Ønsker anbefaling Lydanlegg til treningsrom. Hjelp ønskes :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karl G

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Hei,

Jeg har innredet en bod på 4m x 3.5 m (14 m2) til et treningsrom. Jeg har gummimatter på gulvet, tak er skråtak med gips og vegger er hovedsakelig kryssfiner treplater. Jeg har to speil B150x180 cm, to hyller, ellers så er veggene stort sett bare. Bilder er lenger nede.

Jeg ønsker et lydanlegg med litt kraft i til trening. Jeg er helt ny innen lyd og trenger litt hjelp og forslag til hva jeg bør kjøpe. Jeg hører mest på rock, metal, elektronisk og pop.

Budsjett for høytalere, forsterker, kabler, og tilbehør er maks 15-20 tusen kr.

Jeg ser for meg to kompakt/hylle-høyttalere som kan stå i hyllene, og peke mot midten av rommet.
    Jeg ønsker også å kunne koble til anlegg via Bluetooth på mobil.

Hva bør jeg prioritere for å få best mulig lyd til dette treningsrommet? Hvilke kabler, forsterkere, (lydabsorbering?) er gode valg for dette rommet?

Vedlegg

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.886
    Torget vurderinger
    1
    Vil uansett anbefale å ha noe mykt på vegger og kanskje i tak. Klirringen fra metall er også hardt med bare flate gipsvegger.
    En Nad forsterker med BluOS eller en Bluesound med integrert amp vil nok fungere fint og har alt man trenger innebygd til både streaming og innganger til det man trenger, sammen med et par stativ høyttalere som du kan bruke resten av budsjettet på. Dette lar seg også styre fint fra en mobil om man ønsker det. Kabler er det bare å kjøpe noe billig og greit, har du en instrument forretning i nærheten så får du et par høyttaler kabler med banan plugger for noen hundrelapper.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.280
    Torget vurderinger
    2
    1. Forsøk å få dempet akustikken, det er fordelaktig på alle måter. Om ikke annet så vil typiske "vektmatter" på gulvet virke noe dempende, og ellers vil gardiner og myke stoffer være smart.
    2. PA fungerer fint i typiske treningsmiljøer, dessuten vil de fungere kanon også til party både ute og inne, her er et par eksempler:

Mer påkostet og sikkert noe bedre på alle måter (har også DSP som vil tilpasse seg romakustikken bedre):

Eller det kan gjøres billig og enkelt:

Selv bruker jeg denne i treningsrommet:

Den gjør jobben helt greit i et ca. 20 m2 rom, men er ikke like heftig til å drive partyet. :)

Karl G

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Takk for gode forslag.

Er det noe spesielle paneler jeg kan skru i tak eller på vegg som er bra for demping av lyd?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.886
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode forslag.

Er det noe spesielle paneler jeg kan skru i tak eller på vegg som er bra for demping av lyd?
    Alt av puter og myke tekstiler hjelper på. Man får også mange forskjellige akustikk plater som er absorbent, med ramme som er enkle å henge opp der man ønsker. Viktig at det er av typen absorbent for å dempe, og tykkere demper bedre enn tynne.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.667
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ønsker et lydanlegg med litt kraft i til trening.
    Jeg er helt ny innen lyd og trenger litt hjelp og forslag til hva jeg bør kjøpe.
    Jeg hører mest på rock, metal, elektronisk og pop.
    Det ser ut som du legger lista litt på samme nivå som Dorian Yates
    og da må du ha noe enkelt og kraftfullt i tillegg til det du allerede har.
    Det er mange tips allerede, men ikke fra noen som trener seriøst..... (y)

JBL_Party.jpg

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.242
    Klipsch the sixes fyller lett trimrommet vårt på jobben med lyd og rommet er ganske stort, tipper ca. 130 kvadrat. Ingen demping i rommet annet enn noen gummimatter. Hadde lett levd med det i et privat trimrom.

sbf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Antall liker
    242
    Torget vurderinger
    1
    I samme leie finner du en Naim Muso også. Gjerne generasjon 1 på brukten, da havner du langt under budsjett og slipper kabler.

På 14kvm kan jeg ikke forstå annet enn at du får masse trøkk. Kan sikkert slippe unna med Muso QB også - mulig de kan kobles i par?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.667
    Torget vurderinger
    0
    Aktive høytalere høres ganske praktisk ut.
    ......på veggen som høytaleren(e) peker mot vært effektivt?
    I et treningsrom er det praktisk å plassere kun 1 stk. svær
    aktiv høyttaler i ett hjørne som sender lyden fra kun 1 punkt
    ut i treningsrommet. Plassering hos deg i motsatt hjørne
    av buret der taket er lavest så spredningen blir best (y)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Spiler er ikke diffusor, men hjelper riktig nok en del mot flutter-ekko. Her bør det brukes absorbenter i de nærmeste refleksjons punktene. Evt. noe diffusjon på flater lenger fra lytter.

Tenker ellers også at noen PA eller aktive monitorer fungerer godt. Klipsch the Sixes trenger EQ for å låte riktig tonalt. Får nok mer for pengene i noe fra JBL eller annen PA IMO.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.894
    Har dere link til noe absorbent som vil fungere bedre på veggen bak buret?
    Med budsjettet ditt, ville jeg ha bygget de selv. F.eks kjøpe inn 10 cm tykke rockfon industrial plater eller 15-20 cm tykke rockwool Flexi A plater (bøyes mer blir ikke like pent til opplysning) og trekke med stoff med ramme på baksiden.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    På et slikt treningsrom, så ville jeg gjort det enkelt med trådløse, aktive høyttalere, evt. med trådløs subwoofer for fleksibilitetens skyld. Og gjerne med romkorreksjon innebygget, om rommet ditt er vanskelig. Om du har trådløst nett av grei kvalitet der nede ville jeg gått for Sonos. 2 stk skrudd opp på vegg og konfigurert til stereo oppsett, og en Sonos subwoofer satt i et hjørne. Har hatt 2 stk Sonos 5 selv, ikke helt der oppe ift high-end lydkvalitet til kresent lytte-oppsett, men mer enn bra nok til ditt tenkte bruk, gir bra trykk og pump til treningen spesielt med en sub, og veldig enkelt i bruk. HiFi klubben på Forus:)

Edit: Ser at Sonos har en nyere modell som støtter BT. Så om disse satt opp med en Sonos Sub funker som systen ved BT avspilling så kan de kanskje funke for deg.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flagerborghild: Legger ved en link, om du ønsker å gjenoppta treningsprogrammet du benyttet i dine yngre dager:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.667
    Torget vurderinger
    0
    Flagerborghild: Legger ved en link, om du ønsker å gjenoppta treningsprogrammet du benyttet i dine yngre dager:

Det er en grunn til at mange har speil på veggen, men med en TV på veggen kan man faktisk oppleve en bedre progresjon.... (y)

Karl G

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Med budsjettet ditt, ville jeg ha bygget de selv. F.eks kjøpe inn 10 cm tykke rockfon industrial plater eller 15-20 cm tykke rockwool Flexi A plater (bøyes mer blir ikke like pent til opplysning) og trekke med stoff med ramme på baksiden.
    Har du link til hvor jeg kan kjøpe disse?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.280
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Byggvaresjapper. Thaugland, Maxbo, Byggmax osv.
    Industrial-platene som er nevnt er det som ofte omtales som"himlingsplater" for å roe ned akustikken i kontorlandskap, industrilokaler, kinoer og en del sånt.
    Flexi A er bare helt vanlig byggisolasjon.

Må ikke være disse produktene, det finnes andre produsenter av tilsvarende greier. Dette var nok bare ment som eksempler.

Det vil gi litt begrenset effekt, men om du klasker opp en del vanlige isolasjonsplater i taket, så er det i det minste ikke i veien for noe av treningsutstyret ditt, og der kan du jo også bruke tykke isolasjonsplaster uten at det tar plass i rommet.
    Ellers, å bare ramme inn ei plate her og ei plate der og henge opp på veggene der det ikke er i veien vil hjelpe veldig mye selv om det ikke er en spesielt hifi-vitenskapelig løsning.
    Alt vil hjelpe. Og det vil ikke bare gjøre at musikken høres mindre dritt ut, men det vil gjøre den generelle akustikken i rommet betydelig mer behagelig og dermed bør det raskt bli et langt triveligere sted å befinne seg.

men for lyddelen så er jeg helt enig med mange av de andre her at det skal ekstremt lite til. Dette er jo et sted du skal trene. Du skal ha bakgrunnsmusikk for å inspirere og hjelpe deg med fokus og gjennomføring. Du skal ikke finlytte. Da skal det ikke så mye til for å få det tilstrekkelig bra nok. Å banke tjue tusen på noe som i verste fall kan være løst med en relativt nøktern bluetooth boombox virker litt i overkant.

Sist redigert:

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Soundbox eller noe sånt må jo være fint til denne bruken? i tillegg kan den/de bli med ut i hagen om sommeren når det er ønskelig med litt fest utendørs.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    307
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Ser bra ut trenningsutstyret!
    Hadde jo kombinert med TV jeg da....
    Demping viktigst som sagt ovenfor, så ville jeg kjøpt en forsterker med streaming og hdmi og noen brukte høyttalere med litt membran så du får litt trøkk når du trener. NAD med romkorrigering funker sikkert mer enn godt nok

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.886
    Torget vurderinger
    1
    For min del så blir musikk bare bakgrunnstøy når man skal trene, man går jo inn i en modus der man kun fokuserer på det man skal gjøre og ingenting annet har plass heller. Imellom løftene så er det jo greit å ha noe å høre på. Jeg har bare en Yamaha WX-030 i garasjen, det er helt ok til bruken ved vektene. Kvaliteten på lyden her bryr meg veldig lite. Restitusjonen imellom løftene er også konsentrasjon, på hvile og hva man skal gjøre på neste løft.
    Greit at det ikke raller i veggene når man trener, så derfor ville jeg mest prioritert å få en plass som er litt behagelig for ørene med litt demping.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.239
    Torget vurderinger
    2
    her passert noen av disse treningrommen med spinning, og musikk til trening. lydnivået som er brukt fullstendig galskap, garantert hørselskade og tinnitus før eller siden... Hva med å trene stillhet,, stillhet er mangelvare...

MÅ du ha lyd putt en gettoblaster med cd fra loppemarked i hjørnet, det er godt nok. ikke vits å bruke mer penger

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.280
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke trådstarter skal legge alt for mye tid og energi på demping i dyre dommer; han har gode matter på gulvet, og disse bidrar vesentlig til å holde etterklangstiden nede. Gå inn i rommet og klapp i hendene, og dersom det ikke frembringer for mye ekkolyder eller ubehag, kan du fint sette enkle musikksystemer inn i rommet uten at det blir helt feil. Har en viss sans for én enkelt høyttaler på et dertil egnet sted. Min Marshall står på gulvet (fy og fy!), men selv det funker greit i treningsrommet. Det finnes mange gode slike enkelthøyttalere med nok skyv til å booste en treningsøkt.

Karl G

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Når jeg testet å klappe i hendene i treningsrommet så var det en metallisk etterklang. Det er nok riktig slik mange poengterer at det gir lite mening å bruke for mye penger på et dyrt anlegg i dette rommet. Jeg var veldig fristet til å kjøpe et par med Klipsch the sixes, men tror de kommer til å ta opp i overkant mye plass som jeg heller kunne brukt til noe annet. Per nå så heller jeg mot Marshall Woburn III siden den gir mye lyd for prisen, tar nokså liten plass og ser ganske fin ut. Jeg kommer ikke til å spille sykt høy musikk i dette rommet. Høy nok til å overdøve en litt bråkkete tredemølle.

For akustikk så liker jeg utseende på Lind akustikk spileelement. Det er tilbud på disse så jeg kan kle hele veggen bak buret for under 3000 kr. Vet at det ikke er like bra som absorbent, men ser litt bedre ut, koster mindre og lettere å montere IMO. Etterhvert så kommer jeg til å vurdere om jeg bør sette opp demping i taket.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.280
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg testet å klappe i hendene i treningsrommet så var det en metallisk etterklang. Det er nok riktig slik mange poengterer at det gir lite mening å bruke for mye penger på et dyrt anlegg i dette rommet. Jeg var veldig fristet til å kjøpe et par med Klipsch the sixes, men tror de kommer til å ta opp i overkant mye plass som jeg heller kunne brukt til noe annet. Per nå så heller jeg mot Marshall Woburn III siden den gir mye lyd for prisen, tar nokså liten plass og ser ganske fin ut. Jeg kommer ikke til å spille sykt høy musikk i dette rommet. Høy nok til å overdøve en litt bråkkete tredemølle.

For akustikk så liker jeg utseende på Lind akustikk spileelement. Det er tilbud på disse så jeg kan kle hele veggen bak buret for under 3000 kr. Vet at det ikke er like bra som absorbent, men ser litt bedre ut, koster mindre og lettere å montere IMO. Etterhvert så kommer jeg til å vurdere om jeg bør sette opp demping i taket.
    Marshall Woburn III blir garantert ikke feil. Den spiller mer enn høyt nok om så skulle behøves, den er brukervennlig, og har en relativt mørk, tilgivende musikkformidling som fungerer godt i typisk harde miljøer. Den er i god balanse og leverer nok bass til å gi en viss illusjon av dunk-dunk fra ekte treningssentre. I det hele tatt safe bet, vil jeg påstå.

Karl G

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    2
    Sted
    Stavanger
    Jeg har satt opp spile panel på veggen bak buret og satt en Marshall Woburn III på hylla. Se bilder.
    Høytaleren er satt vinklet inn mot buret der jeg er mest når jeg trener. Høytaler-høyde er cirka hals/bryst når jeg står oppreist.
    Marshall har en egen app der brukeren kan justere litt på romplassering osv. (se bilder). Jeg har satt Treble til 5 og bass til 6 (0 er det minste og 10 er maks).

Er det noen instillinger og plasseringer som er bedre enn det jeg bruker nå? Høytaleren står nokså luftig til i en hylle. Det er bare den ene kanten bak som står nærmere enn 20 cm til en vegg.

Bass er litt mer intens/påtrengende i hjørnene med vektstativ. Er kun der når jeg tar av og på vekter så er ikke en lytteposisjon.

Vedlegg

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.502
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    La det stå sånn ei stund og juster etter hvert hvis du synes det blir bedre. Fantastisk rom, sånn ellers.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn