Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Det er en L-550AII. Jeg vurderte en ny L-550AX men da det kom en AII på torget til under en tredjedel av prisen så slo jeg til uten å nøle. Skal brukes på Tannoy Prestige Autograph Mini, så interessant å se at du bruker høyttalere fra samme serie og er fornøyd! Det blir nok større Prestige høyttalere her etter hvert, og da er det greit å ha en god Luxman å vokse på så jeg slipper å tenke forsterkerbytte også.

    Jeg har samme inntrykk. Ny LECUA 1000 volumkontroll, en variant av den i C-1000f, noe det også står om L-550AII så jeg har ikke helt skjønt forsjellen der. Men enda mer lik C-1000f og bedre teknologi kanskje? På den nye AX så står det LECUA under volumkontrollen, det gjorde det ikke før. Ellers er det ODNF 3.0 som skal gi enda lavere forvrengning og S/N ratio som er 1-2 dB lavere. Usikker på forskjellen i praksis dog, kommer man med ny modell så skal man gjerne skryte litt så folk vil oppgradere.

    Den nye L-350AII er ikke en ekte Luxman og vil ikke si den kan sammenliknes med L-550AII. Den er bygget i Kina istedenfor Japan, for å holde kostnadene nede og som en innstegsmodell til Luxman. Det er og kommer flere modeller nå som bygges i Kina istedenfor Japan, disse kjennetegnes ved at Luxman-logoen står i blokkbokstaver over glasset med VU-meterne istedenfor inni glasset og i løkkeskrift.

    Ellers er det en ting jeg har lurt litt på. Er L-550AII fullbalansert? Den har jo XLR-innganger og jeg ser ikke vitsen med det om den ikke er fullbalansert. Ser L-590AX sies å være det men det er alt jeg har funnet ut.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer. Der tror jeg du har gjort et forsterkerkupp. Hørte 550AX her om dagen og det var knyttnevne i fløyelshanske for å si det slik. Ikke mye skarpe kanter, men masse dynamikk. Anbefalte den 550 AII som lå ute til en kamerat, men du var tydeligvis rask på avtrekkeren. Du får gi lytteinntrykk når den er i hus.

    Final
     

    GreggeryP

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    27
    Antall liker
    16
    Den nye L-350AII er ikke en ekte Luxman og vil ikke si den kan sammenliknes med L-550AII. Den er bygget i Kina istedenfor Japan, for å holde kostnadene nede og som en innstegsmodell til Luxman.
    Ay, takk for oppklaring!

    Ellers er det en ting jeg har lurt litt på. Er L-550AII fullbalansert? Den har jo XLR-innganger og jeg ser ikke vitsen med det om den ikke er fullbalansert.
    Slik eg forstår det så er ikkje L-550AII fullbalansert. Ref. http://www.6moons.com/audioreviews/luxman/luxman_3.html: "The circuit is not balanced and the signal is 'de-symmetrized' right beyond the XLR inputs."

    Uansett, til lykke med ny forsterkar! Har veldig vanskelig for å tru du blir skuffa. Luxman klasse A + Tannoy Prestige = Musikk :)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Finner du den spilleren strøken for 150usd,løp og kjøp
    DV 10x5 er en god pu på spilleren

    mvh
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.112
    Torget vurderinger
    3
    der fikk du vel svar fra finn selgeren ? :)

    Sjekk eventuelt ut priser på dba.dk
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
    PD 272 kostet kr.1.890,- i 1981
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Direktedreven spiller fri for plast med flott arm og antakelig i meget bra stand både kosmetisk og teknisk.Hva er alternativet ? Rega arm montert på ei sponplate.
    Synes ikke dette er noen upris.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
    PD 272 kostet kr.1.890,- i 1981
    Her du ny pris for PD 282 også? :)
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
    PD 272 kostet kr.1.890,- i 1981

    LØP OG KJØP !!!
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
    PD 272 kostet kr.1.890,- i 1981
    Her du ny pris for PD 282 også? :)
    Nei, jeg har ikke norske priser før 1981 og PD-282 er vel fra 1977/78
    Mvh.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Får vekke litt liv i tråden her da. Luxman PD272 i bra stand til 3500 uten PU - dårlig, OK eller bra kjøp? Og hva må jeg i så fall ut med for en PU som ikke gjør skam på spilleren? Ble lagt ut en på Finn tidligere idag. Vurderer å prøve meg på vinyl og da må det jo bli en Luxman-spiller for å matche resten av utstyret, min L-550AII skal visst ha en ganske OK innebygget RIAA (leste om en som sammenliknet den med noen i 5-10 000 kroners klassen). Googlet PD272 og ser at bra eksemplarer går for rundt $150 USD i USA, og det var da jeg ble skeptisk til prisen på den som ligger på Finn og fant ut at det er lurt å høre med Luxman's venner her.
    PD 272 kostet kr.1.890,- i 1981
    Her du ny pris for PD 282 også? :)
    Nei, jeg har ikke norske priser før 1981 og PD-282 er vel fra 1977/78
    Mvh.
    Ok, takk skal du ha. Jeg legger den ut uten pris så ser vi fort hva riktig verdi er :eek:)
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    For å redusere lageret av platespillere litt avhendet jeg relativt nylig en 282 for 800,-, hvilket var det samme som jeg ga for den. Den fikk god respons og ble hentet kjapt, så det var tydeligvis billig nok. Ellers spilte jeg på en 272 noen år, og den oppfattet jeg som en god spiller. Såpass god at det kan godt hende jeg kjøper en igjen.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Jøss, hadde nok ikke spurt om den annonsen om jeg visste selger var her. Du skal vite at den fortsatt er under vurdering ;)
    Takk for tips om dba.dk, det var det mye Luxman spillere, mye fine priser også!
    Er rimelig fersk både innen vinyl og Luxman-spillere og ser at det er mye å velge mellom bare innen dette merket, jo høyere tall jo bedre modell gjelder kanskje ikke her? Noe jeg bør se etter/vite?
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Plutselig var det to PD-282 ute også, i tillegg til PD-272. Forskjell på disse to modellene?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Jeg har fått tak i en ny Luxman R-800S. I den forbindelse lurer jeg på to ting:
    1: hva er forskjellen mellom de forskjellige modellene? R-800, R-800S, R-800M, R-800-EII
    2. Noen gode tips til hvilke høyttalere som kan være en god match (lyd og design) til 800S?

    Takker for svar :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei Luxmen!

    Jeg søker meg med dette inn i det gode selskap med min Luxman SQ-N10. Assembled in China denne, men kvaliteten virker
    usedvanlig bra og japansk må jeg si.

    Dette er min første røramp, jeg har sittet all min ledige tid foran anlegget siden.
    For en herlig lyd det er i rør! Spiller så oppløst og luftig helt i topp, fantastisk mellomtone, OG går dypt med god definisjon.

    Denne skal varme kåken mye i vinter:)
     

    Vedlegg

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Herlig BritFi, Luxman er absolutt nydelige saker, både på rør og transistor.
    Er dette den som er på tilbud nå hos Stereofil?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.653
    Antall liker
    32.614
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer BritFi, en flott velspillende forsterker sies det, Luxman er seriøse og tiltalende saker:)

    gismo
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer! Fantastisk forsterker, hørte den på Horten messa - drev Tannoy DC10Ti meget bra til høye lydnivåer. Hva bruker du den på?
    Har samme inntrykk selv at selv om denne er satt sammen i Kina så holder den meget høy kvalitet, skal sies at selv om den settes sammen i kina så er vel rundt 90% av komponentene produsert i Japan.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk skal dere ha kara!

    Jeg søkte en stund egentlig etter en støyfri power amp til min UnitiQute, evt.ny integrert.
    Men har i årevis hatt lyst til å prøve rør.
    Sjekket ut Leben i fjor, men pris og ingen remote gjorde at den ble uaktuell.
    Når jeg så tilbudet hos Stereofil dro jeg sporenstreks innom med ei venninne. Dagen etter ble den hentet:)
    (Når det gjelder tilbudet; Spørs vel om den ikke kommer til å ligge på denne prisen fremover? Ser nemlig den koster omtrent tilbudsprisen i utlandet.)

    Det som utmerket seg med en gang før jeg spilte musikk, var at den var helt tyst på mekanisk støy, og heller ikke mer sus i diskant enn Naimen. O'Joy! Den som søker skal finne:)

    Så, -fra første spillte tone låt det helt nydelig, og selv venninna som kan musikk fikk hakeslepp. Hun er av typen som går med Sennheiser Momentumene sine på hodet hele tiden. Det er jo bare en helt annen klasse en den lille Naimen.
    Jeg var litt redd for at den skulle bli litt skarp. Det var nemlig mitt inntrykk på Tannoy nede hos Stereofil.
    Hjemme hos meg er det tvert imot, liquid, smooth, luft, bass -ALT er mye bedre enn forventet og helt annen lyd enn på demo.
    (Sorry Sterofils)
    Luxman virker være veldig god match med Epos Elan 30 og Musical Fidelity V90. Epos skriver btw selv på sine hjemmesider at min HT er velegnet for rør. Så kjører jeg på vdH CS 122 HT kabler.
    Alt i alt lyder det bare så naturlig og riktig. Har aldri hørt tilsvarende. At jeg har en veldig godt dempet stue bidrar nok også.

    Så i dag røk Naimen ut av oppsett og inn på rommet til junior. Dubbel upgrade! Og alle hjerter gleder seg:)

    Og den låt forøvrig helt rått på mine egne Sennheiser Momentum også. Går jo ikke ann og kople direkte til iPad/Pod mer nå..
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    2.802
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen som også har den tilhørende ipod-dockingen til disse?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.843
    Antall liker
    50.845
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer! Spiller den like flott som den ser ut?
    Takk,bedre :)
    Spiller på JBL 4425 og det er en fin kombo,veldig flott lydbilde her nå. Er jo ikke spilt inn ennå så jeg venter med en utfyllende raport


    O
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    En til her hos meg
    spiller utrolig bra Vis vedlegget 285047

    Kult!! Gratulerer:)

    Og siden du også har en;funnet et par små "nigs" med min.

    1) Skurrer litt når jeg engasjerer/disengasjerer "line straight". Altså tonekontroller. Slik er det visstnok på alle eksemplarer iflg forhandler. På din også? Dette er vel en ren mekanisk kopling i signalveien så kanskje naturlig?
    2) Ved bruk remote, så er hoppene i lydvolum litt høye. Er ikke slik når jeg bruker headset. Er dette kanskje fordi jeg har lettdrevne HT som reagerer fort? Spiller jo ikke høyere enn rundt klokka 8, max 9 på denne.

    Dette er jo bare gnæg da. Helt lytefri ellers og bare koselyd:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.843
    Antall liker
    50.845
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    En til her hos meg
    spiller utrolig bra Vis vedlegget 285047

    Kult!! Gratulerer:)

    Og siden du også har en;funnet et par små "nigs" med min.

    1) Skurrer litt når jeg engasjerer/disengasjerer "line straight". Altså tonekontroller. Slik er det visstnok på alle eksemplarer iflg forhandler. På din også? Dette er vel en ren mekanisk kopling i signalveien så kanskje naturlig?
    2) Ved bruk remote, så er hoppene i lydvolum litt høye. Er ikke slik når jeg bruker headset. Er dette kanskje fordi jeg har lettdrevne HT som reagerer fort? Spiller jo ikke høyere enn rundt klokka 8, max 9 på denne.

    Dette er jo bare gnæg da. Helt lytefri ellers og bare koselyd:)
    Takk :)
    Merket det jeg også,skal jo ikke være sånn. Volumen er normal her ikke noe hopping.
    Høyttalerene mine 91 db så ikke akkurat tungdrevene.
    Ikke spilt så høyt ennå,får prøve det i morgen. Ellers er jeg også veldig happy med den,låter jo knall fint.

    O
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har nå for ordensskyld sagt ifra til Stereofil om "line straight" issue, så det er notert. De har samme lyd på demomodell som står i butikken, og en ansatt har også fenomenet på sin egen Lux. Kjekt å vite om det skulle bli noen garantisak:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Snart begynner den å sprake på volumkontrollen også.
    Rørene begynner å lyse blått og slå gnister.
    - og så går hovedsikringen. .....;)

    Bra det snart er jul og folk har kjøpt inn stearinlys.:D
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    En til her hos meg
    spiller utrolig bra Vis vedlegget 285047

    Kult!! Gratulerer:)

    Og siden du også har en;funnet et par små "nigs" med min.

    1) Skurrer litt når jeg engasjerer/disengasjerer "line straight". Altså tonekontroller. Slik er det visstnok på alle eksemplarer iflg forhandler. På din også? Dette er vel en ren mekanisk kopling i signalveien så kanskje naturlig?
    2) Ved bruk remote, så er hoppene i lydvolum litt høye. Er ikke slik når jeg bruker headset. Er dette kanskje fordi jeg har lettdrevne HT som reagerer fort? Spiller jo ikke høyere enn rundt klokka 8, max 9 på denne.

    Dette er jo bare gnæg da. Helt lytefri ellers og bare koselyd:)
    Takk :)
    Merket det jeg også,skal jo ikke være sånn. Volumen er normal her ikke noe hopping.
    Høyttalerene mine 91 db så ikke akkurat tungdrevene.
    Ikke spilt så høyt ennå,får prøve det i morgen. Ellers er jeg også veldig happy med den,låter jo knall fint.

    O
    Luxman var/er flotte saker , men hallo...skurring ved betjening av kontroller...nei skal ikke være slik !
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Uten at jeg kan luxman, er vant men rimlig Kina rørsaker, og spraking er selvsagt uakseptabelt.
    Jeg kikket også på denne ampen, men er litt skeptisk da den går allerede på tilbud? Er dette virkelig Luxmankvalitet?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    "Førprisen" var muligens satt litt høy? Tilbudsprisen som er nå, er vel omtrent det samme som den går for i utlandet.
    Virker riktig satt nå synes jeg.

    IAG group har satt deler av Luxmans produksjonslinje og produkter til Kina, der de samme forøvrig skrur Quad, Mission, Audiolab,
    og annet IAG ræl;)
    http://www.iaggroup.com
    Ikke langt unna skrus det B&W, Tannoy, Klipsch m.m.fl. Og Apple produkter. Og egentlig alt annet.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Har gått et par hakk opp å kjøpt Luxman L590AX for 3uker siden. Fantastisk forsterker,spiller sammen med ProAc d38. Spiller meget bra. Noen andre som har erfaring med Luxman-ProAc?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn