Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    4.669
    Torget vurderinger
    1
    "Sampling frequency", noen her som har brukt denne funksjonen på forsterkere? Er vel for å justere DAC for CD/DAT/MD ?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Uttrykket betyr hvor ofte man måler hvor på sinuskurven du er.
    Uten at jeg er helt sikker så er vel alle de formatene lik mtp sampling (44.1k Hz)?
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Samplingfrekvensen som er brukt på opptaket angis på displayet. Noen ganger er utstyret stilt inn til å upsample, det vil si og øke samplingsfrekvensen.
    På opptaksutstyr kan man velge samplingsfrekvens. DAT kom opprinnelig med opptak i 32 og 48 khz analogt og 32,44 og 48 khz digitalt. Senere kom også 96 khz analogt. Cd brennere tar kun opp med 44 khz da det er det som er standard på cd-spillere.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    4.669
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke de fleste DAT spillere ganske brukbare DAC og ADC'er ? Hvis man skal kopiere vinyl til DAT, hva er da fordelen med å bruke forsterkeren til å konvertere til digitalt før signalene sendes til DAT-spiller? Isteden for å sende analoge signal til DAT?
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke de fleste DAT spillere ganske brukbare DAC og ADC'er ? Hvis man skal kopiere vinyl til DAT, hva er da fordelen med å bruke forsterkeren til å konvertere til digitalt før signalene sendes til DAT-spiller? Isteden for å sende analoge signal til DAT?
    Skal du digitalisere vinyl har du jo behov for RIAA delen av forsterkeren før det sendes til DAT:)
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    4.669
    Torget vurderinger
    1
    Skal du digitalisere vinyl har du jo behov for RIAA delen av forsterkeren før det sendes til DAT:)
    Javisst. Men forsterkeren kan sende både analoge og digitale signaler til en DAT-spiller..... Så hvor bør signalene konverteres til digitale signaler? I forsterker eller i DAT-spiller? :)
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Javisst. Men forsterkeren kan sende både analoge og digitale signaler til en DAT-spiller..... Så hvor bør signalene konverteres til digitale signaler? I forsterker eller i DAT-spiller? :)
    siden det blir digitalisert i og formatert i DAT uansett vil jeg tro det gir best resultat å kjøre analogt inn DAT, men det er jo bare å prøve:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Ynot, grattis men ny forsterker og god lyd, hvilke høyttaler bruker du?
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Joining! Har P750u (mark ii), og kjøpte nettopp DA-06 ... venter på å få kablene på plass for sistnevnte, så fersk er den anskaffelsen. Men 750 har gjort meg til "fanboy" allerede. 😍
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang tid må jeg påregne før forsterkeren begynner å bli innspilt?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    4.414
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    en generell regel jeg har hatt og erfart for meg selv , når jeg har byttet div kondensatorer i dac og pre er at det går fort 100 timer før ting begynner å stabilisere seg, ting har en tendens til å låte stressa og ufokusert i starten imo :)

    Gratulerer med flott amp YNOT
    personlig liker jeg best de klassiske tre kabinettene på de klassiske`` modellene, men det er jo bare en smaksak, ampen låter nok like knall uten 😃
    Mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    1.251
    Torget vurderinger
    1
    Etter 30 t: noe helt annet enn 590. (omtrent 25 t)
    Så veldig stor forskjell fra 25 min- og opp til 60 min.

    Hmmmm... Kanskje på tide å selge middelmådige 590'n mens den fortsatt er verd noe.  ;-)
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Etter 30 t: noe helt annet enn 590. (omtrent 25 t)
    Så veldig stor forskjell fra 25 min- og opp til 60 min.

    Hmmmm... Kanskje på tide å selge middelmådige 590'n mens den fortsatt er verd noe.  ;-)
    Middelmådig ?🤨
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter 30 t: noe helt annet enn 590. (omtrent 25 t)
    Så veldig stor forskjell fra 25 min- og opp til 60 min.

    Hmmmm... Kanskje på tide å selge middelmådige 590'n mens den fortsatt er verd noe.  ;-)
    Hehe.
    590axii er fortsatt en veldig bra forsterker, ikke tro noe annet. Men så langt er 595SE mye bedre.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er 595 så mye bedre må den faktisk vurderes😳
    Det er produsert 600stk av den. 300 er forbeholdt Japan og har treverk rundt.
    De resterende 300 er spredd rundt i verden, ryktene vil ha det til at ingen forhandler fikk flere enn 2 (uten at jeg skal gå god for akkurat den påstanden).
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Det er produsert 600stk av den. 300 er forbeholdt Japan og har treverk rundt.
    De resterende 300 er spredd rundt i verden, ryktene vil ha det til at ingen forhandler fikk flere enn 2 (uten at jeg skal gå god for akkurat den påstanden).
    Blir det en suksess blir den vel produsert flere vil jeg tro, mulig med en annet betegnelse
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Er 595 virkelig bare 30 watt, Ellet er det som noen andre Lux og Accer , 30 watt i klasse A og 60 i AB?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Er 595 virkelig bare 30 watt, Ellet er det som noen andre Lux og Accer , 30 watt i klasse A og 60 i AB?
    Vet ikke med 595, men 590 måles vel til rett over 90W i a/b.
    Samme greia med 550, og de gamle 600/800

    Er det i hele tatt mulig å lage en klasse A som ikke slår over til a/b etterhvert? Med mindre man legger inn en form for sikring over a-watten?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke med 595, men 590 måles vel til rett over 90W i a/b.
    Samme greia med 550, og de gamle 600/800

    Er det i hele tatt mulig å lage en klasse A som ikke slår over til a/b etterhvert? Med mindre man legger inn en form for sikring over a-watten?
    Musical fidelity og sugden sine jobber kun i klasse a.
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Jeg kjøpte en Luxman DA-06 brukt, og til min overraskelse fulgte ikke strømkabel med. Hva ville dere anbefale som strømkabel?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Musical fidelity og sugden sine jobber kun i klasse a.
    Jepp går fint å begrense seg til A, at noen går over til AB betyr bare at strømforsyningen leverer høyere spenning enn nødvendig for A klasse. Et smart trekk så slipper man klipping tidlig på normale litt mer tungdrevne høyttalere om man spiller høyere enn klasse A tilsvarer. Accphase A48 gir 45 W i A og 102 W i AB iflg brosjyrei ( 113 iflg testdata). Vil regne med at 595 gjør det også som 590nn, men fant ikke info på det

    Men wattfirbruket på 230 uten signal stemmer med 30 watt klasse A, og 330watt med signal tyder på at denne også går over til ab over 30
     
    Sist redigert:

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    Den med en farge du liker, samt med tykkest ledere. Supra feks
    Farge matters. Sånn bortsett fra sluttkabel til hodetelefon, og interconnects, så er det mest kosmetiske og praktiske hensyn som teller, så klart.

    Supra lorad er fine. Fleksible og solide. :)
    Fant disse. Men er de faktisk babyblå, eller er de hvite under litt uheldig lys?

    jenving-supra-lorad-25-15m-cee-77-strm-hann-strm-iec-60320-c13.jpg
     

    Gradoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2008
    Innlegg
    60
    Antall liker
    36
    I samme slengen: USB-kabler (USB-B til A, og USB-B til C; trenger begge). Noen anbefalinger? Samme kriterie som sist høres greit ut: fleksible, og ser stilige ut, men så lenge de holder USB-standardene så trenger de jo ikke koste skjorta. Men litt stilige i utseendet er jo ikke feil i denne hobbyen sånn utover det. Gjerne Amzon-link, for jeg skal bestille noen andre småsaker derfra i samme slengen.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Ëg har en blå wireworld på en integrert Luxman forsterker, bra lyd men stiv og jævlig kabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn