Luxman A-384 hybridforsterker - er preamp-røret bare til pynt?

P

parafinoksen

Gjest
Jeg har en Luxman A-384-forsterker, som jeg hadde inne til bytte av elektrolytter for et par år siden. Serviceteknikeren antydet at røret egentlig ikke gjorde noe - altså at det bare var til pynt. En gimmick.

Jeg er ikke flink nok til å lese koblingsskjemaer. Er det noen som hadde hatt gidd til å kikke på skjemaet? Hadde vært interessant med litt info om dette. Jeg har en lenke til servicemanualen: https://we.tl/t-bsMWIvna8I Delen med rørkretskortet vises på side 4.

Fin-fin mid-fi-forsterker egentlig.

wzmacniacz-luxman-a-384-super-stan-okazja-warto-33786648.jpg
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.809
Antall liker
38.446
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det kan umulig bare være til pynt da det jo tross alt er Luxmann :) Sikkert bare en buffer krets


mvh
 
P

parafinoksen

Gjest
Hva vil bufferkrets si? Hvis det er mulig å forklare kort.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Røra er til mer en pynt :) Helt riktig som det nevnes over. Det er ett buffer trinn..
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Hadde en LV103 en gang i tida. Det satt et 6922/6dj8 rør i linjetrinnet på den.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ser ut som 384 er 2 delt ; seksjon 1 med inngangs velger til tone kontroll til seksjon 2 effektdelen ; er rør bufferen til volum kontroll som styrer power ampen .
 
P

parafinoksen

Gjest
Ser ut som 384 er 2 delt ; seksjon 1 med inngangs velger til tone kontroll til seksjon 2 effektdelen ; er rør bufferen til volum kontroll som styrer power ampen .
Det er altså ikke noen hybridforsterker med rør i «forforsterkerdelen», da? Kan ikke nok om forsterkerkonstruksjoner til at jeg vet hva en buffer gjør - har røret noe å si for lyden?
 
Sist redigert av en moderator:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.904
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Mener jeg husker noen på audiokarma har byttet rør på Luxman LV serien med et fornøyelig resultat , vil tro A serien har lignende topologi .
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.975
Antall liker
20.024
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er en katodefølger. Forstærkning = 1. Sænker udgangsimpedansen til effekttrinet, så det gør fint gavn :)


Hadde en LV103 en gang i tida. Det satt et 6922/6dj8 rør i linjetrinnet på den.
Da har den været ombygget. LV-103 og 105 samt de tilhørende CD spiller var standard med 6CG7/6FQ7. 2 rør, et til hver kanal, og det var kun den ene halvdel af dobbelt trioderne, der blev brugt i hvert rør.
 
P

parafinoksen

Gjest
Men kan man si at disse forsterkerne er hybridforsterkere?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.180
Antall liker
2.642
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ser ut som 384 er 2 delt ; seksjon 1 med inngangs velger til tone kontroll til seksjon 2 effektdelen ; er rør bufferen til volum kontroll som styrer power ampen .
Det er altså ikke noen hybridforsterker med rør i «forforsterkerdelen», da? Kan ikke nok om forsterkerkonstruksjoner til at jeg vet hva en buffer gjør - har røret noe å si for lyden?
Nei her er røret er en form for impedanse konverter " Signalet kommer inn inngangs velger og til passiv tone kontroll så trenger signalet å buffres for neste steg volum kontrollen , som igjen styrer power amp delen .Rør påvirker lyden i det at de kan ha litt forsjellige soniske signaturer lyd messig .I noen mindre" integrerte amper er det ofte vanligere å sløyfe linje trinn( med forsterkning fra 2-10 ganger) å heller ha en buffer x1 forsterkning rundt volum og tone kontrollen , og heller ha større gain i power delen
 
Sist redigert:
Topp Bunn