Lyden av likeretter rør ?

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.901
Antall liker
1.491
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Kan bytte av likeretterrør føre til en endring av lydkarakteren i rør krets ?

Mvh
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
863
Torget vurderinger
35
Har kun DAC med rør/likeretter, - min erfaring er at, ja likeretterrøret kan endre på lydkarakteren

mvh
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
863
Torget vurderinger
35
Har kun DAC med rør/likeretter, - min erfaring er at, ja likeretterrøret kan endre på lydkarakteren

mvh
Byttet du produsent på likeretter røret eller var bytte en ekvivalent av likeretterrør ?
Ja byttet først produsent og senere med ekvivalent - Mener det var noe slikt som;
Philips GZ34 / 5AR4 -> Gold Lion U77/GZ34 -> Bendix 6106

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Svært motvillig til å tro at det spiller noen rolle.
Men siden prisene på "gode" likeretter rør skyter i været må det vel stemme................
Eller er SS dioder best?
Koster ikke noe og varer evig.
:) :) :)
Lørdag formiddag, kuldegrader og alt for mye snø.
Bare å fyre opp alle rørene.
My-amp-1red.jpg

Med to likeretter rør.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
863
Torget vurderinger
35
God lyd meg Gold Lion U77/GZ34 - et svært rimelig rør

mvh
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.901
Antall liker
1.491
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
2 stk 5AR4 / GZ34 Mullard & Philips på vei i posten om litt blir moro finne ut om det har noe for seg .
( 1 stk Mullard EL37 kommer også da har jeg 4 like )
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
likerettere står ikke i signalveien og har teoretisk sett ingen betydning for lyden per se.
men siden de jobber med strømforsyning for enheten, legger de et grunnlag for hvordan de andre rørene oppfører seg.
så, jo, det går fint an å høre forskjeller på likeretterrør.
i mange forsterkere synes jeg til og med at likerettere endrer lyden mer enn rørskifte andre steder.

hva som er best av rør eller ss til likeretting er like omdiskutert som rør og ss til utgang.
den evige rør vs ss-diskusjonen, mao.

dog aner jeg en slags konsensus blant rør-yoda'ene at rørlikeretting foretrekkes til dht se (under ca 30 w), mens ss foretrekkes i kraftige forsterkere med mange titalls/hundretalls watt.

sannsynligvis ikke uten grunn at kondo, border patrol, etc lager sine dht se-amper med rørlikeretting.
 
Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
likerettere står ikke i signalveien og har teoretisk sett ingen betydning for lyden per se.
men siden de jobber med strømforsyning for enheten, legger de et grunnlag for hvordan de andre rørene oppfører seg.
så, jo, det går fint an å høre forskjeller på likeretterrør.
Tviler på at en hører særlig forskjell på likeretterrør. Men jeg tror nok en godt hører forskjell på rørlikeretter og SS-likeretter.
Legendariske Marshall JTM45 fåes jo nå både fra Marshall og i ymse kit. Og rørlikeretteren hevdes fra alle produsenter å være en vesentlig bestanddel i Marshallyden.
Men nå er vel JTM45 den rake motsetningen av en hi-fi-forsterker. Den skal jo farge lyden.
Jeg har mest tro på regulerte SS-likerettere i hi-fi utstyr. Det handler jo om å gi "lydrørene" optimale arbeidsforhold. Det får de ikke med en enkel rørlikeretter.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Det er uten tvil forskjell på ulike SS likerettere så ser ikke bort ifra at man kan oppleve tilsvarende forskjeller på rørlikerettere.

Fordelen med SS er at det ikke koster all verdens å teste ut ulike dioder,

Å kjøpe ulike rør til mer eller mindre eksotiske priser for å gjøre egne tester kan fort bli dyrt.

Sikkert lurt å følge rådene fra de som har funnet gullet..
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
likerettere står ikke i signalveien og har teoretisk sett ingen betydning for lyden per se.
men siden de jobber med strømforsyning for enheten, legger de et grunnlag for hvordan de andre rørene oppfører seg.
så, jo, det går fint an å høre forskjeller på likeretterrør.
Tviler på at en hører særlig forskjell på likeretterrør. Men jeg tror nok en godt hører forskjell på rørlikeretter og SS-likeretter.
Legendariske Marshall JTM45 fåes jo nå både fra Marshall og i ymse kit. Og rørlikeretteren hevdes fra alle produsenter å være en vesentlig bestanddel i Marshallyden.
Men nå er vel JTM45 den rake motsetningen av en hi-fi-forsterker. Den skal jo farge lyden.
Jeg har mest tro på regulerte SS-likerettere i hi-fi utstyr. Det handler jo om å gi "lydrørene" optimale arbeidsforhold. Det får de ikke med en enkel rørlikeretter.

jeg skal ikke snakke for alle komponenter i verden, men i mine forsterkere er det faktisk ganske lett å høre forskjell på likeretterrør.
er forresten dual rectifier i både preamp og monoblokkene.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt forskjel på likeretterrør. Både i mine 300B monoblokker og PP Kt88 monoblokker. Av praktisk grunde ($) så velger jeg ikke at delta i NOS reset. Prøver hellere at finde frem til nyproduserte rør, med aksetabel lyd til rimelige penge.
En forklaring kan være forskjellig sag ( voltage drop ), som gjør at arbeidsbetingelsene for de andre rør endres.
Her vises eks på ensrettere fra diode med 0V drop til 5R4G med voltage drop på hele 67V.

http://www.300guitars.com/articles/rectifier-tube-voltage-drop-chart/
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg har hørt forskjel på likeretterrør. Både i mine 300B monoblokker og PP Kt88 monoblokker. Av praktisk grunde ($) så velger jeg ikke at delta i NOS reset. Prøver hellere at finde frem til nyproduserte rør, med aksetabel lyd til rimelige penge.
En forklaring kan være forskjellig sag ( voltage drop ), som gjør at arbeidsbetingelsene for de andre rør endres.
Her vises eks på ensrettere fra diode med 0V drop til 5R4G med voltage drop på hele 67V.

Rectifier Tube Voltage Drop Chart - 300guitars.com
Kjøper den!
Det overrasker meg at ekvivalente likeretterrør kan ha så ulike egenskaper.

Men mitt poeng er likevel at det er "lydrørene" som gir lydforskjeller. Likeretterrør kan gi indirekte lydforskjeller fordi noen av de endrer "lydrørenes" driftsvilkår.
Så derfor må jo SS-likerettere være sikkerstikket.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Så derfor må jo SS-likerettere være sikkerstikket.
ja sammen med en softstart løsning. En av fordelen med rør likerettere er slow start, så drivere og utgangsrør når driftsvarme før de belastes med fuld B+
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Så derfor må jo SS-likerettere være sikkerstikket.
ja sammen med en softstart løsning. En av fordelen med rør likerettere er slow start, så drivere og utgangsrør når driftsvarme før de belastes med fuld B+
Har ingen hensikt med soft start for slike små(!) rør vi bruker i HiFi.
Men én 2 kVA eller større nett trafo kan trenge det av hensyn til sikringen.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
"The thing to worry about in tube gear is "cathode stripping", where the (cold) cathode is bombarded by leftover atoms in the not-so-perfect vacuum. This wears out the oxide layer. +B should only be applied after the cathode is hot.
This is automatically catered for when the rectifier is a tube as well (with the exception of directly heated rectifiers which start up in under a second). Circuits with solid state rectifiers should have a delayed start-up circuit for the high-voltage supplies."

Hentet i prosoundweb forum, innlegg av Bruno Putzeyes.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ok.
Men hva slags rør refereres det til?
Hvilken betydning har det?
I forhold til ekstra kompleksitet og kostnad ved soft start?
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
"The thing to worry about in tube gear is "cathode stripping", where the (cold) cathode is bombarded by leftover atoms in the not-so-perfect vacuum. This wears out the oxide layer. +B should only be applied after the cathode is hot.
This is automatically catered for when the rectifier is a tube as well (with the exception of directly heated rectifiers which start up in under a second). Circuits with solid state rectifiers should have a delayed start-up circuit for the high-voltage supplies."

Hentet i prosoundweb forum, innlegg av Bruno Putzeyes.

Har spekulert litt omkring temaet selv, men har aldri fått forståelsen av at dette er noe stort problem.

Det er mulig at gløden, under den tiden det tar å fylle kondensator-reservoarer (og strømtrekket er relativt stort) rekker å få varmet katodene såpass at katodens beskaffenhet ikke reduseres nevneverdig, før spenningen får bygget seg opp. (Selv om det selvsagt er ønskelig å få glødet 30 sekunder før HT slår inn.)
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg er ingen ekspert på dette. Derfor ovenstående sitat. Jeg kan huske at noen av de rørforsterkere (pentode) som var på markedet i DK i firserne (1980-), samt en PSE 2A3 jeg kjøpte i Hong Kong i 1997, hadde en standby mulighet ved oppstart, dvs kun glød slått på ved standby.
 
Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
På TU-8600-en gjøres det et poeng av at 300B-ene ikke fyres opp før smårørene har stabilsert seg. Det påstås lenger levetid for 300B-ene.
De vil leve lenge de!
Ikke akkurat det jeg vil kalle mykstart. Men en sunn start.
Det er en elegant krets bygget rundt en MIC29302-regulater. Hvor regulatoren først enables når smårørene har stabilisert seg.
Det er sikkert riktig at denne kretsen gjør livet lettere for 300B-ene. Men det virkelig fine er at forsterkeren starter opp uten så mye som et lite klikk i høyttalerne. Heeelt stille.
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
På TU-8600-en gjøres det et poeng av at 300B-ene ikke fyres opp før smårørene har stabilsert seg. Det påstås lenger levetid for 300B-ene.
De vil leve lenge de!
Ikke akkurat det jeg vil kalle mykstart. Men en sunn start.
Det er en elegant krets bygget rundt en MIC29302-regulater. Hvor regulatoren først enables når smårørene har stabilisert seg.
Det er sikkert riktig at denne kretsen gjør livet lettere for 300B-ene. Men det virkelig fine er at forsterkeren starter opp uten så mye som et lite klikk i høyttalerne. Heeelt stille.

Høres ut som et meget fint kit, som helt klart snart må prøves !

Grunnen til at 300B rørene ikke fyres opp før smårørene har stabilisert seg kan trolig ha en sammenheng med det ganske høye effektuttaket og tilsvarende høy spenning på anoden til 300B for å få dette til, sannsynligvis mer enn 450V. Dersom 300B og smårør deler samme HT-rail, er det en risiko for at spenningen til 300B rørene ved power-on kan gå såpass høyt at kvaliteten (og levetiden) til røret blir satt på prøve, dersom belastningen (strømtrekket) til smårørene ikke er etablert først.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Høres ut som et meget fint kit, som helt klart snart må prøves !
Ja. Jeg nøler ikke med å anbefale kit'et.

Slik skriver produsenten:
"Warm-up time for directly-heated and indirectly-heated tubes largely differ. In most designs, amp power-up starts heating both the directly heated 300B tubes (fast warm-up) as well as the indirectly-heated 12AU7 and 12AX7 (slower warm-up). In TU-8600, the 300B tubes are heated after the indirectly-heated tubes have warmed up. A very tube-friendly design that will not overload tubes that have not warmed up fully."
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Vekker til live denne tråden

noen som vet om 5R4 er ekvivalent til 5AR4
Eller om det kommer an på forsterker konstruksjonen ?
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.042
Antall liker
2.774
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Les dette
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
183

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.678
Antall liker
7.920
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
dog aner jeg en slags konsensus blant rør-yoda'ene at rørlikeretting foretrekkes til dht se (under ca 30 w), mens ss foretrekkes i kraftige forsterkere med mange titalls/hundretalls watt.
Det er fleire som likar ARC SP 10 (rør heile vegen, mellom anna 8 småtrioder i riaadelen) betre enn SP 11 (dyrare, og blandingskonstruksjon).
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Takk for alle svar 👍
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
4uF på 5R4 er bare "typical"-verdi i noen datablader, de tåler fint 20uF og sikkert mer også hvis det ikke er helt vill spenning. Jeg har kjørt med 22uF uten problemer, men safet med en resistor før kondisen for å begrense strømmen og for å få ned sluttspenningen.
Her f.eks. står det 20uF på "typical operation": http://frank.yueksel.org/sheets/049/5/5R4GYB.pdf

Det er nok en god ide å simulere strømtrekket under oppstart i PSUD e.l. så det ikke går over max. peak current. Holder du deg under det skal det gå fint.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.062
Antall liker
1.054
Sted
'
Det er vel fordi at røret du linket til er 5R4GYB som er en mer robust utgave ev 5R4. B-versjonen er mer robust på den måten at den er spesifisert for høyere peak-strøm og høyere PIV. I alle datablad jeg har sett for 5R4 (uten B) er max anbefalt C ved cap-input 4 µF.

Det betyr ikke at det nødvendigvis går galt ved høyere verdier, rør er veldig tålmodige og ettergivende dyr, og så spørs det selvfølgelig på hvor høy strøm og spenning det er snakk om i oppsettet.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
for min del , så skal de eventuellt brukes i prima luna evo100 dac, en venn av meg har noen slike rør liggende men er usikker på om de kan erstatte 5ar4 i den
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
for min del , så skal de eventuellt brukes i prima luna evo100 dac, en venn av meg har noen slike rør liggende men er usikker på om de kan erstatte 5ar4 i den
Der tror jeg likeretting av høyspenning til utgangsrørene gjøres med Si dioder. Rør likeretter brukes til "smårørene".
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Der tror jeg likeretting av høyspenning til utgangsrørene gjøres med Si dioder. Rør likeretter brukes til "smårørene".
svaret er kanskje innlysende , men jeg spør alikevel
kan jeg da bruke 5R4/5U4 /
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.096
Antall liker
4.937
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
svaret er kanskje innlysende , men jeg spør alikevel
kan jeg da bruke 5R4/5U4 /
Det tror jeg går helt fint.
Gode NOS 5AR4 er ikke så lett å finne. Dyre er de også.
Men jeg fant nettopp et GZ34
Tester det før jeg annonserer :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
En grei mod. som kan gi likeretter-røret et lengre liv..:
TubeRectifier-DiodeMod.jpg
 
Topp Bunn