Digitale avspillere Lumin U1 vs Moon Neo Mind vs Auralic Aries

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    U1 høres unektelig veldig bra ut.
    Har nok gjort et kjempe kjøp her:)

    Distinctive@ Har du prøvd Sort Fut? ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke høyttalere blir brukt sammen med kildene, og hvilken musikk hører du på / tester du med?

    Mvh
    Respons Magna Musicum. Jeg er nesten alt etende når det gjeld musikk. Finner gode innspillinger og bruker dem å teste med.
    Pr i dag streamer jeg kun fra Tidal.
    Takk for svar.
    Det er interessant å vite helt spesifikt hva som avspilles som referanse.

    Det bør ikke være tvil om at det er større forskjeller på innspillinger enn på det meste av utstyr foran høyttalerne.

    Det er også slik at noen innspillinger låter best på noe utstyr, mens andre låter best på noe annet.

    Sist vi prøvde kabler hjemme hos meg, (6-8 ulike høyttalerkabler) brukte vi bare to spor fra
    Jennifer Warnes; Famous Blue Raincoat (vinylutgaven på IMPEX)

    Hovedsaklig fordi den "sitter i benmargen", men også fordi den låter bra, ganske frekvensbredt og har naturlig og flott vokalgjengivelse.
    Imidlertid er det mulig å få godlyden på denne innspillingen til å forandre seg mot det øretrettende hvis anlegget ikke er balansert.
    De to sporene er "Bird on a Wire" og "Joan of Arc". Her er det med et godt anlegg og gode ører, fint mulig å høre forskjell på kabler, strømforsyninger osv osv.

    Jeg har tilgode å teste ulike streamere, og følger tråden her med interesse.

    Mvh
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke høyttalere blir brukt sammen med kildene, og hvilken musikk hører du på / tester du med?

    Mvh
    Respons Magna Musicum. Jeg er nesten alt etende når det gjeld musikk. Finner gode innspillinger og bruker dem å teste med.
    Pr i dag streamer jeg kun fra Tidal.
    Takk for svar.
    Det er interessant å vite helt spesifikt hva som avspilles som referanse.

    Det bør ikke være tvil om at det er større forskjeller på innspillinger enn på det meste av utstyr foran høyttalerne.

    Det er også slik at noen innspillinger låter best på noe utstyr, mens andre låter best på noe annet.

    Sist vi prøvde kabler hjemme hos meg, (6-8 ulike høyttalerkabler) brukte vi bare to spor fra
    Jennifer Warnes; Famous Blue Raincoat (vinylutgaven på IMPEX)

    Hovedsaklig fordi den "sitter i benmargen", men også fordi den låter bra, ganske frekvensbredt og har naturlig og flott vokalgjengivelse.
    Imidlertid er det mulig å få godlyden på denne innspillingen til å forandre seg mot det øretrettende hvis anlegget ikke er balansert.
    De to sporene er "Bird on a Wire" og "Joan of Arc". Her er det med et godt anlegg og gode ører, fint mulig å høre forskjell på kabler, strømforsyninger osv osv.

    Jeg har tilgode å teste ulike streamere, og følger tråden her med interesse.

    Mvh
    Ja det er stor forskjell på innspillinger, men jeg har noen refferanser som har vert med opp gjennom åra + nye er kommet til. Utstyret forran høytalerne har mye å si, man må ikke glemme høytalerne, disse er det som skal formidler resten, bråker det her er det ikke lett og høre noe som helst;)

    Skal teste ditt forslag når jeg kommer hjem om noen dager

    IMG_0995.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    Distinctive@ Har du prøvd Sort Fut? ;)
    I brunøyet :confused:
    Nei har ikke prøvd denne i noen sammenheng (enda).
    Er det bra greier?
    ;)


    Har testet en gang(på høyttalerne), gjorde jobben, men ble dyrt og så for dumt ut på mine allerede høye og slanke talere.
    Irriterer meg litt når dere skryter av disse røde blikkboksene siden jeg synes de også er .....litt i dyreste laget, men sikkert bra:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.666
    Antall liker
    32.671
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det blir mye Lumin her ser jeg, sikkert for at den/de er gode ettersom man leser og følger med her med stor interesse;) Flott tråd dette!
    Nå opplever ikke jeg forskjeller på kabler, rør eller for den del streamere som s/h eller velger og bruke uttrykk som "utklasser" eller "gruser" for den del, forskjeller...ja helt klart, men stiller strenge krav til valg av musikk/spor/innspilling og ikke minst gjentagende avspillinger på samme utstyr/rom.

    I trådtittel nevnes også Moon Neo Mind sin streamer, hadde vært interessant om noe her har hørt litt og vil dele erfaringer om denne også opp mot noen konkurenter?

    image.jpeg


    Ja vi har Lumin som er skrevet mye om her men hva med f.eks denne under her, noe som har testet eller hørt denne? For egen regning finner jeg denne også meget spennende;)

    image.jpeg


    image.jpeg


    Alle innspill mottas med interesse:)

    gismo
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderte Bricasti M5 også, men den har ikke optisk ut. Det er litt vanskelig å vite hvordan jordplanene disse boksene er satt opp, for hold til audiojord. Noen ganger klaffer det med metalkabel i mellom boks til boks, andre ganger går det åt skogen:). då er det fint med galvanisk skille alla optisk, som en redning.

    Bricasti M5 bak
    IMG_0996.JPG


    Moon Neo Mind bak
    IMG_0953.jpg



    Jeg har spilt på Moon Neo Mind i noen uker nå i annlegg 2. Kobler jeg opp igjen Node 2 hører en lett forskjell, lydbildet blir mindre, bassen blir løsere, øvremellomtone/diskant blir mye mer påtrengene. Lydbildet blir flatere ikke den dybde følelsen.
    Jeg må bare snakke for meg sjølv, jeg er ikke i tvil på hvem av disse 2 streamerne jeg foretrekker i anlegg 2
    Jeg er heller ikke i tvil om hvilken streamere i anlegg 1 av Lumin U1 og Auralic Aries jeg foretrekker.
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.666
    Antall liker
    32.671
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg vurderte Bricasti M5 også, men den har ikke optisk ut. Det er litt vanskelig å vite hvordan jordplanene disse boksene er satt opp, for hold til audiojord. Noen ganger klaffer det med metalkabel i mellom boks til boks, andre ganger går det åt skogen:). då er det fint med galvanisk skille alla optisk, som en redning.

    Bricasti M5 bak
    Vis vedlegget 442831

    Moon Neo Mind bak
    Vis vedlegget 442832


    Jeg har spilt på Moon Neo Mind i noen uker nå i annlegg 2. Kobler jeg opp igjen Node 2 hører en lett forskjell, lydbildet blir mindre, bassen blir løsere, øvremellomtone/diskant blir mye mer påtrengene. Lydbildet blir flatere ikke den dybde følelsen.
    Jeg må bare snakke for meg sjølv, jeg er ikke i tvil på hvem av disse 2 streamerne jeg foretrekker i anlegg 2
    Jeg er heller ikke i tvil om hvilken streamere i anlegg 1 av Lumin U1 og Auralic Aries jeg foretrekker.
    Takker for godt oppsummerte egenopplevelser i dine anlegg på diverse streamere;)
    Skjønner at Moon oppleves bedre enn Bluesound Node2, det burde den strengt tatt gjøre også da prisen er x4:cool:

    Nå fungerer min BN2 helt flott mot min Weiss dac202 både med optisk og digita rca kabel, ingen jordproblemer der. Så derfor er jeg ikke overdrevet redd for galvaniske forbindelser mellom bokser, iallefall ikke før de oppstår:cool:
    Er derfor veldig intr om noen har hørt f.eks Bricasti M5 opp mot en av de andre streamere i den prisklassen utover Lumin som vi nå har hørt så mye godt om:) Tross at det nå, i annen tråd, har kommet tilbakemeldinger om at den ikke oppleves ubetinget toppklasse for alle. Vi er jo ikke alle helt like heller;);) Det skinner vel kansje igjennom at jeg også ønsker en streamer i halvformat:cool:;)
    Vi har jo f.eks nevnte Moon vs Bricasti eller Aurender vs en av de to nevnte?
    Og kansje det aller viktigste, den MÅ kunne få lånes/prøves og testes i eget oppsett:)

    gismo
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderte Bricasti M5 også, men den har ikke optisk ut. Det er litt vanskelig å vite hvordan jordplanene disse boksene er satt opp, for hold til audiojord. Noen ganger klaffer det med metalkabel i mellom boks til boks, andre ganger går det åt skogen:). då er det fint med galvanisk skille alla optisk, som en redning.

    Bricasti M5 bak
    Vis vedlegget 442831

    Moon Neo Mind bak
    Vis vedlegget 442832


    Jeg har spilt på Moon Neo Mind i noen uker nå i annlegg 2. Kobler jeg opp igjen Node 2 hører en lett forskjell, lydbildet blir mindre, bassen blir løsere, øvremellomtone/diskant blir mye mer påtrengene. Lydbildet blir flatere ikke den dybde følelsen.
    Jeg må bare snakke for meg sjølv, jeg er ikke i tvil på hvem av disse 2 streamerne jeg foretrekker i anlegg 2
    Jeg er heller ikke i tvil om hvilken streamere i anlegg 1 av Lumin U1 og Auralic Aries jeg foretrekker.
    Takker for godt oppsummerte egenopplevelser i dine anlegg på diverse streamere;)
    Skjønner at Moon oppleves bedre enn Bluesound Node2, det burde den strengt tatt gjøre også da prisen er x4:cool:

    Nå fungerer min BN2 helt flott mot min Weiss dac202 både med optisk og digita rca kabel, ingen jordproblemer der. Så derfor er jeg ikke overdrevet redd for galvaniske forbindelser mellom bokser, iallefall ikke før de oppstår:cool:
    Er derfor veldig intr om noen har hørt f.eks Bricasti M5 opp mot en av de andre streamere i den prisklassen utover Lumin som vi nå har hørt så mye godt om:) Tross at det nå, i annen tråd, har kommet tilbakemeldinger om at den ikke oppleves ubetinget toppklasse for alle. Vi er jo ikke alle helt like heller;);) Det skinner vel kansje igjennom at jeg også ønsker en streamer i halvformat:cool:;)
    Vi har jo f.eks nevnte Moon vs Bricasti eller Aurender vs en av de to nevnte?
    Og kansje det aller viktigste, den MÅ kunne få lånes/prøves og testes i eget oppsett:)

    gismo
    Hadde vi vert helt like all sammen Gismo. Kunne alle ha brukt en Bluesound Node 2 og vert happy ;D
    Tror heller ikke vi skal sammenligne en Lumin D1 med switch mod strømforsyning opp mot Lumin U1 :cool:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.279
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    49
    Jeg vurderte Bricasti M5 også, men den har ikke optisk ut. Det er litt vanskelig å vite hvordan jordplanene disse boksene er satt opp, for hold til audiojord. Noen ganger klaffer det med metalkabel i mellom boks til boks, andre ganger går det åt skogen:). då er det fint med galvanisk skille alla optisk, som en redning.

    Bricasti M5 bak
    Vis vedlegget 442831

    Moon Neo Mind bak
    Vis vedlegget 442832


    Jeg har spilt på Moon Neo Mind i noen uker nå i annlegg 2. Kobler jeg opp igjen Node 2 hører en lett forskjell, lydbildet blir mindre, bassen blir løsere, øvremellomtone/diskant blir mye mer påtrengene. Lydbildet blir flatere ikke den dybde følelsen.
    Jeg må bare snakke for meg sjølv, jeg er ikke i tvil på hvem av disse 2 streamerne jeg foretrekker i anlegg 2
    Jeg er heller ikke i tvil om hvilken streamere i anlegg 1 av Lumin U1 og Auralic Aries jeg foretrekker.
    Takker for godt oppsummerte egenopplevelser i dine anlegg på diverse streamere;)
    Skjønner at Moon oppleves bedre enn Bluesound Node2, det burde den strengt tatt gjøre også da prisen er x4:cool:

    Nå fungerer min BN2 helt flott mot min Weiss dac202 både med optisk og digita rca kabel, ingen jordproblemer der. Så derfor er jeg ikke overdrevet redd for galvaniske forbindelser mellom bokser, iallefall ikke før de oppstår:cool:
    Er derfor veldig intr om noen har hørt f.eks Bricasti M5 opp mot en av de andre streamere i den prisklassen utover Lumin som vi nå har hørt så mye godt om:) Tross at det nå, i annen tråd, har kommet tilbakemeldinger om at den ikke oppleves ubetinget toppklasse for alle. Vi er jo ikke alle helt like heller;);) Det skinner vel kansje igjennom at jeg også ønsker en streamer i halvformat:cool:;)
    Vi har jo f.eks nevnte Moon vs Bricasti eller Aurender vs en av de to nevnte?
    Og kansje det aller viktigste, den MÅ kunne få lånes/prøves og testes i eget oppsett:)

    gismo
    Hadde vi vert helt like all sammen Gismo. Kunne alle ha brukt en Bluesound Node 2 og vert happy ;D
    Tror heller ikke vi skal sammenligne en Lumin D1 med switch mod strømforsyning opp mot Lumin U1 :cool:
    Nei, D1 med switch mod strømforsyning er ikke veldig imponerende.
    Foretrekker MacMini m/Audirvana Plus, USB til Bda3, som nå blir brukt til jeg får strømforsyning i hus:cool:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Moon Neo Mind en stund nå; veldig imponert over hva de har fått til med tanke på pris. Kjører strøm fra en IsoTek Sigmas EVO3, som gir en betydelig løft hos meg sammenlignet med å kjøre den rett fra stikk-kontakten i veggen. Fantastisk instrument-separasjon, klar lyd gjennom hele frekvensregisteret og ikke minst bra dybde og bredde i lydbilde. Har hørt på veldig mange streamere, og ingen i samme prisklasse kan måle seg etter mitt syn. Dette er nok litt matching med resten av utstyret også, så det som fungerer fantastisk for meg trenger ikke fungere like bra på annet utstyr.

    iOS appen krever litt tilvenning, men fungerer utmerket når man først får det inn i fingrene. Andre positive ting; gapless avspilling; Tidal støtte - og at enheten kan brukes fint uten app når man først har lagt spor/album i køen. Noe jeg ser på som en stor fordel.

    Det er også rimelig sikre rykter på at en ny utgave (MiND2) lanseres i juli (den vil se helt lik ut). Det har også blitt nevnt av SimAudio vil tilby oppgradering av gammel model til ny for en veldig lav kost (oppgraderingen består av å bytte print-kort - den nye versjonen ser identisk ut og har samme strømforsyning).
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Vil det være mulig å oppgradere til mind 2 i simaudio ace?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Vil det være mulig å oppgradere til mind 2 i simaudio ace?
    Det er det vel ingen som vet ennå - men jeg er rimelig sikker på at MIND-delen er eget kort og de er jo kjent for å lage ting modulbasert. Så det vil være en stor overraskelse om den ikke kan oppgraderes i Ace.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fortsatt ikke Spotify ser det ut til? Det er synd. Kunne tenkt meg Neo Mind selv, men med familieabn.på Spotify foretrukket så får man holde seg til Naim
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har spurt etter spotify støtte, det virker ikke som de har noe interesse av å støtte streaming tjenester som ikke er tapsfri. Har Tidal Hifi selv, så ikke noe problem for min del - men om jeg skulle sjekke opp noe på Spotify (har abonnement også der); så ville det vært fint å kunne gjøre det med Moon MiND.

    Edit:
    Jeg er 100% sikker på at Spotify støtten kommer når Spotify tilbyr tapsfri streaming (16bit/44.1KHz eller bedre).

    Edit2:
    Men internet radio støtter de; det er jo hårreisende dårlig kvalitet (i retning DAB). Det er virkelig nedtur å høre på 128Kbit/s radio-streaming etter et par timer med FLAC 16bit/44.1KHz
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.987
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Håper de støtter Spotify etterhvert da. Så lenge de støtter nettradio med lav overføring så burde de vel kunne støtte Spotify med 320? Hadde 3mnd med Tidal gjennnom sentralen her, testet mot Spotify lydkvalitet og hørte nok ingen forskjell. Brukersnittet og familie avgjorde da valget.

    Apropos nettradio: er faktisk en del bra der ute. På Naimen så har jeg en «spilleliste» hvor kun kanaler med høyere kvalitet/overføring er lagt inn. F.eks Radio Paradise. Lyder slett ikke dårlig dét :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Dukket opp en MiND 1.02 oppdatering i dag som tok 5 min å installere. Noen som aner hva som er nytt? Jeg skjønner fortsatt ikke disse software versjonene på MiND; har 2 forskjellige i listen; en v1.02 og en v1.40.

    Info om oppdatering dukker opp på iOS App'en; valgte oppdatering så stod Moon Neo MiND å blinka i 5 min, og til slutt gikk den i standby. Trykket på igjen og sjekket info på iOS app'en for MiND enheten min; og da hadde v1.01 blitt til 1.02; 1.40 er uendret.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser at endelig har kommet oppdatert info om Moon MiND 2 network player.
    https://simaudio.com/en/product/mind-network-player

    Design features:
    - Retrofit capability on original MiND products for upgrade
    - Multi-room synchronized playback
    - Roon Ready device
    - Tidal, with Tidal Masters support
    - Deezer with Deezer Hi-Fi support
    - Qobuz, with Qobuz Sublime+ support
    - Tune-In Internet radios
    - Music Services fully integrated
    - UPnP Compatibility
    - Play queue mixing multiple sources capability (tracks from various services)
    - Up to 32 bits/384 kHz sampling rate support on wired connection
    - Up to DSD 256 sampling rate support on wired connection
    - iOS & Android compatible control App
    - SimLink™ communication channel to control other MOON components
    - Software based technology for better future upgradeability

    MiND 2 is the second generation of the MOON intelligent Network Device. In addition to all original MiND features, MiND 2 is Roon Ready, decodes MQA files as well as offering multi-room synchronized playback.
    Noe som kan tyde på at den faktisk dekoder MQA-filer også; rart dette ikke er nevnt i spesifikasjonslisten.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått oppgradert Moon Neo MiND til Moon MiND2 Network player!!!

    Alt fungerer veldig bra, eneste er at den dukker opp i Roon som "uncertified" enn så lenge. Prosessen er ikke ferdig ennå, men med unntak av DSD (les: DSF) filer så fungerte den feilfritt; sendte jeg DSD så fungerte ikke ting helt bra - kom ingen lyd eller antydning av input. Manglet DSD valget på enheten i Roon (Roon har rapportert mitt funn videre til teknisk team som jobber med sertifisering i tilfellet dette ikke var kjent). Løsningen ble da å gå inn på DSP i Roon og velge Sample Rate Conversion: Custom; la alt stå unntatt DSD64/128/256/512, som jeg satte til 176.4kHz; så fungerte alt fint.

    Fikk heller ikke noe problem med streaming av innhold fra lokalt nettverk; eller fra Tidal.

    Enda bedre; lyden er faktisk hakket vassere enn på min relativt dyre USB-SPDIF bridge (Hydra Z med Hydra ZPM) fra Audiobyte. Ganske tydelig forbedring, overraskende nok.

    Edit:
    Det er også bedre lyd sammenlignet med før oppgraderingen; så alt i alt et veldig positivt løft; inludert å gjøre enheten Roon ready.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått oppgradert Moon Neo MiND til Moon MiND2 Network player!!!

    Alt fungerer veldig bra, eneste er at den dukker opp i Roon som "uncertified" enn så lenge. Prosessen er ikke ferdig ennå, men med unntak av DSD (les: DSF) filer så fungerte den feilfritt; sendte jeg DSD så fungerte ikke ting helt bra - kom ingen lyd eller antydning av input. Manglet DSD valget på enheten i Roon (Roon har rapportert mitt funn videre til teknisk team som jobber med sertifisering i tilfellet dette ikke var kjent). Løsningen ble da å gå inn på DSP i Roon og velge Sample Rate Conversion: Custom; la alt stå unntatt DSD64/128/256/512, som jeg satte til 176.4kHz; så fungerte alt fint.

    Fikk heller ikke noe problem med streaming av innhold fra lokalt nettverk; eller fra Tidal.

    Enda bedre; lyden er faktisk hakket vassere enn på min relativt dyre USB-SPDIF bridge (Hydra Z med Hydra ZPM) fra Audiobyte. Ganske tydelig forbedring, overraskende nok.

    Edit:
    Det er også bedre lyd sammenlignet med før oppgraderingen; så alt i alt et veldig positivt løft; inludert å gjøre enheten Roon ready.
    Hvor mye kostet oppgraderingen ?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må vist svare på spørsmålet mitt selv;)

    Veiledene pris hos OHC er 11000,-
    Dem har kampanje nå så lenge lageret rekker til 5190,-
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    5190,- stemmer; det er absolutt verdt pengene. Med en gang man har streameren Roon-ready så blir livet så mye enklere.
    Kjøpte meg også en ny Moon MiND2 Network Player til å ha på kontoret. Det dukket også nylig opp ny firmware. Venter fortsatt på Roon sertifiseringen, ikke at det er noe problem - ser det kun når man ser gjennom Audio-devices i Roon under innstillinger. Både den oppgraderte og den fabrikknye har fungert helt uten noen problem.

    Kjører nå den ene mot Auralic VEGA G2 (som også en Roon-ready). VEGA G2 er litt bedre (siden den ikke trenger gå via SPDIF, men det er mikroskopiske forskjeller. Min Schiit Yggdrasil oppgradert til Analog2 er også på vei tilbake fra fabrikken (bare ventet siden starten av Juli!) - så da blir Auralic'en som jeg har lånt i mellom levert tilbake.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da var Roon sertifiseringen på plass for Moon MiND2 Network player også (har fungert feilfritt siden starten, men greit at alt er på plass).
    Skjermbilde 2018-10-26 kl. 18.46.37.png
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Min moon mind kom nett tilbake fra oppgradering til mind2 nå, er på jobb reise får ikke prøvd den før neste uke:(
    FB454913-6F1E-4787-9CB8-42C26FF8A3F0.jpg


    Jeg kjøpte også en Nucleus+, må ha en Roon Core, for å få helt utnyttet roon, bruke moon mind2 til endpoint, eller rett i dac, hør hva som låter best. Har en node i rommet på 48Hz som jeg skal prøve å få redusert med DSP i Nucleus+

    BCD015A6-BD74-483B-A95A-91AA7F9DD671.jpg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler på det sterkeste å bruke Moon MiND2 som endpoint; det blir helt garantert bedre. Har du AES/EBU inngang på DAC, bruk denne - ellers bruk BNC, finnes ikke den heller så er det coxial SPDIF. Helt sist i rekken er optisk.

    Roon anbefaler også på det sterkeste å bruke Roon-ready ethernet endpoint vs å koble DAC rett til Nucleus.

    Edit:
    Naturligvis har man en DAC med innebygd Roon-endpoint er det naturligvis enda et hakk bedre; da slipper man å gå via SPDIF.
    Jeg har også Nucleus+ som Roon core. Den boksen er magisk.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har nå fått spilt på Moon Neo Mind, oppgradert til Mind2 i noen dager. Var veldig i stuss om jeg skulle bruke penger på å oppgradere den. Når en leser alle meninger om digitalt signal er helt likt uannsett:). Da lurer jeg på hvorfor mind2 låter bedre enn mind, Det er lett å høre at den har et mindre grå/hvitt lydbilde, mørkere bakgrunn, instrumentene trer letter fram. Glad jeg tok skritter å sende den til oppgradering;)
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Det er nok ikke alltid teori og praktisk henger sammen selv om enkelte ikke er enige.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har nå fått spilt på Moon Neo Mind, oppgradert til Mind2 i noen dager. Var veldig i stuss om jeg skulle bruke penger på å oppgradere den. Når en leser alle meninger om digitalt signal er helt likt uannsett:). Da lurer jeg på hvorfor mind2 låter bedre enn mind, Det er lett å høre at den har et mindre grå/hvitt lydbilde, mørkere bakgrunn, instrumentene trer letter fram. Glad jeg tok skritter å sende den til oppgradering;)
    Naturligvis er en hovedfordel med oppgradering til MiND2 at man får Roon støtte. Ser at også Qobuz er på plass, så i utgangspunktet er alt dekker med unntak av Spotify.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke rote til tråden, men håper det er greit med et nybegynnerspørsmål angående den Mind2fra Moon: når den er roonready pluss klar for tidal qobuz etc; betyr det at der gjort gryteklar for alt som har med streaming å gjøre? Plugg inn Internett og ta ut digital til en dac og på nettbrettet styrer du alt sammen? Blir alltid litt opprådd av svarte bokser uten knapper og display - hva er det egentlig denne boksen gjør, tenker jeg.....

    Tidal er jo liksom den viktigste kilden for streaming av musikk har jeg skjønt og roon er vel tett koblet opp mot dem. Men leste litt om den nye som kommer snart, - qobuz - og der er det mer vekt på klassisk og europeisk musikk og da må jo den med også.

    Så er det så enkelt at en sånn mind2 pluss en nucleus+ pluss en god dac, så er du i mål?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke rote til tråden, men håper det er greit med et nybegynnerspørsmål angående den Mind2fra Moon: når den er roonready pluss klar for tidal qobuz etc; betyr det at der gjort gryteklar for alt som har med streaming å gjøre? Plugg inn Internett og ta ut digital til en dac og på nettbrettet styrer du alt sammen? Blir alltid litt opprådd av svarte bokser uten knapper og display - hva er det egentlig denne boksen gjør, tenker jeg.....

    Tidal er jo liksom den viktigste kilden for streaming av musikk har jeg skjønt og roon er vel tett koblet opp mot dem. Men leste litt om den nye som kommer snart, - qobuz - og der er det mer vekt på klassisk og europeisk musikk og da må jo den med også.

    Så er det så enkelt at en sånn mind2 pluss en Nucleus+ pluss en god dac, så er du i mål?
    Du trenger også en plass å lagre musikken din, NAS, usb disk eller delt mappe på PC. Har du lite eller medium med lokal musikk (noen tusen album) og vil streame fra Tidal eller Qubuz så klarer du deg med en Nuclues. Om du ikke har helt dataskrekk og begrenset budsjett så kan du sette sammen en NUC med samme funksjonalitet for 4-5 tusen. Nucleus har flottere kabinett og kjører vifteløst, men kan du sette den bort så bør vel det ha mindre betydning.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ....men det er slik at tidal, qobuz etc ‘ligger der’ klart til bruk? Så når man har registrert seg som kunde hos disse strømmetjenestene så er det bare å aktivere og ta disse i bruk? Regner med at et nettbrett er tingen til å styre hele sulamitten.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.107
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    ....men det er slik at tidal, qobuz etc ‘ligger der’ klart til bruk? Så når man har registrert seg som kunde hos disse strømmetjenestene så er det bare å aktivere og ta disse i bruk? Regner med at et nettbrett er tingen til å styre hele sulamitten.
    Du har innebygd støtte for TunIn (radio), Deezer, Qobuz og Tidal (og filer på lokalt nettverk). Det eneste som potensielt mangler er Spotify (tror dette er Spotify sin feil, ikke SimAudio som har laget Moon). Videre er den sertifisert Roon Ready - så den dukker automatisk opp som endpoint for Roon. Roon har nå støtte for Tidal og Qobuz allerede (i tillegg til filer som ligger på lokalt nettverk). Om du bruker MiND2 direkte (utenom Roon) så styrer du alt fra MiND appen som både finnes til iOS og Android. Så da kan du bruke telefon eller nettbrett. Med Roon kan du også bruke PC/Mac i tillegg til telefon og nettbrett for å styre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    ....men det er slik at tidal, qobuz etc ‘ligger der’ klart til bruk? Så når man har registrert seg som kunde hos disse strømmetjenestene så er det bare å aktivere og ta disse i bruk? Regner med at et nettbrett er tingen til å styre hele sulamitten.
    Pr i dag er ikke qobuz godkjent for streaming i Norge enda. Men du kan opprette en konto vi VPN og betale, da vil du kunne streame musikk ute VPN.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Flott, takk for god info! Leste litt om Mind2 og kom da over Moon sin preamp 390. Den har alle funksjonene til Mind2 pluss analoge og digitale innganger, hdmi og phono inkludert! En ordentlig altmuligmaskin. Siden jeg mangler preamp for tiden så frister den veldig, men det koster, det koster...

    Strømmetjenestene må være verdens beste måte å oppdage ny musikk på, kanskje særlig hvis man lar roon lete litt for seg i tillegg. Så dette må sjekkes ut. Men: kan man laste ned radioprogrammer fra f.eks NRK sine hjemmesider og høre på dem med god kvalitet? Jeg liker veldig godt Wolfgang Vees sendinger med filmmusikk på NRK Klassisk som går i helgene, men ofte får jeg ikke hørt mer enn bruddstykker på grunn av jobb. Kan man streame dette på noe vis med de boksene vi diskuterer i denne tråden? Og eventuelt laste ned til egen harddisk hvis NRK skal fjerne programmene etterhvert?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn