Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ser forresten at den nye Luxman-platespilleren er i bruk på flere rom under Rocky Mountain Audio Fest, jfr Paul Brolin og Mark Mickelson. Morsomt. :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Stereophile har forøvrig en test av SQ-38u i november-utgaven.

    "Let's not beat around the bush: This is what an amplifier should look like."
     

    JOhan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    112
    Antall liker
    0
    Har fått tilbud om en Luxman L-550 integrert sak. Skal etter sigende være på 50 watt kl. A.

    Er det noen som har erfaring med den og kan si noe om hva noe sånt er verd?

    Bare for ordens skyld; Det er en sånn jeg snakker om:



    mvh
    Johan
     

    Ranger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Innlegg
    92
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.

    Jeg er eier av to forsterkere i den serien der,bla L530 og L560. L560 er vel identisk med L550 som du har mulighet til å skaffe deg. Bare så det er sagt,de spiller nydelig,en litt varm vintagelyd vil jeg si! Knall riaatrinn,både for mc og mm pickupper. Jeg fikk fatt i min i Danmark for 3,8 store,og det var den virkelig verdt.Den var sjekket av fagmann før jeg kjøpte den. MEN,OBS,OBS,den blir vanvittig varm,og det er normalt for klasse A. Men vær sikker på at den er 100% ok før du kjøper,da tempen må virkelig gjøre noe med levetiden på den...Jeg spiller på min sånn litt nå og da,så jeg satser på at den holder en god stund. PS,det er jo ett møbel,hvis den er pent behandlet.

    mvh RolfS
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    JOhan skrev:
    Har fått tilbud om en Luxman L-550 integrert sak. Skal etter sigende være på 50 watt kl. A.

    Er det noen som har erfaring med den og kan si noe om hva noe sånt er verd?

    Bare for ordens skyld; Det er en sånn jeg snakker om:



    mvh
    Johan
    Denne er maken til en jeg eide på 90-tallet, om ikke denne...? Flott forsterker, men den jeg hadde var reparert med uoriginale utgangstransistorer som ikke var matchede. Dette resulterte i grusom lyd på mine daværende Lowther-horn. Låt derimot veldig bra på tungdrevne KEF høyttalere. Umatchede utgangstransistorer gir cross-over forvregning i 0-1W området.

    Sjekk om den er reparert og kvaliteten på det. Ofte så måtte kondiser og utgangstransistorer byttes pga langvarig varmebelastning.
     

    JOhan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    112
    Antall liker
    0
    Takk for svar!

    Vil du forsøke å anslå prisen på den i dag?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Siggerud
    JOhan skrev:
    Takk for svar!

    Vil du forsøke å anslå prisen på den i dag?
    Jeg tipper rundt 4.000,-, når den er i god teknisk stand.Er den pen og velholdt, kanskje noe mer.
    Men som nevnt, sjekk for varmeskader. Jeg utstyrte min med vifter i sin tid for å holde tempen på levelige nivåer.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    .retteP skrev:
    JOhan skrev:
    Takk for svar!

    Vil du forsøke å anslå prisen på den i dag?
    Jeg tipper rundt 4.000,-, når den er i god teknisk stand.Er den pen og velholdt, kanskje noe mer.
    Men som nevnt, sjekk for varmeskader. Jeg utstyrte min med vifter i sin tid for å holde tempen på levelige nivåer.
    Det var det jeg tenkte på jeg også. Jeg betalte 8000,- 1992 kroner i sin tid. Solgte ett par år etter for 6000,-.
    Om den virker uten brum og støy så er 4-5 tusen en grei pris.

    P.S. En eller annen plass skal jeg, tror jeg, ha servicemanual med skjema liggende - om den ikke gikk med i salget den gang da... skal sjekke.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Har hatt en L-520 som er billig varianten av L-550.
    Måtte ha den overhalt flere ganger. Fikk en kamerat til å bytte transistorer 2 ganger med i løpet av 5-6 år. Problemet var at den ble for varm, så jeg ble anbefalt av han som reparerte den å selge den, noe jeg gjorde for 1500 kr.
    Varme er vel noe man må leve med på slikt utstyr.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Townes skrev:
    Noen som har noen gode tips til høytalere å parre Luxman L-550 Aii med?

    http://www.luxman.co.jp/global/product/ia_l-550a2.html

    Har prøvd å google litt, men finner fint lite med tips og råd.

    Haavards Impulse H6-klone fungerer fantastisk bra. Triangle er heller ingen skral match.For ikke å snakke om nyere Monitor Audio. Da går du deg definitivt ikke bort.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Townes skrev:
    Noen som har noen gode tips til høytalere å parre Luxman L-550 Aii med?

    http://www.luxman.co.jp/global/product/ia_l-550a2.html

    Har prøvd å google litt, men finner fint lite med tips og råd.

    Haavards Impulse H6-klone fungerer fantastisk bra. Triangle er heller ingen skral match.For ikke å snakke om nyere Monitor Audio. Da går du deg definitivt ikke bort.
    Denne hørte og såg eg jo hos Roberten; knallfine og låt supert! Men har skjønt det sånn at Haavard ikkje kloner lenger. Skal sjekke ut de andre du tipser om, samt Harbeth som nevnes. Er ikkje Harbeth litt i samme gate som Spendor? Har hørt veldig mye bra om Spendor.

    Horn kommer bare ikkje til å skje :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Townes skrev:
    impulse skrev:
    Townes skrev:
    Noen som har noen gode tips til høytalere å parre Luxman L-550 Aii med?

    http://www.luxman.co.jp/global/product/ia_l-550a2.html

    Har prøvd å google litt, men finner fint lite med tips og råd.

    Haavards Impulse H6-klone fungerer fantastisk bra. Triangle er heller ingen skral match.For ikke å snakke om nyere Monitor Audio. Da går du deg definitivt ikke bort.
    Denne hørte og såg eg jo hos Roberten; knallfine og låt supert! Men har skjønt det sånn at Haavard ikkje kloner lenger. Skal sjekke ut de andre du tipser om, samt Harbeth som nevnes. Er ikkje Harbeth litt i samme gate som Spendor? Har hørt veldig mye bra om Spendor.

    Horn kommer bare ikkje til å skje :)
    Harbeth er Spendor på sterioider ;) Knallbra høyttalere!
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Tannoy, helst Prestige serien, er også mykje brukt og fungerer bra.

    TAF
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv skrev:
    Townes skrev:
    Noen som har noen gode tips til høytalere å parre Luxman L-550 Aii med?

    http://www.luxman.co.jp/global/product/ia_l-550a2.html

    Har prøvd å google litt, men finner fint lite med tips og råd.
    tror luxman og Harbeth er en populær kombinasjon, ellers er det vel bare å se etter lettdrevne konstruksjoner med f.eks horn ;)
    Noen konkrete modeller av Harbeth å anbefale? Den 40.1 er noen nautiske mil utenfor budsjett...
    Har ikkje hørt Harbeth sjøl, men ser de får jevnt over gode skussmål, og eg utseende tiltaler meg for så vidt. Så dette er absolutt noe eg tenker å undersøke nærmere når den tid kommer.
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Uten at jeg har hørt kombinasjonen......... Hva med Living Voice? På min Accuphase E550 foretrekker jeg IBX framfor Compact7 i alle tilfelle..... Kanskje Luxman 2x20W vil passe fint med Living Voice også.... Skulle ikke forundre meg.

    JE
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Hei!

    Jeg har kjøpt en Luxman 5L15, og dette var saker! Meget pen lyd. Har et lite problem, og det er at det ikke er noe lys i VU-meterene. Måler 0 volt. Noen som vet hvor jeg kan begynne å feilsøke?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Tørrloddinger eller dårlig kontakt i et printstøpsel ???
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Bartesam skrev:
    Tørrloddinger eller dårlig kontakt i et printstøpsel ???
    Sikkert noe i den retningen ja. Lurte bare på om det var noen "vanlige" plasser å sjekke før man river opp hele stasen.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Da har jeg fått sjekka litt, og det ser ut til at releet som styrer belysningen ikke er helt seg selv. Funker noen ganger hvis det får seg en liten kakk. Noen som har et delenummer på dette, eller om det er å få i i det hele tatt? Finnes sikkert tilsvarende å få i, men det har vært kjekt å ha spesifikasjonene på det.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Melder meg som nykommer også på denne tråden. .. ;D
    pga denne nyervervelsen:



    Gleder meg som et barn til å høre. Har litt erfaring med PD 444 som en kamerat har, og den spiller helt konge.
     

    Vedlegg

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    573
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere !!
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Dette er noe av det siste som ble utviklet av seriøse produsenter før LP'n ble erklært død(produksjonslutt 1985).
    Men den fortjener en bedre arm:)

    M.v.h
    Rolf
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    grammofon skrev:
    Melder meg som nykommer også på denne tråden. .. ;D
    pga denne nyervervelsen:



    Gleder meg som et barn til å høre. Har litt erfaring med PD 444 som en kamerat har, og den spiller helt konge.
    Meget pen spiller, gratulerer!
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    rolfb*123 skrev:
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Oi.oi, DET var voldsomt :-\
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    rolfb*123 skrev:
    kwil skrev:
    rolfb*123 skrev:
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Oi.oi, DET var voldsomt :-\
    Gjelder å ta i litt;-)
    Litt annen oppfatning har meg blitt fortalt fra svært kompetent hold (imo). F.eks. at en PD555 er vesentlig bedre konstruert enn PD350. Hvor bl.a. motor og lager av langt annen kvalitet (kommer fra platspiller og armkonstruktør som eier begg varianter selv). IKKE fra meg, jeg har null peiling ;)!
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    kwil skrev:
    rolfb*123 skrev:
    kwil skrev:
    rolfb*123 skrev:
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Oi.oi, DET var voldsomt :-\
    Gjelder å ta i litt;-)
    Litt annen oppfatning har meg blitt fortalt fra svært kompetent hold (imo). F.eks. at en PD555 er vesentlig bedre konstruert enn PD350. Hvor bl.a. motor og lager av langt annen kvalitet (kommer fra platspiller og armkonstruktør som eier begg varianter selv). IKKE fra meg, jeg har null peiling ;)!


    Edit: Samme man holder f.eks Linn LP12 for rent skramel å være, så DET er sagt :)
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    573
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kwil skrev:
    kwil skrev:
    rolfb*123 skrev:
    kwil skrev:
    rolfb*123 skrev:
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Oi.oi, DET var voldsomt :-\
    Antagelig derfor det er omtrent umulig å få tak i en Pd555, var å kikket på en 555 Gold for et par år siden, men den var dessverre vandalisert.........
    Og ja LP 12 er skrammel i sammenligning

    Gjelder å ta i litt;-)
    Litt annen oppfatning har meg blitt fortalt fra svært kompetent hold (imo). F.eks. at en PD555 er vesentlig bedre konstruert enn PD350. Hvor bl.a. motor og lager av langt annen kvalitet (kommer fra platspiller og armkonstruktør som eier begg varianter selv). IKKE fra meg, jeg har null peiling ;)!


    Edit: Samme man holder f.eks Linn LP12 for rent skramel å være, så DET er sagt :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    rolfb*123 skrev:
    Gratulere !!
    Jeg har og en slik og bedre platespillere på denne siden av 200KKr finnes ikke,
    Dette er noe av det siste som ble utviklet av seriøse produsenter før LP'n ble erklært død(produksjonslutt 1985).
    Men den fortjener en bedre arm:)

    M.v.h
    Rolf
    Ja, den fortjener halt klart en god arm. :) Derfor kjøper jeg ikke med armen som du ser på bildet. Har ganske lenge hatt til bestilling en SME V -arm, og så vidt jeg forstår, vil den passe bra. Jeg har dessuten en benz ebony pick up liggende, så til sammen burde dette bli veldig bra. Det kan godt tenkes det finnes armer som matcher enda bedre, men dette får holde foreløpig.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    573
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Den er jo som skapt for Fr64S/Fx, men SME V har fristet meg også jeg har en armbase til SME liggende som jeg gjerne skulle prøvet så vi får se hva fremtiden bringer:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    rolfb*123 skrev:
    Den er jo som skapt for Fr64S/Fx, men SME V har fristet meg også jeg har en armbase til SME liggende som jeg gjerne skulle prøvet så vi får se hva fremtiden bringer:)
    Jeg kan jo gjøre greie for mitt inntrykk når jeg har hørt på herligheten. :) Foreløpig irriterer jeg meg over at det drøyer med leveringen fra England, men de måtte visst produsere et nytt parti først. Slik går det alltid når jeg bestiller noe - forsinkelser og atter forsinkelser. :mad:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    rolfb*123 skrev:
    Den er jo som skapt for Fr64S/Fx, men SME V har fristet meg også jeg har en armbase til SME liggende som jeg gjerne skulle prøvet så vi får se hva fremtiden bringer:)
    Luxmann PD350 med Fr64mk2 og Benz Micro Ebony H var en fantastisk god kombinasjon når dette var i hus hos meg.
    Gratulerer med luxmann forresten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har gjort «kontrollerte» sammenlikninger av 350, 444 og 555?

    Med kontrollert menes her: I samme anlegg/rom, samme PU/arm og nogenlunde samme dag.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dr Dong skrev:
    Noen som har gjort «kontrollerte» sammenlikninger av 350, 444 og 555?

    Med kontrollert menes her: I samme anlegg/rom, samme PU/arm og nogenlunde samme dag.
    Ja, man bør høre på samme dag. Undersøkelser viser visstnok at mennesker glemmer lydkvalitet svært fort, slik at sammenlikning med mange dagers mellomrom blir uten mening. Jeg tenkte å ta min 350 et par hundre meter ned i gata for å sammenlikne med pd 444, men jeg vet ikke helt om vi orker å skifte arm. Men det ville vært gøy. ...Uansett blir det en stund til vi rekker å gjøre det.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette er muligens et kjettersk spørsmål, som gjør meg fortjent til å brennes på bålet. Med brannslokkingsapparatet ved siden av meg våger jeg likevel å stille følgende spørsmål til de som har greie på dette her:

    Jeg har en ASR Basis Exclusiv RIAA. Den har inngang både for balansert og ubalansert, men produsenten anbefaler "sterkt" å kjøre fullbalansert.
    1. Er det mulig å "fikse" på en pd 350 slik at den kan kjøre fullbalansert?
    2. Er det tilrådelig å gjøre det - da tenker jeg på at jeg ikke vil ødelegge spillerens verdi.
    3. Er det dyrt/mye arbeid å gjøre det? (Vil egentlig ikke tro det, men....)
    4. Evt. hva med lyden - er det noen som har erfaring????
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn