Luxman A-384 hybridforsterker - er preamp-røret bare til pynt?

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
484
Jeg har en Luxman A-384-forsterker, som jeg hadde inne til bytte av elektrolytter for et par år siden. Serviceteknikeren antydet at røret egentlig ikke gjorde noe - altså at det bare var til pynt. En gimmick.

Jeg er ikke flink nok til å lese koblingsskjemaer. Er det noen som hadde hatt gidd til å kikke på skjemaet? Hadde vært interessant med litt info om dette. Jeg har en lenke til servicemanualen: https://we.tl/t-bsMWIvna8I Delen med rørkretskortet vises på side 4.

Fin-fin mid-fi-forsterker egentlig.

wzmacniacz-luxman-a-384-super-stan-okazja-warto-33786648.jpg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
11.432
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
22
Det kan umulig bare være til pynt da det jo tross alt er Luxmann :) Sikkert bare en buffer krets

mvh

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
484
Hva vil bufferkrets si? Hvis det er mulig å forklare kort.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
330
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Røra er til mer en pynt :) Helt riktig som det nevnes over. Det er ett buffer trinn..

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
168
Torget vurderinger
7
Hadde en LV103 en gang i tida. Det satt et 6922/6dj8 rør i linjetrinnet på den.

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
298
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ser ut som 384 er 2 delt ; seksjon 1 med inngangs velger til tone kontroll til seksjon 2 effektdelen ; er rør bufferen til volum kontroll som styrer power ampen .

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
484
Ser ut som 384 er 2 delt ; seksjon 1 med inngangs velger til tone kontroll til seksjon 2 effektdelen ; er rør bufferen til volum kontroll som styrer power ampen .
Det er altså ikke noen hybridforsterker med rør i «forforsterkerdelen», da? Kan ikke nok om forsterkerkonstruksjoner til at jeg vet hva en buffer gjør - har røret noe å si for lyden?

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
648
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Mener jeg husker noen på audiokarma har byttet rør på Luxman LV serien med et fornøyelig resultat , vil tro A serien har lignende topologi .

HasseBasse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
370
Sted
Århus, Danmark.
Det er en katodefølger. Forstærkning = 1. Sænker udgangsimpedansen til effekttrinet, så det gør fint gavn :)

Hadde en LV103 en gang i tida. Det satt et 6922/6dj8 rør i linjetrinnet på den.
Da har den været ombygget. LV-103 og 105 samt de tilhørende CD spiller var standard med 6CG7/6FQ7. 2 rør, et til hver kanal, og det var kun den ene halvdel af dobbelt trioderne, der blev brugt i hvert rør.

parafinoksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
484
Men kan man si at disse forsterkerne er hybridforsterkere?

HAREPUSEN

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
298
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det er altså ikke noen hybridforsterker med rør i «forforsterkerdelen», da? Kan ikke nok om forsterkerkonstruksjoner til at jeg vet hva en buffer gjør - har røret noe å si for lyden?
Nei her er røret er en form for impedanse konverter " Signalet kommer inn inngangs velger og til passiv tone kontroll så trenger signalet å buffres for neste steg volum kontrollen , som igjen styrer power amp delen .Rør påvirker lyden i det at de kan ha litt forsjellige soniske signaturer lyd messig .I noen mindre" integrerte amper er det ofte vanligere å sløyfe linje trinn( med forsterkning fra 2-10 ganger) å heller ha en buffer x1 forsterkning rundt volum og tone kontrollen , og heller ha større gain i power delen

Sist redigert:
Topp Bunn