ls3/5A

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg tenker litt på om jeg skulle kjøpe et par LS3/5A.
Er det noen av dere som kan gi meg et bilde av hvordan de spiller.

Asbjørn

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det spørs hva du mener med LS3/5a. Det finnes 3 distinkt forskjellige versjoner, dvs med forskjellige elementer og delefilter. Den mellomste bukkene bruse, dvs 11ohms versjonen, kan sannsynligvis enda (såvidt) skaffes fra Stirling. Den helt nye versjonen anno ifjor eller deromkring kjenner jeg ikke.
De andre kan jeg derimot si ganske mye om...
No.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
18.209
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Generelt u-dynamisk, uten særlig bass og med lavt max volum............ men sitter du 1 - 1.5m i fra høytalerne og de står plassert inntil en vegg kan de låte ganske bra......... men det finnes utrolg mange småhøytalere i dag som spiller vesentlig bedre........... synes jeg.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det er ofte krangel i yahoo sin LS3/5a gruppe. Bare EN ting er de tusen medlemmene hjertens enige om: Denne høyttaleren MÅ ut i rommet, skal man ha glede av dens fremragende 3d egenskaper, og samtidig unngå en for dominerende øvre bass.
Rudi har rett til sin oppfatning, men den kan neppe kalles typisk. No

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har selv hatt Rogers LS3/5A i en gammel 15 ohms utgave og det har vel noe med stemmegjengivelse og si at de er blitt så legendariske. Stemmer føles ekte og i naturlig størrelse selv om Bremnes kan bli litt vingeklipt når hun er på det næreste og det spilles litt høyt. Jeg fikk litt nærveproblemer av denne høyttaleren i min stue på rundt 30kvm da bassene fort bunner og det er jo omtrent som pistolskudd når det skjer. Uanset slår jeg meg stadig selv i hodet når jeg grubler over hvorfor de ble solgt.....AU

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
Jeg opplever LS3/5A som meget god i mellomtonen og særlig god på stemmegjengivelse. De har ingen egentlig dypbass, men en heving i bassen rundt 100hz gir en fyldighet i lyden som gjør at jeg glemmer manglende dypbass. Jeg spiller i et rom på rundt 10-12kvm, med høyttalerene godt ut fra bakvegg. Likevel blir de ikke spinkle i lyden. Jeg kan likevel ikke helt skjønne at disse kan egne seg i rom over 25kvm. Har prøvd i min stue på rundt 30kvm og da synes jeg de mangler bass.
Jeg har både 11 og 15 ohms utgavene, men er ikke i stand til å høre forskjell mellom dem.

Ketil

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.016
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
LS3/5A er ikkje utan kvalitetar. Eg opplever dei som "koselege", men ganske så upresise både frekvensmessig og dynamisk. Dei spelar ikkje særleg høgt, er vanskelege å finne ein fornuftig effektforsterkar til, og er sterkt overprisa som nye i dag.
Hadde mykje heller kjøpt eit sett Epos ELS 3.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det spørs hva du mener med LS3/5a. Det finnes 3 distinkt forskjellige versjoner, dvs med forskjellige elementer og delefilter.  Den mellomste bukkene bruse, dvs 11ohms versjonen, kan sannsynligvis enda (såvidt) skaffes fra Stirling. Den helt nye versjonen anno ifjor eller deromkring kjenner jeg ikke.
De andre kan jeg derimot si ganske mye om...
No.
Det gjelder et par Chartwell 15 OHM

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Takk for svar.
Så altså, passer best i lite rom, det er fint siden jeg nå skal ha hifi'en inn på 9kvm. God på stemmer og perspektiv. Fint. Lite bass er OK, men det der med u-dynamisk er ikke så kult. Nå er det det at jeg har en OTL forsterker som sikkert vil like de 15 OHM veldig godt, det er litt derfor jeg er sugen på å prøve.

Men tar gjerne i mot tips på andre velspillende monitorer. Ikke B&W, det er jeg ferdig med.
Epos er notert.

Asbjørn

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.289
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
LS3/5A er hifi-komponenten du alltid angret at du engang solgte... Har hatt 3 par og lærte ikke dette den 3. gangen! Neste gang jeg kommer over et brukbart par ryker de aldri ut igjen.

Se opp for høyttalere som har vært "reparert" og/eller moddet.
De er også vanskelige å integrere med sub!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
AA, kan du utdype hva du mener med at det er så vanskelig å finne egnet forsterker til LS3/5A? Selv bruker jeg en ganske alminnelig SAT Amplifix og synes den fungerer utmerket.

Ketil

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
18.209
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
LS3/5A er hifi-komponenten du alltid angret at du engang solgte... Har hatt 3 par og lærte ikke dette den 3. gangen! Neste gang jeg kommer over et brukbart par ryker de aldri ut igjen.

!

Jeg har hatt mange forskjellige sett av disse høytalerne og aldrig vært lei meg når de har blitt solgt, men av en eller annen grunn har de havnet her innimellom som delbetaling på andre ting.

Små høytalere som er bra ?? Av mine favoritter kommer de små ProAc'Tablette'ene høyt opp, de bitte små Dali'ene spiller også fabelaktig godt spesielt spesial versjonen....... husker ikke hva de heter (menuet ?) men de koster ca 6000 for parret og er så store som en skoeske str 38 ;) ........... begge de nevnte spiller MYE bedre enn noen LS3/5A i mine ører.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Glemte visst å nevne at de helst ikke skal dippe under 8 OHM.

Asbjørn

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det bør de vel ikke på OTL, nei...synd, for det utelukker min personlige favoritt, Totem Model 1 Signature. Også en avhengighetsskapende liten boks...

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Antall liker
0
Du burde sjekke ut Spendor 3/5se på Norsk Hificenter. Har selv et par slike og er meget fornøyd. Prøvde veldig mye forskjellig før jeg fant fram til disse som passet perfekt for meg. Som det er sagt tiligere så går de ikke så dypt, men de spiller veldig fyldig likevel. De er ikke i nærheten av å ha skrikete diskant, likevel synes jeg oppløsningen er OK. Stemmegjengivelsen er som tidligere nevnt veldig bra!

Jeg har tidligere slitt en del med plassering av høyttalere i et lite rom, og det som slår meg med disse er hvor lettplasserte de er. De spiller rett og slett bra "uansett" hvor jeg plasserer dem.

Noe som også var viktig da jeg valgte høyttalere var at jeg skulle kunne spille hele platesamlingen min. Med tidligere høyttalere har noen plater vært helt fantastiske mens andre har vært skrikete og egentlig grusomt å høre på. Med Spendor går rockefoten uansett ;)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Hei atonal, jeg kan evt forsøke å si litt mer senere om hva jeg mener, men nå har jeg noe annet å gjøre. Grovt sett er det vel det at jeg liker en mer saklig gjengivelse fremfor en forførende. Litt som jeg har det med transistor kontra rør, kanskje. No

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Når det gjelder den originale 15 ohm versjonen (som ble produsert frem til 1987) så er det en ironi at denne høyttaleren som liksom skulle gjengi innenfor veldig smalt definerte toleranser (slik at BBC skulle kunne bruke en hvilke som helst tilfeldige LS3/5a om hverandre til stereo monitoring), at den varierer så voldsomt i klang, alt etter når den ble produsert. Dette pga at KEF ikke greide levere B110 elementer med konsistente egenskaper, som igjen henger sammen med at råvarene til fremstilling av plastmembranen forandret seg med årene. Ironi, pga at den påståtte konsistens er banneret som høyttaleren seier under, og ideologien til fan-skaren. Det er  sannsynligvis riktig å si at en hvilken som helst annen  høyttalerserie utviser større konsistens mellom eksemplarene enn denne! Hvis man ikke får tak i et par LS3/5a fra de tidligste årene, si, laget før ca.1979, og med originale elementer (og med samme serienr), så er det etter min mening sikrere å  satse på en av de nyere versjonene, dvs 11ohms versjonen som ble lansert i 1987 som en løsning på problemet (eller for så vidt den helt nye modellen som ble introdusert ganske nylig).
Noen vil si at det er en tilsnikelse å kalle disse LS3/5a i det hele tatt –særlig sistnevnte (som om høyttalere med helt andre elementer og  andre delefilter skulle kunne være utskiftbare i nevnte monitor-sammenheng!). Vel, BBC har jo uansett forlengst mistet sin interesse i saken og kjører med Dynaudio og denslags.
Når det gjelder Chartwell, så faller alle inn under den mest attraktive kategorien av den tidlige, 15 ohm, versjonen. Det finnes riktignok to sorter Chartwell, den ekte (aller mest ettertraktede) og den som ble laget etter at Swisstone hadde kjøpt opp firmaet, og som derfor må regnes som Rogers. (Swisstone var eieren av Rogers på dette tidspunkt). Man kan se av etiketten på baksiden, og på terminalene om hvilken det dreier seg om (pre banan). Men begge hører som sagt til en attraktive kategori, så fremt basselementet ikke er byttet ut. De værste LS3/5a er laget i begynnelsen av 80-årene, og kjennetegnes av en nasal klang, som skyldes en peak i mellomtonen like over 1khz. Spesielt piano lyder illle på disse. KEF forsøkte å rette opp miseren henimot midten av 80-årene, med en epoksy-forsterkning omkring støvkapselen på B110 elementet. Disse har sine tilhengere, og kalles gjerne “white belly”, etter den lyse ringen av epoxy på basselementet. Noen vil si at de lyder litt for kompakt, kontrollert,“tight” i forhold til originalen. Uansett, KEF anså ikke problemet for løst og introduserte et helt nytt element i 1987, som sagt. Dette ble levert av KEF til de forskjellige LS3/5a fabrikantene sammen med et matchet delefilter, og disse to tingene skulle sørge for den etterlengtede konsistens, (hvilket det nok gjorde, selv om enkelte vil hevde at noe av barnet forsvant ut med badevannet: Litt av magien var borte, kanskje til fordel for en mer monitor-aktig klang).

Det er  kjent at det er mye svindel med de mest etterspurte, tidligste eksemplarer av 15 ohm versjonen. (dvs primært at man setter inn nyere B110 basselementer i gamle kabinetter). Legg merke til at hvis en selger på eBay kan sannsynliggjøre at paret er av tidlig produksjon og helt umodifisert, kan prisen nå nærmest astronomiske høyder (vel, for en gammel ht, that is). Bortåt 20 k er sett. Riktignok mye pga hysterisk, nesten religiøs LS3/5a dyrkelse i Sør-Øst Asia. Men den som har hørt virkelig gode eksemplarer av den tidligste versjonen, og med dertil egnet forsterkning og oppstilling (det er notorisk vanskelige å få et godt resultat med transistorforsterkere, men ikke umulig), han vil skjønne litt hvorfor det har blitt slik: En god LS3/5a har en helt egen, uforlignelig ”magi”. (Lokalt, i Norge, er  prisene betydelig lavere pga den lavere etterspørsel, naturlig nok).

Jeg har selv et par av de originale –såkalt 15 ohm versjon- som jeg av og til bruker sammen med en rørforsterker. Men det er blitt heller sjelden at jeg tar dem frem. De lyder rett og slett FOR godt. Man blir besnæret og hypnotisert av lyden hele tiden, det er litt som å konstant bli servert delikatesser når man helst vil ha normal kost.
No

PS
Riktig plassert er de like gode på store symfoniske verker (Mahler!) som på stemmer o.l., og  man glemmer fort at man ikke kan spille veldig høyt (målt i decibel) eller dypt (målt i Hz)....

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
[...]
Jeg har selv et par av de originale –såkalt 15 ohm versjon- som jeg av og til bruker sammen med en rørforsterker. Men det er blitt heller sjelden at jeg tar dem frem. De lyder rett og slett FOR godt. Man blir besnæret og hypnotisert av lyden hele tiden, det er litt som å konstant bli servert delikatesser når man helst vil ha normal kost.
No
[...]
PS
Riktig plassert er de like gode på store symfoniske verker (Mahler!) som på stemmer o.l., og  man glemmer fort at man ikke kan spille veldig høyt (målt i decibel) eller dypt (målt i Hz)....
Jeg ble fascinert av dine erfaringer med disse monitorene, og at du synes at de spiller for godt i lengden. Setter pris på om du kan si noe om hvordan "for mye" av god hifi er av det "onde" :)

Hilsen en fersking i hifi-sammenheng.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Hei atonal, jeg kan evt forsøke å si litt mer senere om hva jeg mener, men nå har jeg noe annet å gjøre. Grovt sett er det vel det at jeg liker en mer saklig gjengivelse fremfor en forførende. Litt som jeg har det med transistor kontra rør, kanskje. No
Ok, takk for svaret, dr. No. Alltid interessant å høre hvordan folk prioriterer sine preferanser :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15

Jeg legger til et bilde av interiøret i en av mine første LS3/5a, en Rogers med serienr omkring 10.000. (man kan skimte slutten av serienummeret bak bassenheten, de sluttet alltid på A eller B, da disse høyttalerne ble solgt i par). Jeg åpnet denne fordi jeg var usikker på om den hadde originale basselementer. Men her stemmer alt, produksjonsdatoen på basselementet kan sees å være uke26/79, og man kan se det samme årstall stemplet på rammen inne i kabinettet. Alt så likt ut i begge høyttalerne, og det var heller ingen spor etter mishandlig. Serienummeret stemmer også med tiden. Det ble produsert et stort antall av spesielt Rogers, og da 11 ohms versjonen overtok i 1987 var serienummeret kommet opp i hele 30.000 (=par).
Det er litt bry å skru ut alle skruene i baffelen, men det er bryet verdt, på en måte. No

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ja, ikke sant Valentino, det formelig oser kvalitet og britisk håndverk (når det er bra). Den borterste spolen er en autotrafo, som skulle tillate en å tappe signalet til diskanten på forskjellige nivåer for å kunne finjustere denne i forhold til bassenheten. Hvis man således byttet tap, måtte man også forandre verdien på en kondis (C2) en smule, for å holde delfrekvensen på plass. Her er et nærbilde som bedre viser det hele. Kondisen består her av av to deler a 1uF, og man kan se at de er gjort lett tilgjengelig for ut og inn lodding.
Filteret m kompnentverdiene er spesifisert av BBC, men kan se litt forskjellig ut med kondiser av andre fabrikater osv. Trafospolene er alltid de samme i 15 ohm versjonen.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Dr.No.

Takk for en meget utfyllende og god forklaring.

Asbjørn.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Jeg hadde de originale utgavene av disse tidlig på åttitallet og må si at jeg ikke savner dem. De var imponerende første uka. Deretter irriterte man seg over den resonante bassen som alltid låt likt. Her snakker vi om skikkelig kasselyd. De var behagelige i mellomtonen. Dette skyltes nok i stor grad at den resonante bassen tilførte varme til stemmer. Kan ikke begripe at folk vil ha noe slikt i dag med de uttaligge utmerkede små monitorene som finnes på markedet.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
Jeg hadde de originale utgavene av disse tidlig på åttitallet og må si at jeg ikke savner dem. De var imponerende første uka. Deretter irriterte man seg over den resonante bassen som alltid låt likt. Her snakker vi om skikkelig kasselyd. De var behagelige i mellomtonen. Dette skyltes nok i stor grad at den resonante bassen tilførte varme til stemmer. Kan ikke begripe at folk vil ha noe slikt i dag med de uttaligge utmerkede små monitorene som finnes på markedet.
Ikke for å være uhøflig, men jeg har en mistanke om at du ikke har hørt hva LS3/5A kan gi av godlyd, sammen med en kraftig forsterker av idag. Hadde også LS3/5A rundt 1980 og opplevde noe av det samme som du. I ettertid har jeg skjønt at verken Tandberg TR2080 eller plasseringen av LS3/5A inne i en veggseksjon, ytet dem rettferdighet.

Ketil

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Ikke for å være uhøflig, men jeg har en mistanke om at du ikke har hørt hva LS3/5A kan gi av godlyd, sammen med en kraftig forsterker av idag. Hadde også LS3/5A rundt 1980 og opplevde noe av det samme som du. I ettertid har jeg skjønt at verken Tandberg TR2080 eller plasseringen av LS3/5A inne i en veggseksjon, ytet dem rettferdighet.

Jeg har verken brukt Tandberg elektronikk eller plassert dem i veggseksjoner. Dette er en høytaler med usedvanlig farga lyd som etter min mening ikke holder dagens standard.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.016
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
AA, kan du utdype hva du mener med at det er så vanskelig å finne egnet forsterker til LS3/5A? Selv bruker jeg en ganske alminnelig SAT Amplifix og synes den fungerer utmerket.

Ketil
No har eg hovudsakleg arbeidd med dei svært utbreidde Rogers LS3/5A i perioden 1978 - 1985, men eg har høyrt fleire variantar. Likevel, dei heilt nye har eg ikkje fått prøve så langt, men eg forstår at grunnkarakteren ikkje er svært ulik.
Når det gjeld forsterkarar som passar, prøvde eg fyrst NAD 3020. Denne var klangmessig ganske godt tilpassa LS3/5A, men har for lite hestekrefter til at dei opnar opp, iallfall på anna enn dei aller minste lytteromma (vi snakkar i så fall om 8 m2 og mindre).
Eg har brukt relativt mange smårimelege, integrerte forsterkarar frå alle dei "gjengse" merka, og har eigentleg berre to alternativ frå den tida som utmerka seg. Det fyrste var ein integrert forsterkar frå Harman Kardon anno 1983 som rett nok laga lyden vel "feit", men som baud på dynamiske kvalitetar få andre greidde, iallfall innan "studentprisklassen" som eg heldt meg til i dei tider. Alt frå Pioneer, Sony, Technics, Yamaha (kanskje med unntak av settet B2/C2, men det står ikkje prismessig i samsvar) Kenwood (dei meir råe tinga L -07 og 08) funka ikkje i det heile tatt. Ein gammal Phase Linear var også sørgjeleg. Men kombinasjonen ARC SP 6/D 52 var ganske skikkeleg.
Dei typiske studenthyblane var på 8 -12 m2, og til "sosiale" (tenk på vertsfolka) lydnivå og akustisk jazz (det var den intellektuelle musikkpreferansen den tida) funka dette eigentleg bra, med både perspektiv og ein "koseleg" klangbalanse.
Men då eg sjølv prøvde dette på ein noko større hybel (lytteavdelinga var 4 x 7 m), dauda all fornuftig botnoktav fullstendig vekk. Også ved forsøk på store KT88-baserte rørforsterkarar på ca 2x100 Watt...
Nyare utgåver har eg fyrst og framst høyrt i butikk (med eitt unntak ca 1992) utan at eg har følt utviklinga har gått mykje framover.
Mine favorittar når det gjeld småhøgtalarar var opprinneleg Sequerra sine, som kunne byggjast ut. Desse var meir nøytrale, og kunne spele langt råare enn LS3/5A, men hadde ikkje "bassillusjon". Seinare har det vore mange, og eg held nok ein knapp på Epos CLS 3 når vi snakkar om rimelege ting. ProAc Tablette og Vienna er to alternativ som melder seg ved meir pengebruk.
Elles meiner eg at ein alminneleg god "tungvektar" er betre enn sjølv den flinkaste "flugevektar", rett og slett i kraft av overlegen storleik og det som då gratis fylgjer med av utvida dynamikk- og frekvensområde. Men sjølvsagt, det er ikkje alltid ein har plass til digre ting...

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
Jeg har verken brukt Tandberg elektronikk eller plassert dem i veggseksjoner. Dette er en høytaler med usedvanlig farga lyd som etter min mening ikke holder dagens standard.
I så fall synes jeg de farger lyden på en svært musikalsk måte. Har prøvd både Sonus Faber Cremona Auditor og Merlin, begge med veil. pris rundt kr.25.000,-, i samme rom som LS3/5A og synes ikke LS3/5A har noe å skamme seg over. Forstår derfor godt at de ble populære i sin tid og faktisk er ettertraktet også idag.

Ketil

K

kbwh

Gjest
Stereophile har jo i årtier dokumentert høyttalerens tonale kvaliteter. Farget lyd, dvs. store frekvensresponsavvik har de ikke skrevet noe særlig om.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
Stereophile har jo i årtier dokumentert høyttalerens tonale kvaliteter. Farget lyd, dvs. store frekvensresponsavvik har de ikke skrevet noe særlig om.
Hvis man ikke hører farga lyd fra denne høytaleren må man være rimelig sprø! Den har en markant kuppel rundt 100Hz eller deromkring.

K

kbwh

Gjest
Det har den, men rommene den er designet for å arbeide i har også mange festligheter i det området. Ellers er den da rimelig paddeflat, alderen tatt i betraktning, Voff.

Til alle:
Husk at dette er en nærfeltsmonitor. Den er ikke laget for å stå i en bokhylle med 4m lytteavstand. Get closer, ned mot én meter, og sørg for masse luft rundt.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En kan bli så dritt lei å høre på folk som hele tiden maser om feil og mangler på en konstruksjon, enten liker man det en hører eller ei, LS3/5A har en gedigen fanskare verden over og jeg er en av dem! Helt klart masse å sette fingeren på , men MAGIEN er der, det holder for meg.......

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
512
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg kom over et par Proac Response 2. Det var kjærlighet ved første lytt. De har et flott perspektiv, behagelig klangbalanse og en silkemyk flott diskant. Dessuten har de en meget god evne til å slippe musikken løs fra selve høyttaleren. Og ikke minst så er det en kanonmatch med GRAAF GM-20.
Veldig fornøyd ;D

Asbjørn

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Gratulerer, et meget godt valg. Den gamle Chartwellen tror jeg ville være mer problematisk i flere henseender, på tross av dens charmerende sider. No

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Jeg har hatt mange forskjellige sett av disse høytalerne og aldrig vært lei meg når de har blitt solgt, men av en eller annen grunn har de havnet her innimellom som delbetaling på andre ting.

Små høytalere som er bra ??  Av mine favoritter kommer de små ProAc'Tablette'ene høyt opp, de bitte små Dali'ene spiller også fabelaktig godt spesielt spesial versjonen....... husker ikke hva de heter (menuet ?) men de koster ca 6000 for parret og er så store som en skoeske str 38  ;)  ........... begge de nevnte spiller MYE bedre enn noen LS3/5A i mine ører.
Mener du DALI Royal Menuet II Høyttalere

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...LI_Royal_Menuet_II_Hoeyttalere_Cherrywood.htm

eller DALI Royal Scepter Høyttalere

http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...alere/DALI_Royal_Scepter_Hoeyttalere_Sort.htm

Royal Scepter tar de ikke inn i butikken her i Trondheim slik at jeg får lyttet til de, elendig service fra Hifi-klubben spør du meg; årsaken var visst at de ikke solgte så mange av den, ikke så rart da??

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Namnam!!

DENON D-M33 Receiver (eller M35 med DAB)

DALI Royal Menuet II Høyttalere

Denne kombinasjonen er knall i mine ører!

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
....helt til du kobler den samme høyttaleren på en god 100-watter.......ikke gjør det ;-)

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
0
Den lille Dali'en på en hundrewatter? Sier det PANG da?

(Vel ikke så rart i tilfelle, det finnes få 4 - 5 tommere som tåler kraftige vekselstrømmer uten å bunne, rive nesten av opphenget, eller svi spolen; jeg hadde et sett Infinity Modulus engang, der var elementet svært solid bygget, det tålte nok både en og tohundre watt, og siden det satt i et helt tett og lite trykkammerkabinett så holdes membranen "på plass" mekanisk av det stasjonære lufttrykket)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.856
Torget vurderinger
1
En kan bli så dritt lei å høre på folk som hele tiden maser om feil og mangler på en konstruksjon, enten liker man det en hører eller ei, LS3/5A har en gedigen fanskare verden over og jeg er en av dem! Helt klart masse å sette fingeren på , men MAGIEN er der, det holder for meg.......

Du kan være så drit lei du bare vil, men jeg svarer på den opprinnelige spørsmålet om hvordan den spiller. Når folk spør slik synes jeg at man skal gjøre oppmerksom på at den er en "aquired taste" som det heter. Jeg vet den har en tildels fanatisk fanskare selv om jeg sjøl ikke skjønner helt hvorfor.
Et annet produkt hvis legendariske status er uforståelig for meg er EAR 834P RIAA. Jeg hadde en slik og den låt helt for jævlig - slapp bass, utetaljert mellomtone og avrundet topp.

K

kbwh

Gjest
Den lille Dali'en på en hundrewatter? Sier det PANG da?
Tror ikke det. Slike små bokser liker godt en god forsterker. Ville nok bli Denonen som fikk reisepass vil jeg tro.

Topp Bunn