Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.
    Hvor mye mer luft får du over når du skifter mellom søylene i racket❓
    Her ser du min 509, men den er jo bare AB så den trenger egentlig ikke no særlig luft 😎
    0D3F3169-41C2-4761-8E8F-884D4823A97A.jpeg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som bruker den innebygde RIAA?
    Min suser en del i venstre kanal, med eller uten vinylsnurre koblet til.
    Ingen av de andre inngangene har det samme.
    Noen forslag til hva det kan være?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som bruker den innebygde RIAA?
    Min suser en del i venstre kanal, med eller uten vinylsnurre koblet til.
    Ingen av de andre inngangene har det samme.
    Noen forslag til hva det kan være?
    Er det en brukt du har kjøpt?
    Ikke blir den varm, stemmer låter hardt? - og sus fra phono... Min, som jeg kjøpte ny, blir ca 40 gr varm, låter absolutt ikke hardt og phono har svært lite egenstøy til phono å være, både m/u snurrer.
    Det virker ikke som om den er helt 'i form'...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det en brukt du har kjøpt?
    Ikke blir den varm, stemmer låter hardt? - og sus fra phono... Min, som jeg kjøpte ny, blir ca 40 gr varm, låter absolutt ikke hardt og phono har svært lite egenstøy til phono å være, både m/u snurrer.
    Det virker ikke som om den er helt 'i form'...
    Tja, den harde vokalen kommer nok fra høyttalerkablene tror jeg.
    Den blir var, det tok bare lenger tid enn hva jeg trodde.
    Den er kjøpt hos Stereofil så den er nok ok.
    Men den susingen i venstre kanal er jeg usikker på. Får høre med Stereofil i morgen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kjøleribbene holder 70 gr etter ca 1,5 t uten å spille, og lufta opp holder i underkant av 60 gr. Det er nok lurt med god lufting
    20210228_232954.jpg
    20210228_232648.jpg


    (Ja, jeg biter negler)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ingen sus fra 550AXII heller i den korte tiden jeg brukte den innebygde RIIAen, annet enn ved bruk av pickup med <0.3. Målte aldri temperaturer, men den var garantert ikke i nærheten av 70C. Høyst sannsynlig type 40-50C. Mulig akkurat det har med trengselen å gjøre da jeg nok hadde rundt 10cm mer i overkant, men jeg synes 70C uansett er veldig høyt.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ca 10 cm luft på overside av min 550ax2 og mitt termometer konka ut. Det har maks temp på 50C.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Tja, den harde vokalen kommer nok fra høyttalerkablene tror jeg.
    Den blir var, det tok bare lenger tid enn hva jeg trodde.
    Den er kjøpt hos Stereofil så den er nok ok.
    Men den susingen i venstre kanal er jeg usikker på. Får høre med Stereofil i morgen.
    Hvis du mener " den harde vokalen kommer nok fra høyttalerkablene" bliver du jo nødt til at have, nøjagtig de samme kabler som dine højttalere er udviklet med. Jeg tror ikke det er kablerne der gør det. Enter er de voicet sådan (altså højttalerne), eller er det måske noget der er defekt?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    ... Den må spilles inn. Litt overrasket selv, men gi den etpar hundre timer. Underveis så vil du oppleve at den plutselig mister bass, at plutselig blir den 3d, så plutselig blir den hard i mellomtonen. ganske snodig. Når det slutter å lukte ny elektronikk(Herlig Luxman lukt!) så er den innspilt! Tror jeg!

    Dessuten, den blir ikke varmere enn at du fortsatt kan legge lankene oppå uten at det blir ubehagelig. Men en god lunk blir det, særlig hvis du har et rom med 22 grader
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du mener " den harde vokalen kommer nok fra høyttalerkablene" bliver du jo nødt til at have, nøjagtig de samme kabler som dine højttalere er udviklet med. Jeg tror ikke det er kablerne der gør det. Enter er de voicet sådan (altså højttalerne), eller er det måske noget der er defekt?
    Grunnen til at jeg sier det er at jeg fikk låne meg ett par Transparent HT-kabler og da var vokalen mye finere enn med de HT-kablene jeg har.. Dette ble testet med Bladelius Thor og Sonus faber (altså før jeg kjøpte 590).
    Kjærringa ville ikke la meg levere tilbake de HT-kablene jeg lånte fordi mine låt så mye dårligere, spesielt i vokalen.
    Har nye kabler på vei så da blir det testet fullt ut :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ... Den må spilles inn. Litt overrasket selv, men gi den etpar hundre timer. Underveis så vil du oppleve at den plutselig mister bass, at plutselig blir den 3d, så plutselig blir den hard i mellomtonen. ganske snodig. Når det slutter å lukte ny elektronikk(Herlig Luxman lukt!) så er den innspilt! Tror jeg!

    Dessuten, den blir ikke varmere enn at du fortsatt kan legge lankene oppå uten at det blir ubehagelig. Men en god lunk blir det, særlig hvis du har et rom med 22 grader
    Ja, jeg har lest om dette.
    Jeg trodde ikke at elektronikk måtte spilles inn før jeg kjøpte meg en ekstern RIAA for snart ett år siden, og opplevde det samme da jeg kjøpte ny DAC.
    "The burn-in is real" :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, jeg har lest om dette.
    Jeg trodde ikke at elektronikk måtte spilles inn før jeg kjøpte meg en ekstern RIAA for snart ett år siden, og opplevde det samme da jeg kjøpte ny DAC.
    "The burn-in is real" :)
    Sikker på at det ikke er ørene som blir innspilt? 😋
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For mye jyplinger på forumet ;D
    Men seriøst, det er ganske mange år siden Luxman var et merke å regne med :eek:
    Har hatt mange Luxman produkter selv, og har alltid vært strålende fornøyd med disse, bortsett fra noen produkter fra tidlig -90 tall. Men Luxman var jo ledende helt fram til midten av -80 tallet. Vet ikke hva som skjedde med merket etter dette, men tror de leverte mye billig "high-end" og tjente mye kroner bare på merket :p
    Eg er også Luxusdyr. Men eg har ein av desse tidleg 90-tals forsterkarane du ikkje likar. Må innrømme at dei ikkje held mål på same måten som dei gamle legendariske klasse A-greiene, men dei let ikkje akkurat dårleg av den grunn. God phonoinngang har han og. Og massevis av musklar.
    Og det du ser av Luxman i dag, verkar svært interessant.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Eg er også Luxusdyr. Men eg har ein av desse tidleg 90-tals forsterkarane du ikkje likar. Må innrømme at dei ikkje held mål på same måten som dei gamle legendariske klasse A-greiene, men dei let ikkje akkurat dårleg av den grunn. God phonoinngang har han og. Og massevis av musklar.
    Og det du ser av Luxman i dag, verkar svært interessant.
    Som man roper i skogen får man de svarene man hører. Luxmam, Mark Levinson etc. Lytt😁
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Stålkontroll har Mark Levinson, og det uten å smile. Det får lytteren ta seg av.. Luxman gir smilet uten at lytteren er tilstede.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Stålkontroll har Mark Levinson, og det uten å smile. Det får lytteren ta seg av.. Luxman gir smilet uten at lytteren er tilstede.
    Hei. Det at man vet at man har Luxman i racket gir all verdens indre ro og glede😇 akkurat som at jeg har en Audi med 680HK, så MÅ jeg ikke bruke alle, på en gang, men det at jeg vet at jeg har disse gir eierglede på samme måte som å eie Luxman 😈
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Hei. Det at man vet at man har Luxman i racket gir all verdens indre ro og glede😇 akkurat som at jeg har en Audi med 680HK, så MÅ jeg ikke bruke alle, på en gang, men det at jeg vet at jeg har disse gir arkseierglede på samme måte som å eie Luxman ara😈
    .
    Akkurat. Mark Levinson er ufølsom.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Livet er til glede. Luxman tilbyr varme. Mark Levinson tilbyr null og niks. Prisen da? Og det er poenget med ML Null og niks. Den rette veien til "Roma". 😋
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden dette er en vennetråd for Luxman så er det kanskje mest naturlig å snakke om Luxman? Gjerne sammenligne med andre, men dissing tenker jeg er lett å unngå.

    Så langt er jeg og kjærringa veldig fornøyd med 590axii. Silkemyk, litt laid back, detaljert og fin. Veldig behagelig selv på lavt volum. Subbene har aldri spilt så fint.
    Tipper det blir enda bedre på torsdag når ny signalkabel og høyttalerkabler kommer.

    Og jeg håper at det ikke tar for lang tid før de nye søylene til racket kommer for det er ca 60 grader over ampen etter 4-5 timer.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Siden dette er en vennetråd for Luxman så er det kanskje mest naturlig å snakke om Luxman? Gjerne sammenligne med andre, men dissing tenker jeg er lett å unngå.

    Så langt er jeg og kjærringa veldig fornøyd med 590axii. Silkemyk, litt laid back, detaljert og fin. Veldig behagelig selv på lavt volum. Subbene har aldri spilt så fint.
    Tipper det blir enda bedre på torsdag når ny signalkabel og høyttalerkabler kommer.

    Og jeg håper at det ikke tar for lang tid før de nye søylene til racket kommer for det er ca 60 grader over ampen etter 4-5 timer.
    Tanken var nær. Glemte meg bort. Luxman
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Lækkert, men dyrt.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tror det var snakk om 130 000kr...
    Husker ikke helt....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Monoandstereo skriver vel 980.000yen som er drøye 76.000kr. Jeg vet ikke om det er mulig å regne om utelukkende på kursen
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Stereofil har lagt den ut på sidene sine med pris 129995,-
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg, eller 'passer ikke' topplokket mtp utseendet jf et høyglanspolert trekabinett?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn