dersom man ønsker så god lyd om overhodet mulig. Til spill og "casual" musikklytting, er det mer enn godt nok. Til hi-fi, ville jeg valgt en ekstern løsning. Hvorfor lar du deg provosere så enormt av dette?

Da er det litt marginalt å trekke frem dårlige PC'er for sammenligningens skyld, selvom de dårligste PC'er faktisk har drivverk du må langt opp i high end for å fine i cd spillere.
Mange moderne CD-spillere har akkurat samme drivverk som CD-ROM'er, da fabrikantene kjøper OEM og modifiserer/monterer drivverkene i sine egne produkter. Ellers har jeg vel aldri trukket frem "dårlige" PCer som eksempler? Jeg har påpekt at innsiden av en PC er et støyete miljø, RF og EM-messig. Det er ikke til å komme bort ifra. Ingen profesjonelle audioløsninger baserer seg på intern hardware til annet enn DSP.

Og pass blodtrykket ditt - vi diskuterer tross alt rimelig ubetydelige ting her.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det må da være opplagt at en ikke har kontroll på støymiljøet i en PC? Og for å være sikker på lavest mulig støy bør en da enkelt og greit satse på en ekstern løsning.
De eneste maskinene jeg har sett oppgitt S/N-data for er Apples laptoper, mini og iMac. Som her: http://tinyurl.com/jvqww
Og de datene bør man kunne stole på er målt med kortet i maskinen siden lydkortet er integrert ;)

Men putt et Lynxkort inn i en PowerMac G5 eller en hvilkensomhelst PC og du vet ikke lenger hva det er godt for. Det kan bli like bra. Men du kan umulig vite på forhånd.

Edit:
Det er jo faktisk oppgitt data for Powermac G5s basic lydkrets også. De er ikke særlig imponerende...

L

Lydtekniker

Gjest
De eneste maskinene jeg har sett oppgitt S/N-data for er Apples laptoper, mini og iMac. Som her: http://tinyurl.com/jvqww
Og de datene bør man kunne stole på er målt med kortet i maskinen siden lydkortet er integrert ;)

Men putt et Lynxkort inn i en G5 eller en hvilkensomhelst PC og du vet ikke lenger hva det er godt for. Det kan bli like bra. Men du kan umulig vite på forhånd.

Edit:
Det er jo faktisk oppgitt data for Powermac G5 også. De er ikke særlig imponerende...
Skulle jeg hatt en maskin til kun media-bruk, hadde jeg kjøpt en Mac Mini, en Apogee Mini-DAC og en søt LCD-skjerm. I tillegg til utmerket lyd og funksjonalitet, har vel en slik konfigurasjon til og med relativt høy WAF ;)

Topp Bunn